2013-04-09, 15:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Happ Okejdå. Det blir alltså problem med att vara borta en hel vecka..

Nja, som sagt, antagligen inte om det bara är en vecka. Är det T1 så missar du troligtvis bara två seminarier om du är borta en vecka. Det får man missa utan att behöva komplettera eller söka dispens. Värre blir det om du lyckas pricka in nån PM-inlämning e.dyl. Då kan det bli strul.
Citera
2013-04-09, 15:55
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Lättast vore förstås om du kontaktade en studievägledare med dina frågor. Jag är likt Feadog i princip övertygad om att en operation är dispensgrundande och att det inte innebär några större problem att missa en vecka. Det har många gjort av skäl som garanterat inte är dispensgrundande.
Citera
2013-04-09, 16:01
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Satt du själv ting där? Om så, berätta gärna när och lite om hur du tyckte det var!

Nej, jag satt inte ting där, men har haft viss kontakt med dem i annat sammanhang.

Om jag inte minns tokigt ligger domstolen också rätt väl till i NMI, men sådant kan snabbt ändras i en liten domstol där lagmannens ledarskap blir mycket påtagligt och nära.
Citera
2013-04-09, 16:26
Medlem
Intrumpadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
För mycket matnyttig information om hur de olika programmens upplägg skiljer sig åt, samt hur olika personer upplever sina val, kan du med fördela kolla i tidigare sidor i denna tråd. Det är ett ständigt återkommande ämne.
Ja det jag har hittat är att Uppsala och Umeå till stor del bygger sin utbildningsplan på seminarier, Umeå dessutom med en "genustouch". Örebros struktur är en blandning av SU och UU. Har dock inte hittat något om det universitet jag är intresserad av, Lund.
Citera
2013-04-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
Ja det jag har hittat är att Uppsala och Umeå till stor del bygger sin utbildningsplan på seminarier, Umeå dessutom med en "genustouch". Örebros struktur är en blandning av SU och UU. Har dock inte hittat något om det universitet jag är intresserad av, Lund.
Vad menas med att Umeå har 'genustouch'? Diskuterad man det mer där än på de övriga läroplatserna?
Citera
2013-04-09, 17:53
Medlem
Intrumpadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Vad menas med att Umeå har 'genustouch'? Diskuterad man det mer där än på de övriga läroplatserna?
Utifrån det jag har läst på Flashback så har jag fått den uppfattningen ja, dock känner jag ingen personligen som studerat juristprogrammet i Umeå så har inga "säkra" källor.
Citera
2013-04-09, 18:15
Medlem
Tjenare! Hoppas det är okej att jag hoppar in mitt i era diskussioner. Jag behöver verkligen hjälp med studievalet, sitter här nu en knapp vecka innan ansökan ska vara inne och har tidernas ångest.

Jag har från början tänk att plugga Affärsjurist för att sedan under tiden/efteråt komplettera till en juristexamen om jag kommer in på SU. Jag är väldigt intresserad av såväl juridik som ekonomi och har tänkt att den kombinationen borde passa mig bra.

Nu senast på HP fick jag runt 1.3-1.35, beroende på hur normeringen blir, men 1.35 enligt de två senaste proven vet jag iaf. Och då undrar jag, ska jag köra på min plan jag haft från början? Eller ska jag ex. söka mig till juristprogrammet i Örebro och sedan hoppas på att höja mig snäppet högre på HP i framtiden och kunna komma in på SU (vår intagningen)? Men tänk om jag inte lyckas skriva bättre på HP än jag gjorde nu..

Hur hade ni gjort i min sits?
Hjälp, snälla!
Citera
2013-04-09, 18:42
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleost
Tjenare! Hoppas det är okej att jag hoppar in mitt i era diskussioner. Jag behöver verkligen hjälp med studievalet, sitter här nu en knapp vecka innan ansökan ska vara inne och har tidernas ångest.

Jag har från början tänk att plugga Affärsjurist för att sedan under tiden/efteråt komplettera till en juristexamen om jag kommer in på SU. Jag är väldigt intresserad av såväl juridik som ekonomi och har tänkt att den kombinationen borde passa mig bra.

Nu senast på HP fick jag runt 1.3-1.35, beroende på hur normeringen blir, men 1.35 enligt de två senaste proven vet jag iaf. Och då undrar jag, ska jag köra på min plan jag haft från början? Eller ska jag ex. söka mig till juristprogrammet i Örebro och sedan hoppas på att höja mig snäppet högre på HP i framtiden och kunna komma in på SU (vår intagningen)? Men tänk om jag inte lyckas skriva bättre på HP än jag gjorde nu..

Hur hade ni gjort i min sits?
Hjälp, snälla!
Vad är problemet med att helt enkelt läsa hela juristprogrammet i Örebro?
Citera
2013-04-09, 19:48
Medlem
Icecrypt08s avatar
Räknas LLM som studie sidomerit grupp 1 för tingsrätt ?
Citera
2013-04-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vad är problemet med att helt enkelt läsa hela juristprogrammet i Örebro?

Utbildningen i sig tror jag absolut inte att det är något fel på. Men tyvärr är den ju inte speciellt högt rankad. Och jag känner att om jag satsar stenhårt i 4.5 år och pluggar som tusan, vill jag ha samma möjligheter som studenter från ex. Stockholm/Uppsala/Lund efteråt. Och inte bli dömd direkt av arbetsgivare för att jag inte gått på "rätt" universitet. För det är så jag har förstått att det ligger till, eller hur?
Citera
2013-04-09, 20:10
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Utbildningen i sig tror jag absolut inte att det är något fel på. Men tyvärr är den ju inte speciellt högt rankad. Och jag känner att om jag satsar stenhårt i 4.5 år och pluggar som tusan, vill jag ha samma möjligheter som studenter från ex. Stockholm/Uppsala/Lund efteråt. Och inte bli dömd direkt av arbetsgivare för att jag inte gått på "rätt" universitet. För det är så jag har förstått att det ligger till, eller hur?

Möjligtvis kan man få det intrycket av denna tråd, som mest äe befolkad av studenter utan någon som helst koll. Tills jag ser statistik eller annan källa på motsatsen vägrar jag tro att en seriös arbetsgivare skulle välja bort någon pga lärosäte. Vi är inte i USA. Dina betyg, övriga meriter, och insats på intervjuerna lär väga mycket tyngre.
Citera
2013-04-09, 20:15
Medlem
Citat:

Skitsnack enligt min uppfattning. Pluggar du hårt, får goda betyg från Örebro och presterar på en arbetsintervju kommer du kunna komma precis lika långt som en student från SU/UU/LU/GU. Jag läser själv i Stockholm. Jag tror det hela handlar om din individuella kapacitet och prestation i slutändan, inte vilket universitet du gick på. Sedan vet jag att det finns människor som hävdar att universitetet spelar sjukt stor roll. Jag delar inte deras uppfattning.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in