2011-04-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Hur kompatibla är juristutbildningarna på de olika lärosätena med varandra?

Kan man byta stad efter några terminer om man vill det eller hur fungerar sånt? Har 20.5 meritpoäng och 1.4 hp(inget att hänga i julgranen men så går det när man inte tar saker på allvar). Vill söka juristprogrammet och pröva på juridik och se om det är för mig. Har jag tur så kommer jag in någonstans men vill gärna inte fastna i Örebro i 5+ år om jag bestämmer mig för att juridik är kul och vill fortsätta. (Örebro är den stad jag helst inte vill studera i)

Kan jag t.ex. komma in på juristprogrammet i Örebro och sedan byta lärosäte i framtiden?

Det går i regel inte att byta mellan lärosätena. Som andra har sagt så får man om man vill byta skola söka in på vanligt sätt till det nya lärosätet och sedan ansöka om att få tillgodoräkna sig poäng. I vissa fall kanske det går att byta på nått annat sätt men det är mycket restriktivt med det. Men vad är det som hindrar dig från att höja dig 0,1-0,2 på högskoleprovet och komma in nån annan stans?
Citera
2011-04-05, 21:36
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Det går i regel inte att byta mellan lärosätena. Som andra har sagt så får man om man vill byta skola söka in på vanligt sätt till det nya lärosätet och sedan ansöka om att få tillgodoräkna sig poäng. I vissa fall kanske det går att byta på nått annat sätt men det är mycket restriktivt med det. Men vad är det som hindrar dig från att höja dig 0,1-0,2 på högskoleprovet och komma in nån annan stans?
I Lund går det folk som har börjat på samtliga andra lärosäten. Det går alltså att byta till Lund. Borde gå att byta till de andra också.
Citera
2011-04-06, 01:52
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Dåligt insatt i sådant här och vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skrev (kanske en hint om att det inte är en utbildning för mig...?). Men menar du att det förmodligen lär funka att söka in på nytt, och ta med sig de poängen man har med sig från andra skolor? I så fall antar jag att det vore bra om ordningen på kurserna är någorlunda lika då?

Vet någon hur möjligheterna att ta något år utomlands ser ut? Och så undrar jag igen om två års kurser från juristlinjen är någon merit någonstans, eller om det endast är de som har gått igenom hela utbildningen som är intressanta?
Citera
2011-04-06, 12:05
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Och så undrar jag igen om två års kurser från juristlinjen är någon merit någonstans, eller om det endast är de som har gått igenom hela utbildningen som är intressanta?

Två års studier på juristprogrammet är alltid en merit men det leder ju inte till en juristexamen och yrken som kräver en sådan kommer ju alltså inte bli aktuella överhuvudtaget. Sen väger ju två år med toppbetyg även lätt emot en hel examen men med B i allt. Att börja läsa juridik med siktet inställt på att endast läsa två år är slöseri med tid.

Sen har jag visserligen för mig att man efter en två år eller så kan ta ut en kandidatexamen i rättsvetenskap? Vilket kanske vore något isåfall (även om en sådan inte smäller lika högt som en juristexamen).
Citera
2011-04-06, 15:41
Medlem
Fantomernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Sen har jag visserligen för mig att man efter en två år eller så kan ta ut en kandidatexamen i rättsvetenskap? Vilket kanske vore något isåfall (även om en sådan inte smäller lika högt som en juristexamen).

Om det stämmer borde det ju vara efter 3 år, då man läst 180hp.
Citera
2011-04-06, 15:54
Medlem
Hur såg HP ut i V2010? Fick bara 1.4

Stockholms universitet SU-29919 Juristprogrammet 300 330 330 3568 1165 HP 1.40

Verkar okej
Senast redigerad av funtimes 2011-04-06 kl. 16:09.
Citera
2011-04-06, 17:17
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomerna
Om det stämmer borde det ju vara efter 3 år, då man läst 180hp.

Mycket möjligt och mycket troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av funtimes
Hur såg HP ut i V2010? Fick bara 1.4

Stockholms universitet SU-29919 Juristprogrammet 300 330 330 3568 1165 HP 1.40

Verkar okej

Bara för att lägsta intaget är 1.4 innebär det inte att alla som har 1.4 kommer in.
Citera
2011-04-06, 17:47
Medlem
Ni som går Juristprogrammet, vad ligger medelåldern på? Stämmer det som stod i några tidigare sidor att de som söker in till våren i allmänhet är äldre än de som söker till hösten?
Citera
2011-04-06, 18:18
Medlem
Är lite konfunderad angående Hovrättens domar. Vad är skillnaden mellan de som heter t.ex. RH 2009:54 och T-233504?
Citera
2011-04-06, 18:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallselev
Är lite konfunderad angående Hovrättens domar. Vad är skillnaden mellan de som heter t.ex. RH 2009:54 och T-233504?

Förstnämnda är refererad (RH=rättsfall ifrån hovrätten) och sistnämnda är tillsynes inte refererad och utgörs av målnummret.
Citera
2011-04-06, 18:55
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborgist
Ni som går Juristprogrammet, vad ligger medelåldern på? Stämmer det som stod i några tidigare sidor att de som söker in till våren i allmänhet är äldre än de som söker till hösten?
Medelåldern är ganska låg.
Jag är 24 år gammal och det är inte särskilt många som är äldre än mig.
Givetvis finns dom och dom är inte ovanliga. Men min uppfattning är att de flesta som studerar är födda mellan 1987-1990.
Citera
2011-04-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Mycket möjligt och mycket troligt.

Bara för att lägsta intaget är 1.4 innebär det inte att alla som har 1.4 kommer in.

Sant, men har kummit nu på en JD i Australien så ska dit istället VT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in