2009-05-22, 17:23
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Tack. yes i will. Om jag inte skulle komma in direkt kan jag alltid läsa kriminologi.

Jag har själv funderat en hel del över det där med ålder och jag tror att arbetsgivare (framför allt byråer) mycket hellre anställer unga utan erfarenhet än 35 år gamla föräldrar. Den sistnämnda kategorin tror jag ogärna har lust att arbeta mer än 40 timmar i veckan, jämfört med unga som kan arbeta (i princip) hur mycket som helst. Det är ju trots allt inte så roligt att börja arbeta på byråer där de jämngamla redan är partners/senior ass. Dessutom tror jag att man som ung måste acceptera hierarkierna och helt enkelt låta
sig formas.

Det är alltid bra att ha praktiserat men sådana meriter spelar ingen roll överhuvudtaget vid tingstjänstgörings poängen, vilket är lite underligt. Det vore väl vara bättre än att läsa obskyra statsvetenskapliga teorier i ett halvår!?

Pondus? Kanske inte direkt men att ha studerat vid så pass ung ålder torde ändå tyda på någon grad av ambition. Eller vad tror du?

Vilken termin är du på? Stockholm?

Ska börja t7 i Lund till hösten. Det är märkligt att praktiken inte ger några extrameriter när vanligt kneg gör det. Är det alltid så eller praktiserade du inom ramen för utbildningen? Vi kan nämligen praktisera (och skriva en uppsats) och få tillgodräkna oss det som en del av fördjupningsblocket (dvs högskolepoäng + CSN under tiden), och då känns det väl kanske rimligt att man inte får något extra för det jämfört med de som harvar kvar i plugget.

Du har så klart rätt i att det ger någon slags indikation om en allmän ambitionsnivå att vara ung, fast det känns ändå som att det finns någon slags nedre gräns. Jag är inte precis någon byråkille och vetefan hur man kommer tas emot när man söker sig till det statliga vid 24. Kanske finns andra arbetsgivare dock, men så långt sträcker sig nog inte min fantasi.
Citera
2009-05-22, 17:24
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
Självklart menade jag Lund Går det inte längre? Är inte så sugen på att flytta till Uppsala dessvärre.

Det gick så sent som för ett par år sen iaf. Enda sättet du kommer få ett bra svar är genom att ringa och fråga.
Citera
2009-05-22, 21:04
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Alltså 70 % utan 25 p avdrag. 289/310 + 6 poäng för 20 poäng extra specialkusrer utöver examen. Jag fick in studietekniken efter c4 och fick då Ab i allt utom rättshistoria och förvaltningsrätt.
sök ting ffs! 70% ab är inte fy skam, det är bara att göra det liksom, har inte koll på hur höga poäng det krävs nu men jag kan inte tänka mig att du behöver sitta i nån liten håla utan kan hamna i en mellanstor trevlig stad, det är inte konjunktur nu och har du inte suttit ting så går alla som gjort det före hela tiden.
Citera
2009-05-23, 00:18
Medlem
Spünkst˙rfens avatar
Någon som tror att kraven i hp-kvoten i Sthlm kommer höjas nu till hösten? Har kikat lite på statistiken, och har i princip aldrig legat över 1.6 på andra intaget. Kan höstens höga antal sökande höja kraven nämnvärt tror ni?
Citera
2009-05-23, 16:51
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ska börja t7 i Lund till hösten. Det är märkligt att praktiken inte ger några extrameriter när vanligt kneg gör det. Är det alltid så eller praktiserade du inom ramen för utbildningen? Vi kan nämligen praktisera (och skriva en uppsats) och få tillgodräkna oss det som en del av fördjupningsblocket (dvs högskolepoäng + CSN under tiden), och då känns det väl kanske rimligt att man inte får något extra för det jämfört med de som harvar kvar i plugget.

Du har så klart rätt i att det ger någon slags indikation om en allmän ambitionsnivå att vara ung, fast det känns ändå som att det finns någon slags nedre gräns. Jag är inte precis någon byråkille och vetefan hur man kommer tas emot när man söker sig till det statliga vid 24. Kanske finns andra arbetsgivare dock, men så långt sträcker sig nog inte min fantasi.

En del av praktiken var inom utbildningen, sex veckor utöver utbildningen. För Domstolsverkets del räknas bara anställningar där man fått marknadsmässig lön samt arbetat under ledning av en erfaren jurist.

Är inte säker på att jag är någon byråkille heller men det som lockar mig med de arbetsplatserna är den höga ambitionsnivån. Jag har varit på arbetsplatser där en stor del verkade handla om att gå hem 1400 på fredagar och sällan stanna längre än 1630.

Jag skulle hellre vilja jobba med mer hungriga kollegor s a s.

Om du vill veta andra arbetsgivarekolla upp någon arbetsmarknads mässa för jurister. I Stockholm har vi det varje år och det är inte bara byråer utan statliga verk och olika intresseorganisationer m.m. Vilket område är du mest inne på?
Citera
2009-05-23, 21:33
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
En del av praktiken var inom utbildningen, sex veckor utöver utbildningen. För Domstolsverkets del räknas bara anställningar där man fått marknadsmässig lön samt arbetat under ledning av en erfaren jurist.

Är inte säker på att jag är någon byråkille heller men det som lockar mig med de arbetsplatserna är den höga ambitionsnivån. Jag har varit på arbetsplatser där en stor del verkade handla om att gå hem 1400 på fredagar och sällan stanna längre än 1630.

Jag skulle hellre vilja jobba med mer hungriga kollegor s a s.

Om du vill veta andra arbetsgivarekolla upp någon arbetsmarknads mässa för jurister. I Stockholm har vi det varje år och det är inte bara byråer utan statliga verk och olika intresseorganisationer m.m. Vilket område är du mest inne på?

Velade och velade (vi valde för ett par veckor sen) mellan arbetsrätt och förvaltningsrätt. Blev det senare...
Förstår vad du menar om stämningen på arbetsplatsen dock. Praktiserade en vecka på en av de samhällsbärande myndigheterna och man slogs av den totala likgiltigheten inför sina arbetsuppgifter. Tyvärr.
Citera
2009-05-24, 01:18
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Velade och velade (vi valde för ett par veckor sen) mellan arbetsrätt och förvaltningsrätt. Blev det senare...
Förstår vad du menar om stämningen på arbetsplatsen dock. Praktiserade en vecka på en av de samhällsbärande myndigheterna och man slogs av den totala likgiltigheten inför sina arbetsuppgifter. Tyvärr.

Väljer ni två kurser i samma ämne? Förvaltningsrätt är alltid bra att kunna. Hos oss sa lärarna att det är ett ämne på uppgång som allt fler byråer är intresserade av. Exempelvis enorma telekom mål och upphandlingar.

Nu blev jag riktigt nyfiken vilken myndighet du pratar om , jag förstår vad du menar...

Har du bestämt uppsatsämne? Eller ska du försöka få uppslag under kurserna?
Citera
2009-05-24, 12:35
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Väljer ni två kurser i samma ämne? Förvaltningsrätt är alltid bra att kunna. Hos oss sa lärarna att det är ett ämne på uppgång som allt fler byråer är intresserade av. Exempelvis enorma telekom mål och upphandlingar.

Nu blev jag riktigt nyfiken vilken myndighet du pratar om , jag förstår vad du menar...

Har du bestämt uppsatsämne? Eller ska du försöka få uppslag under kurserna?

Vi väljer "profil" dvs en mer allmän inriktning för t7-8 (sthlm har väl bara en fördjupningstermin?) och sedan kurser inom profileringsalternativet. Jag velade mellan humanjuridik inr arbetsrätt eller offentlig rätt (dvs förvaltningsrätt) eftersom dessa var roligast under grundterminerna i mitt tycke helt enkelt.
Planen är att rikta sig mot offentlig upphandling, helt klart. Borde funka både inom offentlig och privat sektor.
Myndigheten var fogden. Min handledare rekommenderade mig att välja en annan karriär, och jag sa inte emot.
Citera
2009-05-24, 17:38
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Vi väljer "profil" dvs en mer allmän inriktning för t7-8 (sthlm har väl bara en fördjupningstermin?) och sedan kurser inom profileringsalternativet. Jag velade mellan humanjuridik inr arbetsrätt eller offentlig rätt (dvs förvaltningsrätt) eftersom dessa var roligast under grundterminerna i mitt tycke helt enkelt.
Planen är att rikta sig mot offentlig upphandling, helt klart. Borde funka både inom offentlig och privat sektor.
Myndigheten var fogden. Min handledare rekommenderade mig att välja en annan karriär, och jag sa inte emot.

Det låter riktigt bra! I Stockholm blivit tvungna att läsa t 7 gemensamt, den kallas för den teoretiska terminen och är i princip endast relevant för de som ska läsa forskarutbildning. Alla lärare där är washed-up jurister som av någon anledning får forskningsanslag för att studera rättsfilosofi.

Jag valde humanjuridik med mina två kurser och exjobbet, du gjorde nog rätt som valde bort arbetsrätten. Det enda det verkar handla om praktiskt sätt är att hjälpa inkompetenta idioter att behålla anställningar de över huvud taget inte förtjänar. Fast i och för sig kan man prova arbetsgivarsidan...
Citera
2009-05-24, 20:51
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Jag valde humanjuridik med mina två kurser och exjobbet, du gjorde nog rätt som valde bort arbetsrätten. Det enda det verkar handla om praktiskt sätt är att hjälpa inkompetenta idioter att behålla anställningar de över huvud taget inte förtjänar. Fast i och för sig kan man prova arbetsgivarsidan...

Ja, precis. Jag har aldrig varit särskilt pepp på att sitta som förbundsjurist på LO:s rättsskydd precis. Samtidigt känns ju arbetsmarknaden (om man nu verkligen vill vara arbetsrättare) ganska begränsad, åtminstone på arbetsgivarsidan... men hey, vad vet jag.
Citera
2009-05-25, 01:06
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicyspicy
Har själv fått jobb nyligen och jobbar med företagsförvärv väldigt mycket, så det du säger stämmer inte. Däremot har det givetvis blivit svårare...
En fråga bara, kan du beskriva en dag för dig? Vad ingår i dina arbetsuppgifter?
Citera
2009-05-25, 07:23
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
En fråga bara, kan du beskriva en dag för dig? Vad ingår i dina arbetsuppgifter?

DD, DD och DD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in