Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Tack.
yes i will. Om jag inte skulle komma in direkt kan jag alltid läsa kriminologi.
Jag har själv funderat en hel del över det där med ålder och jag tror att arbetsgivare (framför allt byråer) mycket hellre anställer unga utan erfarenhet än 35 år gamla föräldrar. Den sistnämnda kategorin tror jag ogärna har lust att arbeta mer än 40 timmar i veckan, jämfört med unga som kan arbeta (i princip) hur mycket som helst. Det är ju trots allt inte så roligt att börja arbeta på byråer där de jämngamla redan är partners/senior ass. Dessutom tror jag att man som ung måste acceptera hierarkierna och helt enkelt låta
sig formas.
Det är alltid bra att ha praktiserat men sådana meriter spelar ingen roll överhuvudtaget vid tingstjänstgörings poängen, vilket är lite underligt. Det vore väl vara bättre än att läsa obskyra statsvetenskapliga teorier i ett halvår!?
Pondus? Kanske inte direkt men att ha studerat vid så pass ung ålder torde ändå tyda på någon grad av ambition. Eller vad tror du?
Vilken termin är du på? Stockholm?
yes i will. Om jag inte skulle komma in direkt kan jag alltid läsa kriminologi. Jag har själv funderat en hel del över det där med ålder och jag tror att arbetsgivare (framför allt byråer) mycket hellre anställer unga utan erfarenhet än 35 år gamla föräldrar. Den sistnämnda kategorin tror jag ogärna har lust att arbeta mer än 40 timmar i veckan, jämfört med unga som kan arbeta (i princip) hur mycket som helst. Det är ju trots allt inte så roligt att börja arbeta på byråer där de jämngamla redan är partners/senior ass. Dessutom tror jag att man som ung måste acceptera hierarkierna och helt enkelt låta
sig formas.
Det är alltid bra att ha praktiserat men sådana meriter spelar ingen roll överhuvudtaget vid tingstjänstgörings poängen, vilket är lite underligt. Det vore väl vara bättre än att läsa obskyra statsvetenskapliga teorier i ett halvår!?
Pondus? Kanske inte direkt men att ha studerat vid så pass ung ålder torde ändå tyda på någon grad av ambition. Eller vad tror du?
Vilken termin är du på? Stockholm?
Ska börja t7 i Lund till hösten. Det är märkligt att praktiken inte ger några extrameriter när vanligt kneg gör det. Är det alltid så eller praktiserade du inom ramen för utbildningen? Vi kan nämligen praktisera (och skriva en uppsats) och få tillgodräkna oss det som en del av fördjupningsblocket (dvs högskolepoäng + CSN under tiden), och då känns det väl kanske rimligt att man inte får något extra för det jämfört med de som harvar kvar i plugget.
Du har så klart rätt i att det ger någon slags indikation om en allmän ambitionsnivå att vara ung, fast det känns ändå som att det finns någon slags nedre gräns. Jag är inte precis någon byråkille och vetefan hur man kommer tas emot när man söker sig till det statliga vid 24. Kanske finns andra arbetsgivare dock, men så långt sträcker sig nog inte min fantasi.

, jag förstår vad du menar...