Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Skit i tönten, han läser inte juridik och kommer sannolikt aldrig ens in. Med 1.4 kommer du sannolikt in någonstans, troligtvis Umeå eller Örebro. En examen därifrån smäller lika högt som en examen från t ex Uppsala. A-givare bryr sig bara om hur dina betyg från juristprogrammet ser ut, inte varifrån du har din examen. Rock on!
Eagle
Detta har bekräftats för mig gång på gång av rekryteringsansvariga på olika arbetsmarknadsdagar. Det spelar ingen som helst roll om du kommer från Uppsala eller Örebro. Bär i åtanke att jag själv pluggar i Uppsala så de har ingen anledning att ljuga för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher
Funderat lite grann på juristprogrammet också. Hur ser arbetsmarknaden ut? Om man inte är bäst i klassen vart hamnar en medelmåttig jurist?
....
Vad betyder det i praktiken? Vad jobbar en lantjurist med? Angående normeringar ska kvoteras, utveckla gärna.
Edit. Du menar att man lägger till en extra decimal? Fick 1.4 på både som det ser ut i dagsläget så med en extra decimal blir resultat 1.40.
Med lite tur kan du dessutom komma in i Uppsala med 1,4 om du söker på en vårtermin om du hellre vill plugga här än i Örebro/Umeå.
Arbetsmarknaden ser god ut. Runt 96% av de som tar examen har ett relevant jobb inom ett halvår. För att få jobba på en affärsjuridisk byrå i sthlm som första jobb bör du ha minst 50% AB för att få komma på intervju så länge du inte har kontakter (du behöver alltså inte vara bäst i klassen, det är ganska lätt att inse eftersom bara de två största byråerna i sthlm, MSA och Vinge omsätter ca. 100 nyanställda jurister per år tillsammans. Det finns inte rekryteringsunderlag om man skulle ha högre krav än ca. 50% AB). Har du kontakter (vilket man inte behöver födas med, det går att skaffa sig sådana under studietiden om man är lite driftig), eller har jobbat med annat innan och skaffat dig viss erfarenhet så blir betygen nästan irrelevanta.
De flesta med sämre betyg hamnar troligtvis på kommuner, landsting och myndigheter som första jobb. Detta är inte heller fy skam; Jobb 8-timmar om dagen och inget mer (jfr. 10-16 timmar om dagen på de flesta byråer) och en månadslön på mellan 30 000 och 50 000 efter några år om man väljer att stanna.