2009-05-20, 16:23
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Tips: hänvisa inte alltför mycket till Lawline med tanke på att det är allmänt känt bland oss yrkesverksamma vilken nivå det håller.

Det gör jag naturligtvis inte irl, det har en mycket undanskymd plats i mitt CV. Menar du att det har mycket låg nivå? Jag vet att det inte är en speciellt tung merit, men det är väl bättre än ingenting? Sveriges mest flashiga byråer stödjer ju det...

Inom vilken sektor är du yrkesverksam, om jag får fråga?
Citera
2009-05-20, 16:48
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Det gör jag naturligtvis inte irl, det har en mycket undanskymd plats i mitt CV. Menar du att det har mycket låg nivå? Jag vet att det inte är en speciellt tung merit, men det är väl bättre än ingenting? Sveriges mest flashiga byråer stödjer ju det...

Inom vilken sektor är du yrkesverksam, om jag får fråga?

Föreläsningssalen! Jag är inte klar än.
Citera
2009-05-20, 16:54
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Föreläsningssalen! Jag är inte klar än.

Flip, frågan var riktad till en som hade svarat på mitt inlägg och som citerade mig.
Citera
2009-05-20, 17:08
Bannlyst
Nybörjarfråga! Om jag påbörjar juristprogrammet (eller vilket program som helst egentligen), men väljer att göra något annat efter termin 1 ett år (tänker mest på utlandstjänst), får jag då fortsätta på termin 2 efteråt? Eller måste man läsa allt i en följd?

(märk väl att jag aldrig satt min fot på ett universitet och därför inte har en aning om hur det fungerar).
Citera
2009-05-20, 18:12
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbs24
"i faktiskt innebörd"? Låter inte som helt korrekt svenska det heller. Jag har har själv en jur.kand från Lunds universitet och det händer även mig att en och annan särskrivning slinker in.
Denna diskussion är självklart otroligt OT och därav onödig, så jag får be om ursäkt för det behov jag känner av att besvara detta.

"I faktisk innebörd" kan man självklart skriva. "I verklig betydelse" eller något liknande hade jag kunnat välja istället, och det hade haft samma innebörd. När man väl lärt sig den simpla regeln att vi skriver ihop orden i det svenska språket när vi monterar ihop två stycken till ett så sker detta per automatik kännner jag, precis som man automatiskt börjar ny mening med ny bokstav eller sätter ut kommatecken efter en sats. Ingenting man tänker på direkt. Därför finner jag det en smula märkligt att särskrivningar "slinker in". Det är inte på något sätt smidigare att särskriva ett ord heller, i motsats till att det är smidigare att "internetförkorta" vissa ord (Någon=ngn, Också=oxå osv.), så det kan inte vara förklaringen.
Citera
2009-05-20, 20:12
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Denna diskussion är självklart otroligt OT och därav onödig, så jag får be om ursäkt för det behov jag känner av att besvara detta.

"I faktisk innebörd" kan man självklart skriva. "I verklig betydelse" eller något liknande hade jag kunnat välja istället, och det hade haft samma innebörd. När man väl lärt sig den simpla regeln att vi skriver ihop orden i det svenska språket när vi monterar ihop två stycken till ett så sker detta per automatik kännner jag, precis som man automatiskt börjar ny mening med ny bokstav eller sätter ut kommatecken efter en sats. Ingenting man tänker på direkt. Därför finner jag det en smula märkligt att särskrivningar "slinker in". Det är inte på något sätt smidigare att särskriva ett ord heller, i motsats till att det är smidigare att "internetförkorta" vissa ord (Någon=ngn, Också=oxå osv.), så det kan inte vara förklaringen.

i faktisk innebörd är mycket riktigt korrekt i faktiskt innebörd är det dock inte vem som helst kan av miss tag sär skriva det kallas slarv fel slutligen vill jag på tala att det där med skilje tecken är över skattat
Citera
2009-05-20, 22:18
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
i faktisk innebörd är mycket riktigt korrekt i faktiskt innebörd är det dock inte vem som helst kan av miss tag sär skriva det kallas slarv fel slutligen vill jag på tala att det där med skilje tecken är över skattat
instämmer visserligen med det sistnämnda, skiljetecken kan man gott klara sig utan
Citera
2009-05-20, 23:14
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Flip, frågan var riktad till en som hade svarat på mitt inlägg och som citerade mig.

Blev lite fel tydligen. Sorry
Citera
2009-05-20, 23:57
Medlem
Starwarskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Men du behöver inte en hel Juristutbildning för att jobba som affärsjurist. Jag hade kört Civilekonomutbildningen och sen läst till och tagit en examen i handelsrätt vilket inte bör vara för belastande då det tom ingår lite grundläggande Juridik i Civilekonomprogrammet. Du får så att säga grunden och behöver bara lägga till ett par extra terminer handelsrätt.

Visst går det att läsa både Juristlinjen och Civilekonomprogram men det är ju betydligt mer betungande, sen kanske du ändå inte har någon nytta av det om det inte är så att du vill arbeta som någon annan typ av jurist, brottmål, familjerätt etc, då är det överflödiga kunskaper. Men som sagt alltid bra att ha flera vägar att gå och om du pallar att köra båda är det ju inget fel. Men som sagt, pengarna finns i affärsjuridiken och då behöver du inte köra hela Juristlinjen.

Hur har du tänkt dig läsa en kandidat i handelsrätt? Har aldrig sett en C-kurs i det ämnet. Har faktiskt inte ens sett en b-kurs utan bara 15p grundkurser.
Citera
2009-05-21, 00:15
Medlem
Citat:
Men nu blir det ev. landsortsting och flytt från storstan, förhoppningsvis räcker 295 poäng. Annars blir det statsvetenskap och arbetsmarknadskunskap för att höja poängen i höst .

Hade du sjuk otur med betygen? 295 låter väldigt lågt för 70% AB?
Citera
2009-05-21, 00:32
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Hade du sjuk otur med betygen? 295 låter väldigt lågt för 70% AB?

Alltså 70 % utan 25 p avdrag. 289/310 + 6 poäng för 20 poäng extra specialkusrer utöver examen. Jag fick in studietekniken efter c4 och fick då Ab i allt utom rättshistoria och förvaltningsrätt.
Citera
2009-05-21, 06:13
Medlem
Citat:
Alltså 70 % utan 25 p avdrag. 289/310 + 6 poäng för 20 poäng extra specialkusrer utöver examen. Jag fick in studietekniken efter c4 och fick då Ab i allt utom rättshistoria och förvaltningsrätt.

Aj... Med sån hög procentandel bra betyg var det riktigt bittert, det ser iof bra ut till intervjuer. Synd på konjunkturen bara.

Men lycka till i alla fall! En vän till mig fick precis tingsplats i stockholm på grund av att intagningspoängen inte varit så låga på flera år, så ibland har man tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in