Citat:
Ursprungligen postat av Robbs24
"i faktiskt innebörd"? Låter inte som helt korrekt svenska det heller. Jag har har själv en jur.kand från Lunds universitet och det händer även mig att en och annan särskrivning slinker in.
Denna diskussion är självklart otroligt OT och därav onödig, så jag får be om ursäkt för det behov jag känner av att besvara detta.
"I faktisk innebörd" kan man självklart skriva. "I verklig betydelse" eller något liknande hade jag kunnat välja istället, och det hade haft samma innebörd. När man väl lärt sig den simpla regeln att vi skriver ihop orden i det svenska språket när vi monterar ihop två stycken till ett så sker detta per automatik kännner jag, precis som man automatiskt börjar ny mening med ny bokstav eller sätter ut kommatecken efter en sats. Ingenting man tänker på direkt. Därför finner jag det en smula märkligt att särskrivningar "slinker in". Det är inte på något sätt smidigare att särskriva ett ord heller, i motsats till att det är smidigare att "internetförkorta" vissa ord (Någon=ngn, Också=oxå osv.), så det kan inte vara förklaringen.