2015-01-17, 20:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Ja, det är verkligen synd! De har t.o.m tagit bort praktiken från examensarbetet på SU men som tur är så kan man lägga till den frivilligt numera. Så kloka ord, jag håller verkligen med dig
Intressant, det var alltså en obligatorisk praktik med exjobbet? I Uppsala är det frivilligt, men gör du praktik så innebär det inte att kraven på uppsatsen sänks, utan den ska hålla samma kvalitet som om du inte gjorde praktik. Förut verkar det som att man bara behövde skriva en uppsats på 15 hp om man gjorde praktik, men nu är det ändrat. Även då var praktiken frivillig, bör det tilläggas.
Citera
2015-01-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderArmour
So really..är extremo bara en pundare som tror han har vetskap om Juridik?

Tror en befattning inom Socialtjänsten är hans "calling"

Synd om er som blir drabbade.

Trist
Kan ni inte fortsätta denna diskussion IRL istället?
Frågeställningen huruvida extremo är "på riktigt" hör knappast hemma i tråden. Just sayin.
Citera
2015-01-17, 20:21
Medlem
Någon som vet när T1 på UU får reda på sina seminarie/basgrupper?
Citera
2015-01-17, 20:28
Medlem
Labyrinthines avatar
"Extremus" låter som någon antik grekisk filosof.

Samtliga juriststudenter som jag har umgåtts med eller bara råkat samtala en kort stund med under den första terminen på juristprogrammet har varit väldigt trevliga, sympatiska och socialt kompetenta. De har varit hjälpsamma i biblioteket när jag inte hittat det jag letar efter, de har hållit upp dörrar och de har tagit sig tid att skanna och skicka anteckningar om man har missat något.

Nu om några dagar börjar jag på CA, den så kallade väggen på SU. Är det någon som har en åsikt om vilket av de ämnen som behandlas på kursen som brukar vara mastigast och svårast att ta in och som kan vara bra att fokusera på från dag ett?

Själv ser jag fram emot avtalsrätten, den gillade jag under JIKen och JÖKen.

Annars är det fritt fram att PM:a mig eller fråga här om det är några nya juriststudenter som vill ha färska uppgifter om SU:s första termin! Jag hjälper gärna till.
Citera
2015-01-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Intressant, det var alltså en obligatorisk praktik med exjobbet? I Uppsala är det frivilligt, men gör du praktik så innebär det inte att kraven på uppsatsen sänks, utan den ska hålla samma kvalitet som om du inte gjorde praktik. Förut verkar det som att man bara behövde skriva en uppsats på 15 hp om man gjorde praktik, men nu är det ändrat. Även då var praktiken frivillig, bör det tilläggas.

Nja, alltså den var inte obligatorisk utan det fanns två kurser: examensarbete 30 hp och examensarbete med praktik 30 hp och någon av dem kunde man välja. Och sen kom den där rapporten från högskoleverket som pekade ut bristande kvalité för jur.utb. på SU för ett tag sen och det var just pga. praktiken i exarbetet så då tog man bort kursen examensarbete med praktik 30 hp och har bara kvar examensarbete 30 hp nu och det var just det som diskuterades att kvalitén på uppsatsen sänktes pga. praktiken. Så nu finns bara kursen examensarbete 30 hp men man kan frivilligt lägga till praktik om man vill.
Citera
2015-01-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine

Samtliga juriststudenter som jag har umgåtts med eller bara råkat samtala en kort stund med under den första terminen på juristprogrammet har varit väldigt trevliga, sympatiska och socialt kompetenta. De har varit hjälpsamma i biblioteket när jag inte hittat det jag letar efter, de har hållit upp dörrar och de har tagit sig tid att skanna och skicka anteckningar om man har missat något.

Nu om några dagar börjar jag på CA, den så kallade väggen på SU. Är det någon som har en åsikt om vilket av de ämnen som behandlas på kursen som brukar vara mastigast och svårast att ta in och som kan vara bra att fokusera på från dag ett?

Annars är det fritt fram att PM:a mig eller fråga här om det är några nya juriststudenter som vill ha färska uppgifter om SU:s första termin! Jag hjälper gärna till.

Att CA är väggen är mycket överdrivet! Det du bör fokusera på är främst sakrätten och i andra hand fordringsrätten. Avtalsrätten är på en ok nivå.
Citera
2015-01-17, 20:38
Medlem
Lordvaffs avatar
Jag har väldigt svårt att förstå varför folk blir upprörda av Extremo i den här tråden. Min far har jobbat på byrå (partner) hela min uppväxt och har själv sagt att det är en jävla betygshets och att de inte kallar folk till intervju utan bra betyg.

En gång anställde de en person på andra meriter, men det var tydligen ett misstag - han/hon var kass - så då återgick de till den gamla goda betygshetsen...

Och ett tips till alla er som har dåliga betyg och gnäller/rättfärdigar dem. Titta er i spegeln och inse att ni har fel. Ni har failat med betygen och det är en viktig aspekt av rekryteringsaspekt till byrå/ting. Det finns få saker som är mer skadligt än att ljuga för sig själv.
Citera
2015-01-17, 20:41
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Att CA är väggen är mycket överdrivet! Det du bör fokusera på är främst sakrätten och i andra hand fordringsrätten. Avtalsrätten är på en ok nivå.

Jag tycker att CA ska bli kul, så jag är inte direkt avskräckt av benämningen väggen. Alla utbildningarna verkar ju behöva en termin med det namnet, så.

Hm, ja, sakrätten har jag hört ska vara lite krånglig. Tack för tipset.

Kurserna jag ser mest fram emot att läsa på programmet är CA, CC, associationsrätt, straffrätt, folkrätt, rättshistoria och allmän rättslära. Och så specialkurserna såklart.
Senast redigerad av Labyrinthine 2015-01-17 kl. 21:18.
Citera
2015-01-17, 20:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstan
Någon som vet när T1 på UU får reda på sina seminarie/basgrupper?
Brukligt är att det anslås på Studentportalen eller på en anslagstavla, i byggnaden där ni köper kompendierna, under första dagen.

Citat:
Nja, alltså den var inte obligatorisk utan det fanns två kurser: examensarbete 30 hp och examensarbete med praktik 30 hp och någon av dem kunde man välja. Och sen kom den där rapporten från högskoleverket som pekade ut bristande kvalité för jur.utb. på SU för ett tag sen och det var just pga. praktiken i exarbetet så då tog man bort kursen examensarbete med praktik 30 hp och har bara kvar examensarbete 30 hp nu och det var just det som diskuterades att kvalitén på uppsatsen sänktes pga. praktiken. Så nu finns bara kursen examensarbete 30 hp men man kan frivilligt lägga till praktik om man vill.
Aha då är jag med. Kan tycka att det är ett lite märkligt resonemang, att kvaliteten försämras pga. praktiken. Visst, det kan ju vara fallet, men det är ju upp till lärosätet att besluta huruvida exjobbet ska bli godkänt eller inte.
Citera
2015-01-17, 22:00
Medlem
Citat:

Var inte orolig för väggen, riktigt intressant och bra kurs. Lägg ribban högt från början så löser det sig.
Citera
2015-01-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Jag har väldigt svårt att förstå varför folk blir upprörda av Extremo i den här tråden. Min far har jobbat på byrå (partner) hela min uppväxt och har själv sagt att det är en jävla betygshets och att de inte kallar folk till intervju utan bra betyg.

En gång anställde de en person på andra meriter, men det var tydligen ett misstag - han/hon var kass - så då återgick de till den gamla goda betygshetsen...

Och ett tips till alla er som har dåliga betyg och gnäller/rättfärdigar dem. Titta er i spegeln och inse att ni har fel. Ni har failat med betygen och det är en viktig aspekt av rekryteringsaspekt till byrå/ting. Det finns få saker som är mer skadligt än att ljuga för sig själv.

Håller verkligen med dig! Det stämmer bra att betygen avgör om man blir kallad till intervju eller ej, på större byrå i alla fall och domstol då. Jag har medelmåttiga betyg och gnäller inte så fattar inte heller varför andra gör det. Man visste redan från dag 1 att det är bra betyg som gäller och man hade tillräckligt med tid att hoppa av innan man tog examen.
Citera
2015-01-18, 09:53
Medlem
Citat:
Jag tycker att CA ska bli kul, så jag är inte direkt avskräckt av benämningen väggen. Alla utbildningarna verkar ju behöva en termin med det namnet, så.

Hm, ja, sakrätten har jag hört ska vara lite krånglig. Tack för tipset.

Kurserna jag ser mest fram emot att läsa på programmet är CA, CC, associationsrätt, straffrätt, folkrätt, rättshistoria och allmän rättslära. Och så specialkurserna såklart.

Yes sakrätten är knepig Alla de som du radar upp är inte så svåra och klarar du CA så kommer du klara allt det andra också. Vill slå en varning för CD och processrätt, dessa två upplevdes som svårare än CA av ganska många som jag frågat och jag själv tycker samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in