2013-01-14, 16:09
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avancez
Någon som vet möjligheterna att läsa om en termin som man kuggat (uppsala)? Orsaker gjorde det omöjligt att ta till sig och bedriva studier i den omfattningen som krävdes den terminen (bespar mig reprimander).

Det är knappast med stolthet jag berättar detta (i ljuset av alla overkligt duktiga juriststudenter i tråden), men jag ska faktiskt gå om T1 nu.. Börjar om nu här i dagarna. Hösten gick inge bra för mig p gr av psykiska problem, närmare bestämt så fick jag precis en adhd-diagnos, så nu föll bitarna på plats kring varför det inte funkat för mig. Nu ska jag dock medicineras för det, och förhoppningsvis få hjälp från ett så kallat studentstöd, och jag finner verkligen juridik intressant så jag vill inte ge upp det. Utan jag ger det ett till försök! Och jag fick p gr av sjukbilden dispens till att läsa om T1.
Citera
2013-01-14, 17:12
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Typ 99,5% av alla som tar examen har ett relevant jobb inom ett halvår, iaf enligt uppgift från UU. Det finns gott om juriststudenter som inte har ambitioner att få AB i allt, sitta ting på Stockholms TR eller börja på MSA direkt efter examen. Med en juristexamen med lägre betyg kan du få jobb på de flesta myndigheter, kommuner, landsting, eventuellt som bolagsjurist på vissa ställen, mm. På de flesta sådana jobb har du en ganska prestigelös och stressfri tillvaro med en hyfsad lön. Många föredrar detta framför att jobba 12 timmar om dagen och tjäna marginellt mer men ha betydligt högre status.

Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Jag vet rätt många som har och haft som ambition att klara godkänt. De har fått jobb, samtliga har dock varit intresserade av att jobba för myndighet i slutänden.

Arbetslösheten bland jurister är väl nära nog noll, om man medräknar alla jurister som jobbar där juristexamen egentligen inte krävs formellt.

Jag siktar på åklagare, men är inte minsta lilla orolig för att jag valt 'rätt' även om jag på vägen skulle känna 'men vad fan höll jag på med, åklagare vill jag inte alls bli'. En juristexamen öppnar som jag ser det så många dörrar så om jag inte blir helt personlighetsförändrad och får för mig jag prompt ska jobba med något annat legitimeringskravsyrke så är det lugnt. Jag kan jobba med det jag vill efter juristprogrammet, punkt.
Tack för svaren! Anledningen att jag frågar beror på att jag själv har svårt att se mig själv ryckas med i ett pluggrace för att få AB. Skulle i första hand läsa till jurist för att lära mig och få en bred utbildning. Är väldigt ombytlig i vad jag vill jobba som och behöver en bred arbetsmarknad.
Citera
2013-01-14, 20:08
Medlem
Angående kurslitteraturen, finns massa begagnat på blocket. Vad är ett rimligt paketpris för en termins begagnade böcker? Går det att hitta ännu billigare på plats i Uppsala? De flesta ligger på runt 1600 - 1800 för de obligatoriska böckerna till termin 1.
Citera
2013-01-14, 20:22
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellardoor91
Angående kurslitteraturen, finns massa begagnat på blocket. Vad är ett rimligt paketpris för en termins begagnade böcker? Går det att hitta ännu billigare på plats i Uppsala? De flesta ligger på runt 1600 - 1800 för de obligatoriska böckerna till termin 1.

Nypris multiplicerat med 0,5-0,75 brukar vara standard.
Citera
2013-01-14, 20:25
Medlem
Vad bör man börja läsa på T4 i Uppsala? Tänkte läsa någon sorts introduktionsbok (likt Zetterströms bok på T3) nu veckan innan terminen börjar.
Citera
2013-01-14, 20:27
Medlem
Hur tuffa är juriststudierna egentligen?

Hör så jävla mycket om hur mycket det är att läsa, vilken hets det är och hur man måste läsa 24/7 för att klara av juridikstudierna. Men kom igen, är det verkligen tuffare än några andra heltidsstudier? Har tidigare läst samhällsvetenskap vid en riktigt jävla skitskola Högskolan i Jönköping. Läste där 60 hp och visst kunde man göra det lätt för sig. Vissa tentor kunde man to klara av bara genom att plugga på föreläsningarna... Så i ljuset av detta? Hur svårt?
Citera
2013-01-14, 20:51
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Hör så jävla mycket om hur mycket det är att läsa, vilken hets det är och hur man måste läsa 24/7 för att klara av juridikstudierna. Men kom igen, är det verkligen tuffare än några andra heltidsstudier? Har tidigare läst samhällsvetenskap vid en riktigt jävla skitskola Högskolan i Jönköping. Läste där 60 hp och visst kunde man göra det lätt för sig. Vissa tentor kunde man to klara av bara genom att plugga på föreläsningarna... Så i ljuset av detta? Hur svårt?

Sök i tråden. Just det ämnet, samt närliggande sådana, har avhandlats flera gånger tidigare.
Citera
2013-01-14, 21:37
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Du lyfter ett ämne som dyker upp titt som tätt, av både nya studenter och av andra nyfikna. Det är svårt att ge ett kärnfullt svar på en såpass diffus frågeställning, men här kommer i vart fall tankar från en T6-student.

Jag har läst personalvetarprogrammet innan i ett år, samt två terminskurser varav den ena pedagogik och den andra en kurs i praktiskt svenska.
För mig (vilket i viss mån beror på min egen ambitionsnivå) är studierna väsenskilda. Det är svårt att leka sig igenom juridikstudierna på samma sätt som jag gjorde under mina tidigare studier. I många fall handlar det om att "kavla upp ärmarna" och läsa stora mängder text.
Dock är ju inte detta något som är unikt för juridiken!
Vad juridiken däremot har är en betygshets som, mig veterligen, endast finns motsvarad, till viss del, bland ex. handels i stockholm och industriell ekonomi på vissa orter – och inte ens då tror jag att det är fullt lika påtagligt.

Enligt min uppfattning sammanhänger således hur "svårt" juridiken är med vilken ambitionsnivå du lägger dig på. Att klara av att skriva B på samtliga tentor kan en klent begåvad schimpans klara – och då med en måttlig arbetsinsats (med reservation för Göteborgs Universitet, där verkar det svårare).
Om du däremot siktar på att kontinuerligt leverera högstaa terminsbetyg är arbetsbelastningen en annan. Hur svårt det däremot kan tänkas vara just för dig är, som det har framkommit så många tidigare i tråden, omöjligt att svara på.

Jag känner många skarpa studenter som lägger ner mellan 35-45h under terminens flesta veckor, för att nu under tentaplugg öka till uppskattningsvis 12-16h/dag (nej, det är inget skämt eller överdrift). Ingen av dessa studenter känner sig säker på att kunna leverera det som krävs för att få ett AB på tentan.
Osäkerhetskänslan i kombination med jakten på höga betyg är således,tror jag, en kraftfull faktor vad gäller juristprogrammets beryktade svårhet.
Citera
2013-01-14, 22:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firaxis
Vad bör man börja läsa på T4 i Uppsala? Tänkte läsa någon sorts introduktionsbok (likt Zetterströms bok på T3) nu veckan innan terminen börjar.
Kriminalrättens grunder kan med fördel skummas igenom, så att du har koll på begreppen. Annars är det inte någon större idé att börja redan nu. Njut av ledigheten. Sov. Drick öl. Festa.
Citera
2013-01-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Du lyfter ett ämne som dyker upp titt som tätt, av både nya studenter och av andra nyfikna. Det är svårt att ge ett kärnfullt svar på en såpass diffus frågeställning, men här kommer i vart fall tankar från en T6-student.

Jag har läst personalvetarprogrammet innan i ett år, samt två terminskurser varav den ena pedagogik och den andra en kurs i praktiskt svenska.
För mig (vilket i viss mån beror på min egen ambitionsnivå) är studierna väsenskilda. Det är svårt att leka sig igenom juridikstudierna på samma sätt som jag gjorde under mina tidigare studier. I många fall handlar det om att "kavla upp ärmarna" och läsa stora mängder text.
Dock är ju inte detta något som är unikt för juridiken!
Vad juridiken däremot har är en betygshets som, mig veterligen, endast finns motsvarad, till viss del, bland ex. handels i stockholm och industriell ekonomi på vissa orter – och inte ens då tror jag att det är fullt lika påtagligt.

Enligt min uppfattning sammanhänger således hur "svårt" juridiken är med vilken ambitionsnivå du lägger dig på. Att klara av att skriva B på samtliga tentor kan en klent begåvad schimpans klara – och då med en måttlig arbetsinsats (med reservation för Göteborgs Universitet, där verkar det svårare).
Om du däremot siktar på att kontinuerligt leverera högstaa terminsbetyg är arbetsbelastningen en annan. Hur svårt det däremot kan tänkas vara just för dig är, som det har framkommit så många tidigare i tråden, omöjligt att svara på.

Jag känner många skarpa studenter som lägger ner mellan 35-45h under terminens flesta veckor, för att nu under tentaplugg öka till uppskattningsvis 12-16h/dag (nej, det är inget skämt eller överdrift). Ingen av dessa studenter känner sig säker på att kunna leverera det som krävs för att få ett AB på tentan.
Osäkerhetskänslan i kombination med jakten på höga betyg är således,tror jag, en kraftfull faktor vad gäller juristprogrammets beryktade svårhet.

Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte så mycket i betygen, utan endast i att klara programmet. Men det som ger mig magont är att förlora ett liv för att behöva plugga hur mycket som helst. Ska jag vara helt ärlig önskar jag inte behöva förvalta mer än säg 4-5 timmar studier per dag, i övrigt vill jag göra annat. Jag skulle säga att jag är normalbegåvad.
Citera
2013-01-15, 12:57
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte så mycket i betygen, utan endast i att klara programmet. Men det som ger mig magont är att förlora ett liv för att behöva plugga hur mycket som helst. Ska jag vara helt ärlig önskar jag inte behöva förvalta mer än säg 4-5 timmar studier per dag, i övrigt vill jag göra annat. Jag skulle säga att jag är normalbegåvad.
Du önskar det, men går det? Att plugga mellan 9-14 känns som ett vanligt program.
Citera
2013-01-15, 13:03
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Du önskar det, men går det? Att plugga mellan 9-14 känns som ett vanligt program.

Pluggar man så mycket klarar man programmet utan svårigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in