Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Hör så jävla mycket om hur mycket det är att läsa, vilken hets det är och hur man måste läsa 24/7 för att klara av juridikstudierna. Men kom igen, är det verkligen tuffare än några andra heltidsstudier? Har tidigare läst samhällsvetenskap vid en riktigt jävla skitskola Högskolan i Jönköping. Läste där 60 hp och visst kunde man göra det lätt för sig. Vissa tentor kunde man to klara av bara genom att plugga på föreläsningarna... Så i ljuset av detta? Hur svårt?
Du lyfter ett ämne som dyker upp titt som tätt, av både nya studenter och av andra nyfikna. Det är svårt att ge ett kärnfullt svar på en såpass diffus frågeställning, men här kommer i vart fall tankar från en T6-student.
Jag har läst personalvetarprogrammet innan i ett år, samt två terminskurser varav den ena pedagogik och den andra en kurs i praktiskt svenska.
För mig (vilket i viss mån beror på min egen ambitionsnivå) är studierna
väsenskilda. Det är svårt att leka sig igenom juridikstudierna på samma sätt som jag gjorde under mina tidigare studier. I många fall handlar det om att "kavla upp ärmarna" och läsa stora mängder text.
Dock är ju inte detta något som är unikt för juridiken!
Vad juridiken däremot har är en betygshets som, mig veterligen, endast finns motsvarad, till viss del, bland ex. handels i stockholm och industriell ekonomi på vissa orter – och inte ens då tror jag att det är fullt lika påtagligt.
Enligt min uppfattning sammanhänger således hur "svårt" juridiken är med vilken ambitionsnivå du lägger dig på. Att klara av att skriva B på samtliga tentor kan en klent begåvad schimpans klara – och då med en måttlig arbetsinsats (med reservation för Göteborgs Universitet, där verkar det svårare).
Om du däremot siktar på att kontinuerligt leverera högstaa terminsbetyg är arbetsbelastningen en annan. Hur svårt det däremot kan tänkas vara just för dig är, som det har framkommit så många tidigare i tråden, omöjligt att svara på.
Jag känner många skarpa studenter som lägger ner mellan 35-45h under terminens flesta veckor, för att nu under tentaplugg öka till uppskattningsvis 12-16h/dag (nej, det är inget skämt eller överdrift). Ingen av dessa studenter känner sig
säker på att kunna leverera det som krävs för att få ett AB på tentan.
Osäkerhetskänslan i kombination med jakten på höga betyg är således,tror jag, en kraftfull faktor vad gäller juristprogrammets beryktade svårhet.