2012-11-14, 20:09
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanrunkarn
Så jag kan läsa 90 hp till och få ytterligare en kandidat?

Ja, men en filosofie kandidat smäller förstås inte lika högt som en ekonomie kandidat. Enligt studievägledaren jag pratade med tar den absoluta majoriteten av juristerna som dubblar ut en fil.kand och inte en ek.kand.
Citera
2012-11-14, 20:13
Medlem
Resultatet från T1s första tenta i GBG blev 120 U av 230 skrivande.

Om nu någon var intresserad..
Citera
2012-11-14, 20:29
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu

Hälften U!? Det var mkt. Vad läser man första terminen i GBG?
Citera
2012-11-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ja, men en filosofie kandidat smäller förstås inte lika högt som en ekonomie kandidat. Enligt studievägledaren jag pratade med tar den absoluta majoriteten av juristerna som dubblar ut en fil.kand och inte en ek.kand.
Jo, självklart, men ur tingsmeriteringssynpunkt är det sak samma vad examen heter. En ek kand från hhs är lika mkt värd som en fil kand från Blekinge, så länge de är inom ett relevant område. Jag vet att ek är användbarare för jurister men det är för att det blir lättare att få jobb på affärsjuridiska byråer, jag siktar på en trygg och skyddad tillvaro inom offantliga sektorn

Har filat lite på min geniala idé nu och tror jag tänker söka 30hp stats distans i dalarna. Kommer det medföra några problem med min nuvarande utbildning?
Citera
2012-11-14, 20:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Hahaha!

Det var som fan, minsann en svag årgång. Vad beror detta på? En supersvår tenta eller dåligt tentaplugg?
Citera
2012-11-14, 20:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Kommer det medföra några problem med min nuvarande utbildning?

Nej, inte om din skola inte har ett märkligt system där man måste söka varje kurs på antagning.se, men det tror jag inte att något juristprogram har.
Citera
2012-11-14, 20:47
Medlem
Ungefär samma resultat som förra året då det blev nytt upplägg.

Jag kan bara prata utifrån mig själv och dom jag umgås med, blev faktiskt ganska förvånad att vissa körde som jag vet som lagt ner 8 h/dag.

Sj klarade jag mig men med ett betyg jag inte är nöjd med.

Vissa grät när dom hämtade ut tentan.
Citera
2012-11-14, 20:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ungefär samma resultat som förra året då det blev nytt upplägg.

Jag kan bara prata utifrån mig själv och dom jag umgås med, blev faktiskt ganska förvånad att vissa körde som jag vet som lagt ner 8 h/dag.

Sj klarade jag mig men med ett betyg jag inte är nöjd med.

Vissa grät när dom hämtade ut tentan.
Måste ju antingen vara fel på tentan eller studenterna om runt 50 % blir underkända, det låter ju helt absurt för mig. Det låter inte alls korrekt. Vad har ni för upplägg nu och vad hade ni förut?
Citera
2012-11-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Hälften U!? Det var mkt. Vad läser man första terminen i GBG?

Juridisk metod är kursen, med arbetsrätt, avtalsrätt, immateriellrätt, förmögenhetsrätt och annan civilrätt som utgångspunkt.

Vi har lagt ner ganska mycket tid på separationsrätt och borgenärsskydd..

Sry om det är svårt att hänga med i det jag skriver, är ganska trött..
Citera
2012-11-14, 21:02
Medlem
Citat:

O herregud. Det här har hänt på GU förr väl? Någon som har GUs tenta och kan lägga upp frågorna så man kan bedöma om det är eleverna/provet/rättningen eller själva skolan som är problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nej, inte om din skola inte har ett märkligt system där man måste söka varje kurs på antagning.se, men det tror jag inte att något juristprogram har.
Tack för hjälpen!

Edit:
Citat:
Juridisk metod är kursen, med arbetsrätt, avtalsrätt, immateriellrätt, förmögenhetsrätt och annan civilrätt som utgångspunkt.

Separationsrätt på termin 1? Det måste väl skolan fatta att det inte går, det är, jämte rättskraft, bland det mest invecklade jurister läser om.
Senast redigerad av fanrunkarn 2012-11-14 kl. 21:05.
Citera
2012-11-14, 21:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Sakrätt alltså. Vi studerar också sakrätt här, dock inte på första terminen utan på tredje. Trots att vi studerar mer sakrätt, som faktiskt är ett komplext ämne, så är det inte alls lika många som får U. SKulle tro att det ligger runt 15 %, är dock inte helt säker.

Men detta måste ju betyda att studenterna inte prioriterar rätt. Jag har svårt att tro att man får U om man lägger upp tiden korrekt och gör det man skall. Av de områden du listade är sakrätt det svåraste, de andra är faktiskt tämligen enkla.

Har du en tenta att ladda upp? Ibland läggs dessa upp på studentportalen vid lärosätet.
Citera
2012-11-14, 21:08
Medlem
Citat:
Jag går just nu näst sista terminen och tänker nu komplettera mina studier med en fil.kand i antingen ekonomi eller stats/samhälle. Kan jag tillgodoräkna mig några poäng från min jurexamen och isf hur mycket? Rent logiskt så borde jag ju INTE kunna det eftersom poängen redan används inom min jurex, och därför inte tillför ny kunskap, men jag har hört annat.

Hur mycket kan jag läsa parallellt med sista terminen? Jag har hört att 45 hp är max per termin men att man med lätthet kan komma runt det hindret. Hur? Jag har läst lite stats och ek tidigare och trots att det var heltid upptog det max 5-10 h per vecka. Jag VET att jag skulle klara av att läsa minst 90 hp per termin (alltså inte samtidigt med juridik, ofc), låter det sig göras?

Om du tänker komplettera med en kandidat i statsvetenskap och läser på SU så vet jag med säkerhet att du kan tillgodoräkna dig allt (dvs. 90 hp från juristprogrammet) utom dom obligatoriska kurserna om 90 hp som krävs i statsvetenskap (stats 1-3). Jag gissar att detsamma gäller över hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in