2010-12-20, 21:05
Medlem
jaffajaffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsycholicRave
Är det någon som vet nåt om nollningen på VT för juristerna i Lund? Inskrivningen är den 12, men börjar nollningen innan själva terminsstart, eller håller den på under de första veckorna? Eller det kanske inte är någon nollning med reda alls för de som börjar VT?

Kolla kårens hemsida, dom lägger upp schema senare. http://www.jf.se/novisch

Nu läser jag sista terminen i Lund så saker kan ha ändrats sen jag var novisch, men ganska säker på att de första mötena med faddrar och liknande sker samma dag som inskrivningen och att man får info om inspark, gruppindelningar och liknande vid det tillfället. Men du kan ju läsa igenom kårsidan och se om du hittar något vettigt, annars är det ju som någon sa tidigare bara att maila dom. Brukar man inte få hem info om det ihop med antagningsbeskedet?
Citera
2010-12-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsguran
Rykten säger ju att Bull och Nergelius ska ha slagits på juridiska institutionens dag i Uppsala för några år sen. Kan dock inte uttala mig om sanningshalten i det ryktet. Nergelius är tydligen inte särskilt populär på jur. inst. i Uppsala.

Haha, det skulle fan inte förvåna mig. I en fotnot i Svensk Statsrätt står det typ: "Thomas Bull tycker så här. Det är fel..." utan nån vidare motivering. Inför ett seminarium när jag läste T1 så mejlade jag Nergelius och frågade vad han menade (eftersom jag har pluggat en termin i Örebro så har jag även en Örebro-studentmail ) och fick en liten kommentar.

Nergelius verkar rätt störig, men hans bok var lätt den bästa på T1.

edit: Aimbert kan ha rätt dock. Med nya RF kanske den inte är lika aktuell...
Senast redigerad av sgt.hank 2010-12-21 kl. 08:29.
Citera
2010-12-21, 10:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Haha, det skulle fan inte förvåna mig. I en fotnot i Svensk Statsrätt står det typ: "Thomas Bull tycker så här. Det är fel..." utan nån vidare motivering. Inför ett seminarium när jag läste T1 så mejlade jag Nergelius och frågade vad han menade (eftersom jag har pluggat en termin i Örebro så har jag även en Örebro-studentmail ) och fick en liten kommentar.

Nergelius verkar rätt störig, men hans bok var lätt den bästa på T1.

edit: Aimbert kan ha rätt dock. Med nya RF kanske den inte är lika aktuell...
Bara utav intresse, vart i boken finns denna fotnot?
Citera
2010-12-21, 15:13
Medlem
Damp CPCPs avatar
I och med den nya RF kanske inte Neggan fungerar längre, men jag hade helt klart störst nytta utav den boken. Den var helt gudomlig.

Vad gäller Sterzels författning i utveckling, var det någon som sa att det var intressant att läsa då han hade ett annat perspektiv på det. Men nyttan jag hade med den boken för seminarium och tentan var HELT obefintlig. Så här i efterhand hade jag aldrig ha köpt boken.

Vad gäller Bull så var det mer än en gång på seminarium där någon hänvisade till litteratur av Bull som läraren inte höll med om. Så Neggans pik var nog inte helt utan grund.
Citera
2010-12-21, 16:12
Medlem
r0g3rs avatar
http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s?id=2474&csid=5035&artnr=31793-02

"Den viktigaste svenska grundlagen, Regeringsformen från 1974, kommer 2010 att genomgå flera större ändringar, efter förslag av den 2004 tillsatta Grundlagsutredningen. Ändringarna gäller bland annat formerna för regeringsbildning, normprövningen och domstolarnas ställning. "

Verkar som Nergelius är steget före!
Citera
2010-12-21, 18:53
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Vad gäller Bull så var det mer än en gång på seminarium där någon hänvisade till litteratur av Bull som läraren inte höll med om. Så Neggans pik var nog inte helt utan grund.

Thomas Bull är ändå professor i konstitutionell rätt, så att läraren inte håller med behöver ju inte betyda att läraren har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s?id=2474&csid=5035&artnr=31793-02

"Den viktigaste svenska grundlagen, Regeringsformen från 1974, kommer 2010 att genomgå flera större ändringar, efter förslag av den 2004 tillsatta Grundlagsutredningen. Ändringarna gäller bland annat formerna för regeringsbildning, normprövningen och domstolarnas ställning. "

Verkar som Nergelius är steget före!

Jo, han har ju tagit hänsyn till ändringen i den nuvarande upplagan, men det är en konstig övergångsperiod för oss studenter nu, med all undervisning under gamla RF och tenta när nya RF har klubbats igenom, vilket ju märks i boken också. Kanske är den upplagan likadan.
Citera
2010-12-22, 00:44
Medlem
Har hört ett rykte om Nergelius och Sterzel, att de skulle ha besudlat varandras fruar Kanske är en trekant med Bull inräknat? Han anses ju av våra 20åriga elever ha ett enormt sexappeal Nej men det är konstigt att de uteslutit Neggan. En riktigt bra bok. T1 handlar liksom om statsrätt. Det kan ju vara så att den blir väldigt svår att läsa eftersom den tar upp både RF från 2010 samt 2011. Ni som börjar 2011 kommer ju inte ha nån möjlighet att läsa gamla lagar, ni behöver inte det. Det kan ju vara rent praktiskt tänkt. Men ändå väldigt konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ptja, jag hörde från många håll att jurister och juristutbildningen är konservativ, vilket inte är fallet. Mycket såssar och annat löskert folk på utbildningen, eller vad säger du Kavajpojken?

Kärade kurskamrat och neokonservatist Högskoleverket gjorde en rapport om juridikutbildningen år 2008 för alla program och orter. De visade att Uppsala var väldigt jämställt och att det var en bred fördelning med lärarjobben mellan könen. Kan mycket väl tänka mig att att man i den fina staden inte är främmande för ändringar i utbildningen. De var ju först att introducera juridisk metod. Däremot, om anledningen till att man tar bort Nergelius var att det handlar om någon slags Uppsalamentalitet att visa sig vara störst, då är det sannerligen konservativt. Man påpekas dagligen att Uppsala är den äldsta studentstaden och att juridik i Uppsala har så gamla och fina anor. Både bland lärare och elever. Det är en bra blandning av jurister i Uppsala. Det enda som saknas är lite kulturberikare
Citera
2010-12-22, 13:19
Medlem
Jag befinner mig för närvarnade i ett litet dilemma och slänger ut frågan här för att eventuellt få lite vägledning.

Jag har att för avsikt att studera Juristprogrammet till hösten (förmodligen i Göteborg). Dock krävs att jag höjer mitt HP-resultat något. Skulle inte detta lyckas lär jag plugga företagsekonomi eller dylikt (känner att det är dags för mig att börja studierna). Nu till själva dilemmat; jag har blivit antagen till Grundkursen i Jurdik (http://www.utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=info.uh.gu.HRF010). Om det skiter sig med antagningen till Juristprogrammet och jag studerar Ekonomi så kan jag tillgodoräkna mig poängen. Om jag har förstått allt rätt så kan jag inte göra det om jag läser JP men skulle ni säga att det är totalt bortkastad tid eller kan jag finna något värde att läsa kursen även om jag börjar på JP till hösten?

I kalkylen får man ta med att jag för närvarande jobbar på ett jobb som jag trivs bra med men känner att jag "kan" vid detta laget och vill således ta nästa steg.

Tacksam för svar!
Citera
2010-12-22, 14:41
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao
Jag befinner mig för närvarnade i ett litet dilemma och slänger ut frågan här för att eventuellt få lite vägledning.

Jag har att för avsikt att studera Juristprogrammet till hösten (förmodligen i Göteborg). Dock krävs att jag höjer mitt HP-resultat något. Skulle inte detta lyckas lär jag plugga företagsekonomi eller dylikt (känner att det är dags för mig att börja studierna). Nu till själva dilemmat; jag har blivit antagen till Grundkursen i Jurdik (http://www.utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=info.uh.gu.HRF010). Om det skiter sig med antagningen till Juristprogrammet och jag studerar Ekonomi så kan jag tillgodoräkna mig poängen. Om jag har förstått allt rätt så kan jag inte göra det om jag läser JP men skulle ni säga att det är totalt bortkastad tid eller kan jag finna något värde att läsa kursen även om jag börjar på JP till hösten?

I kalkylen får man ta med att jag för närvarande jobbar på ett jobb som jag trivs bra med men känner att jag "kan" vid detta laget och vill således ta nästa steg.

Tacksam för svar!

Om du tar studielån för det hela så skulle jag nog vilja säga att det är att kasta bort resurser iaf. Annars ser jag inget negativt med att göra det.
Citera
2010-12-22, 14:55
Medlem
RegularJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Om du tar studielån för det hela så skulle jag nog vilja säga att det är att kasta bort resurser iaf. Annars ser jag inget negativt med att göra det.

Men man borde väl ändå kunna tillgodoräkna sig Juridisk Introduktionstermin även om man hoppar av? Är den inte motsvarade Jöken?
Citera
2010-12-24, 12:05
Medlem
Bargents avatar
Ni som frågar om hur mycket studietid man skall lägga ner på juristlinjen. Jag kan upprepa att det är väldigt individuellt. Jag har testat tre olika planeringar på tre olika terminer: ~6 h/dag på T1, ~8 h/dag på T2 och ~5 h/dag på T3. AB varje termin, med bäst poängmarginal på T1 och T3.

Dessutom har jag T3 mest suttit hemma och varvat plugg med dator och TV-spel. Det verkar som slackerattityden gynnar mig.
Citera
2010-12-25, 13:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegularJohn
Men man borde väl ändå kunna tillgodoräkna sig Juridisk Introduktionstermin även om man hoppar av? Är den inte motsvarade Jöken?

Är inte riktigt motsvarande jöken som är något mer anpassad för ekonomer och andra vilka behöver lite annorlunda juridisk kunskap (marknadsrätt, bolagsrätt osv) av mer översiktlig karaktär. Jiken är ju egentligen en introduktionskurs och förmodligen finns en bakomliggande tanke att man ska ta sig lite djupare in på juridikens område efteråt (även om så självklart inte behövs). Men ber ni mig om en källa så kommer jag stå handfallen, klart är dock att jiken och jöken inte är exakt samma.

I vilket sammanhang är det tänkt att du ska tillgodoräkna dig jiken?

Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Ni som frågar om hur mycket studietid man skall lägga ner på juristlinjen. Jag kan upprepa att det är väldigt individuellt. Jag har testat tre olika planeringar på tre olika terminer: ~6 h/dag på T1, ~8 h/dag på T2 och ~5 h/dag på T3. AB varje termin, med bäst poängmarginal på T1 och T3.

Dessutom har jag T3 mest suttit hemma och varvat plugg med dator och TV-spel. Det verkar som slackerattityden gynnar mig.

När du säger ~5-6 timmer per dag, är det exklusive föreläsningar och seminarier/gruppövningar och dessutom under helgen? Annars är det helt klart en avundsvärd tillvaro.
Senast redigerad av namgreb 2010-12-25 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in