2012-09-11, 19:02
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Jag tänker söka programmet till våren och vill verkligen läsa juridik. Tänkte höra med er som går programmet ang åldern. Jag kommer vara 25 när jag börjar i vår, känner stressen i ryggen hela tiden då jag inte ens börjat läsa programmet än!

Förstår att åldern på studenterna varierar väldigt mycket, men hur brukar det se ut på juristprogrammet? Har läst 2 år på ekonomprogram innan och ångrar att jag inte valde juridik från början!! Vet att det aldrig är för sent, men känner som sagt ändå stressen var dag som går!
Du lär vara ibland de äldsta men inte äldst.
Citera
2012-09-11, 19:04
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmannen
Någon annan som tycker att civilprocessen är klurig? Har ni några allmänna råd, eller lästips vid sidan av kurslitteraturen som ni vill dela med er av?
Lagtext, på civilprocessen kändes lagtexten för det mesta rätt bra, gäller bara att få koll på en del av de mer komplicerade delarna också men där lär ju kurslitteraturen vara till hjälp.
Citera
2012-09-11, 19:25
Medlem
Citat:
Jag tänker söka programmet till våren och vill verkligen läsa juridik. Tänkte höra med er som går programmet ang åldern. Jag kommer vara 25 när jag börjar i vår, känner stressen i ryggen hela tiden då jag inte ens börjat läsa programmet än!

Förstår att åldern på studenterna varierar väldigt mycket, men hur brukar det se ut på juristprogrammet? Har läst 2 år på ekonomprogram innan och ångrar att jag inte valde juridik från början!! Vet att det aldrig är för sent, men känner som sagt ändå stressen var dag som går!
Läser min första termin på SU och visst är vi många 93:or i vår grupp men även fler 30-plusare.

Tror inte du kommer känna dig gammal!
Citera
2012-09-11, 19:31
Medlem
Modnars avatar
Citat:

Jag är 22 och känner mig ibland lite gammal. De flesta är runt 20. Dock ser jag i princip bara fördelar med att vara äldre. Må vara en klyscha men livserfarenhet är en viktig faktor och varför ha bråttom?

Förstår mig inte på dessa kids som kommer direkt från gymnasiet och är "så trötta på skolan och sökte in för att det fanns inget annat att göra". Hur länge kommer dom palla liksom?

Men som sagt är snittåldern 21 men de flesta känns yngre men det finns många äldre också.
Citera
2012-09-11, 19:43
Medlem
elgecys avatar
Citat:

Jag är 26 och började nu T1, är helt klart bland de äldsta om inte till och med den äldsta. Mycket beror nog på vilket universitet du kommer läsa på också, som jag förstått det ligger medelåldern lite högre på exempelvis Stockholms universitet. Men så länge du verkligen har ett brinnande intresse för utbildningen i sig ju åldern irrelevant!
Citera
2012-09-11, 20:57
Medlem
Herr.Vakens avatar
Här kommer jag med en fråga.

Det är viktigt att jag får ett exakt svar här!

Hur mycket tid över till hobbys har man som jurist/studerande-till-att-bli-jurist?

Jag kan typ egentligen inte se framför mig att inte ha tid till musik, vilket då är min största hobby. Jag kan plugga 50% om dagen om jag får resten av tiden till att slappna av i min studio. Hur är det med helgen? Hur mycket plugg är det egentligen? Gå upp 9 och plugga till 5 klarar jag lätt. Och jag kan helt klart leva tacksamt som stats-jurist utan några promotioner. Visst, kan jag lägga musiken åt sidan något år för att jobba lite extra hårt och så... Men jag kan verkligen inte tänka att musiken är ett avslutat kapitel i mitt liv.

Rätt många inlägg i den här tråden så jag tänker att jag lika gärna kan fråga på nytt (om någon annan redan frågat).

Kortfattat, hur mycket tid till hobbys har man som jurist/studerande-till-jurist???
Citera
2012-09-11, 21:06
Medlem
Citat:

Jag fyller 29 år om en månad och jag är bland de äldsta (misstänker att det finns en 30-taggare men är inte helt säker).

Jag ser min ålder, eller rättare sagt min livs- och arbetslivserfarenhet, som en fördel och inget annat.
Citera
2012-09-11, 21:13
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken

Hur mycket tid över till hobbys har man som jurist/studerande-till-att-bli-jurist?

Jag kan typ egentligen inte se framför mig att inte ha tid till musik, vilket då är min största hobby. Jag kan plugga 50% om dagen om jag får resten av tiden till att slappna av i min studio. Hur är det med helgen? Hur mycket plugg är det egentligen? Gå upp 9 och plugga till 5 klarar jag lätt. Och jag kan helt klart leva tacksamt som stats-jurist utan några promotioner. Visst, kan jag lägga musiken åt sidan något år för att jobba lite extra hårt och så... Men jag kan verkligen inte tänka att musiken är ett avslutat kapitel i mitt liv.

Rätt många inlägg i den här tråden så jag tänker att jag lika gärna kan fråga på nytt (om någon annan redan frågat).

Kortfattat, hur mycket tid till hobbys har man som jurist/studerande-till-jurist???
Räkna med 30-40 timmar i veckan och sen kanske 50 sista veckan/veckorna inför tentan beroende på hur stora de år så lär du klara dig utmärkt med dina studier.
Citera
2012-09-11, 21:15
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Hur långt är ett snöre? Omöjligt att svara på. Alla är olika. Sen beror det naturligtvis på vad du har tänkt att arbeta med i framtiden också.
Citera
2012-09-11, 21:26
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Räkna med 30-40 timmar i veckan och sen kanske 50 sista veckan/veckorna inför tentan beroende på hur stora de år så lär du klara dig utmärkt med dina studier.

Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Hur långt är ett snöre? Omöjligt att svara på. Alla är olika. Sen beror det naturligtvis på vad du har tänkt att arbeta med i framtiden också.

Jo jag kom på det. Så, lite bakgrundsfakta då.

Jag körde genom gymnasiet genom att slappa och plugga sista dagen innan proven. Hoppade av med 2000 poäng, varav jag var en blandras av VG-MVG och G - barn. Hade 1 IG. Så att sådan är jag. Jag känner att jag motivationsmässigt ligger på precis samma nivå som i gymnasiet. Möjligtvis lite mer motivation, då jag då inte förstog egnetligen varför jag pluggade. Medan jag nu har en morot DVS pengar att jaga.

Så, jag är den genomsnittliga "dude"'n kan man väl säga. Ingen topplirare men inte heller helt dum i huvudet heller. Festar några gånger i månaden, men röker inte på och hänger med dom snubbarna i dom kretsarna. Hänger inte med dom som pluggar konstant heller. Är väl en ganska genomsnittlig person.

Är så pass intresserad av juridik att jag känner att det är värt ett försök, men det är knappast min passion i livet. Passionen är ju musik. Men den passionen är som sagt knappast stark nog för att försöka leva på. Jag är en svennebanan!

Framtidsplanen är att balansera mellan musiken och juridiken, för att sedan pensionera mig och köra fulltid på musiken. Och barnbarnen då. Barn skulle jag gissa på börjar trilla in när jag är 35, senast 40. Jag är 20 nu. Önskar mig en lön som åklagare eller affärsjurist på minst 25k i månaden. Det räcker för att jag ska vara nöjd, men jag skulle ju givetvis inte tacka nej till mer heller. Men ja, minst 25k i månaden. Och åklagare eller affärsjurist ska det vara. Som affärsjurist skulle jag nog vara lite mer motiverad till att jobba lite extra för lite mer stålar. Kan definitivt se framför mig att jag jobbar som åklagare typ 5-8 år, då det verkar någorlunda kul och intressant. För att sedan varva med lite affärsjuridik och jobba som en åsna för lite fetare löner.

Men det är ju bara drömmande. Ingen aning om hur det blir IRL. Därför jag kommer hit och snokar lite.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2012-09-11 kl. 21:30.
Citera
2012-09-11, 23:09
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Förstår mig inte på dessa kids som kommer direkt från gymnasiet och är "så trötta på skolan och sökte in för att det fanns inget annat att göra". Hur länge kommer dom palla liksom?

Vissa av oss pallar utbildningen igenom. Ibland kan det t.o.m. vara bra att ha ett drag av tabula rasa över sig. Att vara skoltrött däremot, det är inget vinnande koncept.

Vad gäller det här med att det är bra att ha livserfarenhet/arbetslivserfarenhet och skit med sig in på utbildningen; vad tror ni man får efter den?

Citat:
-- Din livshistoria --

Du kommer att behöva plugga exakt 29,4 timmar i veckan och 4,6 timmar om helgerna! Nej, det är fortfarande i princip omöjligt för någon att avgöra hur mycket tid du kommer att behöva lägga ner på dina studier. Plugga på bara och se vad som funkar och vad som inte funkar så kommer du om en termin eller så ha en ganska bra uppfattning!
Senast redigerad av namgreb 2012-09-11 kl. 23:12.
Citera
2012-09-11, 23:36
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Framtidsplanen är att balansera mellan musiken och juridiken, för att sedan pensionera mig och köra fulltid på musiken. Och barnbarnen då. Barn skulle jag gissa på börjar trilla in när jag är 35, senast 40. Jag är 20 nu. Önskar mig en lön som åklagare eller affärsjurist på minst 25k i månaden. Det räcker för att jag ska vara nöjd, men jag skulle ju givetvis inte tacka nej till mer heller. Men ja, minst 25k i månaden. Och åklagare eller affärsjurist ska det vara. Som affärsjurist skulle jag nog vara lite mer motiverad till att jobba lite extra för lite mer stålar. Kan definitivt se framför mig att jag jobbar som åklagare typ 5-8 år, då det verkar någorlunda kul och intressant. För att sedan varva med lite affärsjuridik och jobba som en åsna för lite fetare löner.

För att bli åklagare krävs det att du ska ha suttit ting. Det vill säga gjort notarietjänst. Och för att således hamna där krävs toppbetyg, så åklagare kanske är uteslutet om du inte är redo att lägga ned mycket hårt slit på juriststudierna? Vilket jag tolkade dina inlägg som att du varken hade tid eller lust med. 25 000 kr i månaden tjänar du för övrigt utan problem som sedvanlig jurist på myndighet. Som affärsjurist tror jag du får väldigt lite fritid och väldigt mycket övertid på jobbet. Vet heller inte hur framtiden ser ut för aspirerande affärsjurister med medelmåttiga betyg. De med större inblick i den affärsjuridiska världen får gärna ta vid här och rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in