2013-01-13, 14:11
Medlem
popman123s avatar
Tjena! Jag tänkte söka sommarnotiarietjänster nu, men har inte fått betyg för terminskurs 5 än (associationsrätt och skatterätt). Bör jag söka ändå? Eller ska jag invänta mina betyg för T5?
Citera
2013-01-13, 14:29
Medlem
Vad är grejen med Håstads sakrätt? Varför verkar den aldrig uppdateras? Är det något tjafs med Norstedts Juridik eller? Vet ju själv att Lehrberg tidigare hade sin bok Avtalstolkning på Norstedts Juridik Rödvita (stiftelsen för rättsvetenskap eller vad fan det nu heter) men nu flyttat, kanske vill Håstads göra samma sak? Kan ju knappast röra sig om att Håstad är för gammal? eller kanske vill han varken förnya den, eller låta någon ung förmåga göra samma sak? (såsom är vanligt)

Känns ju som den går samma öde som Tore Almens avtalsbok: tynar bort tillslut.

Den är ju ändå 12 år gammal (upplagan)...Aldrig hört talas om en sådan gammal bok som fortfarande används i sådan stor utsträckning (inom juridik).

Någon som förövrigt vill förklara Norstedts Juridik Stiftelsen för Rättsvetenskap. Vore ju bra om dom åtminstone redovisade någonstans (internet/böckerna) vad deras grej är. Är det en redaktion på NJ som egentligen är en fristående stiftelse?
Senast redigerad av nordkorean 2013-01-13 kl. 14:36.
Citera
2013-01-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Vad är grejen med Håstads sakrätt? Varför verkar den aldrig uppdateras? Är det något tjafs med Norstedts Juridik eller? Vet ju själv att Lehrberg tidigare hade sin bok Avtalstolkning på Norstedts Juridik Rödvita (stiftelsen för rättsvetenskap eller vad fan det nu heter) men nu flyttat, kanske vill Håstads göra samma sak? Kan ju knappast röra sig om att Håstad är för gammal? eller kanske vill han varken förnya den, eller låta någon ung förmåga göra samma sak? (såsom är vanligt)

Känns ju som den går samma öde som Tore Almens avtalsbok: tynar bort tillslut.

Den är ju ändå 12 år gammal (upplagan)...Aldrig hört talas om en sådan gammal bok som fortfarande används i sådan stor utsträckning (inom juridik).

Någon som förövrigt vill förklara Norstedts Juridik Stiftelsen för Rättsvetenskap. Vore ju bra om dom åtminstone redovisade någonstans (internet/böckerna) vad deras grej är. Är det en redaktion på NJ som egentligen är en fristående stiftelse?
Finns ett supertunt suplement till sakrätt. Ämnet som sådant ändras väldigt sällan jfrt med andra rättsområden. Kanske är det helt enkelt så att nya utgåvor inte behövs?
Citera
2013-01-13, 16:57
Medlem
Farenheits avatar
Vill någon som läst specialkurserna vid SU berätta hur antagningen går till?
På sidan står det om hela förfarandet givetvis men inte hur urvalet går till, hur brukar det vara? Är det vissa kurser som är särskilt heta och hur stor är chansen att man hamnar där man vill?
Exempelvis nationell / internationell skiljemannarätt

Är i ett ganska tidigt stadium av utbildningen men vill ändå ha koll då jag har för avsikt att bli färdig fortare.
Citera
2013-01-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Finns ett supertunt suplement till sakrätt. Ämnet som sådant ändras väldigt sällan jfrt med andra rättsområden. Kanske är det helt enkelt så att nya utgåvor inte behövs?

Jag vet, men varför är inte det infört i själva boken?!

Med tanke på att typ varenda jäkla bok får en ny utgåva var tredje år, tror jag det är något skumt med Håstads sakrätt.

Finns många exempel, där det enda nya med en ny utgåva är uppdatering av typ 10 st rättsfall och en ändring av färgen på framsidan, samt att man typ bytt plats på två kapitel...
Citera
2013-01-13, 22:09
Medlem
Någon som vet möjligheterna att läsa om en termin som man kuggat (uppsala)? Orsaker gjorde det omöjligt att ta till sig och bedriva studier i den omfattningen som krävdes den terminen (bespar mig reprimander).
Citera
2013-01-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Jag vet, men varför är inte det infört i själva boken?!

Med tanke på att typ varenda jäkla bok får en ny utgåva var tredje år, tror jag det är något skumt med Håstads sakrätt.

Finns många exempel, där det enda nya med en ny utgåva är uppdatering av typ 10 st rättsfall och en ändring av färgen på framsidan, samt att man typ bytt plats på två kapitel...
Håstad drar in över en miljon per år endast av skiljedomar (pallar inte komma med länk, men det stod i dagens juridik rätt nyligen). Onödiga uppdateringar av kurslitteratur sker i regel rätt ofta, eftersom att det är väldigt inkomstbringande *host* Stattin *host*. Kanske tycker Håstad helt enkelt inte att det är värt att sitta och göra nya upplagor varje gång ett nytt rättsfall tillför något marginellt, eller ett kommatecken i någon lag flyttar på sig. Håstad är nog inte lika driven av pengar som sina yngre och mindre justitierådiga författarkollegor, och ser nog ingen anledning till att låta andra ta över Sakrätt.

För övrigt tappade jag bort mitt supplement när jag läste sakrätt (2010, så Sakrätt var gammal redan då), och jag klarade mig fint utan det. Rättsområdet ändras rätt sällan mao, vi tragglade ju silo- och husvagnsfallen som var minst 30 år gamla men fortfarande väldigt relevanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Avancez
Någon som vet möjligheterna att läsa om en termin som man kuggat (uppsala)? Orsaker gjorde det omöjligt att ta till sig och bedriva studier i den omfattningen som krävdes den terminen (bespar mig reprimander).
Uppfyllde du obl? Då är det bara att tenta av. Om du sket i att dyka upp efter ett tag lär det bli svårare, då får du nog söka in igen. Om du med kuggat menar fick b/ba (trots ab-ambitioner) så får du inte tenta om, nej. Snacka med studievägledaren, de brukar vara schyssta då skolan vill att det ska gå bra för dig.
Citera
2013-01-13, 23:06
Medlem
Imoyess avatar
Någon som vet hur svårt det första provet på UJIK är? Dvs period 1

Räcker 1 veckas hårt plugg?
Jag undrar nämligen om jag kan åka iväg v5, kanske inte jättesmart?
Citera
2013-01-13, 23:37
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imoyes
Någon som vet hur svårt det första provet på UJIK är? Dvs period 1

Räcker 1 veckas hårt plugg?
Jag undrar nämligen om jag kan åka iväg v5, kanske inte jättesmart?
Ingen, oavsett om man läst kursen eller inte, kan svara på frågan. Hade jag varit som du så hade nog jag tagit det hela på liiiite större allvar, i varje fall om du vill komma in på juristprogrammet.
Citera
2013-01-14, 09:08
Medlem
Worezs avatar
Finns de dem som läser till jurist utan ambitioner att få betyget AB i allt? Förstår att det innebär att man inte får sitta ting, men om man inte är intresserad av det ändå, vad har man för nytta av en jur. examen med bara B i betyg?

Hur ser jobbmöjligheterna ut för en jurist 2017?
Citera
2013-01-14, 09:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Finns de dem som läser till jurist utan ambitioner att få betyget AB i allt? Förstår att det innebär att man inte får sitta ting, men om man inte är intresserad av det ändå, vad har man för nytta av en jur. examen med bara B i betyg?

Typ 99,5% av alla som tar examen har ett relevant jobb inom ett halvår, iaf enligt uppgift från UU. Det finns gott om juriststudenter som inte har ambitioner att få AB i allt, sitta ting på Stockholms TR eller börja på MSA direkt efter examen. Med en juristexamen med lägre betyg kan du få jobb på de flesta myndigheter, kommuner, landsting, eventuellt som bolagsjurist på vissa ställen, mm. På de flesta sådana jobb har du en ganska prestigelös och stressfri tillvaro med en hyfsad lön. Många föredrar detta framför att jobba 12 timmar om dagen och tjäna marginellt mer men ha betydligt högre status.
Citera
2013-01-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez

Jag vet rätt många som har och haft som ambition att klara godkänt. De har fått jobb, samtliga har dock varit intresserade av att jobba för myndighet i slutänden.

Arbetslösheten bland jurister är väl nära nog noll, om man medräknar alla jurister som jobbar där juristexamen egentligen inte krävs formellt.

Jag siktar på åklagare, men är inte minsta lilla orolig för att jag valt 'rätt' även om jag på vägen skulle känna 'men vad fan höll jag på med, åklagare vill jag inte alls bli'. En juristexamen öppnar som jag ser det så många dörrar så om jag inte blir helt personlighetsförändrad och får för mig jag prompt ska jobba med något annat legitimeringskravsyrke så är det lugnt. Jag kan jobba med det jag vill efter juristprogrammet, punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in