Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
I Uppsala tenteras i första hand färdigheter. Det görs på grundkurserna under seminarier, genom PM-skrivande och vid en slutskrivning om fem timmar.
Ska man kolla om de som följt en kurs bankat in alla fakta som förekommer i böcker och undervisning så räcker inte ens den tid som används i Stockholm till. Men man gör nog ett bra försök där...
Vad är viktigast? Att kunna flyktiga kunskaper utantill eller att ha en god juridisk färdighet? Måste iofs erkänna att även färdigheter kräver kunskaper, men inte på riktigt samma sätt som om fokus är utantillinlärning. Har man fokus på färdigheter så lär man sig relevanta "kunskaper" av bara farten.
Alla som läser juridik, oavsett lärosäte, kan nog skriva under på att det är juridisk metod som vi framförallt utbildas i och förväntas kunna hantera. Naturligtvis behöver man inte tentera all fakta som förekommit under en kurs. Vad jag motsatte mig var att Uppsala-studenter ska ha det så mycket svårare för att dessa skriver terminstentor när faktum är att studenterna på SU tenteras i mycket större omfattning. Jag föredrog t.o.m. att skriva en terminstenta, har aldrig varit så avslappnad under en termin som då. Men det är nog helt och hållet en smaksak.
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Finns rätt många här som inte har förmågan att ta något med en klackspark. Jag har flera vänner som examinerats från SU och är duktiga jurister, men du måste lära dig att se jargongen och ta den för vad den är. Du, i likhet med många andra, tar dig själv på alldeles för stort allvar.
Klart det är lättare frågor på majoriteten av SU:s tentor. De har ju oftast inte open book vilket naturligtvis medför att frågorna måste vara lättare. Det är min klara uppfattning att open booktentor testar elevens förmåga att lösa relevanta juridiska problem på ett mycket bättre sätt än en tenta med lättare frågor där du endast får ha med dig lagboken.
De argumenten jag bemötte var att SU:s elever har det jobbigare för att man har flera timmar i tentamenslokalen jämfört med UU. Detta är naturligtvis störtlöjligt.
Vi har en hel del open book-tentor på SU då det är upp till kursföreståndare att besluta i frågan. Dessa är inte svårare än de andra tentorna där man inte får medföra kurslitteraturen. Det är en missuppfattning att SU-tentor skulle vara lättare av denna anledning. Fram till för några år sedan var open book standard även på SU, ända till någon lirare fick för sig att fuska medelst microfilm.
Jag tror att juristutbildningen vid de tre största lärosätena är likvärdiga. De är olika utformade men det betyder inte att kvaliteten är varierande. Allt hänger på vad man själv föredrar.