Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Någon som vet statistiken från senaste T1 vid SU?
Har lugnat mina nerver en aning men behöver fortfarande tips på studiemetod. Alltså ska jag läsa igenom och förstå litteraturen innan jag börjar besvara frågorna i studiematerialet? Får panik över vart-jag-ska-börja.
Jag känner inte alls till den litteratur ni använder, men det förefaller som om den här Höök-boken är full med frågor som är relevanta för T1 vid SU och att frågorna i denna korresponderar till Rambergs bok. Du verkar vara fast i någon bisarr uppfattning att frågorna, och inte minst besvarandet av frågorna, har ett egenvärde, men frågorna är bara en värdemätare och ett hjälpmedel för dig. Kan du besvara dem så har du uppenbarligen fattat det du ska lära dig på T1. Skit i frågorna och bara läs den jädra boken från pärm till pärm, efter det kan du nog besvara en del frågor, eller i varje fall så vet du var du ska leta i boken för att finna svaret. Efter att du läst boken ytterligare en gång så sitter nog det mesta.
Precis som många har påpekat så är studieteknik individuell och en teknik som passar någon behöver inte passa en annan. Personligen så brukar jag skumma igenom boken för att få en uppfattning om vad den handlar om och vad som verkar klurigt. Andra gången så läser jag boken noggrannt med lagtexten bredvid och gör små anteckningar och understrykningar, antingen i lagboken eller i läroboken. Eventuellt så läser jag boken ytterligare en gång senare, men då väldigt snabbt, mest som en uppfräschning inför tentan.