2013-02-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Att han slipper studieskulderna.
Pro's = fördelar, con's = nackdelar.
Citera
2013-02-01, 16:54
Medlem
Zenon.s avatar
Nya siffror från GU. Den här gången inte fullt så katastrofala.

Arbetsrätt T5 (12 hp)

188 skrivningar (+ 4 blankningar)

AB 16 (8,5 %)
BA 39 (21 %)
B 67 (35,5 %)
U 66 (35 %)
Citera
2013-02-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Nya siffror från GU. Den här gången inte fullt så katastrofala.

Arbetsrätt T5 (12 hp)

188 skrivningar (+ 4 blankningar)

AB 16 (8,5 %)
BA 39 (21 %)
B 67 (35,5 %)
U 66 (35 %)

Ändå ett anmärkningsvärt högt antal U och B jämfört med andra lärosäten, får man säga.
Citera
2013-02-01, 17:05
Medlem
Resultatet på T1 i Uppsala:
AB 38 p 31,8%
Ba 33 p 26,4%
B 25 p 30,2%
U -24 p 11,6%

Någon som vet hur detta står sig mot tidigare terminer? Bättre, sämre eller oförändrat?
Citera
2013-02-01, 17:30
Medlem
snelpolaks avatar
antingen har gu betydligt svårare tentor eller så är pedagogiken bristande. har svårt att tro att det skulle vara sämre studenter då ju intagningspoängen är i stort sett lika landet över...

vad är grejen egentligen?
Citera
2013-02-01, 18:20
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelpolak
antingen har gu betydligt svårare tentor eller så är pedagogiken bristande. har svårt att tro att det skulle vara sämre studenter då ju intagningspoängen är i stort sett lika landet över...

vad är grejen egentligen?
Kan veterinärsstudenterna ha sökt fel och trott att man blir djurist?

Citera
2013-02-02, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Resultatet på T1 i Uppsala:
AB 38 p 31,8%
Ba 33 p 26,4%
B 25 p 30,2%
U -24 p 11,6%

Någon som vet hur detta står sig mot tidigare terminer? Bättre, sämre eller oförändrat?

VT 2012 på UU såg ut ungefär såhär:

Ab - 17%
Ba - 33%
B - 40%
U - 10%
Citera
2013-02-02, 10:46
Medlem
Någon som vet statistiken från senaste T1 vid SU?

Har lugnat mina nerver en aning men behöver fortfarande tips på studiemetod. Alltså ska jag läsa igenom och förstå litteraturen innan jag börjar besvara frågorna i studiematerialet? Får panik över vart-jag-ska-börja.
Citera
2013-02-02, 10:55
Medlem
dauits avatar
Citat:

Har lugnat mina nerver en aning men behöver fortfarande tips på studiemetod. Alltså ska jag läsa igenom och förstå litteraturen innan jag börjar besvara frågorna i studiematerialet? Får panik över vart-jag-ska-börja.
pluggade du aldrig på gymnasiet eller grundskolan, vi alla lär oss på olika sätt, det är bara du som vet hur du lär dig bäst.

jag själv lär mig bäst på att anteckna allting jag läser, för att sedan svara på frågorna. visst det tar längre tid än att bara läsa i boken men istället lär jag mig dubbelt så mycket.
Citera
2013-02-02, 11:09
Medlem
Citat:

Ja, typ 2 och 5 inlägg ovan dig. Du verkar ha noll läsförmåga, är jävligt glad över att inte ha dig i min basgrupp. Kan du snälla sluta spamma tråden nu, börjar bli löjligt nu. Bara läs skiten, ingen här kan ändå svara på vilken studiemetod som passar dig bäst.

Tack för att du förstört en trevlig tråd!
Citera
2013-02-02, 11:13
Medlem
Citat:

Det där får mig att skita på mig. Nu studerar jag vid SU och hade något sådant väntat mig hade jag skjutit mig själv direkt. Har precis börjat T1 vid SU och har nog med panik. Sådana beskrivningarna i kursinformationen får ju en verkligen att ställa sig frågan om det bara är övermänniskor som klarar av juristprogrammet?

Som jag har gråtit över tidigare är jag normalbegåvad och inte alls någon plugghäst. Prioriterar hobbys och intressen i övrigt, läser långsamt, kanske runt 20-25s/h och vill inte lägga ner mer än 6 h timmar varje vardag till studier.

Snälla påminn mig, kommer jag klara av detta eller är jag dömd till att misslyckas?

Jag skulle säga att 20-25 s/h är ganska snabbt. Jag ligger inte alls på den nivån och klarar mig utmärkt. 6 h per dag på JIK:en och du får AB. Lovar. Om du verkligen sitter 6 timmar exakt alla dagar så har du inget att oroa dig över. Slappna av lite.
Citera
2013-02-02, 11:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Jag känner inte alls till den litteratur ni använder, men det förefaller som om den här Höök-boken är full med frågor som är relevanta för T1 vid SU och att frågorna i denna korresponderar till Rambergs bok. Du verkar vara fast i någon bisarr uppfattning att frågorna, och inte minst besvarandet av frågorna, har ett egenvärde, men frågorna är bara en värdemätare och ett hjälpmedel för dig. Kan du besvara dem så har du uppenbarligen fattat det du ska lära dig på T1. Skit i frågorna och bara läs den jädra boken från pärm till pärm, efter det kan du nog besvara en del frågor, eller i varje fall så vet du var du ska leta i boken för att finna svaret. Efter att du läst boken ytterligare en gång så sitter nog det mesta.

Precis som många har påpekat så är studieteknik individuell och en teknik som passar någon behöver inte passa en annan. Personligen så brukar jag skumma igenom boken för att få en uppfattning om vad den handlar om och vad som verkar klurigt. Andra gången så läser jag boken noggrannt med lagtexten bredvid och gör små anteckningar och understrykningar, antingen i lagboken eller i läroboken. Eventuellt så läser jag boken ytterligare en gång senare, men då väldigt snabbt, mest som en uppfräschning inför tentan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in