Citat:
Ursprungligen postat av
Karren-1
Om man har möjlighet att ta sig en på samtliga juristlinjer, vilken bör man välja? Har förstått att alla r jämbördiga på arbetsmarknaden, men var har man roligast under studietiden? Uppsala, Lund eller kanske något annat lärosäte? Är rätt novis på området så hade varit intressant med lite input från er som redan studerar vid de olika lärosätena och hur ni trivs osv

Det är så klart subjektivt. Välj Uppsala/Lund om du vill ha studentliv med korridorsfester och nationsengagemang. Välj Göteborg om du gillar Göteborg, Stockholm om du vill bo i huvudstaden. Umeå om du gillar snö.
Stockholm brukar anses ha dåligt studentliv och jag är böjd att hålla med. En del säger också att det är svårare att få vänner eftersom de flesta har kvar sina gamla i Stockholm, och man tenderar att åka hem direkt från universitetet (som ligger några stationer från centrum). Det finns ingen naturlig samlingsplats på samma sätt som jag upplever att LU/UU har.
Är man relativt nybakad från gymnasiet hade jag nog valt UU/LU istället för SU. Förutom punkterna ovan är det också en nackdel att Stockholm är dyrt och har en avskyvärd bostadsmarknad. Du kommer dock ha kul även här; det finns en juridisk förening om absolut vill ha det studentikosa, och det är inte svårt att ha roligt i Stockholm som stad.