2012-12-07, 08:18
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Meritpoängen räknas inte ut med högskolepoängen utan med kurspoängen. M a o inte 270 poäng utan 180. Alltså, ta 180 sedan minus 25 poäng, det som blir kvar multiplicerar du med 2, 1.5 eller 1, allt beroende på vad du presterat. Således är maxgränsen 155x 2=310 poäng.

Exakt. Och vill du räkna direkt med den "nyare formen" av HP (där alltså 30 hp motsvarar en termins heltidsstudier) räknar du på följande sätt:

(HP x (180/270)) x DV:s betygsvärde = Meritvärde

Glöm bara inte att dra bort 37,5 hp från "HP", om du genom formeln ovan vill räkna ut ditt slutliga meritvärde.
Citera
2012-12-07, 10:18
Medlem
Men shit, då måste man ju visst få "AB på allt" om man ska sitta ting i Sthlm, dvs förutom på 37hp som man kan räkna bort. Med andra ord minskar chanserna drastiskt om man fick Ba på säg C1:an att sitta ting i Sthlm?
Citera
2012-12-07, 10:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havetoch
Men shit, då måste man ju visst få "AB på allt" om man ska sitta ting i Sthlm, dvs förutom på 37hp som man kan räkna bort. Med andra ord minskar chanserna drastiskt om man fick Ba på säg C1:an att sitta ting i Sthlm?
Ja.
Citera
2012-12-07, 10:25
Medlem
Får helt enkelt förlita mig på mina 30p i sidomeriter.
Citera
2012-12-07, 15:09
Medlem
Hur kan det komma sig att man inte får ha med extentor + svar på tentan? Om det nu ger en så stor fördel så känns det ju som att vem som helst, med lite försiktighet, skulle kunna skriva in det någonstans i den kurslitteraturen som man får ha med sig...
Citera
2012-12-07, 15:26
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casus.
Hur kan det komma sig att man inte får ha med extentor + svar på tentan? Om det nu ger en så stor fördel så känns det ju som att vem som helst, med lite försiktighet, skulle kunna skriva in det någonstans i den kurslitteraturen som man får ha med sig...

Fuska går ju alltid, men man kan ju inte tillåta allting bara för att det är möjligt att fuska. Ska man vara stringent i det resonemanget måste man då tillåta t.ex. mobiltelefoner, för att det går att smuggla in..
Citera
2012-12-07, 16:21
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Håll oss underrättade, ska bli intressant att höra.

Svaret från DV var rätt intetsägande, då de inte för någon statistik över de slutliga tillsättningarna.

Svaret:

Citat:
Ursprungligen postat av Domstolsverket
Domstolsverket för inte statistik över enskilda domstolar eller tillsättningar. Domstolsverket för den statistik som publiceras på webbsidan i samband med tillsättningen.
Om någon inte tillträder en anställning så tas kontakt med den som inte har fått någon anställning, är bäst meriterad och har sökt den vakanta anställningen. Poängen blir således lägre än den som först fick anställningen men behöver inte bli lägre än den lägsta poängen som redovisas på webbsidan.

Poängen som redovisas säger inte vad poängen blir nästa gång utan av den redovisade statistiken kan endast dras slutsatsen ungefär vad nivån låg och troligen kommer lägsta tillsättningspoängen att hamna ungefär på den nivån.
Citera
2012-12-07, 19:24
Medlem
Tänkta bara dela med mig av lite tentaångest inför den, för SU, gigantiska tentan för C2 (22,5 hp). Jag dör av att läsa så mycket. Ändå känns det som att jag kan allt, fast när jag väl gör tentorna har jag alltid glömt den där detaljen som ger extrapoäng. Som tur var krävs enbart 19-20 av 32 poäng på själva tentamen för AB då jag har med poäng från seminarieserierna, men har trots det ångest. Snittar typ 20 poäng på övningstentorna när jag går efter deras poängmall. Inte alls bra. Usch, känner mig verkligen såhär just nu:

Fast det lär bli AB som vanligt så att ska nog släppa ångesten
Citera
2012-12-07, 19:51
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Tänkta bara dela med mig av lite tentaångest inför den, för SU, gigantiska tentan för C2 (22,5 hp). Jag dör av att läsa så mycket. Ändå känns det som att jag kan allt, fast när jag väl gör tentorna har jag alltid glömt den där detaljen som ger extrapoäng. Som tur var krävs enbart 19-20 av 32 poäng på själva tentamen för AB då jag har med poäng från seminarieserierna, men har trots det ångest. Snittar typ 20 poäng på övningstentorna när jag går efter deras poängmall. Inte alls bra. Usch, känner mig verkligen såhär just nu:

Kan inte undgå att skratta lite inombords med tanke på att jag har skrivit tentor på 30 hp de senaste fem terminerna och har en till om en dryg månad. Men jag förstår att det är jobbigt, allt som är ovant är jobbigt i dessa sammanhang.
Citera
2012-12-07, 20:00
Medlem
Vet ni om Örebro med har så stora tentor? Det låter ju overkligt mycket '!
Citera
2012-12-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08

Ändå skönt gå på SU där man bara ha 1X2 frågor.
Senast redigerad av nordkorean 2012-12-07 kl. 20:04.
Citera
2012-12-07, 20:24
Medlem
hanswolfs avatar
Hej,

Jag undrar om någon vänligsinnad person vill bedöma mina chanser att få sitta ting med följande betyg:

AB 120 p

BA 135 p

B 15 p (detta betyg är en valbar kurs på avancerad nivå)

Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in