Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den enda möjliga fördelen en samhällare har jämfört med en naturare är att intresset för samhällsrelaterade ämnen må vara större. Det är en klar fördel att vara intresserad av samhällsfrågor, politik och liknande om man ska läsa juridik. Det finns alltså inte någon fördel per se att ha läst samhäll. Det går, på programmet, inte att märka av vilka som läst vad i gymnasiet, så skillnaden är icke-existerande.
Betyg och antagningsstatistik kan du leta upp om du söker lite. I den här tråden har jag jobbat hårt för att städa undan såna frågor, så vill du diskutera antagningsfrågor råder jag dig att leta upp en tråd för det ändamålet.
Precis som Frasse säger är ju "Naturare" eller "Samhällare" bara en stämpel. Vem är "Samhällare" och vem "Naturare"? Jag gick själv natur 2,5 år på gymnasiet innan jag bytte till samhälle. Jag var alltså en "Naturare" som var en "Samhällare" som blev en "Samhällare"?

Eller?
Jag insåg att mina intressen inte låg i naturvetenskapen, and I ain't lookin' back. Det innebar ett extra år i gymnasiet (eftersom det var lite sent påkommet, enligt vissa (!)), men eftersom jag läste saker som intresserar mig klarade jag skolan mycket bättre och det avspeglades ju i betygen. Ursäkta anekdoten, men så viktiga tycker jag intressen är för vad man tar sig för.
Hursom, även om jag hade gått klart gymnasiet på natur-programmet hade jag nog varit en "Samhällare" i själ.
Jag håller helt med Frasse. Nu går jag inte på Juristprogrammet än (förhoppningsvis till våren) men precis som med allt annat så är det ju dina intressen som spelar roll. Vad du tycker är intressant, kul och viktigt bidrar ju till vad du kan lyckas bra med.
Så ser jag det i alla fall

.