2010-11-07, 12:53
Medlem
SodRs avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för jurister, såg att alla stora universitet tar in 500-600 elever per år. Är inte intresserad av att läsa juridik själv men tycker att det knappast kan finnas en arbetsmarknad åt alla examinerande?
Citera
2010-11-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Hur ser arbetsmarknaden ut för jurister, såg att alla stora universitet tar in 500-600 elever per år. Är inte intresserad av att läsa juridik själv men tycker att det knappast kan finnas en arbetsmarknad åt alla examinerande?

Som jag förstått det så är arbetsmarknaden väldigt god. Framför allt nu när 40-talisterna går i pension.

Källa: www.jusek.se/upload/PDF/arbetsmarknad/Jurister06.pdf (s.10)
Citera
2010-11-07, 13:42
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tror han menar betyg -> poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Vad är räkneord? Om du förklarar vad du menar borde jag nog kunna svara

+1
Citera
2010-11-07, 15:06
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
+1

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx
Citera
2010-11-07, 15:41
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Antiz
Som jag förstått det så är arbetsmarknaden väldigt god. Framför allt nu när 40-talisterna går i pension.

Källa: www.jusek.se/upload/PDF/arbetsmarknad/Jurister06.pdf (s.10)

Rapporten skrevs tidigt 2005 och har tillmestadels uppgifter fram till ~2001. Finns det något med aktuellare siffror?

Enligt rapporten exades HT2003/VT2004 ~1000 elever i Jur. Kand. Det är de senaste siffrorna som uppges och enligt rapporten sägs dem vara i balans med behovet från arbetsmarknaden (med en viss brist på erfarenhet).

Enligt VHS.se fanns det 1220 platser i Jur. Kand. i Sverige HT2010. Med överintag tog skolorna in ~1400 personer. Nu har utbildningen blivit så populär så att att de stora universiteten (stockholm, uppsala etc) tar in lika många elever till vårterminen också. Dvs. det exades runt 1000 personer 03/04 och nu nästan dubbla 14/15! Finns det några arbetsmarknadsprognoser för detta?

EDIT: Hittade detta: https://www.studera.nu/studera/1118.html och https://www.studera.nu/studera/1117.html Bäst att ta examen snart med andra ord :P
Senast redigerad av SodR 2010-11-07 kl. 15:47.
Citera
2010-11-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodR

Det examineras drygt 2000 jurister per år. Blir kanske runt 2300 om 4-5 år. Enligt all tillförlitlig statistik jag har sett så får alla dessa kvalificerade jobb så när som på nån ynka procent (klåpare finns det ju alltid) inom ett halvår. Ska se om jag kan hitta källan sen, har ett seminarium att förbereda just nu.

För att exemplifiera: Bara de två största advokatbyråerna (av kanske 60-70 stycken) i Stockholm, Vinge och Mannheimer Swartling har 80-100 nyanställningar per år tillsammans. Totalt sväljer nog stockholmsbyråerna kanske 500-700 pers per år. Då är det alltså endast advokatbyråer och endast i en stad vi pratar om. Utöver det finns det som bekant resten av landets advokatbyråer, myndigheter och domstolar, kommuner och landsting, olika organisationer (fackförbund, hyresgästföreningen och andra sådana) samt övriga privata bolag (försäkringsbolag, banker och alla möjliga andra företag) som anställer jurister. Så nig finns det jobb alltid. Man skulle nog egentligen kunna utöka och ta in ännu fler, men det vill ju inte vi som redan pluggar
Senast redigerad av sgt.hank 2010-11-07 kl. 15:54.
Citera
2010-11-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Hehe okej, kollade inte så noggrant, fina betyg i övrigt.

Förresten någon som vet hur man räknar ut juristbetygen till räkneord? Läste någonstans att snittbetyget för de som blir antagna till notarietjänstgöring låg på omkring 270-280p, med kommentaren "långt ifrån maxbetyg".

Var någonstans kan man hitta meritvärdena för antagningen till notarietjänstgöring? Det hade varit fint med en länk
Citera
2010-11-07, 17:03
Medlem
rehyptols avatar
Hejsan!

Går tredje året på det naturvetenskapliga programmet i Stockholm och har nu kommit i underfund med mig själv att nånting åt naturhållet är inget jag vill, tänkte kanske söka in till juristprogrammet till hösten men går det eller kommer man in lättare om man har gått samhälle i gymnasiet? Mina betyg är inte heller jättebra, vad är cirka betygsgränsen för att komma in här i Stockholm?

Stötte ni som går nu i programmet många "naturare" som ville åt samhällshållet? Har ganska lätt för SO-ämnen och ska försöka fixa lite bättre betyg då vi har många kurser det här året med dom ämnena.

Tack på förhand!
Citera
2010-11-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Antiz
Var någonstans kan man hitta meritvärdena för antagningen till notarietjänstgöring? Det hade varit fint med en länk

Finns på Sveriges domstolars hemsida, dvs www.domstol.se, inte så svårt att leta sig fram...

Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Hejsan!

Går tredje året på det naturvetenskapliga programmet i Stockholm och har nu kommit i underfund med mig själv att nånting åt naturhållet är inget jag vill, tänkte kanske söka in till juristprogrammet till hösten men går det eller kommer man in lättare om man har gått samhälle i gymnasiet? Mina betyg är inte heller jättebra, vad är cirka betygsgränsen för att komma in här i Stockholm?

Har du provat att söka över huvud taget? Typ i tråden, på Google eller VHS:s hemsida?
Citera
2010-11-07, 17:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Hejsan!

Stötte ni som går nu i programmet många "naturare" som ville åt samhällshållet? Har ganska lätt för SO-ämnen och ska försöka fixa lite bättre betyg då vi har många kurser det här året med dom ämnena.

Tack på förhand!
Den enda möjliga fördelen en samhällare har jämfört med en naturare är att intresset för samhällsrelaterade ämnen må vara större. Det är en klar fördel att vara intresserad av samhällsfrågor, politik och liknande om man ska läsa juridik. Det finns alltså inte någon fördel per se att ha läst samhäll. Det går, på programmet, inte att märka av vilka som läst vad i gymnasiet, så skillnaden är icke-existerande.

Betyg och antagningsstatistik kan du leta upp om du söker lite. I den här tråden har jag jobbat hårt för att städa undan såna frågor, så vill du diskutera antagningsfrågor råder jag dig att leta upp en tråd för det ändamålet.
Citera
2010-11-08, 13:10
Medlem
johan~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den enda möjliga fördelen en samhällare har jämfört med en naturare är att intresset för samhällsrelaterade ämnen må vara större. Det är en klar fördel att vara intresserad av samhällsfrågor, politik och liknande om man ska läsa juridik. Det finns alltså inte någon fördel per se att ha läst samhäll. Det går, på programmet, inte att märka av vilka som läst vad i gymnasiet, så skillnaden är icke-existerande.

Betyg och antagningsstatistik kan du leta upp om du söker lite. I den här tråden har jag jobbat hårt för att städa undan såna frågor, så vill du diskutera antagningsfrågor råder jag dig att leta upp en tråd för det ändamålet.

Precis som Frasse säger är ju "Naturare" eller "Samhällare" bara en stämpel. Vem är "Samhällare" och vem "Naturare"? Jag gick själv natur 2,5 år på gymnasiet innan jag bytte till samhälle. Jag var alltså en "Naturare" som var en "Samhällare" som blev en "Samhällare"? Eller?

Jag insåg att mina intressen inte låg i naturvetenskapen, and I ain't lookin' back. Det innebar ett extra år i gymnasiet (eftersom det var lite sent påkommet, enligt vissa (!)), men eftersom jag läste saker som intresserar mig klarade jag skolan mycket bättre och det avspeglades ju i betygen. Ursäkta anekdoten, men så viktiga tycker jag intressen är för vad man tar sig för.

Hursom, även om jag hade gått klart gymnasiet på natur-programmet hade jag nog varit en "Samhällare" i själ.

Jag håller helt med Frasse. Nu går jag inte på Juristprogrammet än (förhoppningsvis till våren) men precis som med allt annat så är det ju dina intressen som spelar roll. Vad du tycker är intressant, kul och viktigt bidrar ju till vad du kan lyckas bra med.

Så ser jag det i alla fall .
Senast redigerad av johan~ 2010-11-08 kl. 13:16.
Citera
2010-11-08, 19:12
Medlem
Finns det inga exempel att tanka hem på hur seminariefrågorna i Uppsala ser ut under första terminen? Hittar inte ett dugg under de publika kurshemsidor som finns på http://www.jur.uu.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in