2012-11-14, 21:13
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Juridisk metod är kursen, med arbetsrätt, avtalsrätt, immateriellrätt, förmögenhetsrätt och annan civilrätt som utgångspunkt.

Vi har lagt ner ganska mycket tid på separationsrätt och borgenärsskydd..

Sry om det är svårt att hänga med i det jag skriver, är ganska trött..
I princip T2:an i Lund alltså, som anses svår. Nja, kanske inte det mest pedagogiska upplägget att läsa det redan första terminen, men det som inte dödar, det härdar.
Citera
2012-11-14, 21:16
Medlem
Pferds avatar
Angående det stora antalet underkända på GJM-kursen i Göteborg så tror jag att det främst beror på att många helt enkelt prioriterat väldigt dåligt. Går själv T1 i Göteborg och har hört om folk som har lagt flera timmar på en fråga och sedan klagat på att 5 timmar inte räckte. Alternativt att många gjorde det svårare för sig och knölade ihop allt för mycket.

Jag förstår inte själv varför så många kuggade för tentan var inte så svår.
Citera
2012-11-14, 21:22
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pferd
Angående det stora antalet underkända på GJM-kursen i Göteborg så tror jag att det främst beror på att många helt enkelt prioriterat väldigt dåligt. Går själv T1 i Göteborg och har hört om folk som har lagt flera timmar på en fråga och sedan klagat på att 5 timmar inte räckte. Alternativt att många gjorde det svårare för sig och knölade ihop allt för mycket.

Jag förstår inte själv varför så många kuggade för tentan var inte så svår.
Been there, done that! Det gäller att ha disciplin och veta hur man ska disponera tiden, och framförallt våga sätta punkt för att angripa nästa fråga. Jag har ännu inte skrivit den tenta där jag upplevt att det varit gott om tid.
Citera
2012-11-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Sakrätt alltså. Vi studerar också sakrätt här, dock inte på första terminen utan på tredje. Trots att vi studerar mer sakrätt, som faktiskt är ett komplext ämne, så är det inte alls lika många som får U. SKulle tro att det ligger runt 15 %, är dock inte helt säker.

Men detta måste ju betyda att studenterna inte prioriterar rätt. Jag har svårt att tro att man får U om man lägger upp tiden korrekt och gör det man skall. Av de områden du listade är sakrätt det svåraste, de andra är faktiskt tämligen enkla.

Har du en tenta att ladda upp? Ibland läggs dessa upp på studentportalen vid lärosätet.

Tror inte tentan finns att tillgå digitalt.

Skulle gissa vi har läst det mesta hyfsat basalt, kursen heter som sagt Grundläggande juridisk metod.

Det kan vara så att fokusen har legat fel. Om man kunde det materiella så var nog inte vägen till ett B så långt men själv tror jag att mina poäng hade blivit högre om jag tränat mer på framställningen.

Får bita i det sura äpplet och lära mig sålla ut det relevanta för ett högre betyg på nästa kurs.
Senast redigerad av MendelMu 2012-11-14 kl. 21:28.
Citera
2012-11-14, 21:26
Medlem
elgecys avatar
Vilken otroligt pinsam reklamfilm för Uppsalajuristernas kontaktdagar:

https://www.youtube.com/watch?v=6HYcV_pk3j8

Blev å skaparnas vägnar generad när jag såg den. Vet inte riktigt vart jag ska börja...
Citera
2012-11-14, 21:32
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Blev å skaparnas vägnar generad när jag såg den. Vet inte riktigt vart jag ska börja...

Ja inte var den helt rätt precis.
Citera
2012-11-14, 21:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Du bör börja med att plocka flikar, väskor och pennor på KD. Nej men allvarligt talat tycker jag inte så värst om filmen heller, det skulle ha känts mer seriöst, om man tog det på allvar och inte lät någon leka affärsjurist. Å andra sidan tycker jag det är kul att KD gör detta med en liten twist.

Vi ses på Kontaktdagen 2012, it's gonna be legen.... wait for it... dary!
Citera
2012-11-14, 21:37
Medlem
Citat:

Var väl rätt ok? Är det G&D som anordnar kontaktdagarna och är det dem som gjort filmen?

Även om just jag inte drömmer om glasväggade kontor, flashiga bilar och att gå runt i kostym fattar jag vad dem menar. Att plugga är tråkigt, att jobba är förhoppningsvis roligt.
Citera
2012-11-14, 21:38
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du bör börja med att plocka flikar, väskor och pennor på KD. Nej men allvarligt talat tycker jag inte så värst om filmen heller, det skulle ha känts mer seriöst, om man tog det på allvar och inte lät någon leka affärsjurist. Å andra sidan tycker jag det är kul att KD gör detta med en liten twist.

Vi ses på Kontaktdagen 2012, it's gonna be legen.... wait for it... dary!

Jag ser fram emot kontaktdagarna! Innehållet under dessa dagar verkar till skillnad från reklamfilmen vara mycket givande och intressant! Bara det att vinna en lunch med Thomas Bodström (ej ironisk)
Citera
2012-11-14, 21:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanrunkarn
Var väl rätt ok? Är det G&D som anordnar kontaktdagarna och är det dem som gjort filmen?

Även om just jag inte drömmer om glasväggade kontor, flashiga bilar och att gå runt i kostym fattar jag vad dem menar. Att plugga är tråkigt, att jobba är förhoppningsvis roligt.
Nä, det är Kontaktdagen AB (ägt av Juridiska Föreningen Uppsala samt ELSA Uppsala) som anordnar Kontaktdagen. G&D, B&B samt Lindahl är däremot huvudsponsorer till KD, vilket innebär att de får ha s.k. sponsorevenemang och får mer publicitet under själva KD. Filmen är gjord av KD, förmodligen filmad hos någon av huvudsponsorerna, kan dock inte riktigt placera utsikten i slutet, kan det vara från G&D:s kontor månntro?

Citat:
Jag ser fram emot kontaktdagarna! Innehållet under dessa dagar verkar till skillnad från reklamfilmen vara mycket givande och intressant! Bara det att vinna en lunch med Thomas Bodström (ej ironisk)
Ja det hade varit jätteroligt, tyvärr kan jag inte gå på föreläsningen utan har andra saker för mig under själva dagen, utan att outa mig för mycket. Men det vore verkligen kul att lyssna på vad han hade att säga...
Citera
2012-11-14, 21:40
Medlem
Citat:

Riktigt cringe-worthy, fy fan sager jag bara.

Dom missade ju dock det viktigaste med kontaktdagarna. DOLLA, DOLLA BILL GREEN CEDERQVIST VÄSKOR, YO!

Ryktet sager att man kommer lansera mössor i samma stil! Kan inte vänta till Cederqvist tattueringen 2015!
Senast redigerad av nordkorean 2012-11-14 kl. 21:43.
Citera
2012-11-14, 21:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Riktigt cringe-worthy, fy fan sager jag bara.

Dom missade ju dock det viktigaste med kontaktdagarna. DOLLA, DOLLA BILL GREEN CEDERSTRÖM VÄSKOR, YO!
CEDERQUIST!

Notera dock att Hamilton har kommit med väskor under hösten också, tror jag såg sådana i Stockholm på deras Kontaktdag, är dock osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in