Citat:
Ursprungligen postat av EB
Jag har, efter att tidigare ha varit inne på Uppsala, nosat lite på juridik i Lund. Jag undrar lite över vilket sorts folk man kan tänkas träffa på, och lite om studierna i allmänhet. Schemalagd undervisning/självstudier, tentor/skriftliga rapporter, individuellt/grupparbeten, etc.
Tänkte också passa på att fråga hur stor åldersspridningen är; hittar de flesta dit direkt efter gymnasiet eller hinner det gå något/några år? Jag hade tänkt läsa klart min ekonomikandidat först, och hade isf börjat nästa höst, då jag kommer att fylla 22. Har fått intrycket av att höga intagningspoäng brukar korrelera med låg medelålder, vilket kanske inte är så konstigt då det nog snarast är de som studiemotiverade som skyndar vidare med studierna, stämmer detta även bland juridikstudenter?
I Lund är det väldigt mkt självstudier som gäller. Det mesta är frivilligt att gå på, men mer eller mindre obligatoriska moment förekommer. Terminstentor förekommer. Varje termin så är det något inslag med individuellt arbete och/eller grupparbete.
Det ligger väl i sakens natur att det är låg medelålder på alla utbildningar, det är ju knappast Hjördis och Gunnar på det lokala seniorboendet som brukar plugga. Folket man träffar på är ett representativ urval av befolkningen, men med undantag för kvinnor, som är överrepresenterade, och invandrare, som är underrepresenterade.