2012-09-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
För att bli åklagare krävs det att du ska ha suttit ting. Det vill säga gjort notarietjänst. Och för att således hamna där krävs toppbetyg, så åklagare kanske är uteslutet om du inte är redo att lägga ned mycket hårt slit på juriststudierna? Vilket jag tolkade dina inlägg som att du varken hade tid eller lust med. 25 000 kr i månaden tjänar du för övrigt utan problem som sedvanlig jurist på myndighet. Som affärsjurist tror jag du får väldigt lite fritid och väldigt mycket övertid på jobbet. Vet heller inte hur framtiden ser ut för aspirerande affärsjurister med medelmåttiga betyg. De med större inblick i den affärsjuridiska världen får gärna ta vid här och rätta mig om jag har fel.

Givetvis är det möjligt att få ett byråjobb inom affärsjuridiken även för den med medelmåttiga betyg. Byråerna i sthlm anställer så mkt folk varje år, och det är helt enkelt inte möjligt att alla dessa kandidater sitter på högsta betyg rakt igenom. Min uppfattning är att bra betyg är en (ganska stor) fördel, men långt ifrån allt när det gäller att vara framgångsrik på arbetsmarknaden.
Citera
2012-09-12, 06:52
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
För att bli åklagare krävs det att du ska ha suttit ting. Det vill säga gjort notarietjänst. Och för att således hamna där krävs toppbetyg, så åklagare kanske är uteslutet om du inte är redo att lägga ned mycket hårt slit på juriststudierna? Vilket jag tolkade dina inlägg som att du varken hade tid eller lust med. 25 000 kr i månaden tjänar du för övrigt utan problem som sedvanlig jurist på myndighet. Som affärsjurist tror jag du får väldigt lite fritid och väldigt mycket övertid på jobbet. Vet heller inte hur framtiden ser ut för aspirerande affärsjurister med medelmåttiga betyg. De med större inblick i den affärsjuridiska världen får gärna ta vid här och rätta mig om jag har fel.
Att det krävs toppbetyg för att sitta ting är en myt om man inte har en väldigt låg definition på toppbetyg. Det har diskuterats tidigare i tråden och jag fick då fram att absolut minimum var 2 AB 1 B och resten BA + max meritpoäng om jag inte minns helt fel (B måste då vara i en kurs man får räkna bort). Kan förstås ha räknat fel men i så fall gjorde de som fick fram samma svar som mig det med
Citera
2012-09-12, 06:57
Medlem
Feadogs avatar
Herr.Vaken: 25 000 kr är en sjuksköterskelön. Har du inte högre krav än så behöver du inte oroa dig. Det är däromkring ingångslönen för de flesta jurister ligger vid första jobbet (oavsett vilket jobb det är). Löneutvecklingen sedan är det som skiljer sig. Som kommun/myndighetsjurist kan du maximalt räkna med att komma upp i 50k innan pension. Jobbar man på affärsjuridisk byrå bör man vara uppe på 50-70k inom 5 år. Därefter är lönesättningen alldeles för individuell för att man ska kunna säga något generellt. Åklagare har traditionellt låg lön i sammanhanget även om den gått upp något på senare tid. Ligger väl nu något högre än vanliga myndighetsjuristers löner.

Att ta sig igenom utbildningen med godkända betyg bör inte vara något problem om du är normalbegåvad oavsett hur högt du värderar din fritid. Nån timmes plugg om dagen bör kunna räcka för att sätta B (Godkänt) på kurserna. Vill du bli åklagare krävs högre betyg då tingsmeritering är ett krav. Då bör du ha AB (högsta betyg) i de flesta kurser och för detta krävs väsentligt högre arbetsinsats. Aspirerande affärsjurister behöver också högre betyg, iaf om man vill jobba med det direkt. Eftersom tingsmeritering inte är ett krav så finns det dock vägar runt detta. Sämre betyg kan exv. vägas upp av erfarenhet. Man kan t.ex. tänka sig att du börjar jobba på nån myndighet inom det rättsområde du är intresserad av inom affärsjuridiken för att sedan ta dig över till byråvärlden. I princip alla jurister oavsett betyg får jobb efter examen, och det är inte särskilt svårt att ta examen om man inte siktar på mer än B i de flesta kurser.
Citera
2012-09-12, 10:19
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Jag tänker söka programmet till våren och vill verkligen läsa juridik. Tänkte höra med er som går programmet ang åldern. Jag kommer vara 25 när jag börjar i vår, känner stressen i ryggen hela tiden då jag inte ens börjat läsa programmet än!

Förstår att åldern på studenterna varierar väldigt mycket, men hur brukar det se ut på juristprogrammet? Har läst 2 år på ekonomprogram innan och ångrar att jag inte valde juridik från början!! Vet att det aldrig är för sent, men känner som sagt ändå stressen var dag som går!

Inte för att på något sätt vara näsvis, men vad exakt är det som gör att du känner dig stressad? Att det i någon bemärkelse är att du upplever dig som "gammal" förstår jag. Men det jag fiskar efter nu rör snarare den mer underliggande orsaken till stressen. Vilka negativa konsekvenser ser du exempelvis framför dig att din ålder skulle kunna medföra?
Citera
2012-09-12, 13:59
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vissa av oss pallar utbildningen igenom. Ibland kan det t.o.m. vara bra att ha ett drag av tabula rasa över sig. Att vara skoltrött däremot, det är inget vinnande koncept.

Vad gäller det här med att det är bra att ha livserfarenhet/arbetslivserfarenhet och skit med sig in på utbildningen; vad tror ni man får efter den?

Du kommer att behöva plugga exakt 29,4 timmar i veckan och 4,6 timmar om helgerna! Nej, det är fortfarande i princip omöjligt för någon att avgöra hur mycket tid du kommer att behöva lägga ner på dina studier. Plugga på bara och se vad som funkar och vad som inte funkar så kommer du om en termin eller så ha en ganska bra uppfattning!

Hehe jag vet! Jag är bara så himla ivrig och orolig på samma gång. Och rejält vilsen 20åring.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Herr.Vaken: 25 000 kr är en sjuksköterskelön. Har du inte högre krav än så behöver du inte oroa dig. Det är däromkring ingångslönen för de flesta jurister ligger vid första jobbet (oavsett vilket jobb det är). Löneutvecklingen sedan är det som skiljer sig. Som kommun/myndighetsjurist kan du maximalt räkna med att komma upp i 50k innan pension. Jobbar man på affärsjuridisk byrå bör man vara uppe på 50-70k inom 5 år. Därefter är lönesättningen alldeles för individuell för att man ska kunna säga något generellt. Åklagare har traditionellt låg lön i sammanhanget även om den gått upp något på senare tid. Ligger väl nu något högre än vanliga myndighetsjuristers löner.

Att ta sig igenom utbildningen med godkända betyg bör inte vara något problem om du är normalbegåvad oavsett hur högt du värderar din fritid. Nån timmes plugg om dagen bör kunna räcka för att sätta B (Godkänt) på kurserna. Vill du bli åklagare krävs högre betyg då tingsmeritering är ett krav. Då bör du ha AB (högsta betyg) i de flesta kurser och för detta krävs väsentligt högre arbetsinsats. Aspirerande affärsjurister behöver också högre betyg, iaf om man vill jobba med det direkt. Eftersom tingsmeritering inte är ett krav så finns det dock vägar runt detta. Sämre betyg kan exv. vägas upp av erfarenhet. Man kan t.ex. tänka sig att du börjar jobba på nån myndighet inom det rättsområde du är intresserad av inom affärsjuridiken för att sedan ta dig över till byråvärlden. I princip alla jurister oavsett betyg får jobb efter examen, och det är inte särskilt svårt att ta examen om man inte siktar på mer än B i de flesta kurser.

Tack så mycket för ditt svar! Detta kommer jag grunna på.
Citera
2012-09-12, 21:46
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vissa av oss pallar utbildningen igenom. Ibland kan det t.o.m. vara bra att ha ett drag av tabula rasa över sig. Att vara skoltrött däremot, det är inget vinnande koncept.

Vad gäller det här med att det är bra att ha livserfarenhet/arbetslivserfarenhet och skit med sig in på utbildningen; vad tror ni man får efter den?
Klart många av er pallar hela utbildningen. Jag pratade mer utifrån de jag har träffat som verkar vara skoltrötta och ändå hoppar på juristprogrammet. Känns inte speciellt genomtänkt. Jag själv vet med mig att det hade gått åt pipan om jag hoppat på direkt efter gymnasiet men alla är som sagt olika.

Jo visst får man livserfarenhet efter också. Jag tänkte mer att det kan vara en fördel att veta hur t.ex. en tvättmaskin fungerar eller hur man lagar annan mat än makaroner innan man flyttar till en ny stad och ska plugga. Självklart lär man sig det med tiden också, tror bara det är en fördel att veta lite mer om vad det innebär att bo själv och "vara vuxen".
Citera
2012-09-13, 15:38
Medlem
Jag har, efter att tidigare ha varit inne på Uppsala, nosat lite på juridik i Lund. Jag undrar lite över vilket sorts folk man kan tänkas träffa på, och lite om studierna i allmänhet. Schemalagd undervisning/självstudier, tentor/skriftliga rapporter, individuellt/grupparbeten, etc.

Tänkte också passa på att fråga hur stor åldersspridningen är; hittar de flesta dit direkt efter gymnasiet eller hinner det gå något/några år? Jag hade tänkt läsa klart min ekonomikandidat först, och hade isf börjat nästa höst, då jag kommer att fylla 22. Har fått intrycket av att höga intagningspoäng brukar korrelera med låg medelålder, vilket kanske inte är så konstigt då det nog snarast är de som studiemotiverade som skyndar vidare med studierna, stämmer detta även bland juridikstudenter?
Citera
2012-09-13, 19:01
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Jag har, efter att tidigare ha varit inne på Uppsala, nosat lite på juridik i Lund. Jag undrar lite över vilket sorts folk man kan tänkas träffa på, och lite om studierna i allmänhet. Schemalagd undervisning/självstudier, tentor/skriftliga rapporter, individuellt/grupparbeten, etc.

Tänkte också passa på att fråga hur stor åldersspridningen är; hittar de flesta dit direkt efter gymnasiet eller hinner det gå något/några år? Jag hade tänkt läsa klart min ekonomikandidat först, och hade isf börjat nästa höst, då jag kommer att fylla 22. Har fått intrycket av att höga intagningspoäng brukar korrelera med låg medelålder, vilket kanske inte är så konstigt då det nog snarast är de som studiemotiverade som skyndar vidare med studierna, stämmer detta även bland juridikstudenter?
I Lund är det väldigt mkt självstudier som gäller. Det mesta är frivilligt att gå på, men mer eller mindre obligatoriska moment förekommer. Terminstentor förekommer. Varje termin så är det något inslag med individuellt arbete och/eller grupparbete.
Det ligger väl i sakens natur att det är låg medelålder på alla utbildningar, det är ju knappast Hjördis och Gunnar på det lokala seniorboendet som brukar plugga. Folket man träffar på är ett representativ urval av befolkningen, men med undantag för kvinnor, som är överrepresenterade, och invandrare, som är underrepresenterade.
Citera
2012-09-13, 21:49
Medlem
Hur gör ni för att plocka ut rekvisit ur en lag? Ex. AvtL 2 §, skriver ni ut hela meningar eller bara ord.

Kanske skiljer det sig mellan olika lärosäten
Citera
2012-09-13, 22:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MendelMu
Hur gör ni för att plocka ut rekvisit ur en lag? Ex. AvtL 2 §, skriver ni ut hela meningar eller bara ord.

Kanske skiljer det sig mellan olika lärosäten
Rekvisiten ser ju likadana ur i hela Sverige, annars vore ju rättstillämpningen något skev .

Ta t.ex. 3:1 BrB, "Den som berövar annan livet", så har du ju "berövar", "annan" osv.
Citera
2012-09-14, 09:03
Medlem
För att ta ett aktuellt(nåja) exempel:

"Kalle är sur på Johan för att Johan har hånat iPhone 5 och dessutom kallat Kalle för en fanboy. Kalle inhandlar en Magnum .357 (han är ett stort Clint Eastwood fan) och skjuter Johan. Johan dör omedelbart. För vilket brott ska Kalle dömas för?"

Som eXtremo beskrev plockar du ut rekvisiten och tillämpar dem på fallet:

"Kalle har berövat Johan livet och ska därför dömas för mord enligt BrB 3:1."

Något förenklat så klart och utan någon bedömning av de subjektiva rekvisiten, dvs uppsåt.

Att man kan göra på ovanstående sätt är dock inte huggit i sten. Iaf på GU brukar lärarna säga att man måste anpassa sig efter sina åhörare. Det brukar vara en god idé att förutsätta att examinatorn känner lagen och det räcker således att plocka ut rekvisiten enligt ovan under en tentamen. Är din målgrupp inte lika juridiskt belevade bör du däremot utveckla dina resonemang och kanske ta med hela meningar ur lagtexten och peka ut de avgörande rekvisiten.
Citera
2012-09-16, 22:40
Medlem
Legal-Eagles avatar
Hittade ett par "gamla" artiklar när jag googlade. Måhända har de redan varit föremål för tråden, men det skadar nog inte att länka till den igen:

http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article3144511.ece
Lite intressant lönestatistik. Även statistik som visar att de affärsjuridiska byråerna inte är så heta bland juridikstudenter, utan att statlig tjänst ter sig mer lockande. Rimlig slutsats kan väl också vara att detta torde ta udden av allt AB-hets för att få komma in på affärsjuridisk byrå.

http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article3144527.ece
Lite statistik och tillväxtprognoser. Ter sig ganska inaktuellt, men länkar ändå.

Även här framträder bilden att de affärsjuridiska byråerna känner av konkurrensen från andra sektorer.
http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-2-2011-Argang-77/Storbyraer-och-yngre-advokater-diskuterade-viktiga-framtidsfragor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in