2012-11-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
CEDERQUIST!

Notera dock att Hamilton har kommit med väskor under hösten också, tror jag såg sådana i Stockholm på deras Kontaktdag, är dock osäker.

mm, glömde bort att det var Cederquist dom hette. Uppenbarligen behöver dom dela ut fler reklam-väskor!
Senast redigerad av nordkorean 2012-11-14 kl. 21:50.
Citera
2012-11-14, 21:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
mm, glömde bort att det var Cederquist dom hette. Uppenbarligen behöver dom dela ut fler reklam-väskor!
Jag kan bekräfta att det finns CQ-mössor, kan dock inte lova att dessa kommer finnas på KD2012. De är dock oerhört fula, så det är inte någonting man vill gå runt med, slängde min när jag fick den...
Citera
2012-11-14, 21:46
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja det hade varit jätteroligt, tyvärr kan jag inte gå på föreläsningen utan har andra saker för mig under själva dagen, utan att outa mig för mycket. Men det vore verkligen kul att lyssna på vad han hade att säga...

Ja, och för att inte tala om Anne Rambergs föreläsning. Fascinerande kvinna. Har inte bestämt mig för om jag ogillar eller gillar än. Men får kanske chansen efter denna föreläsning?
Citera
2012-11-14, 21:50
Medlem
Får folk någonting vettigt ur dessa kontaktdagar vid programmen? Antar att dem är mer relevanta för straight AB människor i slutfasen av utbildningen. De flesta juriststudenter skulle ju tacka JA direkt till whatever advokatbyrå/myndighet etc. som representerar på kontaktdagarna.

Lär ju vara max 5 % som verkligen kan gå runt och cherry-pick. Kontaktdagarna är typ bra, om du har vårt att bestämma dig mellan Hamilton el. MSL liksom. Så, därför kan ju 95 % glömma att ens gå runt och verka viktig. Vad kan man ens få reda på där? Jag går inte direkt till Apple Store om jag vill veta ngt. om Apple, jag googlar det.

"-Hur är det att arbeta vid er juristbyrå?
-Det är fantastiskt. Man har sådana möjligheter till utveckling BLA BLA BLA"...
"- Har ni interns? "
"- Ja visst!"
-Oh, ok, hur söker man?"
"-på vår HEMSIDA!"
"Du jag är intresserad av marknadsrätt, sysslar ni med det? Hur är det med Eurätt och byrån?"
"Ja visst, jag använder mig ofta av den...vi har en avdelning för BLA BLA BLA"

*Wow, jag fick verkligen ut mkt. av att prata med dem NOT*....

Har man tillräckligt bra betyg för att få garanterat jobb hos någon av utställarna, har man ändå tillgång till att få RIKTIG , privat korrespondans med byrån, där de faktist kan svara mer än PR-mässig bullshit

Men det är klart det är roligt för alla blivande wannabe-affärsjurister,utan tillräckliga, att leka att man har chans att "välja och vraka". Antar att vi får diverse, tillgjorda reportage från eventet med.

"Sara-Lise Attenbrandt och Joakim Af Duchbeisser - "Vi är här för att veta mer om vilka möjligheter man har till arbete efter examen!" - "Och det är ju alltid trevligt med lite godis och kaffe! Tihihi" ...tillsammans med bild på studenterna leendes och hållandes i GRATIS GOODIE BAGS
Senast redigerad av nordkorean 2012-11-14 kl. 21:55.
Citera
2012-11-14, 21:52
Medlem
Om det finns intresse av monstertentan tentan från Göteborg så har ni den här:

http://i48.tinypic.com/s5hgfc.jpg

http://i49.tinypic.com/2cq1svd.jpg

http://i50.tinypic.com/b5fz1d.jpg

http://i50.tinypic.com/160xxzr.jpg

Ni får ha överseende med dom som ligger ner :/
Citera
2012-11-14, 21:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Får folk någonting vettigt ur dessa kontaktdagar vid programmen? Antar att dem är mer relevanta för straight AB människor i slutfasen av utbildningen. De flesta juriststudenter skulle ju tacka JA direkt till whatever advokatbyrå/myndighet etc. som representerar på kontaktdagarna.

Lär ju vara max 5 % som verkligen kan gå runt och cherry-pick. Kontaktdagarna är typ bra, om du har vårt att bestämma dig mellan Hamilton el. MSL liksom. Så, därför kan ju 95 % glömma att ens gå runt och verka viktig. Vad kan man ens få reda på där? Jag går inte direkt till Apple Store om jag vill veta ngt. om Apple, jag googlar det.

"-Hur är det att arbeta vid er juristbyrå?
-Det är fantastiskt. Man har sådana möjligheter till utveckling BLA BLA BLA"...
"- Har ni interns? "
"- Ja visst!"
-Oh, ok, hur söker man?"
"-på vår HEMSIDA!"
"Du jag är intresserad av marknadsrätt, sysslar ni med det? Hur är det med Eurätt och byrån?"
"Ja visst, jag använder mig ofta av den...vi har en avdelning för BLA BLA BLA"

*Wow, jag fick verkligen ut mkt. av att prata med dem NOT*....

Har man tillräckligt bra betyg för att få garanterat jobb hos någon av utställarna, har man ändå tillgång till att få RIKTIG , privat korrespondans med byrån, där de faktist kan svara mer än PR-mässig bullshit
Man kan ju alltid gå runt och "samla visitkort". Det jag menar är att man kan prata med utställare och i slutet, innan man avviker, försöka boka in en lunch eller dylikt, så att man sedan kan använda personen som referens när man söker sig till den byrån. Hur effektivt det är vet jag inte, men det är i alla fall värt en chansning, då får de väl ett ansikte på den sökande. Annars tänker jag mest gå runt och plocka saker .
Citera
2012-11-14, 22:27
Medlem
Legal-Eagles avatar
Hur är det med toppstudenter, blir de kontaktade av byråerna som försöker rekrytera dem eller är de lika mkt onkel Tom som vi andra, som snällt får stå där med mössan i ena handen och betygen i andra?
Citera
2012-11-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Hur är det med toppstudenter, blir de kontaktade av byråerna som försöker rekrytera dem eller är de lika mkt onkel Tom som vi andra, som snällt får stå där med mössan i ena handen och betygen i andra?
De blir knappast rekryterade, tror det finns för många toppstudenter för att det ska vara nödvändigt. De som gräddfilar sig genom jobbprocessen är nog de med kontakter (riktiga kontakter, typ pappas advokatbyrå, inte lösa kontakter som man får på kontaktdagarna eller pretentiösa case-events).
Citera
2012-11-15, 07:00
Medlem
L-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Nej. De har inte tillgång till dina betyg och resultat, och de får inte det heller innan du skickar en arbetsansökan till dem. Sen är det inte jävla stor efterfrågan på toppstudenter heller. Alla är ju purfärska och gröna och har inget track-record, som man säger i USA. Allt som räknas är ju att du kan visa att du har presterat resultat. Annars är du ju bara någon helt okänd som iallafall gjort ett bra jobb när i skolan, och förhoppningsvis kan utvecklas till en värdeful tillgång. Man kan ju alltså räkna med att bli rekryterad om man jobbar ett antal år och gör ett bra jobb och får ett starkt rykte/personligt varumärke. Men inte som nyexaminerad student.

Sen så är det också viktigt med 'fit'. Du skall passa in på arbetsplatsen och vara en sådan personlighetstyp som passar in på just deras byrå. Alla arbetsplatser är ju olika. Sen skall du ju helst också kunna få bra kemi med de som jobbar där, och det är ju bl.a. vad som utvärderas om du gör sommarpraktik.
Senast redigerad av L- 2012-11-15 kl. 07:09.
Citera
2012-11-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Om det finns intresse av monstertentan tentan från Göteborg så har ni den här:

http://i48.tinypic.com/s5hgfc.jpg

http://i49.tinypic.com/2cq1svd.jpg

http://i50.tinypic.com/b5fz1d.jpg

http://i50.tinypic.com/160xxzr.jpg

Ni får ha överseende med dom som ligger ner :/

Tror inte frågorna i sig var det stora problemet. Kursen handlade främst om juridisk metod och hur man ska lösa problem/svara på dem. Man kan svara rätt på frågan, men ändå få underkänt om själva svaret inte var formulerat på rätt sätt. Med tanke på hur många som kom direkt från gymnasiet, så gav säkert det en hel del problem.
Citera
2012-11-15, 11:29
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Om det finns intresse av monstertentan tentan från Göteborg så har ni den här:/

Vad har ni för litteratur på sakrätten (de kan väl inte kasta på er Håstad redan vid termin 1)? Sakrätt brukar annars komma först på termin 5, så jag förmodar att ni har läst någon sorts introduktion eller liknande.

De verkar ha svårt att utforma tentorna på en bra nivå, med tanke på att förra årets resultat var liknande. Det kan ju inte kännas särskilt lyckat, vare sig för studenterna eller lärarna.
Citera
2012-11-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Vad har ni för litteratur på sakrätten (de kan väl inte kasta på er Håstad redan vid termin 1)? Sakrätt brukar annars komma först på termin 5, så jag förmodar att ni har läst någon sorts introduktion eller liknande.

De verkar ha svårt att utforma tentorna på en bra nivå, med tanke på att förra årets resultat var liknande. Det kan ju inte kännas särskilt lyckat, vare sig för studenterna eller lärarna.

Får man fråga på vilken skola? Sakrätt är ju nästan en förutsättning för att förstå delar av straffrätten (borgenärsbrott, trolöshetsbrott mm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in