2012-07-12, 18:02
Medlem
FrasseFloyds avatar
Så, så. Här diskuterar vi utbildningen. Chattinlägg i stil med "YES JAG KOM IN!!!11oneone1!11!" hör inte hemma i tråden. Det finns en stor chattråd där ni kan posta era glädjebesked.

moderator
Citera
2012-07-12, 18:06
Medlem
bingobennys avatar
Ett par frågor. Jag kom in på Juristprogrammet i Örebro men enligt kommentarerna här så är det ett uselt program, enligt VHS statistiken behövdes 21.00 för att komma in och enbart 1.3 på HP - hur går det ihop? Kan jag ansöka till exempelvis Uppsala efter att ha pluggar en eller två terminer där? Och hur gör jag så isf.? Får man på något sätt företräde eller måste man söka med samma betyg som vanligt?

EDIT: En sak till, på http://www.oru.se/Nyheter/Nyhet/18-000-antagna-till-hostens-program-och-kurser/ står det att 120 blev antagna till deras juristprogram medan VHS statisk säger 280, hur kommer det sig?

Tack på förhand!
Citera
2012-07-12, 18:53
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Grattis! Själv kom jag in i Stockholm!

Alternativen är att fortsätta söka eller dra Uppsala och sen försöka vid något senare tillfälle.
DU borde dra Uppsala och byta senare. Så du är försäkrad om en plats i första hand.
Roligt att läsa om folk på flashback som kommer in på samma utbildning som man själv, då kommer man att sitta och fundera på vem den där Farenheit är... Cheers mate! Vi syns i höst, vem du nu än är!

Frågan är om man ska börja småkika lite på materialet nu i sommar, eller njuta av sina sista fria timmar som arbetslös (iaf de närmaste åren )?

Juristprogrammet har onekligen fått hög status, med tanke på att man praktiskt taget kunde ta sig in med raka 2:er för 30 år sedan... Nu är det istället det förr prestigefyllda läraryrket som har förfallit.

Som ni känner till har juristprogrammets betygssystem präglats av beslutet om dispens vad gäller det nya betygssystemet. 30 juni 2014 upphör dispensen, tror ni den förlängs?

Bonusfråga: Med det kommande betygssystemet blir det svårare att få det högsta betyget. Vill vi verkligen ha superpluggisarna i topp? De "duktiga flickorna" som inte har någon erfarenhet alls av arbetslivet och som inte kan hantera när en delägare står och skriker på dem? Kanske är det så att många av de mest arbetskompetenta juristerna halkar ner till ett B.

Kommer de nya arbetsgivarna hänga med på trenden och därför bli lite mer toleranta mot folk som både har A och B, med tanke på att B ändå står för den lägre delen av det tidigare AB?
Senast redigerad av endure 2012-07-12 kl. 18:57.
Citera
2012-07-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är tyvärr som så, att en jurist som går ut med toppbetyg (100 % AB) från Umeå, som samtidigt har läst en kandidat i FEK och arbetat extra på byrå kommer att bli bortsållad om en jurist från LU eller UU med raka B:n skickar in sin ansökan. Tyvärr, juristen från Umeå har inte en chans.

Njae, riktigt så där ser det väl inte ut. Jag håller med om att de äldre universiteten ( UU och Lund) har ett visst försteg före SU, Gbg, Umeå och Örebro. Det är dock sällan större än att det huvudsakligen beror på var den som ansvarar för rekryteringen själv har läst.

Jag törs garantera att den student från Umeå som du beskriver skulle sopa banan med en jurist från LU eller UU med raka B i betyg. De kommer över huvud taget inte att konkurrera om samma jobb, varför jämförelsen haltar något redan där.
Citera
2012-07-12, 19:34
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning
Jag törs garantera att den student från Umeå som du beskriver skulle sopa banan med en jurist från LU eller UU med raka B i betyg. De kommer över huvud taget inte att konkurrera om samma jobb, varför jämförelsen haltar något redan där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm
Citera
2012-07-12, 20:33
Medlem
FrasseFloyds avatar
Frågor rörande antagning och reservchansspekulation finns det stora trådar för om man bara letar i 3-4 sekunder.

OT raderat.

/moderator
Citera
2012-07-12, 20:40
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Frågan är om man ska börja småkika lite på materialet nu i sommar, eller njuta av sina sista fria timmar som arbetslös (iaf de närmaste åren )?
Ta vara på din lediga tid. Du kommer inte ha särskilt mycket av den varan de kommande åren.

Citat:
Som ni känner till har juristprogrammets betygssystem präglats av beslutet om dispens vad gäller det nya betygssystemet. 30 juni 2014 upphör dispensen, tror ni den förlängs?
Jag tror det. Betygssystemet som förändras nu har (väl?) med EU-standardisering att göra. Det går naturligtvis att i det närmaste rakt av jämföra nationalekonomer, statsvetare, ingenjörer och språkvetare som studerat i olika länder på ett helt annat sätt än jurister. Det finns ingen anledning att låtsas som om att det går att jämföra en italiensk och en svensk jurist. Även om lagstiftningsharmoniseringen i EU går framåt är det väldigt långt kvar och att då byta ut betygssystemet för syns skull ser jag ingen egentlig poäng med. Jag tror därför att det nuvarande systemet kommer finnas kvar ett tag till.

Citat:
Bonusfråga: Med det kommande betygssystemet blir det svårare att få det högsta betyget. Vill vi verkligen ha superpluggisarna i topp? De "duktiga flickorna" som inte har någon erfarenhet alls av arbetslivet och som inte kan hantera när en delägare står och skriker på dem? Kanske är det så att många av de mest arbetskompetenta juristerna halkar ner till ett B.
Ja, är premissen att bara de duktiga flickorna får AB och att de som vet hur man arbetar får B, då är det givetvis av ondo att byta betygssystemet till ett med fler steg. Så ser däremot inte verkligheten ut. Du har duktiga flickor som får B:n och du har arbetskompetenta som får AB så här ser jag ärligt talat inte problemet.

Citat:
Kommer de nya arbetsgivarna hänga med på trenden och därför bli lite mer toleranta mot folk som både har A och B, med tanke på att B ändå står för den lägre delen av det tidigare AB?
Sannolikt.
Citera
2012-07-12, 22:12
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
... Betygssystemet som förändras nu har (väl?) med EU-standardisering att göra.

Det verkar som om EU-standardiseringen av betyg kommit av sig.
Citera
2012-07-12, 22:54
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ta vara på din lediga tid. Du kommer inte ha särskilt mycket av den varan de kommande åren.

Jag tror det. Betygssystemet som förändras nu har (väl?) med EU-standardisering att göra. Det går naturligtvis att i det närmaste rakt av jämföra nationalekonomer, statsvetare, ingenjörer och språkvetare som studerat i olika länder på ett helt annat sätt än jurister. Det finns ingen anledning att låtsas som om att det går att jämföra en italiensk och en svensk jurist. Även om lagstiftningsharmoniseringen i EU går framåt är det väldigt långt kvar och att då byta ut betygssystemet för syns skull ser jag ingen egentlig poäng med. Jag tror därför att det nuvarande systemet kommer finnas kvar ett tag till.

Ja, är premissen att bara de duktiga flickorna får AB och att de som vet hur man arbetar får B, då är det givetvis av ondo att byta betygssystemet till ett med fler steg. Så ser däremot inte verkligheten ut. Du har duktiga flickor som får B:n och du har arbetskompetenta som får AB så här ser jag ärligt talat inte problemet.

Sannolikt.

Instämmer helt i analysen.
Citera
2012-07-12, 22:56
Medlem
elgecys avatar
Vad har ni erfarna för tips och råd till någon vars skoltid var allt för länge sedan och de sista erfarenheterna av skolbänken var inte i närheten så krävande varken tid- eller prestationsmässigt som juridik kommer vara?

Undertecknad har redan förstått att det är ett måste av närvara vid varje föreläsning/seminarium och liknande, men något mer konkret kanske?

Rik på livserfarenhet men (för tillfället) fattig på studieteknik
Senast redigerad av elgecy 2012-07-12 kl. 22:58.
Citera
2012-07-12, 23:24
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Vad har ni erfarna för tips och råd till någon vars skoltid var allt för länge sedan och de sista erfarenheterna av skolbänken var inte i närheten så krävande varken tid- eller prestationsmässigt som juridik kommer vara?

Undertecknad har redan förstått att det är ett måste av närvara vid varje föreläsning/seminarium och liknande, men något mer konkret kanske?

Rik på livserfarenhet men (för tillfället) fattig på studieteknik

Seminarium brukar ha obligatorisk närvaro, så där får du snällt infinna dig. Föreläsningar är en annan femma. Personligen ger (gav) det mig ingenting. Tycker du att det funkar. Gå. Tycker du inte det. Gå inte. Då är det bättre att du stannar hemma och läser en kursbok eller något.
Citera
2012-07-12, 23:58
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Seminarium brukar ha obligatorisk närvaro, så där får du snällt infinna dig. Föreläsningar är en annan femma. Personligen ger (gav) det mig ingenting. Tycker du att det funkar. Gå. Tycker du inte det. Gå inte. Då är det bättre att du stannar hemma och läser en kursbok eller något.

Tack för matnyttig information. Jag hade fått för mig (men som sagt, vad vet jag om studier, framför allt på högre nivå ) att föreläsningar gav något för alla hur påfrestande och jobbiga de än kunde vara att genomlida. Att föreläsningar mer eller mindre var nyckeln till att klara tentor, bra betyg osv. Men tack för tips, och läsa ska jag nog satsa mycket på. Har en känsla av att det kommer gå åt många överstrykningspennor i alla regnbågens färger i höst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in