2010-09-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vi har det ju så jävla slött på den här terminen så vad ska jag annars göra om dagarna? Du får säga till kursledningen att jag vill ha lite fler obligatoriska rättsfall att läsa. Särskilt sådana i stil med NJA 1979 s. 483. Jag kunde inte vara mer tacksam över att nu veta allt om hur elektroniska priskalkylatorer till bensinpumpar fungerade (och inte fungerade) på 70- och 80-talen.

Haha. Vad jag förstår så kommer din önskan att gå i uppfyllelse så fort vi kommer in på kontraktsrätten då det blir (ännu) fler rättsfall att läsa till varje seminarie.

F.ö. känner även jag mig väldigt upplyst efter att ha läst rättsfall i stil med bensinpumpsfallet.... fattar inte varför de måste trycka in massa fackspråk och totalt onödiga detaljer i rättsfallen, man får ju hjärnblödning av att sitta och läsa skiten. Tips är annars Lehrbergs bok och närmare bestämt hans rättsfallsregister, han sammanfattar många av våra rättsfall på ett bra och lättillgängligt vis.

Mycket nu, föredragning på g, rättsfall & böcker till seminarierna samt rättsfall osv till PM..

edit: vilken klass är du i nu?
Senast redigerad av icx 2010-09-13 kl. 22:05.
Citera
2010-09-13, 23:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Vi har det ju så jävla slött på den här terminen så vad ska jag annars göra om dagarna? Du får säga till kursledningen att jag vill ha lite fler obligatoriska rättsfall att läsa. Särskilt sådana i stil med NJA 1979 s. 483. Jag kunde inte vara mer tacksam över att nu veta allt om hur elektroniska priskalkylatorer till bensinpumpar fungerade (och inte fungerade) på 70- och 80-talen.
Den är go, den.

Så länge 300 öre är en skön siffra så är det bara att köra på.
Citera
2010-09-13, 23:51
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Om jag inte minns fel så har mallen inget innehåll annat än att det finns förinställt radavstånd, typsnitt etc. Det får du hålla tillgodo med för det är allt du får

Ah, jag förstår. Tur att man har två icke betygssatta-PM innan det riktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av icx
http://www.megaupload.com/?d=83RSF5R4

jag la vårterminens pm-mall där (och sett till details på filen så är den skapad 2007 dvs dom ändrar den inte särskilt ofta.)

Tack!

Någon som vet var man kan kika på hur betygsfördelningen har sett ut under de olika terminerna under tidigare år?
Citera
2010-09-14, 01:14
Medlem
Brukar de kolla brottsregister när man söker arbeten på affärsjuridiska byråer? Blev nämligen dömd för underlåtelse av brott när jag var 16-17 och undrar om detta kan vara ett hinder om jag skulle satsa på att få ett arbete på en finare byrå såsom Vinge , Mannheimer Swartling etc. Är 18 år gammal nu och går andra året på gymnasiet med fina betyg och som jag känner nu vill jag gärna arbeta 1-3 år efter studenten och plussar man på 4,5 års högskolestudier på denna tiden på kanske ”pricken” är ur registret . Men som sagt , kan min ”prick” bli ett hinder , även om de gått många år från dom när eventuell anställning hos byrå börjar bli aktuellt?

Tacksam för svar / CarolusXX
Citera
2010-09-14, 10:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Tips är annars Lehrbergs bok och närmare bestämt hans rättsfallsregister, han sammanfattar många av våra rättsfall på ett bra och lättillgängligt vis.

Mycket nu, föredragning på g, rättsfall & böcker till seminarierna samt rättsfall osv till PM..

edit: vilken klass är du i nu?

Hmm, jag valde Adlercreutz. Den var både billigare och skapade mer enhetlighet i bokhyllan. Efter senaste föreläsningen så har jag dock umgåtts med tanken på att köpa Lehrbergs bok också. Frågan är om man kommer ha tid och ork att läsa skiten.

Ja det är mycket på g nu. T1 var jävligt slappt i jämförelse. Två seminarier i veckan, varje vecka och bara ett sketet PM utöver det- vilken jävla lyx

Jag är i grupp-sex. Vilken klass är du själv i?
Citera
2010-09-14, 19:48
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Hmm, jag valde Adlercreutz. Den var både billigare och skapade mer enhetlighet i bokhyllan. Efter senaste föreläsningen så har jag dock umgåtts med tanken på att köpa Lehrbergs bok också. Frågan är om man kommer ha tid och ork att läsa skiten.

Ja det är mycket på g nu. T1 var jävligt slappt i jämförelse. Två seminarier i veckan, varje vecka och bara ett sketet PM utöver det- vilken jävla lyx

Tro mig, du behöver inte båda böckerna om avtalstolkning. Det är i princip ordningen av principerna (partsavsikt, ordalydelse, etc.) som är det viktiga. Inget major.
Citera
2010-09-15, 11:14
Medlem
Citat:

Ok. Lehrberg lär ju finnas på JB om det är något specifikt du är nyfiken på ändå. T1 var lyx, stämmer. Måste ta tag i mitt pm känner jag. Bara läst 1,5 av de 3 rättsfallen... Nåja, får köra helgen!

Jag är i grupp fem!

Carolus: spontant känner jag att det borde hunnit försvinna ur registret om det är närmare 10 år sedan det inträffade.
Citera
2010-09-15, 19:22
Medlem
Orzions avatar
Hade idag föreläsning om ett genus och mångfaldsperspektiv på juridiken får väll säga att det inte riktigt var ett av mina favoritområden inom juridiken.
Citera
2010-09-15, 19:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hade idag föreläsning om ett genus och mångfaldsperspektiv på juridiken får väll säga att det inte riktigt var ett av mina favoritområden inom juridiken.

Varför inte? Nu kan jag inte erinra mig att jag själv varit på någon sådan föreläsning, troligtvis sysslar vi inte med sådant i den kungliga hufvudstaden, men är det verkligen så hemskt som det låter?
Citera
2010-09-15, 19:51
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Varför inte? Nu kan jag inte erinra mig att jag själv varit på någon sådan föreläsning, troligtvis sysslar vi inte med sådant i den kungliga hufvudstaden, men är det verkligen så hemskt som det låter?

Det faktum att första delen av lektionen ägnades åt saker vi redan lärt oss innan spelade väll in en del med. Sen spelar kontrasten in en del med, först har du föreläsning i statsrätt om regeringsformen och alla är intresserade och det känns som ett väldigt viktigt ämne sen går du igenom avtalslagen i nästa föreläsning och alla är intresserade och det känns som ett väldigt viktigt ämne där alla verkligen lyssnar och antecknar. Sen kommer tredje föreläsningen om genusperspektiv där den viktigaste frågan är om kön är subjektiva. Vilket i sig kan vara ett intressant ämne men de flesta jurister föredrar nog avtalsrätten och regeringsformen Men men det kanske blir mer intressant i framtiden och då får jag väll revidera min ståndpunkt men än så länge föredrar jag deffinitivet föreläsningarna i statsrätt och avtalsrätt
Citera
2010-09-15, 22:50
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det faktum att första delen av lektionen ägnades åt saker vi redan lärt oss innan spelade väll in en del med. Sen spelar kontrasten in en del med, först har du föreläsning i statsrätt om regeringsformen och alla är intresserade och det känns som ett väldigt viktigt ämne sen går du igenom avtalslagen i nästa föreläsning och alla är intresserade och det känns som ett väldigt viktigt ämne där alla verkligen lyssnar och antecknar. Sen kommer tredje föreläsningen om genusperspektiv där den viktigaste frågan är om kön är subjektiva. Vilket i sig kan vara ett intressant ämne men de flesta jurister föredrar nog avtalsrätten och regeringsformen Men men det kanske blir mer intressant i framtiden och då får jag väll revidera min ståndpunkt men än så länge föredrar jag deffinitivet föreläsningarna i statsrätt och avtalsrätt

Vem fan har tid att reflektera över köns subjektivitet när man försöker att inte drunkna i avtalsrätt och statsrätt?
Citera
2010-09-15, 22:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vem fan har tid att reflektera över köns subjektivitet när man försöker att inte drunkna i avtalsrätt och statsrätt?

Gissa vilka böcker jag fokuserar på? Allmän Avtalsrätt, Vår Författning eller Genus-rättsvetenskap hmm hård konkurrens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in