2012-06-02, 15:03
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
En termin är 20 kurspoäng. Du ska först dra av 25 kurspoäng som du har läst i (en del terminer är undantagna och får inte dras av ofta 2-5). Efter det multiplicerar du alla poäng du har AB i med 2 alla poäng du har BA i med 1.5 och alla poäng du har B i med 1. Sen räknar du samman allt. Sen lägger du till poäng för sidomeriter (fås genom relevant arbetslivserfarenhet och andra studier finns mer exakt information om det på domstolsverkets hemsida). Max poäng för sidomeriter totalt är 36 poäng. Efter allt detta får du en summa som är det du använder vid ansökan. Om jag förstått det rätt dvs

Då har vi förstått det på samma sätt och även jag gör den slutsatsen du gör ovan dvs att betygen inte nödvändigtvis måste vara jättehöga för att man ska få sitta ting. Den slutsatsen gör mig dock skeptisk. Kan den verkligen stämma?

Presterar studenter sämre eller är det att intresset är mindre för notarietjänstgöring nu än förr? Eller kanske är det så att det bara varit någon sorts myt om att det ska krävas jättehöga betyg för att sitta ting?
Citera
2012-06-02, 15:20
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Då har vi förstått det på samma sätt och även jag gör den slutsatsen du gör ovan dvs att betygen inte nödvändigtvis måste vara jättehöga för att man ska få sitta ting. Den slutsatsen gör mig dock skeptisk. Kan den verkligen stämma?

Presterar studenter sämre eller är det att intresset är mindre för notarietjänstgöring nu än förr? Eller kanske är det så att det bara varit någon sorts myt om att det ska krävas jättehöga betyg för att sitta ting?
Fast det kanske inte är så konstigt. Siffran 1/3 av juristerna sitter ting tycker jag mig ha hört. Om vi sen räknar bort en del av de som kan sitta ting men inte vill/gör annat (speciellt de allra duktigaste som direkt hamnar på de största byråerna och gör bra ifrån sig där). Sen drar vi bort ytterligare några som kan och vill sitta ting men som inte vill sitta ting i små orter. Då borde vi kunna få en siffra grovt uppskattat där de som vill av de ca 50% bästa juristerna har möjlighet att sitta ting om de vill. Vilket ju skulle ligga i linje med att betygen som krävs inte kan vara extremt höga.
Citera
2012-06-02, 16:24
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Vad menar du med förr? För 30 år sedan fick väl alla sitta ting?
Citera
2012-06-02, 16:55
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Jag är nog inte riktigt helt hundra själv på vad jag menade men jag tänkte mig åtminstone inte så långt bak i tiden.

Vad jag försökte få sagt var helt enkelt att jag trodde det var betydligt svårare att få sitta ting.
Citera
2012-06-02, 18:24
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jag är nog inte riktigt helt hundra själv på vad jag menade men jag tänkte mig åtminstone inte så långt bak i tiden.

Vad jag försökte få sagt var helt enkelt att jag trodde det var betydligt svårare att få sitta ting.
Jag har haft samma uppfattning som du men det kan ju handla om ett missförstånd. Vill man sitta ting i Stockholm direkt utan sidomeriter behöver man ju i princip ha spikat 8/9 Ab varav det sista betygen som inte är AB måste vara på en kurs man inte får räkna bort. Men om man nöjer sig med att bara sitta ting på valfri ort och dessutom har lite sidomeriter blir det ju tydligen en helt annan femma.
Citera
2012-06-03, 09:31
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Under den tid jag kan överblicka, sedan slutet av 70-talet, så har det alltid varit konkurrens om notarieplatserna. Länge var det så att cirka 40 % av de som tog examen fick sådan plats. Jag vet inte hur andelen ser ut idag, kanske någon annan gör det?
Citera
2012-06-03, 09:50
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Under den tid jag kan överblicka, sedan slutet av 70-talet, så har det alltid varit konkurrens om notarieplatserna. Länge var det så att cirka 40 % av de som tog examen fick sådan plats. Jag vet inte hur andelen ser ut idag, kanske någon annan gör det?
350-400 verkar tillsättas per år så det är ju bara att jämföra med hur många som tar examen varje år.
Citera
2012-06-03, 10:12
Medlem
MegaPros avatar
Vore intressant att utgå från antalet nyutexaminerade jurister per år för att sen titta på ungefär hur många av dessa som ö.h.t. är intresserade av att sitta ting. Därefter kanske titta på preferenserna bland dessa (vissa vill ju endast sitta i en storstad t.ex) för att sedan jämföra med utbudet på platser.

Hur ser möjligheterna ut för följande? Vi utgår från att ingen har några sidomeriter.

A. Enbart B
B. Hälften B, hälften BA
C. Enbart BA
D. Hälften BA, hälften AB
F. Enbart AB

Har A någon chans om han är ute i arbetslivet något år och sedan söker på en liten ort eller ser utsikterna dystra ut även då?

Är F garanterad vad han än behagar?
Citera
2012-06-03, 10:19
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Vore intressant att utgå från antalet nyutexaminerade jurister per år för att sen titta på ungefär hur många av dessa som ö.h.t. är intresserade av att sitta ting. Därefter kanske titta på preferenserna bland dessa (vissa vill ju endast sitta i en storstad t.ex) för att sedan jämföra med utbudet på platser.

Hur ser möjligheterna ut för följande? Vi utgår från att ingen har några sidomeriter.

A. Enbart B
B. Hälften B, hälften BA
C. Enbart BA
D. Hälften BA, hälften AB
F. Enbart AB

Har A någon chans om han är ute i arbetslivet något år och sedan söker på en liten ort eller ser utsikterna dystra ut även då?

Är F garanterad vad han än behagar?
A-C tordes aldrig ha någon chans ens med sidomeriter, F kommer in var denna vill med sidomeriter men inte utan (om nu inte någon annan med alla AB och max sidiomeirter söker samma plats förstås men det tordes inte hända särskilt ofta).
Senast redigerad av Orzion 2012-06-03 kl. 10:34.
Citera
2012-06-03, 10:32
Medlem
Det stämmer bra. Ba rakt igenom ger 232,5p. Med 36p sidomeriter har du bara 268,5 p. Det blir nog jävligt tajt att komma in. Jag har sett att folk kommit in 270+ i vissa fall men jag tror inte jag sett det gå under 270 p, men visst det skulle kunna hända någon gång.

Orzion har rätt angående F. Maxpoäng är 310p utan sidomeriter och många platser i Stockholmsområdet kräver ofta 340+. Det är tufft.

För att ge ett exempel, här är antagningsstatistiken för juni-juli 2012:

Senast redigerad av Vespour 2012-06-03 kl. 10:37.
Citera
2012-06-03, 16:31
Medlem
Grotiuss avatar
Kanske är det på sin plats här att berätta att nästan all juris kandidater snabbt får jobb efter examen. Det gäller även dem med lägre betyg.
Citera
2012-06-03, 17:59
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Kanske är det på sin plats här att berätta att nästan all juris kandidater snabbt får jobb efter examen. Det gäller även dem med lägre betyg.

Om man verkligen vill sitta ting är det inte särskilt glädjande och även om man inte vill sitta ting så är det man tror sig vilja idag inte nödvändigtvis vad man vill i framtiden. Får man sämre betyg verkar det som om man för evigt skjutit sig själv i foten vad gäller möjligheter att sitta ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in