2012-10-09, 18:07
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Men varken EU rätt som sådan eller konstitutionell rätt tenderar att varar favoritämnen ibland studenter vad jag märkt så du är knappast ensam i dina tankar.

Aaaah, då har du inte träffat T1 på UU förstår jag - "drömmen är ju att sitta i europaparlamentet i Bryssel!"
Citera
2012-10-10, 12:52
Medlem
Funderar på att hoppa på juridikprogrammet de närmsta två åren, men är fortfarande osäker.

Den här juridiska översiktskursen på 15 hp, Uppsala, är det något ni rekommenderar om man vill liksom "testa på", juridik, eller är det bara slöseri med tid? Har man någon slags förtur senare om man läst den?
Citera
2012-10-10, 13:01
Medlem
shevitas avatar
hej

snart färdig med jöken och undrar vilka kurser jag bör söka till för ha större chans att komma in på juristprogrammet? Har ni några tips?

Har fek 1 färdigt, men rätt kassa gym.betyg. (ca 12) ..kanske en ev. hp skulle va "nyttig" för mig?

Tack på förhand
Citera
2012-10-10, 19:36
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriteradKossa
Funderar på att hoppa på juridikprogrammet de närmsta två åren, men är fortfarande osäker.

Den här juridiska översiktskursen på 15 hp, Uppsala, är det något ni rekommenderar om man vill liksom "testa på", juridik, eller är det bara slöseri med tid? Har man någon slags förtur senare om man läst den?

Jag kan inte med ord nog förklara hur varmt jag skulle rekommendera alla former av juridiska introduktionskurser innan man väl börjar programmet. Jag sitter som ett frågetecken just nu under termin 1 och önskar inget hellre än att jag hade gått någon översiktskurs innan.
Citera
2012-10-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag kan inte med ord nog förklara hur varmt jag skulle rekommendera alla former av juridiska introduktionskurser innan man väl börjar programmet. Jag sitter som ett frågetecken just nu under termin 1 och önskar inget hellre än att jag hade gått någon översiktskurs innan.

När jag läser dina inlägg är jag glad att jag hoppade över till SU från UU direkt jag kom in som reserv. Kände aldrig under JIKen på SU att jag inte hängde med eller så.... Mkt glad Men jag tror dock att det kommer att släppa för din del.
Citera
2012-10-10, 19:50
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Jag satt som ett frågetecken under jiken och fortsatte sitta som ett alltmer bleknande frågetecken i flera terminer så oroa dig inte.
Citera
2012-10-10, 21:39
Medlem
Katla.s avatar
Har läst lite här och var i tråden (faktiskt) så nu har jag kortat ner min frågeställning avsevärt. Vill passa på att skänka lite tacksamma tankar till alla som ställer frågor och naturligtvis till alla som har svar att ge - det har i alla fall hjälpt mig en bit på väg

Hur som helst. Min tanke är att, efter många om och men, ta tag i tillvaron lite. Jag tänkte söka in till juristprogrammet, antagligen i Lund, nu i vår. Jag har en känsla av att det är vad som passar mig bäst (även om jag ångrar mig ungefär tolv gånger per dag) men har, såklart, lite funderingar...

- Är lite nyfiken på det här med mänskliga rättigheter. Vet någon någonting om mastersprogrammet i International Human Law som ges i Lund? Eller om liknande saker finns i Uppsala, t.ex?
- Läser för närvarande en översiktskurs i juridik på distans (dock inte via Lund). Är hyfsat övertygad om att det inte går att tillgodoräkna sig, men kommer jag att ha någon nytta av det? Köprätt, avtalsrätt, allmän fastighetsrätt, familjerätt osv, bland andra.
- Stämmer det att det finns en kurs som man kan gå och senare "hoppa på" T3, om man inte har tillräckliga poäng för att bli antagen direkt och tillräckligt många hoppar av?

Kommer säkert ha fler frågor, men att få svar på de här kan i alla fall hjälpa mig lite närmare ett mer definitivt beslut.
Citera
2012-10-10, 21:50
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katla.
Har läst lite här och var i tråden (faktiskt) så nu har jag kortat ner min frågeställning avsevärt. Vill passa på att skänka lite tacksamma tankar till alla som ställer frågor och naturligtvis till alla som har svar att ge - det har i alla fall hjälpt mig en bit på väg

Hur som helst. Min tanke är att, efter många om och men, ta tag i tillvaron lite. Jag tänkte söka in till juristprogrammet, antagligen i Lund, nu i vår. Jag har en känsla av att det är vad som passar mig bäst (även om jag ångrar mig ungefär tolv gånger per dag) men har, såklart, lite funderingar...

- Är lite nyfiken på det här med mänskliga rättigheter. Vet någon någonting om mastersprogrammet i International Human Law som ges i Lund? Eller om liknande saker finns i Uppsala, t.ex?
- Läser för närvarande en översiktskurs i juridik på distans (dock inte via Lund). Är hyfsat övertygad om att det inte går att tillgodoräkna sig, men kommer jag att ha någon nytta av det? Köprätt, avtalsrätt, allmän fastighetsrätt, familjerätt osv, bland andra.
- Stämmer det att det finns en kurs som man kan gå och senare "hoppa på" T3, om man inte har tillräckliga poäng för att bli antagen direkt och tillräckligt många hoppar av?

Kommer säkert ha fler frågor, men att få svar på de här kan i alla fall hjälpa mig lite närmare ett mer definitivt beslut.
Kom ihåg att juristprogrammet är en 4.5 års lång utbildning vilket i princip motsvarar en kandidat och en master. En maser till är därför långt ifrån nödvändigt. Som jag förstått det är det mer för dem som läser t.ex. 3 år rättsvetenskap eller liknande.

Klart du har nytta av att ha lite koll på juridiken innan du börjar. Men skillnaderna jämnas snabbt ut. Men du kan om inte annat ta det lite lugnare de första veckorna om du t.ex. redan vet hur man slår och hittar i en lagbok och hur de juridiska databaserna används.

Ingen aning det lämnar jag över till något annat
Citera
2012-10-10, 22:05
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Kom ihåg att juristprogrammet är en 4.5 års lång utbildning vilket i princip motsvarar en kandidat och en master. En maser till är därför långt ifrån nödvändigt. Som jag förstått det är det mer för dem som läser t.ex. 3 år rättsvetenskap eller liknande.

Klart du har nytta av att ha lite koll på juridiken innan du börjar. Men skillnaderna jämnas snabbt ut. Men du kan om inte annat ta det lite lugnare de första veckorna om du t.ex. redan vet hur man slår och hittar i en lagbok och hur de juridiska databaserna används.

Ingen aning det lämnar jag över till något annat
Man kan läsa en masterutbildning inom ramen för juristprogrammet, och denna blir då fördjupningsdelen. I Lund finns t ex International Human Rights Law som master och kan alltså läsas inom ramen för programmet.
Citera
2012-10-10, 22:06
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Man kan läsa en masterutbildning inom ramen för juristprogrammet, och denna blir då fördjupningsdelen. I Lund finns t ex International Human Rights Law som master och kan alltså läsas inom ramen för programmet.

Edit: Snacka om tautologi, orkar dock ej ändra texten.
Edit II: Varför dök detta upp som egen post? Skit bakom tangentbordet?
Senast redigerad av Legal-Eagle 2012-10-10 kl. 22:08.
Citera
2012-10-10, 22:10
Medlem
Katla.s avatar
Citat:
Edit: Snacka om tautologi, orkar dock ej ändra texten.
Edit II: Varför dök detta upp som egen post? Skit bakom tangentbordet?

Jag tänker helt enkelt se detta som ett uttömmande svar på en av mina frågor - tackar!
Citera
2012-10-10, 22:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jo det har du såklart rätt i fast man kan väl inte läsa hela mastern det skulle ju kräva 4 valfria terminer vilket väl inget juristprogram har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in