2012-11-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxz--
Inte ens på landsorten, det säger väl sig självt om du tänker efter? Man tar på sig ett ansvar att man skall handlägga vissa mål efter en tid, ringa narkotikabrott t.ex. och det betyder i sin tur att man måste vara väldigt kompentent för att få förtroendet att göra någon sådan sak.

Haha, mmm.

Kanske är det så det är. Eller så är det utbud och efterfrågan. För att handlägga ringa narkotikabrott är stora grejer.
Citera
2012-11-30, 23:04
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Inte ens på landsorten?
Ämnet har diskuterats tidigare i tråden bara att söka för mer information. Men nej BA i allt lär inte räcka ens med mycket tur. Men med ett fåtal AB istället för BA förändras läget snabbt.
Citera
2012-12-01, 01:18
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxz--
Inte ens på landsorten, det säger väl sig självt om du tänker efter? Man tar på sig ett ansvar att man skall handlägga vissa mål efter en tid, ringa narkotikabrott t.ex. och det betyder i sin tur att man måste vara väldigt kompentent för att få förtroendet att göra någon sådan sak.
Det här var ju en osedvanligt korkad analys. Jag kan garantera dig att det både examinerats och kommer att examineras kompetenta jurister, vilka inte snittar mer än BA. Betyg är inte allt.
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
BA i allt ger ju 232 poäng. Fixar du MAX sidomeriter så får du 36 poäng extra, dvs 268. Vilket är långt ifrån att få ting på den tingsrätt med sämst status/minst sökande i landet. Vilket du ser ovan.
Förvaltningsrätt då?
Citera
2012-12-01, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Det här var ju en osedvanligt korkad analys. Jag kan garantera dig att det både examinerats och kommer att examineras kompetenta jurister, vilka inte snittar mer än BA. Betyg är inte allt.Förvaltningsrätt då?

Nope, lägsta intaget till förvaltningsrätt brukar ligga ungefär lika med TR kanske något lägre. Dom flesta månader landar det runt 285-290. Har man tur kan det gå ner till 280 men att det hamnar under det är relativt ovanligt även om det händer. Man kan dock se att det varierar en aning med konjukturen och årstiden. Har suttit och sammanställt en massa jusek statistik och poängen var aningen lägre 2010-11 än de var 2009 och har varit i år. Generellt så verkar det även vara lite svårare att få en plats under oct-feb. Den lägsta poängen någon lyckats gå in på under dom senaste fyra åren var dock faktiskt i mars i våras då någon lyckades ta sig in på förvaltningsrätten i Malmö med just 268 poäng.

Har för övrigt en tanke om att göra något fint diagram av den här statistiken om jag får arslet ur vagnen...
Citera
2012-12-01, 06:04
Medlem
Får man inte ens över 300 poäng på examen och inte har kontakter inom juridikvärlden kan man lika gärna lägga ned och börja plugga en annan utbildning...
Citera
2012-12-01, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkersbergaGB
Får man inte ens över 300 poäng på examen och inte har kontakter inom juridikvärlden kan man lika gärna lägga ned och börja plugga en annan utbildning...
Det var väl iaf lite att ta i? Kontakter får man väl skapa under sina 4,5 år, kan väl inte vara så att man redan innan måste ha privata kontakter eller vad du menar.
Citera
2012-12-01, 10:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkersbergaGB

Citat:
Det var väl iaf lite att ta i? Kontakter får man väl skapa under sina 4,5 år, kan väl inte vara så att man redan innan måste ha privata kontakter eller vad du menar.

Mitt råd till dig l.lighty är alltså att strunta i sådana här påståenden eftersom det är totalt skitsnack. Läs lite källkritiskt. Vissa människor lever tyvärr på att spä på betygshetsen.
Citera
2012-12-01, 11:07
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Mitt råd till dig l.lighty är alltså att strunta i sådana här påståenden eftersom det är totalt skitsnack. Läs lite källkritiskt. Vissa människor lever tyvärr på att spä på betygshetsen.

Arbetslösheten bland unga jurister är förhållandevis låg, dvs nästan alla har arbete.
Citera
2012-12-01, 12:38
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ämnet har diskuterats tidigare i tråden bara att söka för mer information. Men nej BA i allt lär inte räcka ens med mycket tur. Men med ett fåtal AB istället för BA förändras läget snabbt.

Hur görs dessa beräkningar, med beaktande av sidomeriter osv.? Finns det en lathund att tillgå någonstans?
Citera
2012-12-01, 13:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ombudsmannen
Hur görs dessa beräkningar, med beaktande av sidomeriter osv.? Finns det en lathund att tillgå någonstans?
http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____780.aspx
Citera
2012-12-01, 17:35
Medlem
Måste fråga, hur stor del består av rättegångsspel,grupparbeten,sociala grejer om man jämför med att läsa texter? Jag tycker det verkar gå ut nästan enbart på att lära sig spelreglerna, vill man debattera och använda retorik kanske det är fel program? Tänkte försöka komma in i Örebro
Citera
2012-12-01, 18:42
Medlem
Citat:
Måste fråga, hur stor del består av rättegångsspel,grupparbeten,sociala grejer om man jämför med att läsa texter? Jag tycker det verkar gå ut nästan enbart på att lära sig spelreglerna, vill man debattera och använda retorik kanske det är fel program? Tänkte försöka komma in i Örebro

Ja vill du ägna dig åt juridisk retorik är det nog rätt utbildning men fel tidpunkt. Det kanske du kommer att få göra efter utbildningen, om du väl fått för dig att du vill processa (vilket en minoritet ägnar sig åt).

Utbildningen som sådan går nästan bara ut på att lära sig spelreglerna som du säger. Fokus på grupparbeten, rättegångsspel m.m. varierar, som jag förstått det, mellan lärosätena. Stockholm har begränsade såna saker, vilket passade mig bra men som inte passar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in