2012-06-01, 18:40
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Noterade att det var ca 200 fler som sökt till juristprogrammet på SU till Hösten i förhållande till förra årets antal ansökande. Hur tror ni detta påverkar antagningspoängen? Mycket? Litet?

Spontant så tycker man ju att fördelning på dessa 200 personerna torde vara snarlik övriga sökandes fördelning. Därav bör det påverka, men inte överdrivet.

Åh andra sidan så tycker man att det nya högskoleprovet borde raffinerat bort en betydande del av samhällsvetarna som kommer in via HP kvoten.
Citera
2012-06-01, 19:04
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
Spontant så tycker man ju att fördelning på dessa 200 personerna torde vara snarlik övriga sökandes fördelning. Därav bör det påverka, men inte överdrivet.

Åh andra sidan så tycker man att det nya högskoleprovet borde raffinerat bort en betydande del av samhällsvetarna som kommer in via HP kvoten.

Förstår din poäng, låter fullkomligt rimligt. Det är nog inte en chockhöjning till 22.5 poäng som behöver förväntas. Dock blir jag litet intresserad av varför antalet ansökande är flest i Stockholm. Vanligtvis brukar Göteborg och Lund vara de lärosäten som är mest konkurrens-utsatta.

Tjänar det nya HP till förmån för Naturvetare menar du?
Citera
2012-06-01, 19:31
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Förstår din poäng, låter fullkomligt rimligt. Det är nog inte en chockhöjning till 22.5 poäng som behöver förväntas. Dock blir jag litet intresserad av varför antalet ansökande är flest i Stockholm. Vanligtvis brukar Göteborg och Lund vara de lärosäten som är mest konkurrens-utsatta.

Ja, och därför bör HP-gränsen de kommande åren sjunka, eller åtminstone ge utrymme för fler med 1,5/1,4 med anledningen av att jag tror att personer som har fallenhet eller intresse för samhällsvetenskap i högre grad söker juristprogrammet framför personer med fallenhet eller intresse för naturvetenskap.
Citera
2012-06-01, 19:35
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ja, och därför bör HP-gränsen de kommande åren sjunka, eller åtminstone ge utrymme för fler med 1,5/1,4 med anledningen av att jag tror att personer som har fallenhet eller intresse för samhällsvetenskap i högre grad söker juristprogrammet framför personer med fallenhet eller intresse för naturvetenskap.

Förhoppningsvis är detta påbörjan till ett mycket bättre system - där man kanske antar personer efter personlig intervju? Där intresse och kompetens står i centrum, inte betyg. Nuvarande system är förlegat anser jag. Dumt att ta emot 200 elever varar 150 lär hoppa av innan examen.
Citera
2012-06-01, 19:39
Medlem
Citat:

Tja, det är ju lika delar kvantitativt och verbalt på provet nu så jag skulle nog säga att det är utjämnat än mer fördelaktigt för NV-elever.
Citera
2012-06-01, 20:00
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Tja, det är ju lika delar kvantitativt och verbalt på provet nu så jag skulle nog säga att det är utjämnat än mer fördelaktigt för NV-elever.

Det beror hur man ser på det. Men relativt sett så är det till fördel för NV-eleverna med tanke på att HP-utformningen vart densamma de närmsta decennierna innan omstruktureringen.

Citat:
Förhoppningsvis är detta påbörjan till ett mycket bättre system - där man kanske antar personer efter personlig intervju? Där intresse och kompetens står i centrum, inte betyg. Nuvarande system är förlegat anser jag. Dumt att ta emot 200 elever varar 150 lär hoppa av innan examen.

Det hoppas jag också på. Hur ett sådant system skulle se ut är jag dock mindre säker på.

Du har inte funderat på att läsa UJIK:en vid Lunds universitet då? Distanskurs där de 20 bästa eleverna kniper en plats på juristprogrammet förutsatt att de erhåller betyget AB.
Senast redigerad av Slammertaskan 2012-06-01 kl. 20:02.
Citera
2012-06-01, 21:28
Medlem
Orzions avatar
Ofta brukar ju betygshetsen skyllas på notariesystemet där betyg ju är den största faktorn vid intagningen men hur mycket sanning ligger det egentligen i det?

Gjorde två teoretiska studenter.

Student A

Termin 1 B
Termin 2-7 BA
Termin 8-9 AB

Student B

Termin 1 b
Termin 2-6 BA
Termin 7-9 AB

Student A har max arbetslivserarenhet (3 år)

Student B har läst 90 poäng ekonomi vid sidan av.

Student A tingspoäng 40*2+115*1.5+36=288.5

Student B tingspoäng 60*2+95*1.5+27= 289.5

Om jag inte räknat fel har båda studenterna tillräckligt med poäng för att kunna komma in som notarier? Om jag inte räknat fel är det ju inga extrema krav direkt. Speciellt inte med tanke på att det tycks vara 75% AB på en del specialkurser och 98% AB på examensarbetet.
Citera
2012-06-02, 09:26
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
...

Du har inte funderat på att läsa UJIK:en vid Lunds universitet då? Distanskurs där de 20 bästa eleverna kniper en plats på juristprogrammet förutsatt att de erhåller betyget AB.

På liknande sätt finns Juridik II i Uppsala. Dit söker man på antalet lästa högskolepoäng. De som klarar kursen, som motsvarar juristprogrammets första termin, har goda chanser att få fortsätta på programmet.
Citera
2012-06-02, 09:26
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ofta brukar ju betygshetsen skyllas på notariesystemet där betyg ju är den största faktorn vid intagningen men hur mycket sanning ligger det egentligen i det?

Gjorde två teoretiska studenter.

Student A

Termin 1 B
Termin 2-7 BA
Termin 8-9 AB

Student B

Termin 1 b
Termin 2-6 BA
Termin 7-9 AB

Student A har max arbetslivserarenhet (3 år)

Student B har läst 90 poäng ekonomi vid sidan av.

Student A tingspoäng 40*2+115*1.5+36=288.5

Student B tingspoäng 60*2+95*1.5+27= 289.5

Om jag inte räknat fel har båda studenterna tillräckligt med poäng för att kunna komma in som notarier? Om jag inte räknat fel är det ju inga extrema krav direkt. Speciellt inte med tanke på att det tycks vara 75% AB på en del specialkurser och 98% AB på examensarbetet.

De hade kommit in på Förvaltningsrätten i Övertorneå under förutsättning att de erhållit tillräckliga sidomeritspoäng (om du räknat rätt - jag har igen aning). Alla är kanske inte särskilt sugna på att sitta på Förvaltningsrätten i Övertorneå och att jobba i tre år dessförinnan alternativt läsa en massa extra.

Jag upplevde för övrigt ingen betygshets överhuvudtaget när jag läste.
Citera
2012-06-02, 09:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
De hade kommit in på Förvaltningsrätten i Övertorneå under förutsättning att de erhållit tillräckliga sidomeritspoäng (om du räknat rätt - jag har igen aning). Alla är kanske inte särskilt sugna på att sitta på Förvaltningsrätten i Övertorneå och att jobba i tre år dessförinnan alternativt läsa en massa extra.

Jag upplevde för övrigt ingen betygshets överhuvudtaget när jag läste.
Lägsta för TR var i Juni 284.5 så båda ligger ju lite över och hade fått sitta ting i en tingsrätt. Ett AB till så behöver de inte hamna på de absolut minst populära ställena. Det är självklart långt ifrån om de skulle vilja sitta ting i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Men det är ju inte så konstigt alla kan ju inte sitta där. Min poäng var som sagt mest att när betygshets diskuteras i media inom juristprogrammet brukar oftast just hur notarier tillsätts tas upp som ett av de stora problemen. Oavsett vilket sätt som personer antas till notarietjänst kommer det ju vara väldigt svårt att få sitta ting i Stockholm.
Citera
2012-06-02, 10:39
Medlem
MegaPros avatar
Någon som kort kan dra det här om hur man beräknar notariepoängen?
Citera
2012-06-02, 10:46
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Någon som kort kan dra det här om hur man beräknar notariepoängen?
En termin är 20 kurspoäng. Du ska först dra av 25 kurspoäng som du har läst i (en del terminer är undantagna och får inte dras av ofta 2-5). Efter det multiplicerar du alla poäng du har AB i med 2 alla poäng du har BA i med 1.5 och alla poäng du har B i med 1. Sen räknar du samman allt. Sen lägger du till poäng för sidomeriter (fås genom relevant arbetslivserfarenhet och andra studier finns mer exakt information om det på domstolsverkets hemsida). Max poäng för sidomeriter totalt är 36 poäng. Efter allt detta får du en summa som är det du använder vid ansökan. Om jag förstått det rätt dvs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in