2012-07-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlerKadhim
Tack så jättemycket för svaret! Min dröm har alltid varit att studera utomlands! Jag ska självklart göras högskoleprovet men får se hur det blir! Mina betyg är dock inte alls bra och om jag inte kommer in i London med referens, intervju och personligt brev så är det högskoleprovet jag satsar på

Att plugga juridik i Storbritannien skiljer sig enormt mycket från att göra det i Sverige, på många vis. En skillnad som inte är specifik för just jur stud är att det finns enormt många universitet/invånare i UK och att det råder galen utbildningsinflation. De flesta av dessa enormt många universitet erbjuder juridikutbildningar. Bryr du dig inte om vilket universitet du hamnar på är det lätt att komma in på ett bachelorprogram i law, mkt lättare än i Sverige. Problemet är att i många fall endast är de som har läst på något av de bättre universiteten/har bra kontakter som faktiskt lyckas arbeta med juridik efter examen. Att komma in på en jurist utb. på ett väl ansett universitet i UK är svårt och har du dåliga betyg kommer du inte att komma inte, tyvärr.

Dessutom kostar det förstås en hel del att läsa på ett brittiskt universitet (maxavg from i år är ca 100 000 kr/år för brittiska studenter och de flesta universitet tar betydligt mer betalt av utländska studenter). En annan viktig poäng är att rättssystemet skiljer sig markant från resten av Europa (common law ist för civil law, helt annat tankesätt) vilket innebär att en brittisk juridikexamen är väldigt lokal och förmodligen endast kommer ge jobb i UK el ev US. Att en juristutb inte särskilt gångbar i andra länder än studielandet gäller iofs i alla länder men jag har själv läst på juristutb i både civil och common law-länder och skulle inte klara av mitt jobb som biträdande jurist på en svensk advokatbyrå utan min examen från ett civil law-land pga skillnaderna mellan systemen. Kan inte heller tänka mig att vi någonsin skulle anställa någon som inte har en svensk juristexamen. Att få jobb som jurist i England och USA är dessutom svårtsvårt just nu och kommer förmodligen att vara så för lång tid framöver så utan examen från toppuniversitet vill du inte vara bunden till dessa jobbmarknader.

Summa summarum: Har du minsta lilla tanke på att kanske slå dig ner i Sverige i framtiden eller har du inte XXXXkkr att lägga på kursavgifter (alternativt skaffa en miljon i studielån) satsa på att fixa högskoleresultatet du behöver, plugga i Sverige och åk på utbytesår till UK istället. De flesta universitet har utbyten med UK och det brukar inte vara svårt att få en sådan plats. Som utbytesstudent slipper du betala kursavgiften.

En annan intressant poäng är att du inte behöver en juristexamen för att arbeta som jurist i England. Det är vanligt att man pluggar någonting helt annat och sedan lärs upp som trainee på en byrå.
Citera
2012-07-27, 19:19
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysja
Hej!

Jag ska börja T2 i Uppsala till hösten och som jag tolkar litteraturlistan får vi välja mellan Adlercreutz Avtalsrätt II och Lehrberg Avtalstolkning. Vilken rekommenderas?

Tack!

Vissa uppfattar Adlercruetz som något svårforcerad (gubben är född 1917, vilket förstås till viss del märks i språket), varför många föredrar Lehrbergs Avtalstolkning.

Jag valde Adlercreutz för att ha en enhetlig bokhylla (och när jag köpte böckerna hade jag ingen aning om vilken som var bäst (vilket jag ännu inte vet)).
Citera
2012-07-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysja
Hej!

Jag ska börja T2 i Uppsala till hösten och som jag tolkar litteraturlistan får vi välja mellan Adlercreutz Avtalsrätt II och Lehrberg Avtalstolkning. Vilken rekommenderas?

Tack!

Oavsett vilken du väljer är ett tips att bläddra igenom "Fordran och skuld" där avtalsrätten sammanfattas på ett väldigt överskådligt sätt.
Citera
2012-07-27, 19:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vissa uppfattar Adlercruetz som något svårforcerad (gubben är född 1917, vilket förstås till viss del märks i språket), varför många föredrar Lehrbergs Avtalstolkning.

Jag valde Adlercreutz för att ha en enhetlig bokhylla (och när jag köpte böckerna hade jag ingen aning om vilken som var bäst (vilket jag ännu inte vet)).
Givetvis är en enhetlig bokhylla viktigare än att man förstår framställningen .

Jag valde Adlercreutz och hade inte några större svårigheter att studera in det relevanta materialet, men det är alltid en god idé att snabbt bläddra igenom böckerna i bokhandeln för att se om du föredrar någon framför den andra.
Citera
2012-07-27, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShlerKadhim
Hej!
Jag har läst igenom här lite och försökt hitta svar på min fråga men tänkte att jag kanske skulle ställa den själv eftersom jag inte fått något svar än
Jag ska snart börja tredje året i gymnasiet och jag vill såååå gärna läsa jurist i England! Men problemet är att mina betyg är hur kassa som helst! Jag fick personliga problem under andra året och betygen bara sjönk! Tror ni att jag kan komma in genom referens, personligt brev och en intervju då jag väldigt gärna åker ner dit för en? Vad vet ni om detta?

Tack i Förhand!

Jag förstår inte. Ersätter referenser, personligt brev och intervjuer betyg när man söker till skolor i England? De är väl fortfarande intresserade av dina betyg trots att du har gjort 'bra' ifrån dig på intervjuer osv?
Citera
2012-07-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag förstår inte. Ersätter referenser, personligt brev och intervjuer betyg när man söker till skolor i England? De är väl fortfarande intresserade av dina betyg trots att du har gjort 'bra' ifrån dig på intervjuer osv?

Ja , men det är det jag försöker klura ut för att i vissa länder så är det ju så! I länder som rumänien, tjeckien och liknande så är det verkligen inte alls betyg de kollar på! Men i england kanske de är lite mer nogranna med betyg, hör olika från folk hela tiden!
Citera
2012-07-29, 02:19
Medlem
bingobennys avatar
Jag har en fråga, är en laptop nödvändig? Hur många juriststuderande tar med sig den till skolan varje dag? Och, är det en 13" eller 15" man ska ha?
Citera
2012-07-29, 02:30
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Jag har en fråga, är en laptop nödvändig?

Nej, men du behöver någon form av dator då du kommer att författa en hel del.

Citat:
Hur många juriststuderande tar med sig den till skolan varje dag?

5-10 %.

Citat:
Och, är det en 13" eller 15" man ska ha?

Välj det du trivs bäst med.
Citera
2012-07-29, 02:52
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Jag har en fråga, är en laptop nödvändig? Hur många juriststuderande tar med sig den till skolan varje dag? Och, är det en 13" eller 15" man ska ha?
Jag tycker att det är sämre än papper och penna. Det är jobbigare att göra snygga anteckningar i realtid på datorn. Bättre isf. att renskriva hemma.

Däremot är det väldigt bekvämt att kunna använda sig av laptop. Jag hade rekommenderat en 13" eftersom det tar mindre plats. Smäller jag upp min 15,4" så får jag inte plats med något annat på min plats.
Citera
2012-07-29, 03:23
Medlem
bingobennys avatar
13" it is, tack!
Citera
2012-07-29, 11:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag tycker att det är sämre än papper och penna. Det är jobbigare att göra snygga anteckningar i realtid på datorn. Bättre isf. att renskriva hemma.

Däremot är det väldigt bekvämt att kunna använda sig av laptop. Jag hade rekommenderat en 13" eftersom det tar mindre plats. Smäller jag upp min 15,4" så får jag inte plats med något annat på min plats.
Jag håller med om att papper och penna är betydligt bättre, speciellt om man studerar vid UU då man inte får ha med sig datorskrivna anteckningar på tentan, vilket gör att man måste "renskriva" från datorn till papper vilket är ett slöseri med tid. Betydligt bättre att anteckna på papper, då man också kan rita och skriva i marginalerna om det behövs, för att sedan renskriva hemma eller på JB.
Citera
2012-07-29, 11:24
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag håller med om att papper och penna är betydligt bättre, speciellt om man studerar vid UU då man inte får ha med sig datorskrivna anteckningar på tentan, vilket gör att man måste "renskriva" från datorn till papper vilket är ett slöseri med tid. Betydligt bättre att anteckna på papper, då man också kan rita och skriva i marginalerna om det behövs, för att sedan renskriva hemma eller på JB.
Finns det någon anledning till förbudet mot datorskrivna anteckningar? Allt du kan skriva för hand kan du ju skriva på datorn och tvärtom. Låter därför som en relativt konstig regel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in