Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Någon som pluggar juristprogrammet på SU som kan dela med sig om hur det fungerar just där? Antal obligatoriska moment per vecka etc? Hur är "stämningen" bland studenterna? Vad jag har läst/hört från många andra innebär juristprogrammet ett liv med stress och betygshets för att kunna nå framgång?
Har sökt nu till hösten, men känner redan nu (vilket är helt sjukt) lite stress inför den omtalade betygshetsen som råder. Kan någon som läser berätta hur det är? Jag läser ekonomi nu, vilket inte alls är speciellt stressigt eller hetsigt på något sätt. Det är i mina ögon relativt lugnt! Känns just nu som att det kommer bli en rejäl omställning att gå från ek. till juristprogrammet. Att jag funderar på detta nu kanske ses som konstigt, då jag inte ens blivit antagen än...men men!
Nej då, det är väl snarare regel att alla känner så. Fadderiet lägger stor vikt vid att tona er betygshetsen för er nya.
För JIKen (de första tio veckorna) kommer du att ha i regel 2 obligatoriska moment ā 4 timmar per vecka samt 1-2 frivilliga (men nyttiga!) föreläsningar ā 2 timmar per vecka. Därefter har jag för mig att det är en helt ny studieordning och kan inte svara. Det varierar dock mellan kurser, vissa har obligatoriska moment och andra helt frivilliga. Men man (eller jag) är normalt inne 3 dagar i veckan och ungefär 4 timmar åt gången. Det beror helt på vilken kurs.
Jag har ingen koll på ekonomerna, men du ska vara lugn. Jag tror att alla klarar tempot och betygshetsen är något man får leva med, även fast den inte är så stor som man kanske förväntar sig innan. Den inledande kursen JIKen är till och med slapp och riktigt skön, det är först därefter man måste lägga ner tid på utbildningen.