2012-04-20, 13:45
Medlem
Annars kan man ju läsa juridik I och II istället. Tror att det funkar så att juridik II är detsamma som T1 på juristprogrammet. Om man sedan tillhör "toppskiktet" ur juridik II-gruppen får man fortsätta på T2 på juristprogrammet. Man kan m.a.o. "ta sig in bakvägen".

Och som en annan kille sa korrelerar gymnasiebetyget knappast med hur juridikstudierna kommer gå. En kille i min seminariegrupp har bara skrivit AB hittills. Han hade för kassa betyg från gymnasiet för att komma in men tog sig in via Juridik I och II.

Kom i och för sig på nyss att man måste ha läst ett visst antal högskolepoäng. Några av dem kanske måste vara kopplade till juridiken också. Som ni märker har jag inte helt koll på detta så hör med en studievägledare. Ville bara påpeka att man inte behöver ha betyg för att ta sig in (även om denna vägen är betydligt längre).
Senast redigerad av slow-wave 2012-04-20 kl. 13:47.
Citera
2012-04-20, 13:58
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Angående diskussionen om tentaskrivande har jag alltid upplevt att det är skrivhastigheten som sätter begränsningarna, inte tänkandet. Jag har skrivit runt 30 sidor per tenta (vid UU) och har då ändå alltid känt att tiden är väldigt knapp. Det finns alltid perifera grejer som man inte hinner belysa, eller saker som skulle kunna analyseras utförligare.

Jag sätter alltid upp en tidsgräns innan tentan för hur lång tid varje fråga får ta, och följer sedan denna även om detta innebär att någonting lämnas outrett i svaret. Finns det tid går jag i så fall tillbaka. Flest poäng på en fråga får man ju ändå alltid för de enklare delarna som alla "ska" kunna.
Citera
2012-04-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slow-wave
Annars kan man ju läsa juridik I och II istället. Tror att det funkar så att juridik II är detsamma som T1 på juristprogrammet. Om man sedan tillhör "toppskiktet" ur juridik II-gruppen får man fortsätta på T2 på juristprogrammet. Man kan m.a.o. "ta sig in bakvägen".

Och som en annan kille sa korrelerar gymnasiebetyget knappast med hur juridikstudierna kommer gå. En kille i min seminariegrupp har bara skrivit AB hittills. Han hade för kassa betyg från gymnasiet för att komma in men tog sig in via Juridik I och II.

Kom i och för sig på nyss att man måste ha läst ett visst antal högskolepoäng. Några av dem kanske måste vara kopplade till juridiken också. Som ni märker har jag inte helt koll på detta så hör med en studievägledare. Ville bara påpeka att man inte behöver ha betyg för att ta sig in (även om denna vägen är betydligt längre).

Känns bra att höra att flera resonerar på samma sätt som ovan, att gymnasiebetygen inte speglar ens förmåga att lyckas på juristprogrammet. Jag har en bekant som gick ut med ca 15,0 i snitt från gymnasiet, som sedan skrev hp sju (!) gånger och kom till sist in på 1.4. Han klarar sig utan problem! Jag tror det mer handlar om att lägga ned tid på studierna, precis som med allting annat egentligen. Jag kommer nog inte komma in nu till hösten med 20,7, men hoppas förstås! Blir väl vt-13 för mig haha... Kan ju alltid fortsätta med ekonomi en termin till, men vill byta nu!
Citera
2012-04-20, 16:14
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag har en fråga om Uppsala, hur stora och jobbiga är egentligen terminstentorna? Det känns som att om man tentar 30 HP på en gång måste det vara något överjävulskt jobbigt.

Jag har pluggat juridik både med småtentor och med terminstentor. Det är helt och hållet individuellt, men för min del tycker jag att terminstentorna är helt överlägsna. Dels har vi alla de fördelarna som redan tagits upp tidigare. Man slipper bl.a. tentahetsa under terminen och kan koncentrera sig på djupinlärning istället. Dessutom anser jag att terminstentor med openbook-format ger en mer rättvisande bild av ens kunskaper. Det handlar om att lösa olika case under tidspress med stöd av tillgängligt material precis som det gör i verkligheten. Dessutom är det ju 30 hp så det funkar inte med ytinlärning.

Citat:
Ursprungligen postat av PK1337
Hur ser möjligheten ut att sommarjobba på en arbetsplats med relevanta uppgifter under sin studietid, tänker främst på byrå/försäkringsbolag/bank etc?
Finns ens chansen att få ett sommarvikariat på en byrå redan efter T1-T2 med goda betyg?

Hur har ni gjort under somrarna?

Har du kontakter så kan du fixa sommarjobb på byrå medan du läser rättskunskap på gymnasiet. Har du inte kontakter så kan du glömma ett relevant sommarjobb innan T6. Även efter T6 så är det oftast betydligt svårare att få ett relevant sommarjobb på byrå under studietiden än vad det är att få anställning som biträdande jurist på samma byrå när man är klar med studierna.
Citera
2012-04-20, 16:24
Medlem
Någon som pluggar juristprogrammet på SU som kan dela med sig om hur det fungerar just där? Antal obligatoriska moment per vecka etc? Hur är "stämningen" bland studenterna? Vad jag har läst/hört från många andra innebär juristprogrammet ett liv med stress och betygshets för att kunna nå framgång?

Har sökt nu till hösten, men känner redan nu (vilket är helt sjukt) lite stress inför den omtalade betygshetsen som råder. Kan någon som läser berätta hur det är? Jag läser ekonomi nu, vilket inte alls är speciellt stressigt eller hetsigt på något sätt. Det är i mina ögon relativt lugnt! Känns just nu som att det kommer bli en rejäl omställning att gå från ek. till juristprogrammet. Att jag funderar på detta nu kanske ses som konstigt, då jag inte ens blivit antagen än...men men!
Citera
2012-04-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Någon som pluggar juristprogrammet på SU som kan dela med sig om hur det fungerar just där? Antal obligatoriska moment per vecka etc? Hur är "stämningen" bland studenterna? Vad jag har läst/hört från många andra innebär juristprogrammet ett liv med stress och betygshets för att kunna nå framgång?

Har sökt nu till hösten, men känner redan nu (vilket är helt sjukt) lite stress inför den omtalade betygshetsen som råder. Kan någon som läser berätta hur det är? Jag läser ekonomi nu, vilket inte alls är speciellt stressigt eller hetsigt på något sätt. Det är i mina ögon relativt lugnt! Känns just nu som att det kommer bli en rejäl omställning att gå från ek. till juristprogrammet. Att jag funderar på detta nu kanske ses som konstigt, då jag inte ens blivit antagen än...men men!

Nej då, det är väl snarare regel att alla känner så. Fadderiet lägger stor vikt vid att tona er betygshetsen för er nya.

För JIKen (de första tio veckorna) kommer du att ha i regel 2 obligatoriska moment ā 4 timmar per vecka samt 1-2 frivilliga (men nyttiga!) föreläsningar ā 2 timmar per vecka. Därefter har jag för mig att det är en helt ny studieordning och kan inte svara. Det varierar dock mellan kurser, vissa har obligatoriska moment och andra helt frivilliga. Men man (eller jag) är normalt inne 3 dagar i veckan och ungefär 4 timmar åt gången. Det beror helt på vilken kurs.

Jag har ingen koll på ekonomerna, men du ska vara lugn. Jag tror att alla klarar tempot och betygshetsen är något man får leva med, även fast den inte är så stor som man kanske förväntar sig innan. Den inledande kursen JIKen är till och med slapp och riktigt skön, det är först därefter man måste lägga ner tid på utbildningen.
Citera
2012-04-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Nej då, det är väl snarare regel att alla känner så. Fadderiet lägger stor vikt vid att tona er betygshetsen för er nya.

För JIKen (de första tio veckorna) kommer du att ha i regel 2 obligatoriska moment ā 4 timmar per vecka samt 1-2 frivilliga (men nyttiga!) föreläsningar ā 2 timmar per vecka. Därefter har jag för mig att det är en helt ny studieordning och kan inte svara. Det varierar dock mellan kurser, vissa har obligatoriska moment och andra helt frivilliga. Men man (eller jag) är normalt inne 3 dagar i veckan och ungefär 4 timmar åt gången. Det beror helt på vilken kurs.

Jag har ingen koll på ekonomerna, men du ska vara lugn. Jag tror att alla klarar tempot och betygshetsen är något man får leva med, även fast den inte är så stor som man kanske förväntar sig innan. Den inledande kursen JIKen är till och med slapp och riktigt skön, det är först därefter man måste lägga ner tid på utbildningen.

Stort tack för svaret! Känner mig redan lite lugnare haha! Förhoppningsvis lär man väl träffa massa människor, alla är ju nya så att säga.
Citera
2012-04-23, 17:10
Medlem
hoodogs avatar
Eftersom frågan om olika lärosätes förträfflighet kommit upp så pass många gånger och säkerligen kommer att göra så ett otal fler, kan jag tipsa om detta tillfälle: http://oldsite.jusek.se/AvantimeBase/templates/NewsLetter.aspx?id=57487&NLID=2718580&NLLID=0 . En alldeles ypperlig chans att få välgrundade svar på ängsliga frågor, utan att oroa sig för allmänt tyckande eller annat ljug!
Senast redigerad av hoodog 2012-04-23 kl. 17:13.
Citera
2012-04-23, 17:44
Medlem
Fick med 99% säkerhet 1,7 på HP och då blir det förmodligen att man tar sitt och flyttar till Uppsala i augusti. Väldigt nöjd med mig själv just nu.
Citera
2012-04-23, 18:50
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Fick med 99% säkerhet 1,7 på HP och då blir det förmodligen att man tar sitt och flyttar till Uppsala i augusti. Väldigt nöjd med mig själv just nu.

Nämen, grattis (i förskott)! Bra jobbat! Se nu till att njuta riktigt ordentligt av den känslan...
Citera
2012-04-23, 20:10
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Gratulerar och välkommen!
Du har all rätt att vara nöjd – 1,7 är ett gott resultat.
Citera
2012-04-26, 21:37
Medlem
Granitburkens avatar
Jag funderar på att söka in till juristprogrammet i Lund till VT 2013, men är osäker på om mina betyg räcker. Jag har ingen aning om hur antagningen fungerar, men som jag har förstått det går man efter ett minimumsnitt, och om man har för få antagna över snittet tar man in reserver.

Då jag går sista terminen på gymnasiet har jag redan en ganska bra bild av hur mitt snittbetyg kommer att se ut, och det kommer inte att räcka till (kommer att landa någonstans mellan 18.1 och 18.5, + 2,5 i meritpoäng). Finns det något sätt att komma förbi denna "spärr" eller får jag söka någon annanstans, alternativt hoppas på reserven? Kan högskoleprovet hjälpa något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in