2012-09-02, 16:27
Medlem
maax500s avatar
Det har säkert varit uppe förut men jag hittar inget så gör ett försök till.

Gröna lagboken. Räcker den för juristprogrammet (ja, programmet) eller måste man skaffa sig den feta blåa? Planerar att läsa på UU, om det spelar någon roll
Citera
2012-09-02, 17:22
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Det har säkert varit uppe förut men jag hittar inget så gör ett försök till.

Gröna lagboken. Räcker den för juristprogrammet (ja, programmet) eller måste man skaffa sig den feta blåa? Planerar att läsa på UU, om det spelar någon roll

Den är anpassad för programmet i Uppsala och ska innehålla allt man behöver. Den innehåller dessutom en del lagar och annat som den blå inte innehåller och som är bra att ha på programmet i Uppsala. Vissa terminer räcker dock ingen lagbok utan man måste köpa andra lagtextsamlingar men det är inte nån av de första terminerna. Så ja, den räcker gott.
Citera
2012-09-02, 20:23
Medlem
Legal-Eagles avatar
Imorgon kör vi ånyo igång. T4 för min del, förvaltningsrätt, miljörätt, skatterätt mm. Jag känner mig grymt taggad. Var faktiskt kul att komma tillbaka till korridoren.
Citera
2012-09-02, 20:46
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Den är anpassad för programmet i Uppsala och ska innehålla allt man behöver. Den innehåller dessutom en del lagar och annat som den blå inte innehåller och som är bra att ha på programmet i Uppsala. Vissa terminer räcker dock ingen lagbok utan man måste köpa andra lagtextsamlingar men det är inte nån av de första terminerna. Så ja, den räcker gott.

Hur väl håller den på T4? Hört lite lösa rykten om att all relevant lagtext inte ryms i den framställningen...
Citera
2012-09-02, 23:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
Hur väl håller den på T4? Hört lite lösa rykten om att all relevant lagtext inte ryms i den framställningen...

Vad jag kan minnas innehåller den alla lagar man behöver på T4 i Uppsala. Det är ju mest BrB och RB man använder samt några mindre speciallagar. Minns inte att jag behövde gå utanför den gröna på T4 men jag kan ha fel. På T5 är den däremot helt otillräcklig men då köper du med fördel de två rekommenderade lagtextsamlingarna (en i skatterätt och en i associationsrätt) samt skriver ut eller beställer hem Svensk Kod för Bolagsstyrning.
Citera
2012-09-04, 17:45
Medlem
Någon annan än mig som har börjat T1 i Lund? Vad tycker ni än så länge? Hur är klassen? Hur är programmet?
Citera
2012-09-04, 19:15
Medlem
Pixlars avatar
Nu var det dags igen. Terminsstart och ytterligare tillfällen för föreläsare och förlag att i maskopi med varandra försöka lura i oss arma jur.stud att vi måste köpa absolut senaste upplagor då vi annars riskerar sämre betyg och undermåliga läromedel.

Dessa professorer och lösa lektorer som med samma gamla argument termin in och termin ut skinnar oss på våra slantar.

Finns det fler andra därute förutom jag som tycker att det är väldigt intressant hur de lyckas få ut mängder med " reviderad, omdisponerad och uppdaterad " på marknaden men där den största skillnaden ifrån den förra upplagan är när boken trycktes?

Jag vet att det finns många blåögda skeptiker här inne som inte tycks inse eller kanske rentav inte vill inse sanningen bakom de mäktiga. Ni behöver ej göra er besväret att försöka motbevisa mig då ni så tydligt lever i förnekelse.

Vi är nu många här på SU som insett detta och möts för att diskutera hur vi ska få vårt ärade lärosäte att med krafttag bedriva kampanj mot pamparna på Riddarholmen ( det är bara att kolla Riddarholmens karta för att se vilka mäktiga som härskar i de husen )

Upprepar min fråga.

Är det andra som tycker det är underligt varför andrahandsmarknaden är så föraktad bland föreläsare och annat folk? speciellt inom juridisk litteratur
Citera
2012-09-04, 19:16
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casus.
Någon annan än mig som har börjat T1 i Lund? Vad tycker ni än så länge? Hur är klassen? Hur är programmet?

Jag har börjat T1 i Lund!

Tycker att personerna och klassen/gruppen jag kommit i överlag är schyssta och ambitiösa människor.
Överlag verkar personerna som går T1 vara av samma sort. Alla är glada/öppna vilket jag tycker är kul.

Programmet verkar intressant. Lärarna vi haft hittills är bra på sin sak, förutom studentlärarna som har en värre pedagogisk förmåga än en 5-åring, men annars ser det ljust ut.
Jag ser fram emot våran första riktiga kurs efter rättegångsspelen. Christer som håller i denna är en man av pondus!
Vad tycker du själv?
Citera
2012-09-04, 19:28
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Vi är nu många här på SU som insett detta...

Jag har tagit upp frågan med kursare och vänner och alla är rörande överens om att du kanske behöver lite psykiatrisk tvångsvård.
Babbla på hur mycket du vill om dina konstiga teorier, ingen lär försöka bemöta dig längre eftersom din vanföreställning behöver behandlas med psykofarmaka och inte logik, men ge fan i att måla ut övriga jur.studs på SU som foliehattar.
Citera
2012-09-04, 19:43
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag har tagit upp frågan med kursare och vänner och alla är rörande överens om att du kanske behöver lite psykiatrisk tvångsvård.
Babbla på hur mycket du vill om dina konstiga teorier, ingen lär försöka bemöta dig längre eftersom din vanföreställning behöver behandlas med psykofarmaka och inte logik, men ge fan i att måla ut övriga jur.studs på SU som foliehattar.
Ja, jag för min del är övertygad om att han har rätt. Allt är en konspiration. Ta bara Norstedts Juridik som exempel. Om man highlightar vissa bokstäver och kastar om dem så framträder konspirationen tydligare: NorstEDts JUridik.
Citera
2012-09-04, 19:57
Medlem
Christopher.s avatar
Ni äldre kursare vad säger ni, klarar man av att jobba 75% under studietiden? Jobbar just nu pararellt med studierna relativt mycket. Tycker det fungerar ganska bra för tillfället men jag kanske tar livet av mig senare i utbildningen? Med tanke på om att jag hör många läsa 200% så kanske det inte är något problem?
Citera
2012-09-04, 20:30
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ni äldre kursare vad säger ni, klarar man av att jobba 75% under studietiden? Jobbar just nu pararellt med studierna relativt mycket. Tycker det fungerar ganska bra för tillfället men jag kanske tar livet av mig senare i utbildningen? Med tanke på om att jag hör många läsa 200% så kanske det inte är något problem?
Det beror väl på var du studerar. I Lund finns mkt få obligatoriska moment, medan förhållandet är annorlunda i Uppsala. Sen tror jag att generellt så är väl första terminen ganska slapp oavsett var du studerar, i varje fall så är t1 i Lund väldigt lugn. Räknar inte med att detta fortsätter! En annan faktor beror på dina ambitioner. För att erhålla B så behöver man i det närmaste inte ens öppna böckerna, medan ett AB kräver sin man/kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in