2012-04-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Det har skett på SU. Uttryckligen t.o.m. Kommer jag ihåg det rätt brukar det motiveras med att man inte vet förrän i efterhand ungefär hur svår en tenta egentligen var och för det fall man råkade göra en lätt tenta höjer man betygsgränsen. Å andra sidan har det motsatta uttalandet också gjorts, dvs. att för det fall den var väldigt svår sänker man betygsgränserna. Senaste tentan hade dock fixerade poäng där man inte ändrade varken upp eller ner oavsett om den råkade vara svårare eller lättare och nästa tenta jag kommer att skriva har överhuvudtaget inte poängsättning! Det där med att rätta tentor känns ärligt talat smått godtyckligt.

Ja, vår lärare sa t.om. det där till oss innan tentan, att de justerar lite på betygsgränserna...
Citera
2012-04-03, 18:52
Medlem
Citat:
Beror i princip på om du läst vid handels eller ej. En ek. kand i sig säger ingenting. En civ.ek ifrån ett hyggligt universitet säger väl möjligen lite mer men dessa verkar ju sakta försvinna med tanke på bologna så vem vet hur en civ. ek egentligen står sig i framtiden?
Om det du med "typ" menar t.ex företagsekonom eller nationalekonom så visst kan det spela in, sistnämnda har i princip sämre förutsättningar än förstnämnda när det kommer till jobb.

Utbildningen beror inte bara på betyg men klarar du inte betygshets är mitt råd att du tänker efter en extra gång innan du söker till juristprogrammet....Betyg är ett bra sätt att göra en grov uppdelning. Det funkar egentligen ganska bra, speciellt för arbetsgivarna.

Handels är en av flera bra ekonomskolor, jag ser inte att HSS utmärker sig akademiskt. Bland duktiga elever finns endast marginella skillnader enligt mig. Jag intresserar mig för nek/finans och går hela vägen med MSc finance om inte juridikprogrammet attraherar. Av mina faddrar har alla fått jobb på banker/fonder direkt efter examen. Jag låter det få tala för sig självt.

Gällande betygshetsen: finns det inte grupperingar i en klass/årskull om 200 elever som inte fokuserar på betyg utan snarare går in för ämnet med nöje? Eller är alla betygshetsare?
Citera
2012-04-03, 18:56
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Gällande betygshetsen: finns det inte grupperingar i en klass/årskull om 200 elever som inte fokuserar på betyg utan snarare går in för ämnet med nöje? Eller är alla betygshetsare?

Det är mindre strikt än du tror. Folk grupperar sig mer beroende på hur mycket man gillar varandra rent socialt snarare än beroende på ambitionsnivå . De flesta grupperingar är rätt blandade av betygshetsare/icke betygshetsare. Ju närmare tentan desto mer tenderar studenterna hänga med folk på samma ambitionsnivå .
Senast redigerad av Evil_Santa 2012-04-03 kl. 19:03.
Citera
2012-04-03, 19:20
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Handels är en av flera bra ekonomskolor, jag ser inte att HSS utmärker sig akademiskt. Bland duktiga elever finns endast marginella skillnader enligt mig. Jag intresserar mig för nek/finans och går hela vägen med MSc finance om inte juridikprogrammet attraherar. Av mina faddrar har alla fått jobb på banker/fonder direkt efter examen. Jag låter det få tala för sig självt.

Handels är i en klass för sig (om vi nu rör oss på nationell nivå). Att påstå något annat är tyvärr lite verklighetsfrånvänt. Att dina faddrar fått jobb på banker/fonder ändrar inte på saken, jag har själv extrajobb på en stor bank/försäkringsbolag och jag är inte ens ekonom! Fan, t.o.m. socionomer får jobb!
Citera
2012-04-03, 19:26
Medlem
Citat:
Handels är i en klass för sig (om vi nu rör oss på nationell nivå). Att påstå något annat är tyvärr lite verklighetsfrånvänt. Att dina faddrar fått jobb på banker/fonder ändrar inte på saken, jag har själv extrajobb på en stor bank/försäkringsbolag och jag är inte ens ekonom! Fan, t.o.m. socionomer får jobb!

Mina faddrar har tagit examen, fem års studier i finans. Jag talar inte om något extrajobb, utan deras första riktiga jobb. Alla jobbar på banker eller fondkommissionärer, bra betalt och relevanta arbetsuppgifter. Du får gärna anser HSS bättre, men jag anser inte skillnaden vara stor förutsatt de premisser jag redogjort för. Vidare är jag inte intresserad av en dialog om HSS, utan om juristprogrammet.

Märk att jag inte intresserar mig för toppbetyg och maximal prestige - det gör mig inte lycklig. Däremot söker jag en intressant utbildning, trevliga och engagerade klasskamrater. Jag förväntar mig att de man hänger med är hjälpsamma och mogna...jag hoppas juristprogrammet erbjuder det!
Citera
2012-04-03, 20:15
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Mina faddrar har tagit examen, fem års studier i finans. Jag talar inte om något extrajobb, utan deras första riktiga jobb. Alla jobbar på banker eller fondkommissionärer, bra betalt och relevanta arbetsuppgifter. Du får gärna anser HSS bättre, men jag anser inte skillnaden vara stor förutsatt de premisser jag redogjort för. Vidare är jag inte intresserad av en dialog om HSS, utan om juristprogrammet.

HHS är bättre, det handlar inte om vad jag anser utan vad som gäller ute i verkligheten. Vi kan tycka hur mycket vi vill om saker och ting men en ek. kand ifrån HHS kommer alltid slå en ek. kand ifrån annat svenskt lärosäte. Men precis som du är inne på är det kanske inte en dialog vi bör ta här inne, men jag kände att det var bra att poängtera hur det ligger till med tanke på att du verkar ha fel uppfattning, om du sen vill lyssna på mig eller ej är upp till dig. Annars kan du gå in i tråden om HHS här på flashback och hävda att HHS är en bra skola bland andra och att skillnaderna är marginella osv. så får du säkert lite tyngre fakta om varför så inte stämmer.

Citat:
Märk att jag inte intresserar mig för toppbetyg och maximal prestige - det gör mig inte lycklig. Däremot söker jag en intressant utbildning, trevliga och engagerade klasskamrater. Jag förväntar mig att de man hänger med är hjälpsamma och mogna...jag hoppas juristprogrammet erbjuder det!

Då kan du ju företrädesvis helt gå efter intresse, oavsett om det så är fotografi eller teknik.
Vad gäller studenternas lynne är det kanske värt att påpeka att folk är som folk är vart de än är. Dvs. en del är trevliga och engagerade, hjälpsamma och mogna, andra inte.
Citera
2012-04-03, 20:30
Medlem
VitNegers avatar
Citat:

Sannolikt ja. Men det beror så klart på dig själv. Kaka söker maka... Juriststudenter är som folk är mest. Det finns lite av varje.

Sen kan man ha mer eller mindre tur gällande klass med betygshets. Vissa klasser har varit helt galna med stor övervikt av betygshetsare, medan andra har en liten del betygshetsare som inte tillåts få så stort utrymme. Sen minskar hetsen oftast med åren. De flesta växer upp och inser att det inte ger så mycket att hetsa.

En allmän kommentar till tråden är att Sthlm verkar spotta ur sig AB i betyg. Det känns orimligt att Sthlm skall ha så många studenter med AB på första tentan medan Göteborg endast hade ett fåtal med samma betyg.
http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/bilagor/Betygsstatistik_2010.pdf 2010 var det även riktigt många som får AB i Stockholm. Mer än 25% har jag sällan sett i Göteborg under de obligatoriska kurserna.
Senast redigerad av VitNeger 2012-04-03 kl. 20:36.
Citera
2012-04-03, 21:00
Medlem
Citat:
Vi kan tycka hur mycket vi vill om saker och ting men en ek. kand ifrån HHS kommer alltid slå en ek. kand ifrån annat svenskt lärosäte.
...//
Då kan du ju företrädesvis helt gå efter intresse, oavsett om det så är fotografi eller teknik.
Vad gäller studenternas lynne är det kanske värt att påpeka att folk är som folk är vart de än är. Dvs. en del är trevliga och engagerade, hjälpsamma och mogna, andra inte.

(Jag ser inte att HSS publicerar fler vetenskapliga artiklar än tex. Lund. Jag ser heller inte att det är någon skillnad på lunds kand och hss kand, i termer av kurser och dess innehåll. Det är en individfråga om framgång i näringslivet med dessa förutsättningar)

Gällande juristprogrammet: ja du har nog rätt i att det är blandat. Det stärker mig i att det är värt att söka, man blir fartblind av att läsa om konkurrensen här Det blir vad man gör det till!
Citera
2012-04-03, 21:58
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
En allmän kommentar till tråden är att Sthlm verkar spotta ur sig AB i betyg. Det känns orimligt att Sthlm skall ha så många studenter med AB på första tentan medan Göteborg endast hade ett fåtal med samma betyg.
http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/bilagor/Betygsstatistik_2010.pdf 2010 var det även riktigt många som får AB i Stockholm. Mer än 25% har jag sällan sett i Göteborg under de obligatoriska kurserna.

Nja, "spotta" ur sig AB:n håller jag inte med om. Visst kan man anföra att en del saker är orimliga, själv avundas jag de som får läsa fler specialkurser, men det faktum att jiken (15 hp) på SU ger drygt hälften AB är inte riktigt detsamma som att SU spottar ut AB:n, jiken är ett specialfall.

Vad gäller statistiken du länkade ser jag inget konstigt i att det ligger på runt 30 % AB per kurs, ibland mer, ibland mindre, men egentligen är det intressant att titta på statistiken över en större tidsrymd och även titta på övriga lärosätens statistik för att kunna dra några säkra slutsatser.

Noteras kan att det tydligen var Göteborg som var benägna att ge AB för bara några år sedan: http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2008/3/Hogst-betyg-i-Goteborg--lagst-i-Uppsala/

Troligtvis varierar det mellan lärosäten och år. I ett större perspektiv tror jag inget lärosäte "spottar" ur sig AB:n.

Citat:
(Jag ser inte att HSS publicerar fler vetenskapliga artiklar än tex. Lund. Jag ser heller inte att det är någon skillnad på lunds kand och hss kand, i termer av kurser och dess innehåll. Det är en individfråga om framgång i näringslivet med dessa förutsättningar)

Individfråga nja. Lärosätesfråga ja.

Se t.ex. http://www.e24.se/karriar/utbildningarna-som-ger-hogst-lon_1179635.e24
http://www.fokus.se/2012/03/fokus-hogskolerankning/
http://allastudier.se/artiklar/341-10-utbildningar-som-ger-h%C3%B6gst-l%C3%B6n/

Men som sagt, kanske inte rätt tråd att ta den här diskussionen i.

Citat:
Gällande juristprogrammet: ja du har nog rätt i att det är blandat. Det stärker mig i att det är värt att söka, man blir fartblind av att läsa om konkurrensen här Det blir vad man gör det till!

Allt blir vad man gör det till, absolut!
Citera
2012-04-04, 03:09
Medlem
Tydligen har UU ökat antalet platser på juristprogrammet 2012 enligt http://uadm.uu.se/insidan/nyheter-anstallda/insidans-nyheter-dokumentvisning/?id=1499&area=1,2,3,13,16&typ=artikel&na=&lang=sv

Var inne och kikade på urval 1 och 2 från vårintagningen 2012(finns på http://statistik.vhs.se) men så vitt jag kan läsa verkar det inte skett någon ökning av antalet antagna jämfört med föregående års vårintagning.

Vad är det jag missar? Kan det vara så att de har ökat antalet faktiska platser men inte ökat överintaget?
Citera
2012-04-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocodo
JIKen-tentan från Sthlm Vt-12 har kommit. Var det inte extremt många med AB?

"Betygsfördelning på tentamen
Betyg Procentuell fördelning
AB 64.85 procent
BA 21.75 procent
B 12.97 procent
U 0.418 procent

Betyg Betygsgränser
AB 27-33
BA 24-26,5
B 18-23,5
U 0-17,5
"
Min seminarielärare sade att det ofta blir så pass höga betyg på JIKen inte enbart på grund av att det är den "lättaste" tentan på hela juristutbildningen (i och med att det är en introduktionskurs), utan också för att det är den här kursen som de allra flesta nyblivna jur studs gillar att plugga till. "Det är därför jag inte har någon annan kurs än JIK:en, hur många gånger de än ber mig. Det är nu som ni är som mest motiverade, entusiastiska och nyfikna! Ju längre tiden går desto surare i all betygsångest blir ni." Sedan gick hon igenom det vanliga talet om att heltäckande svar inte accepteras, att det är omöjligt att få stilpoäng om man inte argumenterar väl för sin sak och att man ska vara beredd på C1:an etc. etc. etc.

Jag var helt övertygad om att jag hade kört hela tentan (eller möjligtvis kunde få B - inte för att jag brydde mig så värst mycket... jag menar, hur många arbetsgivare kollar på JIK-tentan så länge man har klarat den, liksom?) på grund av saker som hände runtomkring just då som totalt dödade tentaplugget och som gjorde att jag hela tiden tappade tråden under själva tentaskrivningen... men jag fick 32 poäng, så något måste jag ha gjort rätt.
Citera
2012-04-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belzira
Min seminarielärare sade att det ofta blir så pass höga betyg på JIKen inte enbart på grund av att det är den "lättaste" tentan på hela juristutbildningen (i och med att det är en introduktionskurs), utan också för att det är den här kursen som de allra flesta nyblivna jur studs gillar att plugga till. "Det är därför jag inte har någon annan kurs än JIK:en, hur många gånger de än ber mig. Det är nu som ni är som mest motiverade, entusiastiska och nyfikna! Ju längre tiden går desto surare i all betygsångest blir ni." Sedan gick hon igenom det vanliga talet om att heltäckande svar inte accepteras, att det är omöjligt att få stilpoäng om man inte argumenterar väl för sin sak och att man ska vara beredd på C1:an etc. etc. etc.

Jag var helt övertygad om att jag hade kört hela tentan (eller möjligtvis kunde få B - inte för att jag brydde mig så värst mycket... jag menar, hur många arbetsgivare kollar på JIK-tentan så länge man har klarat den, liksom?) på grund av saker som hände runtomkring just då som totalt dödade tentaplugget och som gjorde att jag hela tiden tappade tråden under själva tentaskrivningen... men jag fick 32 poäng, så något måste jag ha gjort rätt.

Till och börja med, grattis att du inte tillhör dom sämsta 35% av Stockholms juriststudenter i din årskull.

För det andra: detta om något borde fungera som en väckarklocka för folk som borde avsluta sina juridikstudier eftersom de uppenbarligen är totalt värdelösa och aldrig kommer få ett jobb med sina patetiska BA'n (Feadog).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in