2010-03-23, 18:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag läser inte i Örebro, jag läser i Uppsala.

Sen får du gärna förklara varför studieort är relevant i sammanhanget samt ge några konkreta exempel på var du tycker att jag är stöddig i tråden.

Tänk inte på det, var jag som tog mig lite för stora friheter när jag "svarade" på ett antal frågor om juristprogrammet.
Citera
2010-03-23, 21:30
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Text

Vad menar man egentligen med rättsfall? Är det att man läser igenom och analyserar samt kommenterar olika dokumenterade rättsfall? :P Lät kanske korkat...

Sedan när du talar om kurslitteraturen, är det litteratur som handlar om hur ovanstående dokument ska tolkas?

Är inte god sömn, powerwalk och annat som gynnar hälsan något som resulterar i en mer effektiv livsstil och studiemetod?
Citera
2010-03-23, 22:20
Medlem
Grim_Reapers avatar
Man läser mycket sammanfattningar av rättsfall där det viktigaste tas upp så att man inte behöver sitta och plöja igenom flera hundra sidor domstolshandlingar.

Edit: Oj, det var meningen att jag skulle ändra föregående inlägg!
Citera
2010-03-23, 22:39
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Vad menar man egentligen med rättsfall? Är det att man läser igenom och analyserar samt kommenterar olika dokumenterade rättsfall? :P Lät kanske korkat...

Rättsfall är referat av olika domar. Man tittar på rättsfallen och precis som du säger, analyserar, kommenterar och diskuterar man kring de frågor som aktualiseras genom rättsfallen. Tänk dig att du har ett seminarium om en viss juridisk aspekt, då passar det som handen i handsken att läsa några rättsfall som illustrerar och tar sikte på just den aspekten.

Citat:
Sedan när du talar om kurslitteraturen, är det litteratur som handlar om hur ovanstående dokument ska tolkas?

Nja, rättsfallen behandlas i doktrinen, självklart, men överlag består kurslitteraturen av böcker som täcker flera olika rättskällor. Det finns nämligen olika källor som tillsammans bildar ramen för gällande rätt och praxis utgör inte den enda, således behandlar inte heller litteraturen endast hur man ska tolka rättsfall.

Citat:
Är inte god sömn, powerwalk och annat som gynnar hälsan något som resulterar i en mer effektiv livsstil och studiemetod?

Har man möjlighet att sova mycket och gott ska man ju självklart göra det! Detsamma gäller powerwalks, träning, bra käk osv. Samtidigt får man räkna med att juridikstudier kräver en viss insats och ett visst tempo, är man en person som behöver minst 10 timmar sömn per natt, en rask 45-minuters promenad på morgon, rotsallad med stekt ankbröst till lunch och någon timma på gymmet på kvällen så kan det bli lite problematiskt.
Citera
2010-03-24, 01:00
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Rättsfall är referat av olika domar. Man tittar på rättsfallen och precis som du säger, analyserar, kommenterar och diskuterar man kring de frågor som aktualiseras genom rättsfallen. Tänk dig att du har ett seminarium om en viss juridisk aspekt, då passar det som handen i handsken att läsa några rättsfall som illustrerar och tar sikte på just den aspekten.

Nja, rättsfallen behandlas i doktrinen, självklart, men överlag består kurslitteraturen av böcker som täcker flera olika rättskällor. Det finns nämligen olika källor som tillsammans bildar ramen för gällande rätt och praxis utgör inte den enda, således behandlar inte heller litteraturen endast hur man ska tolka rättsfall.

Har man möjlighet att sova mycket och gott ska man ju självklart göra det! Detsamma gäller powerwalks, träning, bra käk osv. Samtidigt får man räkna med att juridikstudier kräver en viss insats och ett visst tempo, är man en person som behöver minst 10 timmar sömn per natt, en rask 45-minuters promenad på morgon, rotsallad med stekt ankbröst till lunch och någon timma på gymmet på kvällen så kan det bli lite problematiskt.

Sover säkert 8h/dygnet men träning och kost är förvisso ett stort intresse för mig. Kanske tar upp 15-25h/vecka. Mat tillagar jag ofta med lite planering och matlådor. Min erfarenhet är att detta lönar i längden då jag slipper stressa i mig en Billys Pan Pizza eller Pirog som gör mig trött och snabbt hungrig igen.

Jag försöker att se det som att 1h till bra matlagning kommer i längden resultera i 2h extra!
Citera
2010-03-24, 07:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag läser inte i Örebro, jag läser i Uppsala.

Sen får du gärna förklara varför studieort är relevant i sammanhanget samt ge några konkreta exempel på var du tycker att jag är stöddig i tråden.

Jag uttryckte mig lite väl generaliserande kanske, men vad jag ville ha fram var att du påpekade andra användares bristande kunskaper om juristlinjen när du själv går någon av de lägre terminerna.

Studieort är alltid relevant, så är det bara, oavsett sammanhang.
Citera
2010-03-24, 07:54
Medlem
Orzions avatar
Nu läser jag inte juridik men en kvalificerad gissning är att det magiska ordet är planering. Med rätt planering kan du få gjort allt du skall och ändå ha gott om tid över till annat som matlagning och power walk etc det viktigaste är att försöka få ner antalet dötid till ett minimum.
Citera
2010-03-24, 10:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag uttryckte mig lite väl generaliserande kanske, men vad jag ville ha fram var att du påpekade andra användares bristande kunskaper om juristlinjen när du själv går någon av de lägre terminerna.

Studieort är alltid relevant, så är det bara, oavsett sammanhang.

Det är sant att jag går någon av de lägre terminerna, men är man inte då mer kvalificerad att svara på frågor om juristprogrammet än någon som går gymnasiet? Jag svarar inte på frågor om T6 utan bara frågor som jag känner mig kvalificerad att svara på baserat på min personliga erfarenhet.

Jag håller med om att studieort i vissa fall kan vara relevant. Nu har jag pluggat i Örebro och Uppsala (där jag pluggar nu). Dessutom har jag nära kontakt med vänner som pluggar i Stockholm och Lund och även om jag gjorde att aktivt val att byta till Uppsala så tycker jag inte att en juriststudent från Örebro är mindre kvalificerad än någon annan att svara på frågor om juristprogrammet. Inte heller är det min uppfattning att juriststudenter från Örebro generellt är sämre än de på de andra orterna.
Citera
2010-03-24, 11:44
Medlem
Okej, så nu går första kullen ut alltså.

Vi får väll se ifall några Örebroare får bra jobb och gör bra ifrån sig nu iframtiden som kan höja statusen på utbildningen i Örebro.

Vore kul och läsa mer om detta.
Citera
2010-03-24, 12:09
Medlem
Citat:
Det är sant att jag går någon av de lägre terminerna, men är man inte då mer kvalificerad att svara på frågor om juristprogrammet än någon som går gymnasiet? Jag svarar inte på frågor om T6 utan bara frågor som jag känner mig kvalificerad att svara på baserat på min personliga erfarenhet.

Jag håller med om att studieort i vissa fall kan vara relevant. Nu har jag pluggat i Örebro och Uppsala (där jag pluggar nu). Dessutom har jag nära kontakt med vänner som pluggar i Stockholm och Lund och även om jag gjorde att aktivt val att byta till Uppsala så tycker jag inte att en juriststudent från Örebro är mindre kvalificerad än någon annan att svara på frågor om juristprogrammet. Inte heller är det min uppfattning att juriststudenter från Örebro generellt är sämre än de på de andra orterna.

Varför bytte du?
Citera
2010-03-24, 12:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Varför bytte du?

Äldre, anrikare universitet med bättre rykte, betydligt bättre studentliv och en undervisningsmetod som jag antog skulle passa mig bättre. Går man efter de kriterierna så var Uppsala enda vettiga alternativet.
Citera
2010-03-24, 12:45
Medlem
Okej! låter bra. Jag har ju inte nåt att jämföra med, men jag trivs också här. Studentlivet är nästan lite för bra...utgång igår och pm som ska in på fredag =/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in