2012-08-30, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av examind
Jag har ytterligare en fråga till er jurister som jag gärna vill ha ett mångfacetterat svar på om så krävs ur er egen synvinkel och insyn i hur det ligger till på ert specifika lärosäte, nämligen så undrar jag vilken termin det är som går under epitetet "väggen", är det T3? Sen som en följdfråga, -är det någon som ska påbörja "väggen" nu och hur känner ni inför detta?

Studenterna vid GU fruktar termin 5 vilken är den termin då man fördjupar sig i det civilrättsliga ordentligt. Men även termin 2 är ansedd som tung vid GU då man skruvar upp tempot betydligt jämfört med föregående termin.
Termin 3 är på GU ansedd som den minst tunga vilket även genomströmningen visar.
Citera
2012-08-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Han förefaller påbörja 3:e terminen nu.

Korrekt. Inte heller var mitt inlägg särskilt seriöst menat
Citera
2012-08-30, 12:06
Avslutad
Är det en "juristgrej" att skriva T för termin?
Citera
2012-08-30, 12:30
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Är det en "juristgrej" att skriva T för termin?
Nä, det är nog snarare en sån där "svenskagrej".
Citera
2012-08-30, 12:41
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Studenterna vid GU fruktar termin 5 vilken är den termin då man fördjupar sig i det civilrättsliga ordentligt. Men även termin 2 är ansedd som tung vid GU då man skruvar upp tempot betydligt jämfört med föregående termin.
Termin 3 är på GU ansedd som den minst tunga vilket även genomströmningen visar.

Vad var genomströmningen på den senaste T3? Det skrevs ju rekordmånga omtentor på den terminen och endast ett tiotal nådde AB vid kursslutet (det lär väl dock ha blivit några fler efter att alla omtentor rättats).
Citera
2012-08-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon.
Vad var genomströmningen på den senaste T3? Det skrevs ju rekordmånga omtentor på den terminen och endast ett tiotal nådde AB vid kursslutet (det lär väl dock ha blivit några fler efter att alla omtentor rättats).

Omtentorna förklaras av att de hade så otroligt korkat upplägg med två tentor på samma tentatillfälle.
Vilket även är ändrat i år då även miljörätten skrivs som hemtenta. Intressant för detta är att det kommer ske tre stycken "diagnoser" online. Dessa diagnoser som till stora delar är självrättande kommer också ha en mer öppen fråga som inte självrättas. Man får under hemtentan välja att byta ut en av tentafrågorna mot en utav frågorna man har gjort på de diagnostiska proven.

Det brukar vara ca 35% AB på T3.
Senast redigerad av Erkh 2012-08-30 kl. 14:32.
Citera
2012-08-31, 10:34
Medlem
VAFAN! Är inne på juridiska institutionens hemsida (SU) och lyckas inte hitta länken för oss nyantagna där man kan se litteraturlista etc.

Det är just litteraturlistan jag är ute efter. Any help?!
Citera
2012-08-31, 10:36
Medlem
Seriouslynices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrhatt
VAFAN! Är inne på juridiska institutionens hemsida (SU) och lyckas inte hitta länken för oss nyantagna där man kan se litteraturlista etc.

Det är just litteraturlistan jag är ute efter. Any help?!

Utbildning > Grundkurser > Juridisk Introduktionskurs > Litteratur... Var tänkte du att den skulle finnas?
Citera
2012-08-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seriouslynice
Utbildning > Grundkurser > Juridisk Introduktionskurs > Litteratur... Var tänkte du att den skulle finnas?

Under Aktuellt - Nyantagna Juristprogrammet och sen vänsterfliken.
Men tack för hjälpen, trots spyan, men den känns ju given!
Citera
2012-08-31, 10:45
Medlem
Seriouslynices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrhatt
Under Aktuellt - Nyantagna Juristprogrammet och sen vänsterfliken.
Men tack för hjälpen, trots spyan, men den känns ju given!

Låt mig vara lite spydig när jag vet att jag har svaret på en fråga som ställs i panik/frustration. Jag levererade ju trots allt svaret - det hade varit tråkigt av mig om jag inte gjorde.
Citera
2012-08-31, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seriouslynice
Låt mig vara lite spydig när jag vet att jag har svaret på en fråga som ställs i panik/frustration. Jag levererade ju trots allt svaret - det hade varit tråkigt av mig om jag inte gjorde.

Just my point!
Citera
2012-09-01, 12:07
Medlem
Någon som vet om man behöver ha kurslitteraturen under introduktionsdagarna på SU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in