Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Som studenter på T2 är de faktiskt ointressanta. Har någon av dem däremot erfarenheter från annat håll så är det naturligtvis av intresse, men då är det forfarande inte för att de läst 2 terminer juridik.
Däremot undrar jag om du inte faktiskt kan komma med en enda hållbar källhänvisning? Något som vi andra kan kolla upp? "Kursare, vägledare och föreläsare" säger nämligen inte ett dyft. Eftersom jag också håller till nere i Lund kan jag ganska enkelt kolla upp alla namn du ger mig som har anknytning till juridicum eller Juridiska föreningen och visar det sig då att du faktiskt har rätt så är jag inte sämre än att jag erkänner det.
Anledningen till att vi är flera som ifrågasätter ditt påstående om 100% är att det avviker från det flera av oss tidigare hört från flera håll, nämligen att 50-75% räcker för att ordna en intervju på i stort sett alla arbetsplatser.
Det jag har skrivit är att det jobbet som har störst antal sökande kräver det högsta betyget.
Jag borde skrivit arbete, tjänst och dylikt.
Tingsnotarie i Göteborg, Stockholm och Malmö är de jag kan komma på så här på rak arm. Att läsa vidare på Harvard borde väl även kräva 100%.
Men jag kan delvis erkänna sifforna som säger att 2/3 förmodligen räcker för intervju på M&S, Vinge och såvidare. Även om jag inte köper dessa siffrorna rakt av. Att en person som jobbar på en byrå och har som uppgift att sälja in byrån hos studenter säger att betyg inte är det viktigaste eller det enda man går enligt är helt enligt sunt förnuft. Precis som vilken skola eller företag som helst så vill de inte ge sken av att man sitter och hetsar och har en oskön mentalitet. Vilken byrå går ut och säger att här ska du jobba övertid och ta dina kollegors jobb om du blir färdig i förtid?
Det brukar väl heta höga förväntningar, höga mål, höga ambitioner eller stort intresse.
En annons från Swartling jag kom över för en tid talar om de "främsta talangerna", "sena kvällar" och "intensivt".