2012-06-26, 20:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestextrem
Okej trevlig sommar. Och va inte mad bro. Inte bra att vara en mad bro.
Egentligen har jag sommarlov från min prestationsångest. I början av September tänker jag ta upp min kamp för bra betyg igen.

Måste förtydliga att jag inte menar att folk som inte har "bästa betyg" inte är bra eller att deras betyg inte är bra utan när jag skriver i denna tråden utgår jag från mina egna mål och endast dessa.
Så till blivande studenter (då ni skrev att jag inte ger en rättvisande bild av juristprogrammet) kan jag bara säga att denna tråden inte är bra på något sätt för att ge en rättvis av juristprogrammet enligt mig.

Däremot ogillar jag skarpt när man underminerar betygs betydelse.
Återigen, du kommer med en massa skitsnack för att få folk att glömma det du misslyckades med att göra. Att presentera hållbara bevis för din tes, du kommer verkligen inte att nå AB nästa termin om du inte anför stöd i din argumentation. Det är som COTW säger, du har en tämligen skev bild av hur det ser ut i den stora världen, utanför pojkrummet.

Jag skiter fullständigt i vad andra har för betyg, och fokuserar på mig själv vilket har gett utdelning under mina tre terminer, god utdelning. Men om jag skulle hamna under gränsen skulle jag inte gå runt och sprida felaktig information, utan att ens anföra stöd för denna. Det är ju galenskap att ens säga att raka AB:n är nödvändiga för byråjobb.
Citera
2012-06-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starfitter
Väl rutet!

Reppar också T3.
Kan inte annat än att uppskatta dina höga målsättningar och perspektiv på livet Angestextrem.
Kanske dags att börja grisplugga riktigt fint i sommar nu då!

(Inte för att jag inte uppskattar dina beyond osköna inlägg i fb-gruppen , keep em coming!)

Sommaren är till för att bortse från plugget.
Citera
2012-06-26, 20:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jaja puss på dig med.

edit: Du är högst otrevlig.
Nej. Jag är rak, och tolererar inte att du kommer med påståenden som du inte backar upp med källor. Att bara komma på tanken att det krävs raka AB:n är absurd.

Citat:
Ursprungligen postat av Starfitter
Kanske dags att börja grisplugga riktigt fint i sommar nu då!
Här finns det ju olika skolor, så att säga. Vissa (inkl. undertecknad) studerar inte under sommaren. Att vara ledig ger ganska mycket och man kan under sommaren fokusera på arbete, vila och de vänner man kommer tillbaka till när man "åker hem". Andra anser att de är mer fokuserade under sommaren, då de läser för att "det är roligt" och inte för att de måste.

Vad man väljer är ju högst individuellt, men det finns väl ingen klar nackdel med någon av dessa metoder, det bästa torde vara att välja det man känner sig bekväm med.
Citera
2012-06-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej. Jag är rak, och tolererar inte att du kommer med påståenden som du inte backar upp med källor. Att bara komma på tanken att det krävs raka AB:n är absurd.

Här finns det ju olika skolor, så att säga. Vissa (inkl. undertecknad) studerar inte under sommaren. Att vara ledig ger ganska mycket och man kan under sommaren fokusera på arbete, vila och de vänner man kommer tillbaka till när man "åker hem". Andra anser att de är mer fokuserade under sommaren, då de läser för att "det är roligt" och inte för att de måste.

Vad man väljer är ju högst individuellt, men det finns väl ingen klar nackdel med någon av dessa metoder, det bästa torde vara att välja det man känner sig bekväm med.

Du tolererar inte. Kommer jag få smisk eller? Du låter fan antisocial.

En klar fördel borde väl vara att man kan det som gås igenom om man pluggar på sommaren?
Fördelen med att inte plugga borde väl vara att man är utvilad?
Citera
2012-06-26, 21:08
Medlem
sharklazers avatar
Nu vill jag ju inte lägga mig i eran fina lilla diskussion men för att lugna alla som ska läsa c2:an eller vad det nu är man läser på "nya" juristprogrammet kan jag meddela att jag har en polare som precis blev anställd på MSA och som inte har AB i alla ämnen. Han har nog inte ens 75% AB:n utan snarare runt 50-60.

Jag har också fått jobb (men inte på MSA) och jag har inte ens tentat alla kurser än
Citera
2012-06-26, 21:16
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharklazer
Nu vill jag ju inte lägga mig i eran fina lilla diskussion men för att lugna alla som ska läsa c2:an eller vad det nu är man läser på "nya" juristprogrammet kan jag meddela att jag har en polare som precis blev anställd på MSA och som inte har AB i alla ämnen. Han har nog inte ens 75% AB:n utan snarare runt 50-60.

Jag har också fått jobb (men inte på MSA) och jag har inte ens tentat alla kurser än

Jag har också fått jobb, trots risiga betyg, visserligen inte på ngn stekig byrå. Men hos en trevlig fastighetsägare i sthlm. Är heller inte färdig.
Citera
2012-06-26, 21:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag anser att det krävs 100% AB och det har kursare, vägledare, jf-föreläsare sagt till mig.
Nu är det upp till dig att bevisa motsatsen.
Vad dina kursare fått för sig är irrelevant. De har läst två terminer och vet inte ett smack mer om verkligheten än någon annan i den här tråden.

Studievägledarna och föreläsarna som du pratar om - vilka är de? Jag läser också i Lund och är därför väldigt nyfiken på vem från JF som påstår att 100% AB:n krävs.
Citera
2012-06-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vad dina kursare fått för sig är irrelevant. De har läst två terminer och vet inte ett smack mer om verkligheten än någon annan i den här tråden.

Studievägledarna och föreläsarna som du pratar om - vilka är de? Jag läser också i Lund och är därför väldigt nyfiken på vem från JF som påstår att 100% AB:n krävs.

De är lika verkliga som eXtremos källor.
Fan vad skön logik förresten. Om du menar verkligheten såsom den juridiska verkligheten så har det viss tyngd att jag bara har läst 2 terminer, det stämmer. En person på termin 2 kan dock fortfarande ha mer erfarenhet än random annan nisse. Om du pratar om verkligheten såsom verkligheten så får påståendet ännu mindre tyngd.
Senast redigerad av Angestextrem 2012-06-26 kl. 22:01.
Citera
2012-06-26, 22:07
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Fan vad skön logik förresten. Om du menar verkligheten såsom den juridiska verkligheten så har det viss tyngd att jag bara har läst 2 terminer, det stämmer. En person på termin 2 kan dock fortfarande ha mer erfarenhet än random annan nisse. Om du pratar om verkligheten såsom verkligheten så får påståendet ännu mindre tyngd.
Som studenter på T2 är de faktiskt ointressanta. Har någon av dem däremot erfarenheter från annat håll så är det naturligtvis av intresse, men då är det forfarande inte för att de läst 2 terminer juridik.

Däremot undrar jag om du inte faktiskt kan komma med en enda hållbar källhänvisning? Något som vi andra kan kolla upp? "Kursare, vägledare och föreläsare" säger nämligen inte ett dyft. Eftersom jag också håller till nere i Lund kan jag ganska enkelt kolla upp alla namn du ger mig som har anknytning till juridicum eller Juridiska föreningen och visar det sig då att du faktiskt har rätt så är jag inte sämre än att jag erkänner det.

Anledningen till att vi är flera som ifrågasätter ditt påstående om 100% är att det avviker från det flera av oss tidigare hört från flera håll, nämligen att 50-75% räcker för att ordna en intervju på i stort sett alla arbetsplatser.
Citera
2012-06-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Som studenter på T2 är de faktiskt ointressanta. Har någon av dem däremot erfarenheter från annat håll så är det naturligtvis av intresse, men då är det forfarande inte för att de läst 2 terminer juridik.

Däremot undrar jag om du inte faktiskt kan komma med en enda hållbar källhänvisning? Något som vi andra kan kolla upp? "Kursare, vägledare och föreläsare" säger nämligen inte ett dyft. Eftersom jag också håller till nere i Lund kan jag ganska enkelt kolla upp alla namn du ger mig som har anknytning till juridicum eller Juridiska föreningen och visar det sig då att du faktiskt har rätt så är jag inte sämre än att jag erkänner det.

Anledningen till att vi är flera som ifrågasätter ditt påstående om 100% är att det avviker från det flera av oss tidigare hört från flera håll, nämligen att 50-75% räcker för att ordna en intervju på i stort sett alla arbetsplatser.

Det jag har skrivit är att det jobbet som har störst antal sökande kräver det högsta betyget.
Jag borde skrivit arbete, tjänst och dylikt.
Tingsnotarie i Göteborg, Stockholm och Malmö är de jag kan komma på så här på rak arm. Att läsa vidare på Harvard borde väl även kräva 100%.

Men jag kan delvis erkänna sifforna som säger att 2/3 förmodligen räcker för intervju på M&S, Vinge och såvidare. Även om jag inte köper dessa siffrorna rakt av. Att en person som jobbar på en byrå och har som uppgift att sälja in byrån hos studenter säger att betyg inte är det viktigaste eller det enda man går enligt är helt enligt sunt förnuft. Precis som vilken skola eller företag som helst så vill de inte ge sken av att man sitter och hetsar och har en oskön mentalitet. Vilken byrå går ut och säger att här ska du jobba övertid och ta dina kollegors jobb om du blir färdig i förtid?
Det brukar väl heta höga förväntningar, höga mål, höga ambitioner eller stort intresse.

En annons från Swartling jag kom över för en tid talar om de "främsta talangerna", "sena kvällar" och "intensivt".
Senast redigerad av Angestextrem 2012-06-26 kl. 22:40.
Citera
2012-06-26, 23:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nu uppvisar du återigen upp din inkompetens i tråden. Det är svårt att ta dig på allvar då jag inte vet om du verkligen saknar en hjärna eller om du trollar oss, bara för att jävlas. Jag har som sagt postat två stöd till mina argument, någonting som lyckats gå dig helt förbi. Är du lika dålig på att ta in information när du studerar kommer du att fortsätta ditt Ba-streak under hela utbildningen, men aldrig nå upp till en högre nivå, då krävs det att du förstår vad du läser. I dagsläget gör du inte det. Så läs om, läs rätt.

Citat:
Det jag har skrivit är att det jobbet som har störst antal sökande kräver det högsta betyget.
Tingsnotarie i Göteborg, Stockholm och Malmö är de jag kan komma på så här på rak arm. Att läsa vidare på Harvard borde väl även kräva 100%.

Men jag kan delvis erkänna sifforna som säger att 2/3 förmodligen räcker för intervju på M&S, Vinge och såvidare. Även om jag inte köper dessa siffrorna rakt av. Att en person som jobbar på en byrå och har som uppgift att sälja in byrån hos studenter säger att betyg inte är det viktigaste eller det enda man går enligt är helt enligt sunt förnuft. Precis som vilken skola eller företag som helst så vill de inte ge sken av att man sitter och hetsar och har en oskön mentalitet. Vilken byrå går ut och säger att här ska du jobba övertid och ta dina kollegors jobb om du blir färdig i förtid?
Det brukar väl heta höga förväntningar, höga mål, höga ambitioner eller stort intresse.

En annons från Swartling jag kom över för en tid talar om de "främsta talangerna", "sena kvällar" och "intensivt".
Du tror på allvar att alla byråer kräver raka AB:n, och lyckas suga upp alla studenter med just raka AB:n? Detta kanske kommer som en överraskning för dig, som är en T2:a, men alla studenter som satsar på AB vill inte arbeta inom affärsjuridiken. Många vill utomlands, arbeta inom straffrätt, kanske som domare eller satsa på åklagarbanan. Andra vill arbeta på olika myndigheter, inom RK etc. Att raka AB:n krävs är, fram tills att du presenterar trovärdiga källor, helt inkorrekt. Du tror inte att byråerna skulle ha svårigheter att fylla upp platserna?
Citera
2012-06-26, 23:06
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Oroa dig nu inte så mycket, ta ledigt från problemen i kväll. Låt mig ge dig ett exempel:
Det utexamineras i runda slängar 2000 jurister om året ifrån landets universitet. Om vi utgår ifrån att 1% av dessa får AB rakt igenom så blir det således 20 personer som erhåller toppbetyget. De stora drakarnas rekryteringsbehov överstiger vida dessa tjugo personer om året. Därmed så faller också uppfattningen att endast AB rakt igenom kan ge dig en plats på någon av de mest attraktiva affärsjuridiska byråerna.

Det ska kanske också tilläggas att inte ens 1% lyckas med att få AB rakt igenom, utan siffran är betydligt lägre än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in