2012-07-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Förvisso, men jättemånga kommer att vara kvar i systemet ett par år till. Tror att vi kommer att se mer humana antagningspoäng först omkring 2015 eller 2016.
Jo helt klart, men om man ska gå efter antal födda etc så lär det ju minska, till skillnad från han som jag citerade sa, att antalet sökande skulle öka.
Citera
2012-07-15, 19:28
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
som det ser ut nu kommer det nog bli mycket svårare att komma in på alla universitetsutbildningar under år 2013. Så alternativet är väl att börja plugga nu och senare ta studieuppehåll eller plugga till hp-provet och söka till ÖU igen.

Statsmakterna har aviserat att en del "särskilda" platser ska dras in till nästa år. Så detta stämmer säkert.
Citera
2012-07-15, 20:13
Medlem
Farenheits avatar
Är väl ändå passande att börja dra in på antalet platser? Uppenbarligen är genomströmningen, exempelvis på juristlinjen, alldeles för obalanserad och långsam. Varför inte ta in 50 eller 100 färre och lägga ännu större resurser på de som kommit in?
Citera
2012-07-15, 20:20
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Är väl ändå passande att börja dra in på antalet platser? Uppenbarligen är genomströmningen, exempelvis på juristlinjen, alldeles för obalanserad och långsam. Varför inte ta in 50 eller 100 färre och lägga ännu större resurser på de som kommit in?
Många slutar första terminen och lär därför inte kosta mycket pengar alls.
Citera
2012-07-15, 20:26
Medlem
Farenheits avatar
Oavsett. Hade det inte varit bättre att ta in säg 100 pers per termin via personlig intervju osv. Har ju testats tidigare på andra utbildningar och varit bra. Givetvis kostar antagningprocessen lite mer. Sanningen är också att det är många som hoppar av under hela skolgången.
Citera
2012-07-15, 20:41
Medlem
Christopher.s avatar
Har bestämt mig för att satsa järnet i höst när studierna börjat, 8-18 varje dag, kaffetermos och matlåda samt öronproppar. + att jag kommer ha ett helgjobb som går att kombinera med studier = ytterligare 9.00-17.00 på helgen. Lika bra att börja hårt med 60 timmarsveckor tills jag fått in rutinen. Man hinner ändå med att ta sig en sup på helgen, kvällsgymma, knulla osv ingen fara så sett direkt. Har redan fixat kvalificerat sommarjobb under dom kommande åren, innan studierna har börjat så tänker inte lämna något åt slumpen.

Anser ni att studiekamrater är något som stjälper mer än det hjälper eller har man någon användning av studiekompisar?

Finns det något ytterligare engagemang möjligen något ideellt extrajobb som skulle kunna stärka mina meriter ytterligare? T. ex nämndeman, god man, politiskt aktiv eller är det bara humbug? Har inget emot att jobba dygnet runt, är en arbetsnarkoman när jag brinner för saker.
Senast redigerad av Christopher. 2012-07-15 kl. 20:44.
Citera
2012-07-15, 21:21
Medlem
[quote=bingobenny]Vad baserar du det på?

Jo jag baserar det på följande debattartikel:

http://www.unt.se/debatt/nu-tvingas-vi-ta-bort-platser-1761119.aspx

"Sammantaget minskar antalet utbildningsplatser i Sverige med 20 000-30 000
platser."

och se även denna tråd:
https://www.flashback.org/t1902277
Citera
2012-07-15, 22:00
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har bestämt mig för att satsa järnet i höst när studierna börjat, 8-18 varje dag, kaffetermos och matlåda samt öronproppar. + att jag kommer ha ett helgjobb som går att kombinera med studier = ytterligare 9.00-17.00 på helgen. Lika bra att börja hårt med 60 timmarsveckor tills jag fått in rutinen. Man hinner ändå med att ta sig en sup på helgen, kvällsgymma, knulla osv ingen fara så sett direkt. Har redan fixat kvalificerat sommarjobb under dom kommande åren, innan studierna har börjat så tänker inte lämna något åt slumpen.

Anser ni att studiekamrater är något som stjälper mer än det hjälper eller har man någon användning av studiekompisar?

Finns det något ytterligare engagemang möjligen något ideellt extrajobb som skulle kunna stärka mina meriter ytterligare? T. ex nämndeman, god man, politiskt aktiv eller är det bara humbug? Har inget emot att jobba dygnet runt, är en arbetsnarkoman när jag brinner för saker.

Mitt första råd är att tagga ner lite. Visserligen är ambition och engagemang något man verkligen ska ta tillvara på. Som jag förstår det ska du börja T1 någonstans? Här i Uppsala krävs verkligen inte den typen av arbetsinsats för att sätta ett AB. Jag har haft AB på alla terminer (som iofs är ganska lätträknade hittills) och ligger sällan över 40 h/vecka. Jag ser studierna som ett maraton snarare än ett 100 m lopp. Det viktiga är att kunna tempoväxla när arbetsbelastningen ökar, med PM och hemtentor dyl. Kör man alltför hårt under de lugnare etapperna kan det vara svårt att finna utrymme och motivation för att trycka på när det verkligen krävs.

Under en intervju på en av drakarna anförde representanten att man gärna såg att man hade engagemang och intressen som sträckte sig utanför den juridiska sfären. Men visst, tycker du politik är väldigt intressant så är det klart du ska köra på det. Har du emellertid något som lockar mer så kör på det istället.

När det gäller studiekamrater är nog smaken som baken. Själv tycker jag att basgruppsarbetet är mer än tillräckligt och föredrar att läsa in själv.
Citera
2012-07-15, 22:00
Medlem
bingobennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Vad baserar du det på?

Jo jag baserar det på följande debattartikel:

http://www.unt.se/debatt/nu-tvingas-vi-ta-bort-platser-1761119.aspx

"Sammantaget minskar antalet utbildningsplatser i Sverige med 20 000-30 000
platser."

och se även denna tråd:
https://www.flashback.org/t1902277

Där ser man!

Citat:
Also, en fråga till juristerna här, tänkte beställa en introduktionsbok som med säkerhet kommer att användas på Juristprogrammet på ÖU (som man kan skumma igenom under sommaren), vilken ska jag då beställa? (Helt oinsatt i juridiken)

Bump!
Citera
2012-07-15, 22:07
Medlem
Liquidators avatar
Citat:
Also, en fråga till juristerna här, tänkte beställa en introduktionsbok som med säkerhet kommer att användas på Juristprogrammet på ÖU (som man kan skumma igenom under sommaren), vilken ska jag då beställa? (Helt oinsatt i juridiken)

Kurslitteratur ÖU T1:

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Bernitz, Ulf m.fl. (2010)/11 uppl.
Finna rätt. Juristens källmaterial och arbetsmetoder
Stockholm: Norstedts juridik, 265 sidor

Lundberg, Konrad m. fl. (2011)
Juridik - civilrätt, straffrätt, processrätt
Stockholm: Bonniers förlag, ISBN 978-91-523-0388-7

Påhlsson, Robert 2005/1 uppl
Hunden klockan tre och fjorton
Uppsala: Iustus förlag, 127 sidor

Zetterström, Stefan 2010/2 uppl
Övningsboken till Civilrätt
Malmö: Liber, 280 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Melander, Jan (2006)
Examinationer. Betraktelser över juriststudenters skrivande
120 sidor, (omtryck 2009) Boken säljs via Campusbokhandeln, Örebro

Samuelsson, Joel & Melander, Jan (2003)
Tolkning och tillämpning
Uppsala: IUSTUS förlag, 208 sidor, Uppl 2

Strömholm, Stig (1996)
Rätt, rättskällor och rättstillämpning: En lärobok i allmän rättslära
Norstedts juridik, 541 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Sverige och tsunamin, katastrofkommissionens rapport: SOU 2005:104
Lind och Co förlag AB, ., 508 sidor

Bernitz, Ulf & Kjellgren, Anders (2010)/3 uppl.
Introduktion till EU
Stockholm: Norstedts juridik, 148 sidor

Fisher, David, Warnling-Nerep, Wiweka och Lagerqvist Veloz Roca, Annika (2005)/8 uppl
Arbetskompendium Statsrätt
Stockholm, Norstedts juridik, 107 sidor

Fisher, David I (2009)/5 uppl.
Mänskliga rättigheter: en introduktion
Stockholm: Norstedts juridik, 116 sidor

Nergelius, Joakim (2010)
Svensk statsrätt
Lund: Studentlitteratur, 581 sidor

Warnling-Nerep, Wiweka senaste upplagan
En orientering i tryckfrihet och yttrandefrihet
Stockholm: Jure förlag, 203 sidor

Som en introduktion till juridiken i allmänhet skulle jag rekommendera Tolkning och tillämpning, dels för att den ger en bra överblick av den juridiska metoden och dels för att författaren är synnerligen trevlig och kompetent.
Senast redigerad av Liquidator 2012-07-15 kl. 22:13.
Citera
2012-07-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Det handlar mer om att vara effektiv med pluggandet och inte skjuta på saker än att trycka in 60 timmar plugg per vecka. Personligen anser jag studiekamrater är viktigt, inte så mycket för att trycka in kurslitteraturen men för att diskutera och få andra infallsviklar på problem.
Citera
2012-07-16, 12:16
Medlem
kommer börja på juristprogrammet i Stockholm till hösten och undrar om det är någon som har gått/går på SU och som kan ge lite allmänna tips om hur många timmar man måste lägga ner för att sätta AB på tentorna och andra tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in