2012-07-16, 12:27
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
kommer börja på juristprogrammet i Stockholm till hösten och undrar om det är någon som har gått/går på SU och som kan ge lite allmänna tips om hur många timmar man måste lägga ner för att sätta AB på tentorna och andra tips.
Du vill nog hellre veta hur man lägger ner timmarna för att sätta AB på tentorna. Ganska meningslöst att sikta på t ex 35 h/vecka om man inte vet hur man bäst använder tiden. Universitetet/högskolan är inte gymnasiet och betyget är inte en funktion av den nedlagda tiden.

E: För att inte verka alltigenom dryg så lägger jag till lite text. Har läst HÖK:en som visserligen är ekonomernas gebit, men mitt intryck är att man verkligen tjänar på att läsa tillsammans (trycka övnings-, lektionsuppgifter, extentor m m tillsammans)
Senast redigerad av lakritc 2012-07-16 kl. 12:32.
Citera
2012-07-16, 14:12
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har bestämt mig för att satsa järnet i höst när studierna börjat, 8-18 varje dag, kaffetermos och matlåda samt öronproppar. + att jag kommer ha ett helgjobb som går att kombinera med studier = ytterligare 9.00-17.00 på helgen. Lika bra att börja hårt med 60 timmarsveckor tills jag fått in rutinen. Man hinner ändå med att ta sig en sup på helgen, kvällsgymma, knulla osv ingen fara så sett direkt. Har redan fixat kvalificerat sommarjobb under dom kommande åren, innan studierna har börjat så tänker inte lämna något åt slumpen.
"Upp flyga orden, tanken stilla står, ord utan tanke aldrig himlen når."

Citat:
Anser ni att studiekamrater är något som stjälper mer än det hjälper eller har man någon användning av studiekompisar?
Studiekompisar är ovärderliga ur flera aspekter. För det första så finns det alltid någon föreläsning eller något annat man missar och att då kunna lita på korrekt information från kompisen eller att kompisen tagit en extra hand-out till dig, är självklart en fördel. En annan fördel är att kunna diskutera juridiska problem, många gånger kör man fast i ett fotspår/tankespår och det är därför värdefullt att lyssna på hur andra har resonerat eller betraktat ett juridiska problem. Sen så ska du också tänka på att de du möter under studietiden är samma personer som du kommer att stöta på ute i yrkeslivet, ett stort kontaktnät är alltid en fördel.
Citera
2012-07-16, 16:31
Medlem
Citat:
Har bestämt mig för att satsa järnet i höst när studierna börjat, 8-18 varje dag, kaffetermos och matlåda samt öronproppar. + att jag kommer ha ett helgjobb som går att kombinera med studier = ytterligare 9.00-17.00 på helgen. Lika bra att börja hårt med 60 timmarsveckor tills jag fått in rutinen. Man hinner ändå med att ta sig en sup på helgen, kvällsgymma, knulla osv ingen fara så sett direkt. Har redan fixat kvalificerat sommarjobb under dom kommande åren, innan studierna har börjat så tänker inte lämna något åt slumpen.

Anser ni att studiekamrater är något som stjälper mer än det hjälper eller har man någon användning av studiekompisar?

Finns det något ytterligare engagemang möjligen något ideellt extrajobb som skulle kunna stärka mina meriter ytterligare? T. ex nämndeman, god man, politiskt aktiv eller är det bara humbug? Har inget emot att jobba dygnet runt, är en arbetsnarkoman när jag brinner för saker.

Lugna ner dig. Juridik är inte svårare än någon annan utbildning. Som många andra sagt handlar det snarare om studieteknik än om nedlagd tid. Utöver att gå på föreläsningar klarar du dig säkert på 10-15 timmars effektiv studietid i veckan plus 5-10 timmar där du fikar o snackar skit med folk vilket är viktigt eftersom det annars blir rätt tråkigt att plugga. Läs böckerna åtminstone en gång, och när du läser kan du alltid hoppa över de kapitel som heter "introduktion" eller liknande. De kapitlen handlar mest om lagstiftningshistorik vilket är helt ointressant.

Gör gamla tentor och gå även igenom toppresterande studenters tentor som du kan hämta ut. Att svara på juridik eller skriva bra PM handlar till största delen av metodik. När du förstår svarsmetodiken kommer du se att de flesta juridiska problem löses enkom med lagboken och common sense. Juridik kan sammanfattas med att det som är rimligt är för det mesta också rätt.

Om du tror att juridik handlar om att vara en piffig arbetsnarkoman så misstar du dig. Det finns ingen prestige i att jobba mycket bara för att. Varken som student eller yrkesverksam. Däremot finns det fördelar med att prestera bra och effektivt.

Det finns många som skulle påstå motsatsen jämfört med vad jag säger, men de som beskriver juridik som ett svårbestigligt berg (eller omöjligt!) är a) dåliga studenter som vill snacka bort sina betyg eller b) bra studenter som vill snacka upp sin prestation.
Citera
2012-07-16, 17:49
Medlem
elgecys avatar
Jag kan ha fel, men är det inte ganska orimligt att ställa frågor i form utav "hur många timmar man måste lägga ner per dag/vecka" när alla individer har så ofantligt, naturligt brett glapp mellan sig i intellektuell och studieförmåga. Det är väl lite som att jämföra äpplen med päron?
Citera
2012-07-16, 18:13
Medlem
håller med om att det antalet timmar man behöver lägga ner på att plugga är individuellt. Gick själv natur på gymnasiet och där kunde man verkligen se att vissa knappt behövde plugga och fick högsta betyg medan andra som pluggade i timmar knappt fick g/vg.
Citera
2012-07-16, 18:25
Medlem
Citat:
håller med om att det antalet timmar man behöver lägga ner på att plugga är individuellt. Gick själv natur på gymnasiet och där kunde man verkligen se att vissa knappt behövde plugga och fick högsta betyg medan andra som pluggade i timmar knappt fick g/vg.
.... Just det här som man snackar om. Betyg utan att ens anstränga sig.
Hur i hela helvetet fungerar det? Blir seriöst förvånad över att man lyckas få högsta betyget genom att knappt plugga.
Jäkligt avundsjuk på såna människor må jag säga!
Citera
2012-07-16, 18:52
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
.... Just det här som man snackar om. Betyg utan att ens anstränga sig.
Hur i hela helvetet fungerar det? Blir seriöst förvånad över att man lyckas få högsta betyget genom att knappt plugga.
Jäkligt avundsjuk på såna människor må jag säga!
Har fått MVG på ett prov i gymnasiet utan att ens öppna boken där hemma. Kompisen pluggade en hel del och fick VG.
Mitt tips är: Lyssna på lektionen istället för att snacka med kompisarna.
Sen är det tyvärr så att andra har lättare för skolan än andra. Jag har haft turen att kunna lägga ner väldigt lite tid och samtidigt få bra betyg.
Citera
2012-07-16, 19:00
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag kan ha fel, men är det inte ganska orimligt att ställa frågor i form utav "hur många timmar man måste lägga ner per dag/vecka" när alla individer har så ofantligt, naturligt brett glapp mellan sig i intellektuell och studieförmåga. Det är väl lite som att jämföra äpplen med päron?
Håller med. Enda lösningen jag känner till är att testa och se, man känner ofta själv när man har koll på det man skall kunna. Det är alltid svårt att veta om den frågande flashbackanvändaren är ett sällsynt geni eller en renodlad idiot. Tack för mig
Edit: Ojdå nu råkade herr Potatis dubbelposta, hoppas Mod har överseende med det.
Citera
2012-07-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronkel
Lugna ner dig. Juridik är inte svårare än någon annan utbildning. Som många andra sagt handlar det snarare om studieteknik än om nedlagd tid. Utöver att gå på föreläsningar klarar du dig säkert på 10-15 timmars effektiv studietid i veckan plus 5-10 timmar där du fikar o snackar skit med folk vilket är viktigt eftersom det annars blir rätt tråkigt att plugga. Läs böckerna åtminstone en gång, och när du läser kan du alltid hoppa över de kapitel som heter "introduktion" eller liknande. De kapitlen handlar mest om lagstiftningshistorik vilket är helt ointressant.

Gör gamla tentor och gå även igenom toppresterande studenters tentor som du kan hämta ut. Att svara på juridik eller skriva bra PM handlar till största delen av metodik. När du förstår svarsmetodiken kommer du se att de flesta juridiska problem löses enkom med lagboken och common sense. Juridik kan sammanfattas med att det som är rimligt är för det mesta också rätt.

Om du tror att juridik handlar om att vara en piffig arbetsnarkoman så misstar du dig. Det finns ingen prestige i att jobba mycket bara för att. Varken som student eller yrkesverksam. Däremot finns det fördelar med att prestera bra och effektivt.

Det finns många som skulle påstå motsatsen jämfört med vad jag säger, men de som beskriver juridik som ett svårbestigligt berg (eller omöjligt!) är a) dåliga studenter som vill snacka bort sina betyg eller b) bra studenter som vill snacka upp sin prestation.

Mycket bra skrivet, instämmer tillfullo!
Citera
2012-07-16, 22:41
Medlem
Citat:
kommer börja på juristprogrammet i Stockholm till hösten och undrar om det är någon som har gått/går på SU och som kan ge lite allmänna tips om hur många timmar man måste lägga ner för att sätta AB på tentorna och andra tips.

7-∞, beror helt på dig som person. Skulle jag ge ett enda konkret tipps så är det att öva på att skriva gamla tentor tills man känner att man har koll. Det är viktigare än allt annat.
Citera
2012-07-16, 22:51
Medlem
Christopher.s avatar
Något löjlig fråga men hur går folk klädda, i regel?
Citera
2012-07-16, 23:08
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Något löjlig fråga men hur går folk klädda, i regel?

Förlåt, men att att slösa ett inlägg i en tråd med denna fråga.. Hur kan det vara relevant, av alla dess frågor det finns kring juridikstudier. Det är väl extremt oväsentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in