Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har bestämt mig för att satsa järnet i höst när studierna börjat, 8-18 varje dag, kaffetermos och matlåda samt öronproppar. + att jag kommer ha ett helgjobb som går att kombinera med studier = ytterligare 9.00-17.00 på helgen. Lika bra att börja hårt med 60 timmarsveckor tills jag fått in rutinen. Man hinner ändå med att ta sig en sup på helgen, kvällsgymma, knulla osv ingen fara så sett direkt. Har redan fixat kvalificerat sommarjobb under dom kommande åren, innan studierna har börjat så tänker inte lämna något åt slumpen.
Anser ni att studiekamrater är något som stjälper mer än det hjälper eller har man någon användning av studiekompisar?
Finns det något ytterligare engagemang möjligen något ideellt extrajobb som skulle kunna stärka mina meriter ytterligare? T. ex nämndeman, god man, politiskt aktiv eller är det bara humbug? Har inget emot att jobba dygnet runt, är en arbetsnarkoman när jag brinner för saker.
Lugna ner dig. Juridik är inte svårare än någon annan utbildning. Som många andra sagt handlar det snarare om studieteknik än om nedlagd tid. Utöver att gå på föreläsningar klarar du dig säkert på 10-15 timmars effektiv studietid i veckan plus 5-10 timmar där du fikar o snackar skit med folk vilket är viktigt eftersom det annars blir rätt tråkigt att plugga. Läs böckerna åtminstone en gång, och när du läser kan du alltid hoppa över de kapitel som heter "introduktion" eller liknande. De kapitlen handlar mest om lagstiftningshistorik vilket är helt ointressant.
Gör gamla tentor och gå även igenom toppresterande studenters tentor som du kan hämta ut. Att svara på juridik eller skriva bra PM handlar till största delen av metodik. När du förstår svarsmetodiken kommer du se att de flesta juridiska problem löses enkom med lagboken och common sense. Juridik kan sammanfattas med att det som är rimligt är för det mesta också rätt.
Om du tror att juridik handlar om att vara en piffig arbetsnarkoman så misstar du dig. Det finns ingen prestige i att jobba mycket bara för att. Varken som student eller yrkesverksam. Däremot finns det fördelar med att prestera bra och effektivt.
Det finns många som skulle påstå motsatsen jämfört med vad jag säger, men de som beskriver juridik som ett svårbestigligt berg (eller omöjligt!) är a) dåliga studenter som vill snacka bort sina betyg eller b) bra studenter som vill snacka upp sin prestation.