Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Har sjalv bytt fran Umea till Uppsala och nu kommer betygen fran Uppsala. Kan inte pasta att jag har nagot mindervardeskomplex framst eftersom att det, i min mening, finns viktigare saker att lagga energi pa an att forsoka hoja "sitt" larosates status till skyarna, och fa ont i rumpan sa fort nagon sager nagot negativt om detsamma. Dels for att jag nu som sagt har mina betyg fran "sopis".
Du ar felinformerad angaende det dar om att betygen raknas om till B:n for sa fungerar det som sagt inte. Om du inte vill dromma vidare om ditt anrika och stolta Uppsala - som inte tar in "lantisar" pa vilka villkor som helst - sa kan du ju helt enkelt snabbt fraga nagon pa studievagledningen vad som egentligen galler.
Att Umea kopierade Uppsalas upplagg ser jag endast som positivt eftersom att det mojliggjorde for mig och folk jag kanner att byta till Uppsala utan att komplettera overhuvudtaget och samtidigt behalla mina AB:n. Oviktigt men; "Soptunnan" eller "sopis" ar vedertaget (pa langt fler stallen an Umea), som jag forstar det pa grund av att man tar emot allt utan komplettering, nedsattning av betyg, osv. Detsamma kan inte sagas om Lund eller Stockholm, som val overlag ses som de mer atravarda och seriosa juristutbildningarna i Sverige.
Du ar felinformerad angaende det dar om att betygen raknas om till B:n for sa fungerar det som sagt inte. Om du inte vill dromma vidare om ditt anrika och stolta Uppsala - som inte tar in "lantisar" pa vilka villkor som helst - sa kan du ju helt enkelt snabbt fraga nagon pa studievagledningen vad som egentligen galler.
Att Umea kopierade Uppsalas upplagg ser jag endast som positivt eftersom att det mojliggjorde for mig och folk jag kanner att byta till Uppsala utan att komplettera overhuvudtaget och samtidigt behalla mina AB:n. Oviktigt men; "Soptunnan" eller "sopis" ar vedertaget (pa langt fler stallen an Umea), som jag forstar det pa grund av att man tar emot allt utan komplettering, nedsattning av betyg, osv. Detsamma kan inte sagas om Lund eller Stockholm, som val overlag ses som de mer atravarda och seriosa juristutbildningarna i Sverige.
Nu skiter jag totalt i såväl Uppsala som Umeå, men jag kan inte låta bli att fundera på vilken grund du har för att påstå att det är vedertaget att kalla Uppsala för "sopis" eller "soptunnan"? Jag har, trots ganska många år inom juristvärlden, aldrig hört det. Det har, såvitt jag vet, inte nämnts i tråden tidigare och en snabb googling gav inte direkt stöd för ditt påstående. Antingen lever jag i en bubbla eller så förstår du inte riktigt innebörden av att något är att anse som vedertaget.

. Sedan vet jag att jag innerst inne är en betygshetsare, det är inte någonting jag förnekar, utan det ligger väl i sakens natur. Skulle dock inte offra vänskap för ett AB, för man kommer alltid att komma till den plats man vill, hur det än slutar.