2012-05-12, 09:32
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Har sjalv bytt fran Umea till Uppsala och nu kommer betygen fran Uppsala. Kan inte pasta att jag har nagot mindervardeskomplex framst eftersom att det, i min mening, finns viktigare saker att lagga energi pa an att forsoka hoja "sitt" larosates status till skyarna, och fa ont i rumpan sa fort nagon sager nagot negativt om detsamma. Dels for att jag nu som sagt har mina betyg fran "sopis".

Du ar felinformerad angaende det dar om att betygen raknas om till B:n for sa fungerar det som sagt inte. Om du inte vill dromma vidare om ditt anrika och stolta Uppsala - som inte tar in "lantisar" pa vilka villkor som helst - sa kan du ju helt enkelt snabbt fraga nagon pa studievagledningen vad som egentligen galler.

Att Umea kopierade Uppsalas upplagg ser jag endast som positivt eftersom att det mojliggjorde for mig och folk jag kanner att byta till Uppsala utan att komplettera overhuvudtaget och samtidigt behalla mina AB:n. Oviktigt men; "Soptunnan" eller "sopis" ar vedertaget (pa langt fler stallen an Umea), som jag forstar det pa grund av att man tar emot allt utan komplettering, nedsattning av betyg, osv. Detsamma kan inte sagas om Lund eller Stockholm, som val overlag ses som de mer atravarda och seriosa juristutbildningarna i Sverige.

Nu skiter jag totalt i såväl Uppsala som Umeå, men jag kan inte låta bli att fundera på vilken grund du har för att påstå att det är vedertaget att kalla Uppsala för "sopis" eller "soptunnan"? Jag har, trots ganska många år inom juristvärlden, aldrig hört det. Det har, såvitt jag vet, inte nämnts i tråden tidigare och en snabb googling gav inte direkt stöd för ditt påstående. Antingen lever jag i en bubbla eller så förstår du inte riktigt innebörden av att något är att anse som vedertaget.
Citera
2012-05-12, 10:24
Medlem
Efter att ha skummat tråden vill jag bara ha sagt att även om majoriteten på juristlinjen lägger ner förhållande vis mycket tid på sina studier så är det inget absolut måste för att prestera hyfsade betyg. Jag skulle själv tro att jag under dom senaste fyra åren spenderat mer tid på sitta framför datorn och slå på trumman än att plugga och jag kommer gå ut med runt 60/40 AB/BA. Brukar närvara på runt hälften av föreläsningar och seminarier läsa litteraturen halvdant utifrån hur givande jag tycker den är. Sen ägnar jag kanske fem timmar om dagen på att plöja igenom gamla tentor dom sista två veckorna innan tentan. Dom flesta dagar pluggar jag ingenting men skulle jag slå ut allt så skulle jag gissa att det handlar om en timme per dag utöver den tid som går åt att sitta och pilla på iPhonen under föreläsningarna.

Sen är självklart alla olika och det finns säkert de som har behov av att lägga ner mer tid på studierna, speciellt om man har som mål att alltid sätta ett AB. Jag har dock känslan att många skulle klara sina studier galant med betydligt mindre plugg men att folk på linjen över lag är så förbannat hetsiga och prestationsinriktade att dom sitter och plöjer timme efter timme i biblioteket bara för att visa att dom kan.

Med detta sagt finns det självklart inget negativt i att vara ambitiös och lägga ner mycket tid på sina studier så länge man känner att man mår bra av det personligen. Jag vill bara säga att det finns goda chanser att ta sig igenom juristlinjen med bra resultat även om man vet med sig att ens främsta kvalité inte är att sitta och plöja litteratur time ut och time in i biblioteket så låt dig inte avskräckas.

Har gjort mitt bästa för att förmedla detta till dom yngre studenterna under min tid i fadderverksamheten men är osäker på hur väl jag lyckats.
Citera
2012-05-12, 11:38
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Har sjalv bytt fran Umea till Uppsala och nu kommer betygen fran Uppsala. Kan inte pasta att jag har nagot mindervardeskomplex framst eftersom att det, i min mening, finns viktigare saker att lagga energi pa an att forsoka hoja "sitt" larosates status till skyarna, och fa ont i rumpan sa fort nagon sager nagot negativt om detsamma. Dels for att jag nu som sagt har mina betyg fran "sopis".

Du ar felinformerad angaende det dar om att betygen raknas om till B:n for sa fungerar det som sagt inte. Om du inte vill dromma vidare om ditt anrika och stolta Uppsala - som inte tar in "lantisar" pa vilka villkor som helst - sa kan du ju helt enkelt snabbt fraga nagon pa studievagledningen vad som egentligen galler.

Att Umea kopierade Uppsalas upplagg ser jag endast som positivt eftersom att det mojliggjorde for mig och folk jag kanner att byta till Uppsala utan att komplettera overhuvudtaget och samtidigt behalla mina AB:n. Oviktigt men; "Soptunnan" eller "sopis" ar vedertaget (pa langt fler stallen an Umea), som jag forstar det pa grund av att man tar emot allt utan komplettering, nedsattning av betyg, osv. Detsamma kan inte sagas om Lund eller Stockholm, som val overlag ses som de mer atravarda och seriosa juristutbildningarna i Sverige.

Precis som C Bildts Kostym antyder så är nog det här med "sopis" något som du har hittat på själv, eller möjligtvis något som florerar i Umeå till följd av mindervärdeskomplex vilket i sig är en rätt naturlig sak. Jag har aldrig heller någonsin hört benämningen och det har aldrig nämnts här av någon annan än dig. Du antyder att det på något sätt skulle vara allmänt känt att Uppsala tar in vem som helst utan några särskilda krav vilket definitivt inte är fallet. Jag vet inte vad du har lärt dig för juridik i Umeå, men om man vill hävda att något inte behöver styrkas för att det är allmänt känt eller vedertaget så bör man ha visst fog för det för att tas på allvar. Däremot är det ganska så allmänt känt och vedertaget att Uppsala, tillsammans med Stockholm och Lund har högst anseende i Sverige bland juristutbildningarna, det är bara att göra en sökning i tråden eller fråga någon yrkesverksam jurist. Erfarenheten är snarast att de få som gör någon skillnad mellan de tre nämnda oftast sätter Uppsala främst.

Jag har personlig erfarenhet av att byta lärosäte eftersom jag själv har pluggat en termin på ett annat ställe innan jag kom till Uppsala. Jag känner även andra som har bytt. Det här med att du och en massa kompisar till dig har bytt på det sätt som du säger är ju svårt att bevisa eller motbevisa. Att Uppsala, till skillnad från Stockholm och Lund, "tar emot allt utan komplettering, nedsattning av betyg, osv." är rent skitsnack, det funkar helt enkelt inte så. Det här handlar inte om att ständigt hävda sitt eget lärosätes förträfflighet, det handlar om att syna osanningar och struntprat.
Citera
2012-05-12, 12:42
Medlem
Hej!
Jag har en fråga till er juridik studenter. Vad har ni för erfanenheter om utbytesår? Har hört om folk som spenderat en termin på Harvard och liknande anrika lärosäten men vart är det realistiskt att göra ett utbytesår och vad är kriterierna?
Senast redigerad av O.Zindman 2012-05-12 kl. 12:47.
Citera
2012-05-12, 12:52
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Hej!
Jag har en fråga till er juridik studenter. Vad har ni för erfanenheter om utbytesår? Har hört om folk som spenderat en termin på Harvard och liknande anrika lärosäten men vart är det realistiskt att göra ett utbytesår och vad är kriterierna?

På Harvard? Är det något svenskt universitet som ens samarbetar med Harvard? Alltså, Yale, Princeton, Duke och Stanford kan man ju glömma direkt.

Den bästa vägen att gå är nog genom Erasmus.
Citera
2012-05-12, 13:02
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Precis som C Bildts Kostym antyder så är nog det här med "sopis" något som du har hittat på själv, eller möjligtvis något som florerar i Umeå till följd av mindervärdeskomplex vilket i sig är en rätt naturlig sak. Jag har aldrig heller någonsin hört benämningen och det har aldrig nämnts här av någon annan än dig. Du antyder att det på något sätt skulle vara allmänt känt att Uppsala tar in vem som helst utan några särskilda krav vilket definitivt inte är fallet. Jag vet inte vad du har lärt dig för juridik i Umeå, men om man vill hävda att något inte behöver styrkas för att det är allmänt känt eller vedertaget så bör man ha visst fog för det för att tas på allvar. Däremot är det ganska så allmänt känt och vedertaget att Uppsala, tillsammans med Stockholm och Lund har högst anseende i Sverige bland juristutbildningarna, det är bara att göra en sökning i tråden eller fråga någon yrkesverksam jurist. Erfarenheten är snarast att de få som gör någon skillnad mellan de tre nämnda oftast sätter Uppsala främst.

Jag har personlig erfarenhet av att byta lärosäte eftersom jag själv har pluggat en termin på ett annat ställe innan jag kom till Uppsala. Jag känner även andra som har bytt. Det här med att du och en massa kompisar till dig har bytt på det sätt som du säger är ju svårt att bevisa eller motbevisa. Att Uppsala, till skillnad från Stockholm och Lund, "tar emot allt utan komplettering, nedsattning av betyg, osv." är rent skitsnack, det funkar helt enkelt inte så. Det här handlar inte om att ständigt hävda sitt eget lärosätes förträfflighet, det handlar om att syna osanningar och struntprat.

Frågor så som huruvida Uppsala kallas för Sopis samt ifall gymnasiebetygen är en bra måttstock på kunskap eller ifall intagningen borde ersättas av ett intagningsprov tarvar svar! Jag tror aldrig vi kan närma oss sanningen i dessa filosofiska spörsmål med mindre än att vi kallar in Privateinterest som expertvittne. Med den djupa kunskap och livserfarenhet som han besitter så borde dessa frågor vara en smal sak för honom att avgöra. Jag har dessutom ryktesvägen fått reda på att han tydligen, vilket är goda nyheter för oss, ska vara redo för att angripa nya svåra frågeställningar. Han lär tydligen vara nyss hemkommen ifrån ett stort symposium i Bern där han en gång för alla har slagit fast att Schrödingers katt faktiskt är död!
Citera
2012-05-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
På Harvard? Är det något svenskt universitet som ens samarbetar med Harvard? Alltså, Yale, Princeton, Duke och Stanford kan man ju glömma direkt.

Har ej Uppsala haft något samarbete med Harvard, eller har jag drömt det?
Citera
2012-05-12, 13:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Varför skulle det vara så? Beror inte det väldigt mycket på vad man vill göra av sitt liv? Finns det egenvärden i AB:n? Hur mycket är ett AB värt, egentligen? Kan du värdera det i tid, uppoffringar, kärlek och vänskap? Och om du kan svara på de frågorna, hur mycket mindre värt är ett Ba?

Fast min poäng var nog att man faktiskt kan hålla ett bra flyt på studierna, samtidigt som man engagerar sig i någonting . Sedan vet jag att jag innerst inne är en betygshetsare, det är inte någonting jag förnekar, utan det ligger väl i sakens natur. Skulle dock inte offra vänskap för ett AB, för man kommer alltid att komma till den plats man vill, hur det än slutar.

Citat:
Ursprungligen postat av cocodo
Har ej Uppsala haft något samarbete med Harvard, eller har jag drömt det?
Har hört att det avslutades pga att studenten som skickades var för dålig, men det är ju bara rykten.
Senast redigerad av eXtremo 2012-05-12 kl. 13:17.
Citera
2012-05-12, 13:22
Medlem
Citat:

Har läst några artiklar om svenskar på Harvar law school. Och när man kolla på Msa medarbetar profiler är det en del som vart på Harvard Columbia Oxford Camebridge etc.
Citera
2012-05-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Zindman
Har läst några artiklar om svenskar på Harvar law school. Och när man kolla på Msa medarbetar profiler är det en del som vart på Harvard Columbia Oxford Camebridge etc.
Pluggar finns det säkert flera som gör men då betalar dem nog vartenda öre själva eller har några fina stipendier i ryggen.
Citera
2012-05-12, 13:39
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.Zindman

Jo det är inte omöjligt att svenskar pluggar på Harvard, men frågan är om de kommit in p åeget initiativ eller om ett svenskt universitet har varit mellanhand. Alltså om det är genom samarbete och utbytesår.
Citera
2012-05-12, 14:12
Medlem
Citat:
Jo det är inte omöjligt att svenskar pluggar på Harvard, men frågan är om de kommit in p åeget initiativ eller om ett svenskt universitet har varit mellanhand. Alltså om det är genom samarbete och utbytesår.
Okej, men dom hur har dessa personer kommit in då?
http://www.mannheimerswartling.se/sv/Kontaktdatabas/Peter-Alhanko/

http://www.mannheimerswartling.se/sv/Kontaktdatabas/Fredrik-Andretzky/

http://www.mannheimerswartling.se/sv/Kontaktdatabas/Emil-Bostrom/

http://www.mannheimerswartling.se/sv/Kontaktdatabas/Emil-Bostrom/

http://www.mannheimerswartling.se/sv/Kontaktdatabas/Erica-Wiking-Hager/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in