2012-11-20, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brandgulstolpe
är det mycket muntliga redovisningar för större grupper i regel? eller är det mer seminarier och debatter?

Inga redovisningar inför större grupper över huvud taget.
Citera
2012-11-20, 09:01
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
är det mycket muntliga redovisningar för större grupper i regel? eller är det mer seminarier och debatter?

Vad definerar du som "större grupper", och vilket lärosäte syftar du på? Muntliga föredragningar och redovisningar inför seminariegruppen (ca. 25 pers + lärare) förekommer på i stort sett varje termin i Uppsala. Större grupp än så förekommer vanligtvis inte.
Citera
2012-11-20, 09:05
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling

Det beror på vilken skola du går på. På de sex första terminerna på UU är det bara typ fyra-fem redovisningar inför helklass varav man bara håller i hälften själv.
Citera
2012-11-20, 10:49
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Vill bara förklara för de som funderar på att ansöka till juristprogrammet men är lite osäkra på hur det är där: De juriststudenter som skriver I denna tråden, representerar inte genomsnittsstudenten.
Majoriteten på juridicum använder internet främst för aftonbladet.se och facebook, och har aldrig någonsin satt sin fot på ett internet forum, än mindre facebook för att diskutera juriststudier.

Även om det verkar som de flesta här, har "AB or nothing" mentalitet, så är den genomsnittliga studenten relativt medelmåttig. Ni kommer bli förvånade over hur många som har mycket outvecklade tankar om juriststudier etc. Med detta menar jag, personer som I princip vet väldigt lite och reflekterat väldigt lite omkring sitt studieval. "Juristprogrammet verkade spännande"...

"Jasså, har Umeå också ett universitetsprogram?"

Dvs. väldigt många clueless sheeps som inte alls AB-hetsar eller ens tanker särskilt mycket.

Vissa tentor har 30-40 % B...dvs. 40 % var fullständiga medelmåttor som valfri person som lyckats ta hitta till Flashback och juristprogrammet-tråden bör kunna utklassa I kritiskt och kreativt tänkande.

Även om jag håller med dig om att långtifrån alla juriststudenter är unikum av intelligens tror jag man bör vara försiktig när man anser att konto på flashback är någon form av kvalitetsstämpel.
Det finns många i denna tråd som säkerligen är högpresterande och högintelligenta, men jag tror att du bortser från det faktum att många av juristprogrammets skarpare hjärnor sannolikt aldrig sätter sin fot inne i denna tråd – eller på flashback över huvud taget.
Citera
2012-11-20, 11:05
Medlem
MegaPros avatar
Citat:

Jag läser T4 i Lund och enligt mig har det varit frekvent förekommande under T2, T3 och nu även T4. Aldrig något jätteseriöst som förbereds flera veckor i förväg utan snarare genomgång av övningsfrågor eller rättsfall. Vanligtvis står en grupp om cirka 5 personer framför cirka 25 personer och redovisar i 5-10 minuter. Sällan svårt men alltid givande tror jag. Särskilt i längden.
Citera
2012-11-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad definerar du som "större grupper", och vilket lärosäte syftar du på? Muntliga föredragningar och redovisningar inför seminariegruppen (ca. 25 pers + lärare) förekommer på i stort sett varje termin i Uppsala. Större grupp än så förekommer vanligtvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det beror på vilken skola du går på. På de sex första terminerna på UU är det bara typ fyra-fem redovisningar inför helklass varav man bara håller i hälften själv.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Jag läser T4 i Lund och enligt mig har det varit frekvent förekommande under T2, T3 och nu även T4. Aldrig något jätteseriöst som förbereds flera veckor i förväg utan snarare genomgång av övningsfrågor eller rättsfall. Vanligtvis står en grupp om cirka 5 personer framför cirka 25 personer och redovisar i 5-10 minuter. Sällan svårt men alltid givande tror jag. Särskilt i längden.

tacksam för svaren! är jävligt dålig på att prata inför störregrupper(när det bara är jag och alla ögon på mig) och hade varit väldigt ångestladdat om det hade varit mycket sådant men semenarier och gruppredovisningar är lättare!

Hur är det med engelska? vet att de på civilekonom har vissa långa redovsiningar på engelska iaf i lund med det kanske skiljer sog från skola till skola
Citera
2012-11-20, 21:12
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Hur är det med engelska? vet att de på civilekonom har vissa långa redovsiningar på engelska iaf i lund med det kanske skiljer sog från skola till skola

Jag har inte sagt ett ord på engelska under utbildningen, läser termin 5. Under fördjupningskurserna kan det nog vara en hel del engelska på vissa kurser.
Citera
2012-11-20, 22:49
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Hur är det med engelska?

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Jag har inte sagt ett ord på engelska under utbildningen, läser termin 5. Under fördjupningskurserna kan det nog vara en hel del engelska på vissa kurser.

+1. Talad engelska är obefintlig under grundkurserna. Det enda som eventuellt skulle kunna komma upp är att du tvingas läsa engelska domar i ämnen som folkrätt och EU-rätt. Men alltsom oftast finns även i dessa fall regelrätta svenska översättningar att tillgå - särskilt när det gäller EU-rätten.
Citera
2012-11-21, 15:06
Medlem
Feadogs avatar
På T6 i Uppsala är det rätt mycket engelsk litteratur i EU-rätt och folkrätt samt domar på engelska. Talad engelska kommer dock som sagt på fördjupningskurserna om man väljer någon kurs som ges på engelska (vilket uppskattningsvis är uppåt 50% av fördjupningskurserna, iaf på UU, vet inte hur det ser ut på andra universitet).
Citera
2012-11-21, 18:38
Medlem
F.d. T2 på SU innehöll en del engelska domar om t.ex. EKMR samt även en del folkrättsliga texter och domar som inte översatts.
Citera
2012-11-21, 20:04
Medlem
Bästa föreläsarna i Uppsala utan inbördes rangordning:

Magnus Ulväng
Håkan Andersson
Joel Samuelsson

Gillade inte Stattin´s föreläsningar alls. Kanske beror på att man inte ser honom under den tredelade kostymen...
Citera
2012-11-21, 20:20
Medlem
OrangePicks avatar
Frågan har kan säkert ha ställts tidigare, men här kommer den igen. Hur ser möjligheterna ut för att kunna jobba utomlands efter att man är klar med juristprogrammet? Det känns som att man blir mer eller mindre låst till Sverige, men jag hoppas att jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in