2012-07-14, 17:46
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Text
Är uppriktigt sagt trött på hela denna diskussionen, men måste endå likförbannat göra ett inlägg om det.
Du säger att en del anser att UU är bäst delvis pga de höga intagningspoängen, efter lite googlande så verkar det som lund har en bit högre poängkrav än UU, jag tittade bara på en termin. Har det sett annorlunda ut med intagningspoängen övriga terminer?
Citera
2012-07-14, 17:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Är uppriktigt sagt trött på hela denna diskussionen, men måste endå likförbannat göra ett inlägg om det.
Du säger att en del anser att UU är bäst delvis pga de höga intagningspoängen, efter lite googlande så verkar det som lund har en bit högre poängkrav än UU, jag tittade bara på en termin. Har det sett annorlunda ut med intagningspoängen övriga terminer?
Nu tar jag absolut inte ställning i frågan, utan kommer endast med en teori. Uppsala ligger nära SU och ÖU, vilket gör att tre lärosäten som erbjuder juristprogrammet ligger relativt nära varandra. LU ligger tämligen ensamt nere i Skåne, vilken kan bidra till att söktrycket, och därmed intagningspoängen, ökar. Det finns så att säga inget alternativ till LU. Kommer man inte in på SU finns alltid ÖU och UU.
Citera
2012-07-14, 18:04
Medlem
LU har ju 100 färre platser än UU.

Ta bort de 100 sämsta betygen vid UU, ska vi se att UU har samma betygsgränser som LU.
Citera
2012-07-14, 18:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis

Det stämmer att LU generellt har högst intagningspoäng, men, som redan sagts: LU är utan konkurrent i en av Sveriges befolkningstätaste delar. Dessutom har man färre platser. UU ligger väldigt nära SU som är Sveriges största utbildningsplats för jurister samt det självklara valet för 99% av alla sökande som är bosatta i Stockholmsområdet, ändå har UU väldigt höga antagningspoäng.
Citera
2012-07-14, 19:35
Medlem
Men för en person som jag, som bor i de norra delarna av sverige och har tänkt bli jurist. Kommer min karriärväg att bli betydligt enklare om jag går i Uppsala och får bra betyg, jämfört med om jag skulle gå i Umeå?

Sen, jobbar jag heltid på en statlig myndighet för tillfället, och har eventuellt tänkt söka till Juristprogrammet nästa höst. Har kommit in på Juridiska översiktskursen på distans, men undrar om det ens ger något att läsa den parallellt med jobbet nu, eller om det bara är att slösa energi och tid?
Citera
2012-07-14, 21:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ribbeng
Men för en person som jag, som bor i de norra delarna av sverige och har tänkt bli jurist. Kommer min karriärväg att bli betydligt enklare om jag går i Uppsala och får bra betyg, jämfört med om jag skulle gå i Umeå?

Sen, jobbar jag heltid på en statlig myndighet för tillfället, och har eventuellt tänkt söka till Juristprogrammet nästa höst. Har kommit in på Juridiska översiktskursen på distans, men undrar om det ens ger något att läsa den parallellt med jobbet nu, eller om det bara är att slösa energi och tid?

Som svar på din första fråga: Förmodligen inte.

Som svar på din andra fråga: Läs den. JÖK:en är väl bara 15 hp (halvtid) och det spelar ju ingen roll vad du får för betyg. Om du inte söker CSN för det blir det ju garanterat inga problem senare om du inte skulle klara av att fullfölja kursen. Räkna inte med att få ut jättemycket av att ha läst den, men en liten försmak kan det alltid ge.
Citera
2012-07-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Som svar på din första fråga: Förmodligen inte.

Som svar på din andra fråga: Läs den. JÖK:en är väl bara 15 hp (halvtid) och det spelar ju ingen roll vad du får för betyg. Om du inte söker CSN för det blir det ju garanterat inga problem senare om du inte skulle klara av att fullfölja kursen. Räkna inte med att få ut jättemycket av att ha läst den, men en liten försmak kan det alltid ge.

Låter typ bra! Tänkte faktiskt gå JÖKen bara för att försäkra mig om att verkligen är jurist jag vill läsa till. Har bitvis varit inne på att läsa ekonomi, då jag är intresserad av försäljning, marknadsföring, finans bl.a.
Citera
2012-07-15, 14:24
Medlem
Andetags avatar
Hejsan, vet inte om jag skriver detta i rätt tråd, men eftersom det trots allt handlar om juristprogrammet så tar jag det här.
Jag har blivit antagen till juristprogrammet på ÖU nu till hösten, men av olika anledningar så har jag inte möjlighet att börja nu, jag skulle mycket hellre vänta ett år till och börja hösten 2013. Saken är den att mitt betyg/HP ligger preciiiiis på gränsen för att jag ska bli antagen, så det känns väldigt dumt att tacka nej för att sedan rulla tärningen till nästa höst. Jag undrar då om man på något sätt kan acceptera platsen, sedan prata med studievägledaren om att man helst vill ta en paus i sina studier, och sedan börja om igen nästa höst, utan att behöva på igenom antagningsprocessen igen? Hoppas jag gjort mig förstådd, tack på förhand.
Citera
2012-07-15, 18:09
Medlem
som det ser ut nu kommer det nog bli mycket svårare att komma in på alla universitetsutbildningar under år 2013. Så alternativet är väl att börja plugga nu och senare ta studieuppehåll eller plugga till hp-provet och söka till ÖU igen.
Citera
2012-07-15, 18:23
Medlem
bingobennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
som det ser ut nu kommer det nog bli mycket svårare att komma in på alla universitetsutbildningar under år 2013. Så alternativet är väl att börja plugga nu och senare ta studieuppehåll eller plugga till hp-provet och söka till ÖU igen.

Vad baserar du det på?

Also, en fråga till juristerna här, tänkte beställa en introduktionsbok som med säkerhet kommer att användas på Juristprogrammet på ÖU (som man kan skumma igenom under sommaren), vilken ska jag då beställa? (Helt oinsatt i juridiken)
Senast redigerad av bingobenny 2012-07-15 kl. 18:31.
Citera
2012-07-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
Om något så borde det väl ändå bli "lättare" med tanke på att baby-boomen slutade 92-93(rätta mig om jag har fel)?
Citera
2012-07-15, 18:36
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Om något så borde det väl ändå bli "lättare" med tanke på att baby-boomen slutade 92-93(rätta mig om jag har fel)?
Förvisso, men jättemånga kommer att vara kvar i systemet ett par år till. Tror att vi kommer att se mer humana antagningspoäng först omkring 2015 eller 2016.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in