Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Är allt annat likvärdigt lär det vara en faktor som kan få betydelse. Men annars?
Vad sägs om jobb vid sidan? Sommarnotarietjänst eller andra juridiska jobb under studietiden t.ex. Det lär ju ha större betydelse än att man varit aktiv i utbildningsutskottet.
Vad har mest betydelse för arbetsgivarna egentligen utöver lärosäte och betyg? För dem två lär väl vara de viktigaste på pappret? Att ens uppförande vid en intervju också är centralt är ju självklart.
Haha lärosäte är helt irrelevant, i.a.f. om man får tro de jurister som var där på vår arbetsmarknadsmässa som vi hade i förrgår.
Fick en rangordning efter att ha pressat de olika firmorna lite och den var ungefär såhär:
1.AB:n upp till 70-80%(bra betyg anses vara 70% AB). Helst skall dessa givetvis vara i C1, C2 och Straff&Processrätt.
2.Sidomeriter(sommarnotarie(speciellt eftersom du i princip har jobb efter om du är duktig), uppsatspraktik(samma här) och dubbelexamina(eller annat utmärkande).
3.Sidomeriter(kårengagemang m.m. Kan tänka mig att vissa kårengagemang är bättre, menar snackar du med folk från olika byråer så lär ju dessa känna dig vilket kan innebära jobb/intervju).
4.AB:n över 80% blir bara värt om du kan visa att du har gjort annat också!
Kan väl tillägga här också, att om er skola har t.ex. arbetsmarknadsdagar så engagera er i dessa! Du kommer garanterat få chansen att snacka med folk från olika byråer eller vad du nu vill göra. På vår mässa var det ju en massa folk från HR-avdelningar och sådant med.. Hörde även att vissa fick gå iväg på intervjuer på plats. Men det har jag ingen aning om.
Sedan är ju detta i princip bara saker som tar dig till intervjun. Där får man prestera själv, här hjälper meriterna extra mycket då de ger dig något att diskutera på intervjun som människorna som intervjuar dig antagligen kan anknyta till.
----------------------------------------------
Jag vet nog redan nu efter 1 terminer på programmet att det är fastighetsrätt som är the shit för mig. Nu gäller det bara att prestera på C1:an, vi har ju trotts allt Folke Grauers(även om jag råkar vara i den andra fraktionen, hörde att han raljerade ganska hyfsat när motocross bane fallet kom upp på tapeten

.
Var pinsamt många som hade Cederquist-väskor idag i skolan men smart marknadsföring.
Ganska roligt var att några företag(nämner inga namn) hade skickat affärsjurister från jönköping eller något sådant för att ragga upp oss jurister(ursäkta snobberiet).