2009-08-30, 18:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetToughGuy
Om man blivit antagen på Köpenhamn, finns det ens en minsta chans att jag kan byta till Lund direkt nu om jag ringer dit eller mailar dem, eller är detta helt omöjligt?

Mig veterligen ligger Köpenhamn i Danmark, så svaret är nej.
Citera
2009-08-30, 18:23
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad är meriterande, förutom mycket höga betyg och att ha suttit ting, om man vill jobba på t.ex. Vinge/MSA?

Hur svårt är det att få jobb på en sådan byrå, med bra betyg? D.v.s. är det många som söker jobben (med höga betyg), och hur många nyanställs ungefär, per år? Hur många timmar lägger folk som har nästan alla AB ner på studier, ungefär? Jag förstår att det är individuellt, men en fingervisning vore intressant. Är en dubbelexamen inom ekonomi mycket meriterande?

Ekonomexamen är mycket meriterande, i övrigt går hög andel AB och rätt inställning hem hos de flesta stora byråer.
Citera
2009-08-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Mig veterligen ligger Köpenhamn i Danmark, så svaret är nej.

Har hört att man kan byta universitet länder emellan i europa undrar därför om det går, har jag uppfattad det fel eller går det?
Citera
2009-08-30, 20:53
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Har hört att man kan byta universitet länder emellan i europa undrar därför om det går, har jag uppfattad det fel eller går det?

Hade det gått hade nog väldigt många som inte kommit in i Sverige försökt komma in på den vägen, eller? Lund gnäller ju t o m när folk vill byta sig hit inom Sverige, så en dansk jurist har jag svårt att tro välkomnas med öppna armar.

Fattar inte varför du inte bara tar tag i det och gör högskoleprovet. Jag tror det är en riktigt dålig idé att pendla till kph och plugga dansk rätt där (har läst din tidigae tråd) om du är intresserad av att sätta din fot på den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2009-08-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Hade det gått hade nog väldigt många som inte kommit in i Sverige försökt komma in på den vägen, eller? Lund gnäller ju t o m när folk vill byta sig hit inom Sverige, så en dansk jurist har jag svårt att tro välkomnas med öppna armar.

Fattar inte varför du inte bara tar tag i det och gör högskoleprovet. Jag tror det är en riktigt dålig idé att pendla till kph och plugga dansk rätt där (har läst din tidigae tråd) om du är intresserad av att sätta din fot på den svenska arbetsmarknaden.

Ville egentligen jobba i Danmark men har haft problem med språket nu i början, därav min fundering om att byta till Lund, men det går ju inte.

I Danmark kan man lämna in alla läxor och examensprov osv på svenska så det är lite positivt i all fall.
Citera
2009-08-31, 00:42
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ville egentligen jobba i Danmark men har haft problem med språket nu i början, därav min fundering om att byta till Lund, men det går ju inte.

I Danmark kan man lämna in alla läxor och examensprov osv på svenska så det är lite positivt i all fall.

Det här låter ju såklart som en klyscha, men språket kommer. Tro mig, har en syster som pluggar i CPH och det var inga större problem. Hon är knappast heller något geni på språk, visserligen läser hon medicin vilket betyder mer böcker på engelska.

Tja, den meningsuppbyggnaden haltade lite såhär efter en nollevecka, men jag hoppas jag gjorde mig förstådd.
Citera
2009-08-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Det här låter ju såklart som en klyscha, men språket kommer. Tro mig, har en syster som pluggar i CPH och det var inga större problem. Hon är knappast heller något geni på språk, visserligen läser hon medicin vilket betyder mer böcker på engelska.

Tja, den meningsuppbyggnaden haltade lite såhär efter en nollevecka, men jag hoppas jag gjorde mig förstådd.

Tack för de uppmuntrande orden faktiskt! Jag förstår en hel del i när jag läser och kan förstå essensen när de talar men givetvis förstår jag inte allt.

Man känner sig så jävla osäker då man är helt grön när det kommer till studier på universitet sen ovanpå det ett helt nytt språk osv.

Sen att man har press på sig hemifrån gör inte saken bättre.

Men tack för dit inlägg sånt kan få en och tänka positivt istället för "O nej, ingen chans att jag klarar det"
Citera
2009-09-03, 15:49
Medlem
Tänkte fråga om det är någon här som läst eller tagit kursen "juridisk översiktskurs"?

Undrar vad för litteratur man läser då och vad mer specifikt handlar den kursen om?

Jätte tacksam för svar.
Citera
2009-09-03, 18:45
Medlem
frosses avatar
En polare till mig påstår att Juristlinjen på GU är mer eftertraktad än i Uppsala och att den är mer affärsinriktad (affärsjuridik antar jag han menar)...sanningshalt? Vederbörande studerar inte juridik men pluggar på handels i gbg.
Citera
2009-09-03, 19:08
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
En polare till mig påstår att Juristlinjen på GU är mer eftertraktad än i Uppsala och att den är mer affärsinriktad (affärsjuridik antar jag han menar)...sanningshalt? Vederbörande studerar inte juridik men pluggar på handels i gbg.

Jag tror att GU:s juristprogram har en viss fördel av att vara anslutet till Handels i gbg ur den synpunkten, tack vare den nära koppling till näringslivet som den skolan har. Annars är det nog hugget som stucket. En ambitiös Uppsalastudent med idel bra betyg, såväl säkert som motsvarande Umeåstudent, lär även i affärsjuridikens värld slå en juriststudent från GU som har sämre betyg och lägre ambitioner
Citera
2009-09-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Tänkte fråga om det är någon här som läst eller tagit kursen "juridisk översiktskurs"?

Undrar vad för litteratur man läser då och vad mer specifikt handlar den kursen om?

Jätte tacksam för svar.

JÖKen är typ ekonomernas motsvarighet till JIKen, Juridisk introduktionskurs. Är väl typ samma, man läser lite om allt, mest få ett hum om hur saker och ting är inom juridiken.
Citera
2009-09-04, 00:48
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Jag tror att GU:s juristprogram har en viss fördel av att vara anslutet till Handels i gbg ur den synpunkten, tack vare den nära koppling till näringslivet som den skolan har. Annars är det nog hugget som stucket. En ambitiös Uppsalastudent med idel bra betyg, såväl säkert som motsvarande Umeåstudent, lär även i affärsjuridikens värld slå en juriststudent från GU som har sämre betyg och lägre ambitioner
Men man, eller iaf jag, vill ju börja på en byrå, inget företag så jag ser inte varför GU skulle vara bättre. Men som sagt, jag vet inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in