Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Av dom senaste inläggen i tråden, ni som skriver med en lite uppgiven? ton angående betygskrav för att sitta ting, hur kunde ni inte veta exakt vad som krävs betygsmässigt innan ni påbörjar er utbildning?
Börjar ni en utbildning utan att veta exakt vad ni vill göra och vad som krävs för det? Vill man verkligen sitta ting så får man helt enkelt se till att få alla AB (det är väl ganska stor marginal ifrån maxpoäng t.om för att få detta betyg?).
Börjar ni en utbildning utan att veta exakt vad ni vill göra och vad som krävs för det? Vill man verkligen sitta ting så får man helt enkelt se till att få alla AB (det är väl ganska stor marginal ifrån maxpoäng t.om för att få detta betyg?).
Jag känner nog i princip ingen som har påbörjat juristutbildningen med stenkoll på vad denne vill göra efteråt. De allra flesta börjar nog med den utgångspunkten att de vill ha en bra, gedigen utbildning som öppnar många dörrar och kan leda till riktigt bra jobb, samt att de är intresserade av juridik och samhällsvetenskap.
Jag läser T5 nu och har ingen aning om huruvida jag kommer försöka söka notarietjänst eller inte. Jag har hyfsad koll på vilka rättsområden jag tycker är kul och ett antal olika alternativ till vad jag vill jobba med. Valfriheten är lite av tjusningen med juristutbildningen. Det är inte direkt nån KY-utbildning där du utbildar dig till en viss, mycket specifik yrkesroll, och det finns ingen som helst anledning till att göra det till en sådan själv heller.
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
-Jag läser heller inte på programmet, nej.
I ljuset av detta ter sig ditt inlägg mycket märkligt. Att du inte läser programmet betyder ju bl.a. att du i praktiken inte har en aning om vad som krävs för att få vilka betyg. Det är inte riktigt som på gymnasiet om man säger så. Har du ens läst något på eftergymnasial nivå och i så fall vad?
Ska understryka att jag inte är det minsta irriterad eller förolämpad. Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om din utgångspunkt när du skrev ovanstående inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
När jag och andra skriver att det krävs AB i "allt" så är det givetvis lite tillspetsat, men betydligt närmare sanningen än långt bort ifrån den. Sen är detta ett diskussionsforum och det ligger i sakens natur att vi just diskuterar. Hur källkritiska alla är som skriver här torde vara svårt att utläsa från något inlägg. Klart är dock att de poäng du nämner ligger i linje med de som fanns på den länk jag bifogade, för där var också genomsnittapoängen runt 280. Faktum är att det inte finns särskilt story spelutrymme om man får Ba på en termin, då måste alla andra bestå av AB. Att det sen finns sidomeriter som gör att man kan öka sina poäng har ju framgått av diskussionen, och i sammanhanget irrelevant då vi pratar om vilket betyg som krävs ifrån juristprogrammet för att knipa en tingsplats.
Eftersom att meritpoängen är väldigt enkla att få, vem som helst kan få dem och de flesta lär nog skaffa sig en del meritpoäng, så är det ju rätt dumt att inte räkna med dem. Jag tror inte att det är så många som söker till notarietjänst utan ett enda meritpoäng, så att bara räkna betyg sätter ju en i en onödigt dålig konkurrenssituation.