2012-03-19, 11:04
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Av dom senaste inläggen i tråden, ni som skriver med en lite uppgiven? ton angående betygskrav för att sitta ting, hur kunde ni inte veta exakt vad som krävs betygsmässigt innan ni påbörjar er utbildning?

Börjar ni en utbildning utan att veta exakt vad ni vill göra och vad som krävs för det? Vill man verkligen sitta ting så får man helt enkelt se till att få alla AB (det är väl ganska stor marginal ifrån maxpoäng t.om för att få detta betyg?).

Jag känner nog i princip ingen som har påbörjat juristutbildningen med stenkoll på vad denne vill göra efteråt. De allra flesta börjar nog med den utgångspunkten att de vill ha en bra, gedigen utbildning som öppnar många dörrar och kan leda till riktigt bra jobb, samt att de är intresserade av juridik och samhällsvetenskap.

Jag läser T5 nu och har ingen aning om huruvida jag kommer försöka söka notarietjänst eller inte. Jag har hyfsad koll på vilka rättsområden jag tycker är kul och ett antal olika alternativ till vad jag vill jobba med. Valfriheten är lite av tjusningen med juristutbildningen. Det är inte direkt nån KY-utbildning där du utbildar dig till en viss, mycket specifik yrkesroll, och det finns ingen som helst anledning till att göra det till en sådan själv heller.

Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
-Jag läser heller inte på programmet, nej.

I ljuset av detta ter sig ditt inlägg mycket märkligt. Att du inte läser programmet betyder ju bl.a. att du i praktiken inte har en aning om vad som krävs för att få vilka betyg. Det är inte riktigt som på gymnasiet om man säger så. Har du ens läst något på eftergymnasial nivå och i så fall vad?

Ska understryka att jag inte är det minsta irriterad eller förolämpad. Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om din utgångspunkt när du skrev ovanstående inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
När jag och andra skriver att det krävs AB i "allt" så är det givetvis lite tillspetsat, men betydligt närmare sanningen än långt bort ifrån den. Sen är detta ett diskussionsforum och det ligger i sakens natur att vi just diskuterar. Hur källkritiska alla är som skriver här torde vara svårt att utläsa från något inlägg. Klart är dock att de poäng du nämner ligger i linje med de som fanns på den länk jag bifogade, för där var också genomsnittapoängen runt 280. Faktum är att det inte finns särskilt story spelutrymme om man får Ba på en termin, då måste alla andra bestå av AB. Att det sen finns sidomeriter som gör att man kan öka sina poäng har ju framgått av diskussionen, och i sammanhanget irrelevant då vi pratar om vilket betyg som krävs ifrån juristprogrammet för att knipa en tingsplats.

Eftersom att meritpoängen är väldigt enkla att få, vem som helst kan få dem och de flesta lär nog skaffa sig en del meritpoäng, så är det ju rätt dumt att inte räkna med dem. Jag tror inte att det är så många som söker till notarietjänst utan ett enda meritpoäng, så att bara räkna betyg sätter ju en i en onödigt dålig konkurrenssituation.
Citera
2012-03-19, 11:31
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag känner nog i princip ingen som har påbörjat juristutbildningen med stenkoll på vad denne vill göra efteråt. De allra flesta börjar nog med den utgångspunkten att de vill ha en bra, gedigen utbildning som öppnar många dörrar och kan leda till riktigt bra jobb, samt att de är intresserade av juridik och samhällsvetenskap.

Jag läser T5 nu och har ingen aning om huruvida jag kommer försöka söka notarietjänst eller inte. Jag har hyfsad koll på vilka rättsområden jag tycker är kul och ett antal olika alternativ till vad jag vill jobba med. Valfriheten är lite av tjusningen med juristutbildningen. Det är inte direkt nån KY-utbildning där du utbildar dig till en viss, mycket specifik yrkesroll, och det finns ingen som helst anledning till att göra det till en sådan själv heller.

I ljuset av detta ter sig ditt inlägg mycket märkligt. Att du inte läser programmet betyder ju bl.a. att du i praktiken inte har en aning om vad som krävs för att få vilka betyg. Det är inte riktigt som på gymnasiet om man säger så. Har du ens läst något på eftergymnasial nivå och i så fall vad?

Ska understryka att jag inte är det minsta irriterad eller förolämpad. Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om din utgångspunkt när du skrev ovanstående inlägg

Eftersom att meritpoängen är väldigt enkla att få, vem som helst kan få dem och de flesta lär nog skaffa sig en del meritpoäng, så är det ju rätt dumt att inte räkna med dem. Jag tror inte att det är så många som söker till notarietjänst utan ett enda meritpoäng, så att bara räkna betyg sätter ju en i en onödigt dålig konkurrenssituation.
Givetvis ska man räkna med sina sidomeriter, allt annat vore korkat. Men eftersom jag initierade diskussionen så anser jag mig ha ett visst tolkningsföreträde kring vad som är knäckfrågan i diskussionen, och det är just betygen från juristprogrammet och vad som här krävs för en notarietjänst. Det passar kanske inte alla att efter 4,5 år på juristutbildningen att därefter studera ytterligare 3 år för att få maxpoängen som sidomeriterna kan ge.
Citera
2012-03-19, 13:41
Medlem
Citat:
Givetvis ska man räkna med sina sidomeriter, allt annat vore korkat. Men eftersom jag initierade diskussionen så anser jag mig ha ett visst tolkningsföreträde kring vad som är knäckfrågan i diskussionen, och det är just betygen från juristprogrammet och vad som här krävs för en notarietjänst. Det passar kanske inte alla att efter 4,5 år på juristutbildningen att därefter studera ytterligare 3 år för att få maxpoängen som sidomeriterna kan ge.

Det behöver dock inte vara så jobbigt som 3 år extra låter. Av min erfarenhet blir man ganska duktig på att läsa på juristprogrammet och de andra kurser jag läst på universitetet blir därmed ganska lätta. Man kan lätt läsa t.ex. FEK på distans samtidigt som man läser sin fördjupning på juristprogrammet utan att arbetsbördan blir speciellt stor och man hinner bli klar på 4,5 år. Dessutom krävs enbart lägsta betyg (G) för att tillgodogöra sig en kurs som meritpoäng och då sänks insatskravet på kursen ytterligare. Så även om man inte plockar alla meritpoäng så kan man i alla fall plocka 10-20 p utan att förlänga sin utbildningstid.

Det kanske inte passar alla, men de flesta har någon meritpoäng med sig i bagaget. Som någon skrev ovan så arbetar många 1-2 år innan de gör sin tingsnotering och får på den vägen ett antal meritpoäng. Att få ting helt utan meritpoäng är helt klart möjligt (dock mycket svårare), min poäng var bara att klargöra att det är missvisande att säga att det krävs AB i allt för ting när det med relativt små medel kan ordnas med meritpoäng. Om det nu finns ett sätt att lyfta sina betyg på ytterligare, varför inte ta vara på möjligheten?

Vill man dessutom sitta i Stockholm är det närmast ett krav på sidomeriter, annars krävs raka AB:n (vilket oftast inte ens räcker). I t.ex. Stockholms TR krävs det oftast BÅDE maxade sidomeriter och raka AB:n. Raka AB:n känns dock för mig som en utopi (kanske bara är jag som tycker så?). Finns dock några som klarar/klarat det men det är mycket, mycket svårt och inget för mig. En enklare väg är då att slappa sig igenom någon meritpoängskurs, i alla fall enligt min mening.

Var och en gör dock som den vill
Senast redigerad av grizzel 2012-03-19 kl. 13:55.
Citera
2012-03-19, 14:03
Medlem
Hej alla kunniga i denna tråd!

Ponera följande: en BS.c i finansiell ekonomi + juristexamen.

Hur mycket sjunker omgivningens förväntan på snittbetyget i juristexamen? Dvs framstår kombinationen som mer intressant för en potentiell arbetsgivare framför snittbetyg? (anta att betygen i BSc är mkt goda).

(edit: vilka är de mest uppenbara arbetsgivarna för en sådan här kombination?)
Citera
2012-03-19, 14:23
Medlem
Räcker det med att man läser 3 år och får en jur.kand eller ska man läsa 4,5 och få juristexamen? Vad kollar arbetsgivarna på?
Citera
2012-03-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeaSir88
Räcker det med att man läser 3 år och får en jur.kand eller ska man läsa 4,5 och få juristexamen? Vad kollar arbetsgivarna på?
Kanske dum fråga från mig men det beror väl lite på vad du söker för jobb?
Citera
2012-03-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeaSir88

Du får ingen jur kand efter tre år, du får en kandidat i rättsvetenskap och den är mer eller mindre värdelös. Jur kand var den tidigare benämningen på juristexamen, dvs den fick man först efter avslutad utbildning på 4,5 år.
Citera
2012-03-19, 16:43
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Olas fråga var kring den sevanliga problematiken som hans kompis Herman G ständigt hamnar i. Inget speciellt att anmärka på den. För att svara på Evas fråga var man tvungen att gå in i de flesta lagar hon avhandlat: Kköplagen(dubbla kontrollansvaret), PAL, Trafikskadelagen samt Skadeståndslagen.

Annars har jag hört att Patrik ska kunna ställa ganska svåra frågor, men hans sakrättsfråga var ganska lätt(sammanblandning av olja i en cistern). Fordringsrättsfrågan handlade om skuldebrevslagens betalningslegitimation.
Haha, ja den där Gotze eller vad han nu heter, verkar ju ständigt ha ett finger med i spelet. Ok, inga fällor alltså. Just Ola och Eva, känns dock som att de gärna fintar bort studenter, "bara för att", typ. Får väl börja kolla lite ex-tentor och bilda mig en egen uppfattning.
Citera
2012-03-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Du får ingen jur kand efter tre år, du får en kandidat i rättsvetenskap och den är mer eller mindre värdelös. Jur kand var den tidigare benämningen på juristexamen, dvs den fick man först efter avslutad utbildning på 4,5 år.

Det är få som får jobb med bara en kandidat i rättsvetenskap alltså? Jag hade planer på att söka jobb som assistent på försäkringsbolag, advokatbyråer o dyl. under mitt kommande studieuppehåll. Men detta kanske blir svårt?
Citera
2012-03-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Haha, ja den där Gotze eller vad han nu heter, verkar ju ständigt ha ett finger med i spelet. Ok, inga fällor alltså. Just Ola och Eva, känns dock som att de gärna fintar bort studenter, "bara för att", typ. Får väl börja kolla lite ex-tentor och bilda mig en egen uppfattning.

Eva är känd för att jävlas till det ordentligt i vissa tentamensfrågor. Olas köprättsuppgifter är däremot relativt förutsägbara. Titta bara på extentorna. Patriks frågor kan vara rätt kreativa och avviker ofta från den vanliga konstruktionen. Men så undervisar han ju också i T2:ans roligaste rättsområde
Citera
2012-03-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Hej alla kunniga i denna tråd!

Ponera följande: en BS.c i finansiell ekonomi + juristexamen.

Hur mycket sjunker omgivningens förväntan på snittbetyget i juristexamen? Dvs framstår kombinationen som mer intressant för en potentiell arbetsgivare framför snittbetyg? (anta att betygen i BSc är mkt goda).

(edit: vilka är de mest uppenbara arbetsgivarna för en sådan här kombination?)

Några förslag:

Värdepappersbolag
Finansinspektionen
Banker
Revisionsbyråer
Nischade advokatbyråer
Finansdepartementet
Skatteverket

Jag tror inte att förväntan på juristbetygen ändras sådär våldsamt, däremot kan du säkert skilja dig från mängden med en dubbelexamen som visar på ett starkt engagemang.
Senast redigerad av grizzel 2012-03-19 kl. 21:21.
Citera
2012-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmannen
Det är få som får jobb med bara en kandidat i rättsvetenskap alltså? Jag hade planer på att söka jobb som assistent på försäkringsbolag, advokatbyråer o dyl. under mitt kommande studieuppehåll. Men detta kanske blir svårt?

Enklare jobb som assistent osv kräver ju ingen juristexamen så visst det går nog alldeles utmärkt, men nöjer man sig med assistentjobb (aka vända papper) kan man ju lika gärna söka en sådan utbildning, t.ex. juristassistent på KY-högskolan som dessutom bara är 2 år. Går säkert utmärkt att få sådana jobb utan någon direkt utbildning också om man har lite kontakter.

Har man läst tre år på juristprogrammet så finns det ju ingen anledning att inte gå de sista 1,5 åren med tanke på hur mycket bättre läge man hamnar i på arbetsmarknaden. Att ta ett studieuppehåll och jobba lite som du säger är ju absolut inget fel om man känner för det, men att inte läsa vidare sen (det var så jag uppfattade SeaSir88:s fråga) känns väldigt ovärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in