Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det verkar finnas en del skoltrötta, desillusionerade och allmänt omotiverade juridikstudenter som skrivit inlägg på sistone. Låt därför Dr Eagle ge sin syn på detta, som ni f ö helt okritiskt kan betrakta som sanningen: Den största synd man kan begå gentemot sig själv är att slösa bort sitt liv genom att hanka sig fram genom en utbildning som man finner totalt ointressant, eller att genomlida vecka efter vecka på en arbetsplats som man knappt står ut med. Livet måste få en mening, och en stor del av livet tillbringar man på arbetet, därför måste det arbete man har te sig meningsfullt, eller rent av kul och njutningsfullt. Det spelar faktiskt ingen roll vad man pluggar så länge man excellerar inom sitt område. Jag delar uppfattningen att arbetsmarknaden för t ex statsvetare är avsevärt mer dyster än för jurister, men detta gäller bara för kollektivet som helhet, inte för de individer som brinner för ämnet och knappt kan bärga sig till nästa föreläsningstillfälle. Framgången kommer därför automatiskt av sig själv. Alla är vi bra, eller snarare fantastiskt bra, på ett par saker. Meningen med livet är att komma fram till vad just jagär bra på. Försitt inte den chansen genom att slösa bort era liv på utbildningar som leder till arbeten som ni inte kan se er i framtiden arbeta med.
/the Eagle
Klokt inlägg. Problemet för mig är att jag är väldigt intresserad av filosofi, religion, statsvetenskap och så vidare, ämnen som är mer humaniora, helt enkelt. Det är emellertid svårt att göra en karriär på sådana intressen, om man inte är något extra, så jag har valt att fördjupa mig i sådant på fritiden och ämnar också ta några sommarkurser i sådana ämnen. Kanske en distanskurs.
Någon berömde tidigare Kristoffer Schollin på GU. Dagens föreläsning om Pirate Bay-målet var mycket intressant och riktade ljuset på en del märkligheter i domstolarnas agerande. Hell, han har till och med en egen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristoffer_Schollin