2011-10-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Enligt din högst subjektiva uppfattning, skulle du anse att de flesta av dina kursare har anställningar som de trivs med och som de känner sig nöjda med?

Ja, det tror jag. Det är många som byter jobb rätt ofta visserligen. Varför de gör det kan diskuteras. Själv sadlade jag om efter föräldraledigheten. Kände att jag hamnade fel första gången. Jobbade med brottmål.
Citera
2011-10-12, 13:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Det verkar finnas en del skoltrötta, desillusionerade och allmänt omotiverade juridikstudenter som skrivit inlägg på sistone. Låt därför Dr Eagle ge sin syn på detta, som ni f ö helt okritiskt kan betrakta som sanningen: Den största synd man kan begå gentemot sig själv är att slösa bort sitt liv genom att hanka sig fram genom en utbildning som man finner totalt ointressant, eller att genomlida vecka efter vecka på en arbetsplats som man knappt står ut med. Livet måste få en mening, och en stor del av livet tillbringar man på arbetet, därför måste det arbete man har te sig meningsfullt, eller rent av kul och njutningsfullt. Det spelar faktiskt ingen roll vad man pluggar så länge man excellerar inom sitt område. Jag delar uppfattningen att arbetsmarknaden för t ex statsvetare är avsevärt mer dyster än för jurister, men detta gäller bara för kollektivet som helhet, inte för de individer som brinner för ämnet och knappt kan bärga sig till nästa föreläsningstillfälle. Framgången kommer därför automatiskt av sig själv. Alla är vi bra, eller snarare fantastiskt bra, på ett par saker. Meningen med livet är att komma fram till vad just jagär bra på. Försitt inte den chansen genom att slösa bort era liv på utbildningar som leder till arbeten som ni inte kan se er i framtiden arbeta med.

/the Eagle
Citera
2011-10-12, 13:37
Medlem
Jag jobbar så klart med kommersiell avtalsrätt. Ingenting annat. Jävla telefon som ändrar ord.
Citera
2011-10-12, 15:00
Medlem
Men var är det egentligen man hamnar om man har lite sämre betyg? Låt säga att man har i genomsnitt Ba eller ännu värre B. Vart får dessa personer jobb någonstans? Jag antar att det inte är på advokatbyråer men antagligen inte myndigheter heller eftersom dessa ofta verkar kräva tingsmeritering?

Jag försöker bara förbereda mig mentalt inför min första tenta nu så att min värld inte går under om jag skulle göra bort mig Borde väl egentligen inte tänka på sånt här nu men det hade ändå varit intressant att veta.
Senast redigerad av Trixy88 2011-10-12 kl. 15:02.
Citera
2011-10-12, 15:35
Medlem
Ta det lugnt!

Någonstans får man alltid jobb. Och sedan kan man arbeta sig uppåt. Har en kollega som hade ytterst mediokra betyg. B rakt igenom. Festade sig igenom utbildningen. Han jobbade i 10 år på olika byggbolag. I början tror jag inte ens han var anställd som jurist. Nu är han advokat. Jobbar på en av de största affarsjuridiska byråerna. Är riktigt vass.

Oroa dig inte. Och lycka till på tentan!
Citera
2011-10-12, 16:56
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det verkar finnas en del skoltrötta, desillusionerade och allmänt omotiverade juridikstudenter som skrivit inlägg på sistone. Låt därför Dr Eagle ge sin syn på detta, som ni f ö helt okritiskt kan betrakta som sanningen: Den största synd man kan begå gentemot sig själv är att slösa bort sitt liv genom att hanka sig fram genom en utbildning som man finner totalt ointressant, eller att genomlida vecka efter vecka på en arbetsplats som man knappt står ut med. Livet måste få en mening, och en stor del av livet tillbringar man på arbetet, därför måste det arbete man har te sig meningsfullt, eller rent av kul och njutningsfullt. Det spelar faktiskt ingen roll vad man pluggar så länge man excellerar inom sitt område. Jag delar uppfattningen att arbetsmarknaden för t ex statsvetare är avsevärt mer dyster än för jurister, men detta gäller bara för kollektivet som helhet, inte för de individer som brinner för ämnet och knappt kan bärga sig till nästa föreläsningstillfälle. Framgången kommer därför automatiskt av sig själv. Alla är vi bra, eller snarare fantastiskt bra, på ett par saker. Meningen med livet är att komma fram till vad just jagär bra på. Försitt inte den chansen genom att slösa bort era liv på utbildningar som leder till arbeten som ni inte kan se er i framtiden arbeta med.

/the Eagle

Klokt inlägg. Problemet för mig är att jag är väldigt intresserad av filosofi, religion, statsvetenskap och så vidare, ämnen som är mer humaniora, helt enkelt. Det är emellertid svårt att göra en karriär på sådana intressen, om man inte är något extra, så jag har valt att fördjupa mig i sådant på fritiden och ämnar också ta några sommarkurser i sådana ämnen. Kanske en distanskurs.

Någon berömde tidigare Kristoffer Schollin på GU. Dagens föreläsning om Pirate Bay-målet var mycket intressant och riktade ljuset på en del märkligheter i domstolarnas agerande. Hell, han har till och med en egen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristoffer_Schollin
Senast redigerad av snillet_1 2011-10-12 kl. 16:58.
Citera
2011-10-12, 19:15
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Har du (eller någon annan) några tankar om det här inlägget som uppskattas det mycket;

https://www.flashback.org/sp33219475

Hur ser byråerna på dubbelexamen? I vilken mån kan en dubbelexamen väga upp något sämre betyg?

Jag har läst dubbelt i några terminer (bl. a NEK och statistik) men kommer förmodligen inte att plocka ut en kandidat. Har också bekanta som läst FEK dubbelt med ungefär samma erfarenheter. Obligatoriska moment krockar sällan, men det finns å andra sidan ofta ingen tid att gå på några föreläsningar. Arbetsbördan blir inte våldsamt mycket jobbigare men man får ändå offra någon helg extra då och då. Jag personligen har inte märkt av några sämre betyg, men det beror nog mest på att jag inte har några som helst ambitioner om att få bra betyg i det jag läser utöver juridiken.

Vad byråerna tycker om en dubbelexamen kan säkert någon annan svara bättre på. Men det skadar aldrig att testa att läsa dubbelt; är det för jobbigt kan man bara hoppa av (eller skriva omtentor i det man läser dubbelt).
Citera
2011-10-12, 23:56
Medlem
Zenon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Klokt inlägg. Problemet för mig är att jag är väldigt intresserad av filosofi, religion, statsvetenskap och så vidare, ämnen som är mer humaniora, helt enkelt. Det är emellertid svårt att göra en karriär på sådana intressen, om man inte är något extra, så jag har valt att fördjupa mig i sådant på fritiden och ämnar också ta några sommarkurser i sådana ämnen. Kanske en distanskurs.

Om du läser på GU lär ni ha rättsfilosofi/vetenskap en stor del av tredje terminen. Sedan tror jag även det finns någon fördjupningskurs i rättsvetenskap. Så det finns rum för sådana ämnen även inom ramen för juristprogrammet. Din taktik tycker jag låter sund. Själv tycker jag det fungerar utmärkt att kombinera de vanliga studierna med kvällskurser i ämnen jag tycker är intressanta men som befinner sig en bit från juridiken.
Citera
2011-10-13, 15:36
Medlem
eXtremos avatar
Det är visst 15 år sedan man senast reformerade juristprogrammet på SU och nu är det dags igen, jag har citerat något utav det som komma skall. Vad anser ni Stockholmsstudenter om dessa förändringar?

"Den nya utbildningen innebär bland annat att europeisk integrationsrätt ska genomsyra samtliga ämnen och att förvaltningsrätten förlängs. Dessutom kommer det obligatoriska kursblocket att minska och antalet valfria kurser att öka, vilket ger studenterna större chans att själva påverka sin utbildning.

"Vissa kursöverskridande rättsområden tas bort som särskilda kurser i det obligatoriska blocket. Företagsekonomin integreras med skatterätten och associationsrätten. Nationalekonomin försvinner helt som obligatorisk kurs."

"Förvaltningsrätten utökas däremot från 15 hp till 21 hp för att bättre svara mot arbetsmarknadens behov."

"En annan förändring i utbildningen är att det obligatoriska blocket minskar från sju terminer till sex och en halv. Detta innebär ett större utrymme för studenterna att fritt välja specialkurser."

http://www.dagensjuridik.se/2011/10/sa-blir-nya-juristprogrammet-i-stockholm

Ligger det någon sanning de de kommentarer som finns till artikeln?

"Oj, Stockholms juristutbildning blir mer och mer lik den i Örebro förutom att retorik inte ingår som ett stråk i utbildningen."
Citera
2011-10-13, 17:06
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
"Den nya utbildningen innebär bland annat att europeisk integrationsrätt ska genomsyra samtliga ämnen..."
Tycker det här låter jävligt skumt. Vad räknas som europeisk integrationsrätt? Har det något med det mångkulturella samhället att göra?
Citera
2011-10-13, 17:12
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Tycker det här låter jävligt skumt. Vad räknas som europeisk integrationsrätt? Har det något med det mångkulturella samhället att göra?
Nej, det har att göra med att EU-rätten genomsyrar alla svenska rättsområden. Man kan t ex inte läsa miljörätt eller konkurrensrätt utan att ta hänsyn till vad EU har att säga. Alla rättsområden blir ännu fylligare eftersom det blir mer att ta hänsyn till. Sverige har helt enkelt integrerat EU-rätten.
Citera
2011-10-13, 19:03
Medlem
Juristprogrammet på kortare tid - någon med erfarenhet?

Hej,

Jag har läst att det finns möjlighet att avsluta juristprogrammet (vid Stockholms uni.) på kortare tid. (http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/faq.asp?lang=swe).

Finns det någon "flashbackare" som läser läser juristprogrammet i snabbare takt och som vill dela med sig sina erfarenheter av det? Uppskattas!

Vänligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in