2012-01-12, 22:16
Medlem
Legal-Eagles avatar
Var det måhända någon här som skrev tentan i förmögenhetsrätt idag(LU). Några ev tankar och synpunkter på den?

/ Eagle
Citera
2012-01-12, 22:18
Medlem
snillet_1s avatar
Vilket rättsområde har ni lite mer erfarna juriststudenter funnit mest intressant så här långt?
Citera
2012-01-12, 22:21
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Var det måhända någon här som skrev tentan i förmögenhetsrätt idag(LU). Några ev tankar och synpunkter på den?

/ Eagle
Vad Götze med? Och hur var PL:s frågor?

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vilket rättsområde har ni lite mer erfarna juriststudenter funnit mest intressant så här långt?
Konkurrens- och skatterätt tycker jag har varit roligast och mest givande hittils. EU-rätten är också intressant, fast kanske mer på det polisitka/samhällsvetenskapliga planet.
Citera
2012-01-12, 22:55
Medlem
namgrebs avatar
Angående fastreg för SU och ev. frågetecken kring skiten; det är typ en jävla server som ska ta hand om Sveriges juristfabrik när alla ska välja grupper så ha klart för er att det krånglar! Idag skulle även vi välja grupper men servern kraschade så nu får vi göra den saken tidigt imorron istället. Var även på det klara med att när det väl funkar så kommer det att vara segt och kännas som en flashbackraid samt att platserna, trots allt som nyss har sagts, kommer att fyllas på några sekunder.

Fastreg är ett av djävulens alster.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Straffrätt och straffprocess! Ett regelsystem som är mer perfekt än människan själv! Hur kan det inte vara intressant? Dessutom är det få rättsområden som är så aktuella!
Citera
2012-01-12, 23:00
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Det var han.

Citat:

/ Eagle

Skulle säga att fordringsrätten var lättare än väntat och immaterialrätten svårare än väntat. Det andra så som väntat.
Citera
2012-01-12, 23:15
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Konkurrens- och skatterätt tycker jag har varit roligast och mest givande hittils. EU-rätten är också intressant, fast kanske mer på det polisitka/samhällsvetenskapliga planet.

Obersturmbahnfuhrer Götze var med och förvånande nog hade han vissa juridiska problem inom det köprättsliga området som han ville ha hjälp med. P.L:s frågor handlade om passiv och aktiv betalningslegitimation samt borgenärsskyddet vid bibehållen äganderätt. Lagom svårighetsgrad således
Citera
2012-01-12, 23:36
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Obersturmbahnfuhrer Götze var med och förvånande nog hade han vissa juridiska problem inom det köprättsliga området som han ville ha hjälp med. P.L:s frågor handlade om passiv och aktiv betalningslegitimation samt borgenärsskyddet vid bibehållen äganderätt. Lagom svårighetsgrad således
Ah, otippat att han hade problem på det köprättsliga området. Jag tycker verkligen om Götze, han är fin.

P.L. verkar ha ställt sympatiska frågor. Minns att en av hans frågor var helt åt helsike svår när jag skrev T2. Hoppas det gick bra för dig, och övriga.
Citera
2012-01-13, 00:42
Medlem
vildors avatar
Ska börja juristprogrammet nu den här terminen vid SU och har fått förklarat för mig att jag nu måste välja ifall jag skall läsa termin 2 på en gång parallellt med juridisk informationssökning och C1 från termin 1, eller endast C1 och juridisk informationssökning under den här terminen. Alltså 45 respektive 15 hp. Jag läste nämligen JIKen förra terminen.

Har ingen aning om vad jag bör göra, kommer jag ligga efter kunskapsmässigt om jag hoppar på termin två? Framför allt, orkar man läsa termin 2 plus det andra och därmed samtidigt prestera bra betyg, det vill säga inte bara "klara av" det?
Citera
2012-01-13, 08:45
Medlem
Blev igår antagen till juristprogrammet på SU!

Nu är jag så sjukt peppad och vill bara sätta igång och läsa direkt! Men jag vet inte riktigt i vilken ände man börjar. Litteraturlistan är bara en uppradning av böcker i bokstavsordning.
Första kursen är alltså JIKen.. Någon som har något tips på vart man kan börja?
Citera
2012-01-13, 08:54
Medlem
pl0p3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Nä, då kommer den tuffa klicken jur studs att spöa upp dig.

Ja, det är givetvis tillåtet. I början var de flesta näst intill besatta med det där med flikar och markeringspennor, osv. Ju längre in i utbildningen man kommer, desto mer kommer man att inse att programmet handlar om att söka upp information, och stryker du under och håller på så gör du dig själv en otjänst, iaf i mitt tycke.

I biblioteket kan man oftast urskilja hur långt en student har läst, genom att betrakta just flikar och markeringspennor. De som läst ett tag har antingen skitit helt i att markera/flika sina lagböcker, när nervösa novisher neurotiskt noterar (alliterations-hifive!) så gott som allt i sina lagböcker.

Personligen har jag inte ägt en markeringspenna sen min första termin. Om nöden kräver det så stryker jag under med en vanlig penna, gör ett hundöra eller allt som oftast - inget alls. Och det tycks gå helt ok för mig.

(Obs: ovanstående gäller främst lagboken. Rättsfall och liknande måste man nästan markera de viktigaste styckena, men det är en annan femma.)

Men jag förstår inte riktigt. Nu när vi sysslar med FL tex så har jag en flik som leder dit.
Om jag inte hade haft det hade det de facto gått åt 5-10 sek till varje gång jag behövde komma åt lagen. Jag är förvisso en nervös novis, men det känns ändå som en ganska självklar grej att göra för alla juriststudenter?
Citera
2012-01-13, 12:28
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl0p3
Men jag förstår inte riktigt. Nu när vi sysslar med FL tex så har jag en flik som leder dit.
Om jag inte hade haft det hade det de facto gått åt 5-10 sek till varje gång jag behövde komma åt lagen. Jag är förvisso en nervös novis, men det känns ändå som en ganska självklar grej att göra för alla juriststudenter?

Ja, och i min mening har man väl redan tränat på informationssökande då man för första gången letar efter något och markerar med flikar/markeringspenna/dylikt? Det är väl lite därför man vill lära sig att söka och sålla ut...?
Citera
2012-01-13, 13:30
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl0p3
När jag slår upp en lag så sitter det i minnet var den lagen befinner sig. Tar inte många sekunder extra, du måste ju ändå bläddra fram till rätt paragraf osv. Nyttan är större än skadan, helt enkelt. När jag sedan tvingas använda en lagbok jag inte är van vid kommer det gå betydligt snabbare än för dig.

Sedan är juridiken inte något som ska stressas fram på tid. När jag bläddrar runt så ser jag ju var andra lagar befinner sig, osv, och det är ju knappast till min nackdel.

Men men, alla får givetvis göra som de vill. I mitt tycke sänder det dock ut minst sagt neurotiska signaler när folks lagböcker ser ut som prideparaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in