Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Jag har en fråga till studenter vid Lund Universitet. Är det så jäkligt att ni måste gå på en buss i full kostym klockan 01:00 så att ni 08:00 kan vara framme i Stockholm för mottagningar hela dagen hos olika juristbyråer? Det låter ju omänskligt, nästan tortyr. Varför protesterar ni inte och kräver flyg, flyg kostar ju typ 300-600 SEK? Eller åtminstone något sjaskigt hostel. Det sista man vill efter att ha suttit vaken och kramp-aktigt i buss-sätet hela natten är väl att vara på mottagningar? Detta kanske dock bara var JF som anordnade det?
Juridicum anordnar ingenting som har med byråbesök i Stockholm att göra. Det är Juridiska föreningen eller ELSA som står för sådant. Jag hade aldrig satt mig på en buss kl. 01:00 om jag skulle vara presentabel kl. 08:00 utan isåfall löst resan på egen hand. Nu minns jag inte hur upplägget såg ut senast men får man det gratis tycker jag inte att man ska klaga. Det är, som du påpekar, inte särskilt dyrt att lösa det hela på egen hand om det inte passar.
Citat:
En annan fråga till LU studenterna är om det omtalas och är allmänt känt att "vi går på det mest exklusiva juristprogrammet? " Är det något programansvarig påpekar första dagen? "Och ni är faktiskt alla här speciella, för Juristprogrammet här i Lund är Sveriges mest attraktiva? "
Nej, det är inget jag tänkt på. Det är iallafall ingenting som genomsyrar varken studenter eller fakultet.
Citat:
Sedan undrar jag om nu SU och UU ströp sina inflöden till 150 studenter per termin, skulle då SU och UU var svårare att komma in på än LU? Sedan undrar jag om inte LU har Sveriges finaste lokaler för juriststuderanden?
Den mest sannolika anledningen till att LU har högst antagningsstatistik är att upptagningsområdet är störst. SU/UU konkurrerar om i prinicip samma studenter eftersom de ligger nära varandra. LU:s naturliga upptagningsområde är betydligt större vilket sannolikt påverkar antagningsstatistiken.
Lokalerna i Lund är fina, inte tu tal om den saken. Nordens största juridiska bibliotek har vi också. Däremot vet jag hur det ser ut vid SU/UU.