2012-01-13, 14:06
Medlem
Jag har en fråga till studenter vid Lund Universitet. Är det så jäkligt att ni måste gå på en buss i full kostym klockan 01:00 så att ni 08:00 kan vara framme i Stockholm för mottagningar hela dagen hos olika juristbyråer? Det låter ju omänskligt, nästan tortyr. Varför protesterar ni inte och kräver flyg, flyg kostar ju typ 300-600 SEK? Eller åtminstone något sjaskigt hostel. Det sista man vill efter att ha suttit vaken och kramp-aktigt i buss-sätet hela natten är väl att vara på mottagningar? Detta kanske dock bara var JF som anordnade det?

En annan fråga till LU studenterna är om det omtalas och är allmänt känt att "vi går på det mest exklusiva juristprogrammet? " Är det något programansvarig påpekar första dagen? "Och ni är faktiskt alla här speciella, för Juristprogrammet här i Lund är Sveriges mest attraktiva? "

Sedan undrar jag om nu SU och UU ströp sina inflöden till 150 studenter per termin, skulle då SU och UU var svårare att komma in på än LU? Sedan undrar jag om inte LU har Sveriges finaste lokaler för juriststuderanden?
Senast redigerad av nordkorean 2012-01-13 kl. 14:10.
Citera
2012-01-13, 14:40
Medlem
pl0p3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
När jag slår upp en lag så sitter det i minnet var den lagen befinner sig. Tar inte många sekunder extra, du måste ju ändå bläddra fram till rätt paragraf osv. Nyttan är större än skadan, helt enkelt. När jag sedan tvingas använda en lagbok jag inte är van vid kommer det gå betydligt snabbare än för dig.

Sedan är juridiken inte något som ska stressas fram på tid. När jag bläddrar runt så ser jag ju var andra lagar befinner sig, osv, och det är ju knappast till min nackdel.

Men men, alla får givetvis göra som de vill. I mitt tycke sänder det dock ut minst sagt neurotiska signaler när folks lagböcker ser ut som prideparaden.

I sin yrkesroll är jag tämligen säker på att man aldrig kommer använda en lagbok. Att lära sig att orientera i den utantill tror jag således är en onödig kunskap, men vafan, den är ju en pettitess, fritt land...
Citera
2012-01-13, 17:19
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl0p3
I sin yrkesroll är jag tämligen säker på att man aldrig kommer använda en lagbok. Att lära sig att orientera i den utantill tror jag således är en onödig kunskap, men vafan, den är ju en pettitess, fritt land...
Jag räknar bara upp extraskälen till varför jag inte gör det. Huvudskälet är för att det inte behövs, nyttan står inte i proportion till insatsen.
Citera
2012-01-13, 20:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Jag har en fråga till studenter vid Lund Universitet. Är det så jäkligt att ni måste gå på en buss i full kostym klockan 01:00 så att ni 08:00 kan vara framme i Stockholm för mottagningar hela dagen hos olika juristbyråer? Det låter ju omänskligt, nästan tortyr. Varför protesterar ni inte och kräver flyg, flyg kostar ju typ 300-600 SEK? Eller åtminstone något sjaskigt hostel. Det sista man vill efter att ha suttit vaken och kramp-aktigt i buss-sätet hela natten är väl att vara på mottagningar? Detta kanske dock bara var JF som anordnade det?
Juridicum anordnar ingenting som har med byråbesök i Stockholm att göra. Det är Juridiska föreningen eller ELSA som står för sådant. Jag hade aldrig satt mig på en buss kl. 01:00 om jag skulle vara presentabel kl. 08:00 utan isåfall löst resan på egen hand. Nu minns jag inte hur upplägget såg ut senast men får man det gratis tycker jag inte att man ska klaga. Det är, som du påpekar, inte särskilt dyrt att lösa det hela på egen hand om det inte passar.

Citat:
En annan fråga till LU studenterna är om det omtalas och är allmänt känt att "vi går på det mest exklusiva juristprogrammet? " Är det något programansvarig påpekar första dagen? "Och ni är faktiskt alla här speciella, för Juristprogrammet här i Lund är Sveriges mest attraktiva? "
Nej, det är inget jag tänkt på. Det är iallafall ingenting som genomsyrar varken studenter eller fakultet.

Citat:
Sedan undrar jag om nu SU och UU ströp sina inflöden till 150 studenter per termin, skulle då SU och UU var svårare att komma in på än LU? Sedan undrar jag om inte LU har Sveriges finaste lokaler för juriststuderanden?
Den mest sannolika anledningen till att LU har högst antagningsstatistik är att upptagningsområdet är störst. SU/UU konkurrerar om i prinicip samma studenter eftersom de ligger nära varandra. LU:s naturliga upptagningsområde är betydligt större vilket sannolikt påverkar antagningsstatistiken.

Lokalerna i Lund är fina, inte tu tal om den saken. Nordens största juridiska bibliotek har vi också. Däremot vet jag hur det ser ut vid SU/UU.
Citera
2012-01-13, 20:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Nä, då kommer den tuffa klicken jur studs att spöa upp dig.

Ja, det är givetvis tillåtet. I början var de flesta näst intill besatta med det där med flikar och markeringspennor, osv. Ju längre in i utbildningen man kommer, desto mer kommer man att inse att programmet handlar om att söka upp information, och stryker du under och håller på så gör du dig själv en otjänst, iaf i mitt tycke.

I biblioteket kan man oftast urskilja hur långt en student har läst, genom att betrakta just flikar och markeringspennor. De som läst ett tag har antingen skitit helt i att markera/flika sina lagböcker, när nervösa novisher neurotiskt noterar (alliterations-hifive!) så gott som allt i sina lagböcker.

Personligen har jag inte ägt en markeringspenna sen min första termin. Om nöden kräver det så stryker jag under med en vanlig penna, gör ett hundöra eller allt som oftast - inget alls. Och det tycks gå helt ok för mig.

(Obs: ovanstående gäller främst lagboken. Rättsfall och liknande måste man nästan markera de viktigaste styckena, men det är en annan femma.)
Känner igen mig i det här. Jag antecknar mindre och mindre och flikar allt mindre i takt med att jag kommer längre. Jag flikar visserligen utskriven lagtext eftersom det annars är ett mindre helsike att hitta i pärmen men understrykningar och hänvisningarna blir allt färre. Klarar man sig utan att lagboken ser ut som en julgran så är det inget annat än en vinst.

Än är jag visserligen inte så långt kommen att jag kör helt flikfritt eller överstrykningsfritt, men jag tycker att jag märker en väldig skillnad på både mig själv och mina kursare om jag jämför dags dato mot de första terminerna.
Citera
2012-01-14, 02:25
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Däremot vet jag hur det ser ut vid SU/UU.

SU har nog sämst lokaler av alla. Vi delar föreläsningssalar, lektionsrum, matsalar, affärer, bibliotek osv. med kreti och pleti samtidigt som hela universitetet ser ut som en flygplatsterminal hämtad ifrån andra sidan järnridån. Visserligen finns en tillflykt i form av juristernas hus men stället är mest anpassat för fester och annat trams samtidigt som känslan där påminner lite om klassfesten i femman. Vem fan har kakelgolv?

Det är alltså inte utan anledning man drömmer sig tillbaka till tiden då Studentpalatset vid Odenplan utgjorde juridicum!
Citera
2012-01-14, 03:45
Medlem
snillet_1s avatar
Vad händer om man inte deltar vid ett tentatillfälle man har anmält sig till?

Detta gäller GU i fall olika regler gäller.
Citera
2012-01-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Inget allvarligt än så länge. Jag har gjort det vid minst ett tillfälle. Men vem vet, kanske gestapo knackar på snart?
Citera
2012-01-14, 13:42
Medlem
pl0p3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Har statsrätten stigit dig åt huvudet?

Citera
2012-01-14, 15:25
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl0p3
Har statsrätten stigit dig åt huvudet?

På sätt och vis. Inledde tentapluggandet försent.
Citera
2012-01-14, 16:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Lokalerna i Lund är fina, inte tu tal om den saken. Nordens största juridiska bibliotek har vi också. Däremot vet jag hur det ser ut vid SU/UU.

Kvaliteten på lokalerna i Uppsala varierar. Vissa är gamla och pampiga som sig bör på Nordens äldsta universitet. Andra är bedömt från runt 80-talet och de är inte alltid så roliga (bekvämare än 1800-talskolalerna förvisso, men inte lika fina). Sen finns det toppmoderna lokaler bl.a. på Campus Blåsenhus som stod färdigt för nått år sen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Uppsala_aulan_i_universitetshuset.jpg
http://www.eafe.org/Meeting_Uppsala_files/9.JPG
http://www.gustavianum.uu.se/showpic.php?id=493
http://www.universen.uu.se/images/blasenhusint.jpg
Citera
2012-01-16, 00:26
Medlem
snillet_1s avatar
Hur gick det för göteborgarna idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto