2011-11-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag har ingen aning men kan spekulera generellt. Ofta krävs ju bra betyg och meriter för internationella jobb inom t.ex. FN, EU och UD där folkrätten ju blir mest aktuell. Ett tips lär vara att läsa mycket extra språk.

Att man aldrig kan komma undan det där med toppbetyg alltså! Nu har det visserligen gått bra hittills men det är ju verkligen ingen indikation för hur det kommer gå framöver, för det är först från och med nästa termin som det verkar bli riktigt tufft.

Jag har hört mycket om att folk tycker att folkrätten ska vara komplicerad, och det ska vara en av anledningarna till att man i framtiden kommer läsa den under en senare del av juristprogrammet på SU, men vad är det som ska vara så särskilt komplicerat? Familjerätten var ju fan mer krånglig!

Jag är verkligen förvånad över hur "slapp" termin 2 är på juristprogrammet.
Citera
2011-11-04, 16:04
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Att man aldrig kan komma undan det där med toppbetyg alltså! Nu har det visserligen gått bra hittills men det är ju verkligen ingen indikation för hur det kommer gå framöver, för det är först från och med nästa termin som det verkar bli riktigt tufft.

Jag har hört mycket om att folk tycker att folkrätten ska vara komplicerad, och det ska vara en av anledningarna till att man i framtiden kommer läsa den under en senare del av juristprogrammet på SU, men vad är det som ska vara så särskilt komplicerat? Familjerätten var ju fan mer krånglig!

Jag kan glädja dig med eller kanske inte att mycket inom folkrätten även lär handla om kontakter. Internationella jobb är ju dock ofta väldigt eftertraktade. Även om de säkert oftast är extremt intressanta.
Citera
2011-11-05, 17:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Någon som har koll på hur arbetsmarknaden ser ut för en jurist som vill inrikta sig på folkrätt? För den som vill jobba internationellt måste det vara ett av få områden inom juridiken som är lämpligt. Hur som helst så läser vi folkrätt på SU för tillfället och jag tycker det är något av det roligaste och intressanta jag läst. Visst är jag bara inne på den andra terminen men det känns redan som detta är vad jag vill satsa på i framtiden. Vad känner ni andra inför folkrätten?

Problemet om du vill läsa folkrätt och jobba utomlands med det är att du konkurrerar med så väldigt många fler än vad du gör i Sverige. Dessutom vet i alla fall inte jag någon som är folkrättsligt intresserad som faktiskt arbetar med det utan att vara forskare.
Citera
2011-11-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Problemet om du vill läsa folkrätt och jobba utomlands med det är att du konkurrerar med så väldigt många fler än vad du gör i Sverige. Dessutom vet i alla fall inte jag någon som är folkrättsligt intresserad som faktiskt arbetar med det utan att vara forskare.

Men om man vill jobba i Sverige? Det är ju inte bara UD som anställer folkrättsjurister(eller?).
Det där sistnämnda lät inte så bra, då jag verkligen inte har några tankar på att läsa vidare efter jag fått min juristexamen.
Citera
2011-11-05, 20:46
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Konstigt, jag får den uppfattningen att de flesta tycker folkrätten var både en enkel och kul kurs.

Citat:

Det är den med facit i hand, väggen brukar upplevas som tuff dock så misströsta inte. Det är då ni får ta och lära er lite riktig juridik!
Senast redigerad av namgreb 2011-11-05 kl. 20:49.
Citera
2011-11-05, 21:32
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Konstigt, jag får den uppfattningen att de flesta tycker folkrätten var både en enkel och kul kurs.

Det är den med facit i hand, väggen brukar upplevas som tuff dock så misströsta inte. Det är då ni får ta och lära er lite riktig juridik!
När är väggen i Stockholm?
Har hört att T3 ska vara väggen i Umeå, nån som kan jämföra med T4?
Citera
2011-11-05, 22:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Men om man vill jobba i Sverige? Det är ju inte bara UD som anställer folkrättsjurister(eller?).
Det där sistnämnda lät inte så bra, då jag verkligen inte har några tankar på att läsa vidare efter jag fått min juristexamen.

Jag har själv ingen aning, men kan tycka att behovet av folkrättsjurister borde vara ganska begränsat.
Citera
2011-11-06, 10:05
Medlem
MegaPros avatar
Citat:

Vill du utveckla? Tror inte jag förstår dig riktigt
Citera
2011-11-06, 22:11
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosju
När är väggen i Stockholm?

Termin 3, eller mer precist civilrätt 2 som läses större delen av termin 3 och vilken brukar (eller iaf brukade) kallas för väggen.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Vill du utveckla? Tror inte jag förstår dig riktigt

Folkrätten var kul och enkel, strax därefter läser man civilrätt 2 (väggen) vilket inte är fullt lika enkelt och mer "riktig" juridik i meningen tung civilrätt; allmän avtalsrätt, speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, fordringsrätt osv.
Citera
2011-11-07, 13:31
Medlem
Citat:
Termin 3, eller mer precist civilrätt 2 som läses större delen av termin 3 och vilken brukar (eller iaf brukade) kallas för väggen.

Folkrätten var kul och enkel, strax därefter läser man civilrätt 2 (väggen) vilket inte är fullt lika enkelt och mer "riktig" juridik i meningen tung civilrätt; allmän avtalsrätt, speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, fordringsrätt osv.

Har du något tips om hur man ska lägga upp plugget under den kursen? Jag har hört från vissa att man har så mycket att läsa att man knappt hinner läsa allt som man ska läsa. Mycket rättsfall va?
Citera
2011-11-07, 19:39
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Har du något tips om hur man ska lägga upp plugget under den kursen? Jag har hört från vissa att man har så mycket att läsa att man knappt hinner läsa allt som man ska läsa. Mycket rättsfall va?

Kör på den studietekniken som passar dig men börja i tid och var redo på att studierna kanske kommer att ta lite av din fritid, förmodligen mer än vad som tidigare varit fallet. Det finns mycket att läsa men i princip allt är också sådant man bör läsa så det är ingen vidare bra idé att vara selektiv med kurslitteraturen. Mycket rättsfall är det också tal om men där kan man som vanligt vända sig till HD's domskäl och lära sig endast det mest nödvändiga om tiden är knapp. Jag vill dock minnas att jag lärde mig mycket på just rättsfallen vilka jag alltid läste igenom noga så där får det nästan ta tid, det är värt det.

Vad gäller PM, rättegångsspel och rättsfallskoncentraten (sistnämnda har ett upplägg där man inte vet när man får lämna in ett koncentrat eller ej vilket innebär att man gör X rättsfallskoncentrat i "onödan") är det främst rättegångsspelet många lägger ner lite för mycket tid på. Det är kul med rättegångsspel men det blir lätt ett svart hål som slukar mer tid än nödvändigt.
Citera
2011-11-08, 10:40
Medlem
Hoppas att det går bra att jag postar mina frågor angående juristprogrammet på su i den här tråden.

Ungefär hur många dagar spenderas på universitetet?
hur lång "ledighet" har man innan varje tenta att plugga?
är det mycket grupparbeten?
Betygsätts grupparbeten eller bara tentorna?
Ni med bra betyg, ungefär hur många timmar i veckan pluggar ni i snitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in