2011-12-31, 10:36
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Hur svåra är tentorna på juristprogrammet?
Har läst Ujik, är det i klass med den tentan, eller som är vanlig JÖK?
Vad tror du själv att man kan ge för svar på detta?

Om man följer läshandvisningarna som kommer med kurs-PM:et är man säker och med det är inte tentorna svåra. Dock om man gör allt annat än att läsa den litteratur/gå på föreläsningarna är man körd och alla tentor är ap-svåra.

Jök/UJIK är inte några kurser som är representativa för svårighetsgraden på tentorna under 4.5 års studier på juristprogrammet.
Citera
2011-12-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Felaktigt. Att LU och UU på något vis skulle vara bättre än SU finns det inga belägg för. Baserat på vad jag under mer än tre års tid snappat upp skulle jag istället ranka det så här:

1. GU, LU, SU, UU
2. UmU
3. ÖU

Att Umeå eller Örebro skulle vara dåliga eller ens sämre än övriga finns, mig veterligen, inte heller belägg för men de är båda förhållandevis nya och vi vet egentligen inte hur juristerna därifrån är. Eftersom vi inte vet finns det en osäkerhet som gör att det inte går att ordna in dem jämte de andra fyra.

Att ingen från UU skulle hävda att SU är lika bra är lögn. Det som istället är relevant är vilken studiemetod man föredrar. UU är väldigt stolta över sitt PBL-upplägg men det passar inte alla. Bortser vi då från den vanliga kukmätartävlingen där lundajuristerna slår sig för bröstet för att LU har högst antagningspoäng, uppsalajuristerna slår sig för bröstet för att de har PBL och stockholmsjuristerna pekar på att drakarna runt Norrmalmstorg i störst utsträckning befolkas av jurister från SU så finns det ingenting som tyder på att LU eller UU producerar bättre jurister än någon annan. Hävdar du det får du komma med lite underlag för att så är fallet.

Jag har i princip inga belägg för att UU och LU skulle vara bättre. Däremot, tycks det finnas en viss grupp jurister som hävdar just detta markant. "Det har alltid varit Uppsala och Lund"..."Så har det alltid varit". Detta har jag alltså hört från ett 4-5 personer som gått vid Uppsala samt Lund. Däribland en som fick alla AB samt ett par duktiga verksamma jurister. Så vidare har jag gått utgått från att dem pratat sanning. Dock, har jag kollat på bland annat Mannerheim och upptäckte att tom. byråerna i STHLM kunde ha jurister från Umeå samt att t.ex i Göteborg överväger antalet jurister från GU etc. Så jag har på sistone liksom börjat tvivla på att så var fallet. Däremot, verkar det fortfarande vara så att en viss klick fortfarande anser UU och LU är äldst och bäst. Sedan finns det nog en stor grupp studenter, som inte alls tycker att ens UmU och UU skiljer sig särskilt mycket. "svårare att komma in och lite bättre kanske"...Det kanske är en åldersfråga. UU och LU var nog betydligt bättre en gång i tiden när SU bara var en uppstickare, de har sedan gått genom livet med den tanken och sedan fört vidare den till sina barn som bara "måste läsa på antingen UU eller LU".
Citera
2011-12-31, 14:42
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Sedan finns det nog en stor grupp studenter, som inte alls tycker att ens UmU och UU skiljer sig särskilt mycket. "svårare att komma in och lite bättre kanske"...Det kanske är en åldersfråga. UU och LU var nog betydligt bättre en gång i tiden när SU bara var en uppstickare, de har sedan gått genom livet med den tanken och sedan fört vidare den till sina barn som bara "måste läsa på antingen UU eller LU".
Fast utbildningarna skiljer sig trots allt från varandra på en del ömmande punkter. UmU blandar in genustrams och liknande, exempelvis, och få jurister är intresserade av dylikt.
Citera
2011-12-31, 15:05
Medlem
Feadogs avatar
Jag läser på UU så jag är partisk. Men jag tror att det är lite så att de flesta jurister hävdar att de fyra största inte skiljer sig markant åt, att UU och SU har likvärdig kvalitet, etc. Däremot finns det en falang, oklart hur stor, som är fast övertygade om att UU och LU är bäst. Dock tror jag inte att det finns motsvarande falang som hävdar att SU och GU är bättre än LU och UU. Således finns det en viss slagsida även om de flesta är förvissade om att det inte skiljer sig.

Personligen tror jag att alla sex universitet har kapacitet att producera jurister av allra högsta klass. Därför skulle inte jag, om jag var arbetsgivare, bry mig särskilt mycket eller alls om var den sökande har tagit sin examen. Endast vid helt likvärdiga meriter så skulle jag kanske väga in det en smula. Däremot så tror jag att PBL har många fördelar gentemot den traditionella undervisningen (men detta kan lätt uppvägas av personliga preferenser hos studenten), och jag tror att tentorna där man har casefrågor och open-book istället för kortare frågor och utantillinlärning är mer realistiska och svårare. Sen är jag traditionalist och konservatist och jag värderar därför historia och anrikedom (finns ett sådant ord?) mycket högre än vad som är objektivt motiverat. Därför anser jag ändå att UU och LU smäller lite högre än vad SU och GU gör, men jag är medveten om att mina åsikter är subjektiva och i viss del ologiska.
Citera
2011-12-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag läser på UU så jag är partisk. Men jag tror att det är lite så att de flesta jurister hävdar att de fyra största inte skiljer sig markant åt, att UU och SU har likvärdig kvalitet, etc. Däremot finns det en falang, oklart hur stor, som är fast övertygade om att UU och LU är bäst. Dock tror jag inte att det finns motsvarande falang som hävdar att SU och GU är bättre än LU och UU. Således finns det en viss slagsida även om de flesta är förvissade om att det inte skiljer sig.

Personligen tror jag att alla sex universitet har kapacitet att producera jurister av allra högsta klass. Därför skulle inte jag, om jag var arbetsgivare, bry mig särskilt mycket eller alls om var den sökande har tagit sin examen. Endast vid helt likvärdiga meriter så skulle jag kanske väga in det en smula. Däremot så tror jag att PBL har många fördelar gentemot den traditionella undervisningen (men detta kan lätt uppvägas av personliga preferenser hos studenten), och jag tror att tentorna där man har casefrågor och open-book istället för kortare frågor och utantillinlärning är mer realistiska och svårare. Sen är jag traditionalist och konservatist och jag värderar därför historia och anrikedom (finns ett sådant ord?) mycket högre än vad som är objektivt motiverat. Därför anser jag ändå att UU och LU smäller lite högre än vad SU och GU gör, men jag är medveten om att mina åsikter är subjektiva och i viss del ologiska.

^^^ what he said. Stämmer mycket väl, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jo, det där har man ju hört om.

Varför denna rikedom?

Har inget exakt svar på varför universiteten är rika men jag vet att UU har många miljoner sittandes på banken utan att de i kårfullmäktige etc kan komma fram till vad de borde göra med det. Många olika viljor så att säga.

edit: många miljoner = tresiffrigt
Citera
2012-01-02, 22:44
Medlem
Hur är det med kostym på juristprogrammet? Är det så att folk bär kostym vid presentationer, seminarier, rollspel etc.? Har folk kostym dagligen eller typ 1 av 14 dagar. Jag förstår, att inte alla har kostym men är det en viss procent som bär kostym? Typ så 25 % bär kostym till seminarier etc.?
Citera
2012-01-02, 23:22
Medlem
Citat:
Hur är det med kostym på juristprogrammet? Är det så att folk bär kostym vid presentationer, seminarier, rollspel etc.? Har folk kostym dagligen eller typ 1 av 14 dagar. Jag förstår, att inte alla har kostym men är det en viss procent som bär kostym? Typ så 25 % bär kostym till seminarier etc.?

Vågar nog påstå att det är extremt få som bör kostym på juristprogrammet. Kommer bara se malplacerat ut, mer eller mindre oavsett tillfället.
Citera
2012-01-03, 00:16
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Rättegångsspel, men det är knappast ett krav. Dock är det det enda tillfället då det inte ser rakt av löjligt ut.

Sen finns det ett fåtal som jämt kör kostym. Jag VILL verkligen kunna säga att det är ballt att de kör sitt eget race, men det går verkligen inte. Det känns bara oerhört, oerhört pretto.
Citera
2012-01-03, 00:17
Medlem
psykakutens avatar
Citat:

Ingen har kostym i Lund. Alltså 0 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Sen finns det ett fåtal som jämt kör kostym. Jag VILL verkligen kunna säga att det är ballt att de kör sitt eget race, men det går verkligen inte. Det känns bara oerhört, oerhört pretto.

Tycker nog inte att det är pretto, snarare misstänker man ju någon form av autism.
Senast redigerad av psykakuten 2012-01-03 kl. 00:20.
Citera
2012-01-03, 11:20
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Man bär kostym vid rättegångsspel om man tillhör rättens ledamöter, är åklagare eller advokat, annars inte. Ingen bär kostym på vanliga seminarium eller i övrigt till vardags, utom möjligtvis om man varit på gasque dagen innan och kommer bakis direkt från en bortamatch.
(jag läser i Uppsala)
Citera
2012-01-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Man bär kostym vid rättegångsspel om man tillhör rättens ledamöter, är åklagare eller advokat, annars inte. Ingen bär kostym på vanliga seminarium eller i övrigt till vardags, utom möjligtvis om man varit på gasque dagen innan och kommer bakis direkt från en bortamatch.
(jag läser i Uppsala)

Det ju mer en kul grej som gör att i alla fall jag kör suite up på rättegångsspelen, i Lund skulle jag dock gissa det är mer vanligt att inte snitsa upp sig för dessa rollspel. Udda kavaj däremot används ju flitigt av många inklusive mig själv under vanliga veckodagar och föreläsningar, dock ej en majoritet.
Citera
2012-01-03, 18:11
Medlem
Skulle nog vilja påstå att det bland studentklientelet är en försvinnande liten andel som bär kostym dagligen, om ens någon gång. Däremot är det vanligt förekommande bland föreläsare och snubbarna som delar ut gratis red bull lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in