Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag läser på UU så jag är partisk. Men jag tror att det är lite så att de flesta jurister hävdar att de fyra största inte skiljer sig markant åt, att UU och SU har likvärdig kvalitet, etc. Däremot finns det en falang, oklart hur stor, som är fast övertygade om att UU och LU är bäst. Dock tror jag inte att det finns motsvarande falang som hävdar att SU och GU är bättre än LU och UU. Således finns det en viss slagsida även om de flesta är förvissade om att det inte skiljer sig.
Personligen tror jag att alla sex universitet har kapacitet att producera jurister av allra högsta klass. Därför skulle inte jag, om jag var arbetsgivare, bry mig särskilt mycket eller alls om var den sökande har tagit sin examen. Endast vid helt likvärdiga meriter så skulle jag kanske väga in det en smula. Däremot så tror jag att PBL har många fördelar gentemot den traditionella undervisningen (men detta kan lätt uppvägas av personliga preferenser hos studenten), och jag tror att tentorna där man har casefrågor och open-book istället för kortare frågor och utantillinlärning är mer realistiska och svårare. Sen är jag traditionalist och konservatist och jag värderar därför historia och anrikedom (finns ett sådant ord?) mycket högre än vad som är objektivt motiverat. Därför anser jag ändå att UU och LU smäller lite högre än vad SU och GU gör, men jag är medveten om att mina åsikter är subjektiva och i viss del ologiska.
^^^ what he said. Stämmer mycket väl, tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jo, det där har man ju hört om.
Varför denna rikedom?
Har inget exakt svar på varför universiteten är rika men jag vet att UU har många miljoner sittandes på banken utan att de i kårfullmäktige etc kan komma fram till vad de borde göra med det. Många olika viljor så att säga.
edit: många miljoner = tresiffrigt