Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Men snälla, läs normeringstabellen någon gång!
http://www8.umu.se/edmeas/hprov/07b/norm.pdf
Ett resultat på 1,6 motsvarar i princip åtminstone övre 10 procenten av provdeltagarna. Eftersom detta dessutom bara är den nivån som den sist intagna personen höll, och det finns en spridning inom gruppen som har 1,6, kan vi alltså i princip anta att de som läser juridik till största delen hade resultat som låg inom de övre 5 procenten. Alltså har jag svårt att se att det är skrapet som läser till jurister.
Givetvis bortser detta från det faktum att högskoleprovet väsentligen är upplagt som ett kulturberoende
begåvningstest och inte mäter ambition i någon väsentlig utsträckning.
Hela den här debatten handlar väldigt mycket om penis. Jag är bättre än dig, och genom att påstå att hela din utbildning är skräp för skräp höjer jag mig själv till skyarna litegranna.
Upplevde samma situation på gymnasiet, vi som läste natur var givetvis bättre, snyggare och smartare än de som läste omvårdnadsprogrammet eller bygg. Det är skitsnack.
Det är högre betygsgräns på LU/UU än på UmU, men det innebär inte att man lyckas bättre med livet efter utbildningen. Somliga (folk på UU/LU uppenbarligen?) mäter framgång och lycka i pengar - det gör inte jag. Tog examen i juridik från Lunds universitet -87 och har jobbat runt hela Sverige och några av de absolut bästa juristerna jag träffat på senare tid har kommit från Umeå och inte Lund.
Det är en stor skillnad på livet som jurist och som studerande. Och din penis från Lund gör dig absolut inte bättre än din penis från något annat universitet.
/Lundastudent med penis och bra årsinkomst.