2008-12-03, 18:53
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Det är inte en nackdel, men grundförutsättningen för juridisk argumentation är förståelse för juridiken. Det är det som är det viktiga.
Finns det något sätt att ta reda på om man har förståelse för juridiken?
Vore otroligt intressant om någon Jurist kunde beskriva en dag på som jurist, tider och arbetsuppgifter.
Citera
2008-12-03, 20:44
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Är om jag får säga det själv, väldigt bra på att föra debatt och har än idag inte förlorat en enda i min mening.

tihihi. det påminner mig om talesättet:

"när jag var 15 trodde jag att jag visste allt. när jag var 18 var jag säker på att jag visste allt. när jag fyllt 25 begrep jag att jag inte fattade någonting".

men det är klart, du har nog antagligen fortfarande att uppleva såväl 25-årsdag som 18-årsdag.
Senast redigerad av sassafras 2008-12-03 kl. 20:53.
Citera
2008-12-03, 20:58
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
tihihi. det påminner mig om talesättet:

"när jag var 15 trodde jag att jag visste allt. när jag var 18 var jag säker på att jag visste allt. när jag fyllt 25 begrep jag att jag inte fattade någonting".

men det är klart, du har nog antagligen fortfarande att uppleva såväl 25-årsdag som 18-årsdag.
"Jag är inte nog ung att tro mig veta allt!"
- Oscar Wilde
Citera
2008-12-04, 21:32
Medlem
volkovs avatar
Jag är lite sugen på att bli jurist, då jag gillar svenska språket och är ganska engagerad i samhällsfrågor. Bilden jag fått av yrket är att det är mycket olika beroende på vad man sysslar med inom juridiken. En allmän åklagare tjänar dåligt, men bidrar väldigt mycket till rättssamhället, medan om man vill tjäna pengar så börjar man med affärsjuridik. Något som (fånigt nog) får mig att rygga tillbaka inför juristlinjen är de låga antagningskraven på knappt 1.6 i HP. Borde inte ett sådant prestigefyllt yrke locka fler ambitiösa personer?

Att man har det bra som jurist tvekar jag inte på, men HUR bra? Vi känner ju till dessa 25-åriga inv. bankers som bara håvar in pengar, finns det motsvarande jurister? Hur är det med företagsledare, gillar de jurister för ledarpositioner? Hur ser en bra karriär ut från antagning och framåt?
Citera
2008-12-04, 21:45
Medlem
Doktor Porks avatar
Men snälla, läs normeringstabellen någon gång!

http://www8.umu.se/edmeas/hprov/07b/norm.pdf

Ett resultat på 1,6 motsvarar i princip åtminstone övre 10 procenten av provdeltagarna. Eftersom detta dessutom bara är den nivån som den sist intagna personen höll, och det finns en spridning inom gruppen som har 1,6, kan vi alltså i princip anta att de som läser juridik till största delen hade resultat som låg inom de övre 5 procenten. Alltså har jag svårt att se att det är skrapet som läser till jurister.

Givetvis bortser detta från det faktum att högskoleprovet väsentligen är upplagt som ett kulturberoende begåvningstest och inte mäter ambition i någon väsentlig utsträckning.
Citera
2008-12-05, 09:15
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Men snälla, läs normeringstabellen någon gång!

http://www8.umu.se/edmeas/hprov/07b/norm.pdf

Ett resultat på 1,6 motsvarar i princip åtminstone övre 10 procenten av provdeltagarna. Eftersom detta dessutom bara är den nivån som den sist intagna personen höll, och det finns en spridning inom gruppen som har 1,6, kan vi alltså i princip anta att de som läser juridik till största delen hade resultat som låg inom de övre 5 procenten. Alltså har jag svårt att se att det är skrapet som läser till jurister.

Givetvis bortser detta från det faktum att högskoleprovet väsentligen är upplagt som ett kulturberoende begåvningstest och inte mäter ambition i någon väsentlig utsträckning.

Hela den här debatten handlar väldigt mycket om penis. Jag är bättre än dig, och genom att påstå att hela din utbildning är skräp för skräp höjer jag mig själv till skyarna litegranna.

Upplevde samma situation på gymnasiet, vi som läste natur var givetvis bättre, snyggare och smartare än de som läste omvårdnadsprogrammet eller bygg. Det är skitsnack.

Det är högre betygsgräns på LU/UU än på UmU, men det innebär inte att man lyckas bättre med livet efter utbildningen. Somliga (folk på UU/LU uppenbarligen?) mäter framgång och lycka i pengar - det gör inte jag. Tog examen i juridik från Lunds universitet -87 och har jobbat runt hela Sverige och några av de absolut bästa juristerna jag träffat på senare tid har kommit från Umeå och inte Lund.

Det är en stor skillnad på livet som jurist och som studerande. Och din penis från Lund gör dig absolut inte bättre än din penis från något annat universitet.

/Lundastudent med penis och bra årsinkomst.
Citera
2008-12-05, 09:23
Medlem
volkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Hela den här debatten handlar väldigt mycket om penis. Jag är bättre än dig, och genom att påstå att hela din utbildning är skräp för skräp höjer jag mig själv till skyarna litegranna.

Upplevde samma situation på gymnasiet, vi som läste natur var givetvis bättre, snyggare och smartare än de som läste omvårdnadsprogrammet eller bygg. Det är skitsnack.

Det är högre betygsgräns på LU/UU än på UmU, men det innebär inte att man lyckas bättre med livet efter utbildningen. Somliga (folk på UU/LU uppenbarligen?) mäter framgång och lycka i pengar - det gör inte jag. Tog examen i juridik från Lunds universitet -87 och har jobbat runt hela Sverige och några av de absolut bästa juristerna jag träffat på senare tid har kommit från Umeå och inte Lund.

Det är en stor skillnad på livet som jurist och som studerande. Och din penis från Lund gör dig absolut inte bättre än din penis från något annat universitet.

Med andra ord är juridikutbildningen likvärdig på alla universitet som tillhandahåller den? Skönt vore det, då det tillåter en att lägga fokus på väsentligheter som boende och andra preferenser när man väljer universitet.
Citera
2008-12-05, 10:40
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad

Hur många studenter är det som på allvar menar att Umeå skulle vara sämre? De som tuggar här på FB är nog i hög utsträckning gymnasister...
Citera
2008-12-05, 12:21
Medlem
snelpolaks avatar
Sämre är det ju knappast, kvalitetsmässigt sett. Däremot talar det om för arbetsgivaren att du inte hade betygen för att komma in någon annanstans.
Alla vet att majoriteten som pluggar jur. kand. i Örebro gör det p.g.a. att de inte kom in i Göteborg, Uppsala, Lund eller Stockholm.

Går du ut med högsta betyg i allt från Örebro har du sämre möjligheter än någon som gick ut med högsta betyg i allt från Lund. Men man behöver ju givetvis inte vara en sämre jurist p.g.a. det.
Citera
2008-12-05, 12:33
Medlem
Om du går ut Örebro/Umeå med fullt i allt har du givetvis precis samma möjligheter som någon med likvärdig merit från Lund, speciellt gällande tingsmeritering. Vad Örebro och Umeå dock saknar, vilket de andra universiteten har mer av, är tidig och stark kontakt med arbetsgivare osv. (inte i samma grad dvs) Dessutom.. kan någon på allvar tro att alla utbildningar är på håret jämlika? Klart vissa smäller högre än andra men har du för ambition att spika hela utbildningen lär du inte märka av det. Har du inte den ambitionen lär du inte bry dig.
Citera
2008-12-05, 13:03
Medlem
snelpolaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Om du går ut Örebro/Umeå med fullt i allt har du givetvis precis samma möjligheter som någon med likvärdig merit från Lund, speciellt gällande tingsmeritering. Vad Örebro och Umeå dock saknar, vilket de andra universiteten har mer av, är tidig och stark kontakt med arbetsgivare osv. (inte i samma grad dvs) Dessutom.. kan någon på allvar tro att alla utbildningar är på håret jämlika? Klart vissa smäller högre än andra men har du för ambition att spika hela utbildningen lär du inte märka av det. Har du inte den ambitionen lär du inte bry dig.

QFT, dock tror jag inte dina kunskaper är beroende av var du har studerat, snarare hur mycket du har studerat. Uppläggen må skilja sig, men det är ju lika mycket jur. kand. i Örebro som i Lund.
Citera
2008-12-05, 14:05
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Med andra ord är juridikutbildningen likvärdig på alla universitet som tillhandahåller den? Skönt vore det, då det tillåter en att lägga fokus på väsentligheter som boende och andra preferenser när man väljer universitet.

Jag har ju bara erfarenhet av mina egna studier men mig veterligen så är det mycket annat än just utbildningen som gör att du är en bra jurist eller inte - åtminstone inom mitt kompetensområde (jag arbetar inom affärsjuridik b2b)

En bra utbildning är en bra grund att stå på, men du behöver omsätta din kunskap i praktik för att få på ett par rejäla väggar och ett tak. Om du dessutom gör det ordentligt fungerar golvvärmen bra också! Jag gillar metaforer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in