2009-03-05, 20:42
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
För alla som undrar vad jurister tjänar kan SCBs statistik kanske vara intressant läsning. Siffrorna är dock från 2005.

Jurister:

Advokater och åklagare: 42400
Domare: 36300
Företags-, förvaltnings- och organisationsjurister: 37000
Jurister, övriga: 28300

Detta är riksgenomsnittet; är man intresserad av ett mer specifikt geografiskt område kan man se närmare här:

http://www.lotidningen.se/media/lotidningen/media/dokument/blandade%20pdf/lonepdf.pdf
http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=3798

Antar att fiskaler och kanske även notarier är med i det där snittet? Finns då ingen ordinarie domare som tjänar(eller tjänade 2005 för den delen) så där lite. Jävligt märkligt att man klumpar ihop åklagare och advokater också... Dålig statistik.
Citera
2009-03-05, 21:36
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Jävligt märkligt att man klumpar ihop åklagare och advokater också... Dålig statistik.

Statistiken är jävligt trubbig, jag vet, men den täcker "alla" yrken, och det hade blivit enormt jobbigt om man skulle täcka in alla grenar av alla yrken, så mitt inlägg är mer till för att ge en fingervisning.
Citera
2009-03-05, 21:44
Medlem
Och med övriga menas då biträdande jurister som ihopklumpas med statligt anställda jurister? Sen är frågan löneutveckling intressant för om man arbetar statligt i stockholm och har en ingångslön på 22500(http://www.jusek.se/templates/JK_SimplePage.aspx?id=53030) kan man förvänta sig en tusing per år lr liknande?
Citera
2009-03-05, 21:59
Medlem
Kleivs avatar
Vad har ni som har läst Civilrätt I att säga om svårighetsgraden på denna kurs jämfört med de andra kurserna? Har tenta nu på torsdag på första momentet och känner att det är ganska mycket att ta in på en och samma gång.
Citera
2009-03-05, 23:20
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiv
Vad har ni som har läst Civilrätt I att säga om svårighetsgraden på denna kurs jämfört med de andra kurserna? Har tenta nu på torsdag på första momentet och känner att det är ganska mycket att ta in på en och samma gång.

Ta det bara lugnt så ordnar det sig, gå inte på alla som vid varje civilrättstenta pratar om väggen, döden m.m. Har man läst på och tar det lugnt sätter du det betyg du vill ha. Kollar man på andel AB och underkända så ska, om jag inte missminner mig, processen och rättshistorian vara värst i det avseendet.

C.Bildts.kostym, tack för ditt svar tidigare i tråden förresten.
Senast redigerad av poena.naturalis 2009-03-05 kl. 23:26.
Citera
2009-03-06, 04:26
Medlem
Citat:

Om du menar den som går på SU (sista åtta poängen på termin ett) så är den en av de lättare kurserna med en AB-andel på över 50 %. Du menar inte C2:an? Det går mycket rykten om den iaf, och det är en helt vanlig kurs som man inte ska oroa sig för ett dugg.
Citera
2009-03-06, 09:46
Medlem
flipsters avatar
Citat:

Var läser du? I Sthlm bestod C1 av två delar; familjerätt och arbetsrätt. Rätt många fick väldigt bra på fam.rättstentan. Se till att du kan och förstår bodelning ordentligt.
Citera
2009-03-09, 15:02
Medlem
Sekkos avatar
Hej alla juridikstuderande!

Jag undrar hur många av de som studerar juridik gör det utan att vilja jobba som domare, jurist eller advokat etc, utan istället satsar på en karriär inom näringsliv eller politik? De flesta av världens mäktigaste människor är ju jurister i grunden (Patil, Obama, Putin, Mediev, Sarkozy). Den enda som kan mäta sig med dessa är Jintao och han är ingenjör.
Citera
2009-03-09, 15:24
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sekko

Jag undrar hur många av de som studerar juridik gör det utan att vilja jobba som domare, jurist eller advokat etc, utan istället satsar på en karriär inom näringsliv eller politik? De flesta av världens mäktigaste människor är ju jurister i grunden (Patil, Obama, Putin, Mediev, Sarkozy). Den enda som kan mäta sig med dessa är Jintao och han är ingenjör.

Åklagare är det jag velat bli, men om jag går klart juristprogrammet tror jag att jag kommer att söka mig till något riksdagsorgan - jag har alltid varit intresserad av politik och statsvetenskap. Dock vill jag inte bli politiker utan arbeta i bakgrunden.
Citera
2009-03-09, 16:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Hej hej, roligt med någon som sitter inne med information om domarbanan på forumet, hoppas att det går bra att jag ställer några frågor:

Jag undrar lite vad det är som avgör om man kommer in på domarbanan eller inte, finns det någon informell betygsgräns, spelar det roll var man satt ting, är omdömet från TR viktigare än betygen från jur.kand, hur är konkurrensen om platserna på domarbanan?

Dessutom undrar jag lite om hur det är att gå domarbanan, t.ex. hur många timmar/vecka man får jobba?

Hoppas att du hinner/orkar svara, det skulle uppskattas. Frodas ju en del myter, men kanske sanningar vad vet jag, om hur det är ställt med att komma in på domarbanan/byrå efter juristprogrammet. Försökte hålla mina frågor så korta som möjligt, kan vara lite jobbigt med för många frågor vid bakfullhet kanske .

Vet att C Bildts Kostym redan har svarat och till det (vilket han även är inne på) kan man lägga att mycket handlar om simpelt och traditionellt rövslickeri, svårare än så är det inte. Visst, man kan sätta en femma i skicklighet i tingsbetygen men eftersom det inte är så många som gör det - snarare kommer de flesta ut med ganska likadana betyg - är det andra faktorer som har betydelse och vitsord kan man som bekant få på många olika sätt.

Givetvis har jag inga bevis men en hovrätt i landet har anställt vad som kallas PK-fiskaler (politiskt korrekta fiskaler) samt vissa andra på inte helt otvivelaktiga meriter.

Men det är bara min syn på det hela, själv har jag lämnat domarbanan och har inga direkta planer på att komma tillbaka.
Citera
2009-03-09, 16:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sekko

Du kan bli i det närmaste vad du vill. Listan kan fyllas på med t ex Lenin och Kafka.
Citera
2009-03-09, 17:03
Medlem
Sekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Listan kan fyllas på med t ex Lenin och Kafka.

Tja, jag tänke väl främst på de mäktigaste just nu.

Förövrigt är det väl svårt att komma in i näringslivtoppen? Eller har ni några exempel?
Senast redigerad av Sekko 2009-03-09 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in