Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Hej hej, roligt med någon som sitter inne med information om domarbanan på forumet, hoppas att det går bra att jag ställer några frågor:
Jag undrar lite vad det är som avgör om man kommer in på domarbanan eller inte, finns det någon informell betygsgräns, spelar det roll var man satt ting, är omdömet från TR viktigare än betygen från jur.kand, hur är konkurrensen om platserna på domarbanan?
Dessutom undrar jag lite om hur det är att gå domarbanan, t.ex. hur många timmar/vecka man får jobba?
Hoppas att du hinner/orkar svara, det skulle uppskattas. Frodas ju en del myter, men kanske sanningar vad vet jag, om hur det är ställt med att komma in på domarbanan/byrå efter juristprogrammet. Försökte hålla mina frågor så korta som möjligt, kan vara lite jobbigt med för många frågor vid bakfullhet kanske

.
Vet att C Bildts Kostym redan har svarat och till det (vilket han även är inne på) kan man lägga att mycket handlar om simpelt och traditionellt rövslickeri, svårare än så är det inte. Visst, man kan sätta en femma i skicklighet i tingsbetygen men eftersom det inte är så många som gör det - snarare kommer de flesta ut med ganska likadana betyg - är det andra faktorer som har betydelse och vitsord kan man som bekant få på många olika sätt.
Givetvis har jag inga bevis men en hovrätt i landet har anställt vad som kallas PK-fiskaler (politiskt korrekta fiskaler) samt vissa andra på inte helt otvivelaktiga meriter.
Men det är bara min syn på det hela, själv har jag lämnat domarbanan och har inga direkta planer på att komma tillbaka.