Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
För det första. Att påstå att min teori är löjlig tycker jag är skrattretande. Hur många gånger har vi juriststudenter inte hört ifrån föreläsare att det är YTTERST viktigt att ni köper senaste upplaga då det har skett mycket stora ändringar...Jo, många gånger.
Sen när man kommit en bit in i sin bok, senaste upplaga, så ser man att det inte är några större ändringar och att paragrafhänvisningar är korrekta..Varför skall vi då uppmanas att köpa senaste upplaga? Den som vet får gärna svara
Att här länka inkomster ifrån ett flertal juridiska tomtar tycker jag är onödigt, vem bryr sig om hur mycket de tjänar om vi inte kan få specifika siffror på hur mycket de tjänar ifrån olika tjänster/uppdrag..Jag tar väldigt gärna emot sådan fakta ( har själv varken tid eller kontakter som kan nysta upp så intrikata bollar )
Att vissa här ovan verkar ha hamnat i polemik rörande vem/vilka som har störst "internetkuk" tycker jag är tämligen ointressant.
Och att inte andra tänkt efter och frågat sig varför det ständigt kommer nya upplagor...ja det är för mig en gåta!
Ja, jag för min del begriper inte varför du vill vara en del av denna judisk-kapitalistiska konspiration.

Köp gamla upplagor så besparar du dig själv en slant och oss andra irriterande inlägg...
OK, seriöst nu. Är det verkligen så att läroböckerna kommer ut i tid och otid? Jag tog en bok i högen: Hellners Skadeståndsrätt. Boken utkom första gången -72 och vi är nu inne på 8:e upplagan. M a o så utkommer det en ny upplaga i snitt var femte år. Inget att höja på ögonbrynen åt direkt. Sen är det givetvis så att ingen tvingar dig att köpa den senaste upplagan, men det är du som står risken ifall rättsläget har ändrats på ngn central punkt och du inte är uppdaterad.
Med tanke på de låga ersättningsnivåer som författarna får så tror jag knappast att ekonomisk vinning är det primära motivet att släppa en ny version, snarare beror det på yrkesstolthet och i viss mån ego, för är boken out of date så utrangeras den som kurslitteratur.
Hade du hållt dig till att anse att ekonomisk vinning var skälet till att nya upplagor utkommer, så hade jag kunnat ha viss sympati för din åsikt, även om jag som sagt inte till fullo delar den. Men att hävda att Sveriges riksdag i maskopi med lärobokförfattarna ändra lagarna för att ge de senare en födkrok är inte så litet förvirrat och konspiratoriskt.