2009-01-23, 22:30
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonees
Eftersom det verkar vara ganska tyst här inne runt juristutbildningen på GU tänkte jag slå ett slag för den (ja, jag läser där). Har förvisso precis börjat på C1, men ändå. Introduktionsterminen motsvarade mina högt ställda förväntningar. Upplägget är kanon. Det är en slags "prova på-termin" där man börjar med konstitutionell rätt samt EU, fortsätter med straffrätt och civilrätt för att avsluta med immaterial- och associationsrätt. Varje delmoment avslutas med tentamen. Utöver detta består kursen av många grupparbeten, nåt som inte är någon personlig favorit direkt men det är intressanta uppgifter. Man gör dessutom 5-6 praktikbesök på domstolar, advokatfirmor samt fackförbund, något som har varit mycket trevligt.

Både föreläsare, klassen på undervisningen och övriga studenter är kanon. Hade onda aningar om att det skulle vara "bratigt" men det är det verkligen inte. Vad gäller "studentlivet" med medlemskap i diverse olika föreningar etc är jag för egen del inte mycket för det. Kan därför inte uttala mig om hur föreingslivet är, men det finns en jäkla massa olika att välja mellan i alla fall. Nu när C1 har börjat har jag fått lite perspektiv på den tid jag fick lägga ner på studier under första terminen. Nu blir det minst 8 timmar/dag samt lite på helgerna, men tiden man får lägga ner är väl högst individuell. på C1 består undervisningen till 90% av att lösa juridiska problem i form av övningsuppgifter.

Detta blev mer en redogörelse för första terminen än utbildningen i allmänhet. Om någon undrar så fråga.

Det låter som du hade en rolig första termin och att du pluggar väldigt mycket.

I Sthlm läser man jiken, juridisk informationssökning och civilrätt 1 första termin.
Citera
2009-01-23, 22:33
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
vilka kurser är tråkigaste inom juristlinjen respektive roligaste?

T2 (termin 2 med statsrätt, folkrätt, europarätt), straffrätt och processrätt är det jag går igång på. Rättshistoria ser jag fram emot att läsa.
Citera
2009-01-24, 02:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valextra
Det har inget med pengar att göra då? Om situationen var omvänd och humanjurister hade en snittinkomst på 50 000 efter 5 år och satt på flashiga kontor mitt i smeten, skulle du då fortfarande hellre jobba med dryga klienter inom affärsjuridik för säg 30 000 i månaden, på ett enkelt kontor i kista?

Hade jag vart Mahmud hade jag sagt ja, då skatten äter upp det mesta.
Citera
2009-01-24, 02:46
Medlem
Snabb fråga, hur mycket tid lägger ni som pluggar ner pr dag cirka? Och nu menar jag faktiskt PLUGG, inte slöläsa vid datorn eller liknande. Samt hur mycket tror ni är minimum för att ens klara av programmet (godkänd exam utan att bry sig om betygen)
Citera
2009-01-24, 02:58
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Snabb fråga, hur mycket tid lägger ni som pluggar ner pr dag cirka? Och nu menar jag faktiskt PLUGG, inte slöläsa vid datorn eller liknande. Samt hur mycket tror ni är minimum för att ens klara av programmet (godkänd exam utan att bry sig om betygen)

Det beror på hur snabbt du läser (det är mycket att läsa - förutom alla böcker ska du läsa lagtext, förarbeten, propositioner, rättsfall m.m.) och hur bra du är på att sålla ut sånt som är orelevant. Och så beror det på vilken kurs du läser. Själv läser jag, och gör uppgifter, allt mellan 4-8 timmar/dag ca 5 dagar/vecka. Jag måste ha nån pluggfri dag i veckan annars får jag fnatt.

Jag minns att Höök, kurföreståndare på Jiken i Sthlm, sade att man måste läsa 8 timmar/dag för att klara det hela, men som sagt - det är upp till person. Men oavsett så måste du läsa för att hänga med, om du inte är något underbarn.

Tänk på att om du vill sitta ting så får du ingen plats med bara godkänt - du måste ha toppbetyg.
Senast redigerad av flipster 2009-01-24 kl. 03:05.
Citera
2009-01-24, 03:18
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hade jag vart Mahmud hade jag sagt ja, då skatten äter upp det mesta.

Felpost.
Citera
2009-01-24, 09:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12

Är helt beroende på vilket slags person man är. Vissa klarar av att knappt öppna böckerna och ändå sätta AB (dessa är emellertid inte så många). Andra läser tills ögonen blöder men lyckas inte för den delen särskilt bra.

För att bara klara krävs inte speciellt mycket, även om det där också är omöjligt att svara på. Dock avråder jag dig från det. Dels är det onödigt eftersom det är svårt att få jobb efteråt, dels är det väldigt svårt att ha en laid-back inställning när 99% springer omkring som skållade råttor innan tentan.
Citera
2009-01-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Men Umeås juristutbildning håller väl ingen högre klass?! Den, samt Örebros, bör man väl undvika. Givetvis slår jag ett slag för Stockholm - där jag själv går.

Iofs har jag ingen personlig erfarenhet av dem, det är bara vad jag har hört, så jag kanske ska hålla tyst!?

Hehe, det ingår väl att lärosäten ska dissa varandra så jag tycker visst du ska upprätthålla jur-08-stoltheten.

Jag valde Örebro framför Lund av lite olika anledningar, även om Lund är det traditionella valet tillsammans med Uppsala. Nu har jag heller ingenting annat att jämföra med, men utgår ändå från att jur-Örebro är så pass legitimt att jag slipper gå arbetslös om några år. Tycker dock att det vore dumt ifall man undviker jur-Örebro för exempelvis Linköpings affärsjuridiska eller något annat låtsas-juristprogram.
Citera
2009-01-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
vilka kurser är tråkigaste inom juristlinjen respektive roligaste?

Folkrätt och MR var så boooring att jag till varje föreläsning på T1an förbannade mig själv att jag ens sökt juristlinjen.

Vad tycker ni andra?
Citera
2009-01-24, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
T2 (termin 2 med statsrätt, folkrätt, europarätt), straffrätt och processrätt är det jag går igång på. Rättshistoria ser jag fram emot att läsa.

Hade ni Mr Bastidas i EG-rätten? Duktig som fan, men komplexen växte för var dag. Inte sant?
Citera
2009-01-29, 00:30
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniroxen
Hade ni Mr Bastidas i EG-rätten? Duktig som fan, men komplexen växte för var dag. Inte sant?

Mr Mahmoudi är kursansvarig för europarätten. När jag läste jik-en var det Sidek Mohamed Seyad som hade föreläsningen. Han var rätt skojig att lyssna på.
Citera
2009-01-29, 14:07
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniroxen
Hehe, det ingår väl att lärosäten ska dissa varandra så jag tycker visst du ska upprätthålla jur-08-stoltheten.

Jag valde Örebro framför Lund av lite olika anledningar, även om Lund är det traditionella valet tillsammans med Uppsala. Nu har jag heller ingenting annat att jämföra med, men utgår ändå från att jur-Örebro är så pass legitimt att jag slipper gå arbetslös om några år. Tycker dock att det vore dumt ifall man undviker jur-Örebro för exempelvis Linköpings affärsjuridiska eller något annat låtsas-juristprogram.

Olika anledningar? Säker på att det inte var betygen som var otillräckliga? För övrigt betraktas juristprogrammet i Örebro som ett låtsatsprogram trots att skräckexemplet affärsjuridiska programmet i Linköping leder ligan. Med bra betyg behöver du säkert inte gå arbetslös, men akta dig för att göra mediokert ifrån dig - när du utexamineras från Örebro måste du konkurrera med hundratals studenter från både Lund och Uppsala, som säkerligen vet att man tar en jur.kand från Lund, och inte en jur-Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in