Citat:
Ursprungligen postat av jonees
Eftersom det verkar vara ganska tyst här inne runt juristutbildningen på GU tänkte jag slå ett slag för den (ja, jag läser där). Har förvisso precis börjat på C1, men ändå. Introduktionsterminen motsvarade mina högt ställda förväntningar. Upplägget är kanon. Det är en slags "prova på-termin" där man börjar med konstitutionell rätt samt EU, fortsätter med straffrätt och civilrätt för att avsluta med immaterial- och associationsrätt. Varje delmoment avslutas med tentamen. Utöver detta består kursen av många grupparbeten, nåt som inte är någon personlig favorit direkt men det är intressanta uppgifter. Man gör dessutom 5-6 praktikbesök på domstolar, advokatfirmor samt fackförbund, något som har varit mycket trevligt.
Både föreläsare, klassen på undervisningen och övriga studenter är kanon. Hade onda aningar om att det skulle vara "bratigt" men det är det verkligen inte. Vad gäller "studentlivet" med medlemskap i diverse olika föreningar etc är jag för egen del inte mycket för det. Kan därför inte uttala mig om hur föreingslivet är, men det finns en jäkla massa olika att välja mellan i alla fall. Nu när C1 har börjat har jag fått lite perspektiv på den tid jag fick lägga ner på studier under första terminen. Nu blir det minst 8 timmar/dag samt lite på helgerna, men tiden man får lägga ner är väl högst individuell. på C1 består undervisningen till 90% av att lösa juridiska problem i form av övningsuppgifter.
Detta blev mer en redogörelse för första terminen än utbildningen i allmänhet. Om någon undrar så fråga.
Både föreläsare, klassen på undervisningen och övriga studenter är kanon. Hade onda aningar om att det skulle vara "bratigt" men det är det verkligen inte. Vad gäller "studentlivet" med medlemskap i diverse olika föreningar etc är jag för egen del inte mycket för det. Kan därför inte uttala mig om hur föreingslivet är, men det finns en jäkla massa olika att välja mellan i alla fall. Nu när C1 har börjat har jag fått lite perspektiv på den tid jag fick lägga ner på studier under första terminen. Nu blir det minst 8 timmar/dag samt lite på helgerna, men tiden man får lägga ner är väl högst individuell. på C1 består undervisningen till 90% av att lösa juridiska problem i form av övningsuppgifter.
Detta blev mer en redogörelse för första terminen än utbildningen i allmänhet. Om någon undrar så fråga.
Det låter som du hade en rolig första termin och att du pluggar väldigt mycket.
I Sthlm läser man jiken, juridisk informationssökning och civilrätt 1 första termin.