Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Ni som läser här i Göteborg: Hur delas grupperna in? Görs det av lärarna enligt bokstavsordning eller dylikt, eller väljer studenterna själva på något sätt? Har förstått att alla 250-260 studerande delas upp i fyra basgrupper, är dessa sedan samma under hela studietiden eller ändras de från termin till termin? Antar att det även delas upp i mindre grupper inom dessa basgrupper när det skall göras grupparbeten? Är det mycket grupparbeten?
En annan fundering jag har är hur viktigt det är med klädsel på Handels. Själv lägger jag så lite pengar som möjligt på kläder (tycker även att shopping är det bästa sättet att totalförstöra en dag på) men har en känsla av att folk kommer döma en rätt rejält efter hur man klär sig. Stämmer detta?
Jag börjar T3 nu till hösten så jag kan berätta hur det fungerar på de två första terminerna iaf. Skolan delar in alla elever i 4 fraktioner och du tillhör samma hela första läsåret. Till T3 vet jag inte riktigt hur det kommer fungera. Skolan delar in oss i basgrupper på ca 14 studenter under terminen, men jag tror de gamla fraktionsindelningarna fortfarande är kvar i bakgrunden.
Vi hade 9 grupparbeten första terminen och 1 på andra. Vi bytte grupper 4 gånger under terminen, de 3 första bestämde skolan åt oss automatiskt och den 4:e grupperingen fick man välja att lämna in namn på de man ville arbeta med eller låta skolan göra det åt en. Gruppindelningen skedde inom fraktionerna på första terminen, men under andra terminen delade skolan in oss utspritt över alla fraktioner.
Du behöver inte oroa dig över din klädstil. Även om en svag majoritet kanske klär sig lite finare och "trendigare" än vanliga studenter så finns det gott om folk med alla möjliga klädstilar. Vad jag kan komma på finns det bara en student i min årskull som konsekvent går runt i kostym och dylikt.
Edit: Kan tillägga som svar till din fråga ovan också att om du inte har lust att gå på nollningen så är det definitivt inte hela världen. Som med klädstilen så är inte alla festprissar heller. Om du inte är totalt asocial kommer du lära känna folk sen ändå när skolan startar. Om inte annat kommer du delas in i en grupp redan första veckan om jag inte minns fel.