2011-08-13, 10:40
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contact
Ska förhoppningsvis komma in på juristprogrammet HT12 men står inför valet att läsa någon utav dessa kurser under tiden om de kan tänkas komma till nytta. Har gjort en sen anmälan så det är inte många valmöjligheter som jag har så att säga.

Antingen ska det bli attt läsa "Medie- och kommunikationsvetenskap A" eller "Praktisk filosofi, baskurs A".
Vad tror ni, kan det vara plus i kanten att ha läst någon utav ovanstående kurser, vilket är bäst isf, eller är det bättre att fokusera på annat under året?

Det kommer sannolikt inte vara någon plus i kanten, inte heller minus. Däremot kan det ju alltid vara bra att pröva på hur det är att gå universitet innan man börjar på riktigt. Sen tycker jag att alla borde läsa lite filosofi, men det är mest för en själv.

Vettigt att tänka på är att man bara är berättigad studiemedel i sex år. Använder man upp bidrag innan man börjar på ett program, i för stor utsträckning, kan det bli jobbigt om man efter två år kommer på att man vill plugga något annat. Vilket händer många på juristprogrammet...
Citera
2011-08-13, 11:39
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Nej, inget plus i kanten vid notarieansökan för någon av kurserna.

Jag hade valt filosofi. Medie- och kommunikationsvetenskap, ja du hör ju själv.
Alla kurser ger väll i princip extra poäng inför notarietjänstgöringen, medan en del kurser ger extra mycket plus poäng?
Citera
2011-08-13, 12:04
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Alla kurser ger väll i princip extra poäng inför notarietjänstgöringen, medan en del kurser ger extra mycket plus poäng?

Finns att läsa om här : http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-pa-domstol/Arbetsomraden/Notarie/

Du har rätt. Jag tänkte mer plus i kanten som att det var till ens fördel i ansökningsförfarandet rent generellt. Finns dock bättre kurser att satsa på om man vill öka sin chans att sitta ting.
Citera
2011-08-14, 23:14
Medlem
Ni som läser här i Göteborg: Hur delas grupperna in? Görs det av lärarna enligt bokstavsordning eller dylikt, eller väljer studenterna själva på något sätt? Har förstått att alla 250-260 studerande delas upp i fyra basgrupper, är dessa sedan samma under hela studietiden eller ändras de från termin till termin? Antar att det även delas upp i mindre grupper inom dessa basgrupper när det skall göras grupparbeten? Är det mycket grupparbeten?

En annan fundering jag har är hur viktigt det är med klädsel på Handels. Själv lägger jag så lite pengar som möjligt på kläder (tycker även att shopping är det bästa sättet att totalförstöra en dag på) men har en känsla av att folk kommer döma en rätt rejält efter hur man klär sig. Stämmer detta?
Citera
2011-08-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Ni som läser här i Göteborg: Hur delas grupperna in? Görs det av lärarna enligt bokstavsordning eller dylikt, eller väljer studenterna själva på något sätt? Har förstått att alla 250-260 studerande delas upp i fyra basgrupper, är dessa sedan samma under hela studietiden eller ändras de från termin till termin? Antar att det även delas upp i mindre grupper inom dessa basgrupper när det skall göras grupparbeten? Är det mycket grupparbeten?

En annan fundering jag har är hur viktigt det är med klädsel på Handels. Själv lägger jag så lite pengar som möjligt på kläder (tycker även att shopping är det bästa sättet att totalförstöra en dag på) men har en känsla av att folk kommer döma en rätt rejält efter hur man klär sig. Stämmer detta?

Jag börjar T3 nu till hösten så jag kan berätta hur det fungerar på de två första terminerna iaf. Skolan delar in alla elever i 4 fraktioner och du tillhör samma hela första läsåret. Till T3 vet jag inte riktigt hur det kommer fungera. Skolan delar in oss i basgrupper på ca 14 studenter under terminen, men jag tror de gamla fraktionsindelningarna fortfarande är kvar i bakgrunden.
Vi hade 9 grupparbeten första terminen och 1 på andra. Vi bytte grupper 4 gånger under terminen, de 3 första bestämde skolan åt oss automatiskt och den 4:e grupperingen fick man välja att lämna in namn på de man ville arbeta med eller låta skolan göra det åt en. Gruppindelningen skedde inom fraktionerna på första terminen, men under andra terminen delade skolan in oss utspritt över alla fraktioner.

Du behöver inte oroa dig över din klädstil. Även om en svag majoritet kanske klär sig lite finare och "trendigare" än vanliga studenter så finns det gott om folk med alla möjliga klädstilar. Vad jag kan komma på finns det bara en student i min årskull som konsekvent går runt i kostym och dylikt.

Edit: Kan tillägga som svar till din fråga ovan också att om du inte har lust att gå på nollningen så är det definitivt inte hela världen. Som med klädstilen så är inte alla festprissar heller. Om du inte är totalt asocial kommer du lära känna folk sen ändå när skolan startar. Om inte annat kommer du delas in i en grupp redan första veckan om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Vespour 2011-08-14 kl. 23:39.
Citera
2011-08-15, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
"Nackdelen" med att läsa en förberedande kurs som t.ex. jöken eller jiken är ju dock att det inte direkt ger någon extramerit. Detta då du ändå kommer läsa samma sak igen på juristprogrammet (någon som vet om de ger de extra poäng till tingsmeritering?). Fördelarna har redan nämnts. Medan t.ex. en kurs i företagsekonomi, nationalekonomi eller statsvetenskap mm är bättre i det avseendet att du där lär dig saker som du inte kommer läsa på programmet sedan, även om det finns en del ekonomi och statsvetenskapliga inslag på juristprogrammet med.

Tack för svaret, det är jag medveten om men det känns bäst att kolla hur programmet är och som Legal-Eagle säger så kanske man ändrar uppfattning. Jag får helt enkelt fundera på saken och se vad för kurs jag ska välja till våren. Dock när jag kollar på kursen jiken våren -12 så ser jag att kursen är lagd på kvällstid, hur kommer det sig? Undrar även vilka tider som gäller då det står "kväll"? Sen står det "studietakt 75%" någon som kan förklara lite mer ingående?

Sen så undrar jag om det är många som läser jiken?
Senast redigerad av mexes5 2011-08-15 kl. 00:32.
Citera
2011-08-15, 00:26
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ett gäng inlägg om nollning och liknande flyttade härifrån till Studentliv i Göteborg.

/moderator
Citera
2011-08-15, 01:01
Medlem
Heracless avatar
Om man har för avsikt att efter avslutade studier arbeta som advokat och kombinera affärsjuridik och brottsmål, vilka väletablerade byråer bör man söka sig till?
Senast redigerad av Heracles 2011-08-15 kl. 01:03.
Citera
2011-08-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Jag börjar T3 nu till hösten så jag kan berätta hur det fungerar på de två första terminerna iaf. Skolan delar in alla elever i 4 fraktioner och du tillhör samma hela första läsåret. Till T3 vet jag inte riktigt hur det kommer fungera. Skolan delar in oss i basgrupper på ca 14 studenter under terminen, men jag tror de gamla fraktionsindelningarna fortfarande är kvar i bakgrunden.
Vi hade 9 grupparbeten första terminen och 1 på andra. Vi bytte grupper 4 gånger under terminen, de 3 första bestämde skolan åt oss automatiskt och den 4:e grupperingen fick man välja att lämna in namn på de man ville arbeta med eller låta skolan göra det åt en. Gruppindelningen skedde inom fraktionerna på första terminen, men under andra terminen delade skolan in oss utspritt över alla fraktioner.

Du behöver inte oroa dig över din klädstil. Även om en svag majoritet kanske klär sig lite finare och "trendigare" än vanliga studenter så finns det gott om folk med alla möjliga klädstilar. Vad jag kan komma på finns det bara en student i min årskull som konsekvent går runt i kostym och dylikt.

Edit: Kan tillägga som svar till din fråga ovan också att om du inte har lust att gå på nollningen så är det definitivt inte hela världen. Som med klädstilen så är inte alla festprissar heller. Om du inte är totalt asocial kommer du lära känna folk sen ändå när skolan startar. Om inte annat kommer du delas in i en grupp redan första veckan om jag inte minns fel.

14 studenter i samma grupp låter rätt mycket när man skall göra grupparbeten. Delas dessa in i mindre grupper eller? Känns svårt att få 14 viljor att komma överens
Citera
2011-08-15, 08:58
Medlem
Förlåt, jag var kanske lite otydlig. Jag syftade på T3 med 14 pers i varje basgrupp och där vet jag inte hur det kommer fungera.
För dig kommer grupperna vara ungefär 5-6 pers stora.
Citera
2011-08-15, 08:59
Medlem
bombruntmagens avatar
Spelar sätet någon roll om man långsiktigt planerar att arbeta med specifikt familjerätt?
Citera
2011-08-15, 13:48
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heracles
Om man har för avsikt att efter avslutade studier arbeta som advokat och kombinera affärsjuridik och brottsmål, vilka väletablerade byråer bör man söka sig till?

Hur hade du tänkt kombinera de två rättsområdena? Ekonomisk brottslighet? Jag har mycket svårt att se att någon på de stora väletablerade affärsjuridiska byråerna, låt oss säga Vinge, Mannheimer Swartling, Lindahl osv. tar sig an misshandelsmål mellan företagsöverlåtelserna, iaf inom ramen för anställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av bombruntmagen
Spelar sätet någon roll om man långsiktigt planerar att arbeta med specifikt familjerätt?

Absolut inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in